cent Opublikowano 1 Lutego 2013 Opublikowano 1 Lutego 2013 Witam, Po długim czasie czytania tego i innych for postanowiłem założyć własny topic. Chciałbym nieco tutaj przybliżyć i poddać ocenie mój plan na rozpoczęcie przygody z modelami RC (proszę o wybaczenie nieco przydługawego wywodu ) Doświadczenia które mam za sobą nie są zbyt bogate, składają się na nie czytanie forów internetowych (rc-cam, rc-fpv, pfmrc, rcgroups) od czerwca zeszłego roku oraz kilkumiesięczne doświadczenia z symulatora. Dysponujemy całkiem rozbudowanym warsztatem, cierpliwością oraz zacięciem majsterkowicza (to ostatnie dotyczy w szczególności mojego ojca ). Modelarstwem zainteresowałem się wraz z ojcem, z którym realizujemy wspólnie niektóre hobby - w tym fotografię (ale jest to również niespełnione marzenie z dawniejszych lat - i jego i moje). Poszukując nowych, ciekawych form fotograficznych trafiliśmy w zeszłym roku na zagadnienie FPV i postanowiliśmy dążyć małymi kroczkami do realizacji celu jakim jest fotografia/filmowanie z powietrza (i docelowo po dłuższym czasie pewnie loty na dłuższy zasięg). Zaczęło się od zbierania wiedzy, teraz przyszedł czas na planowanie zakupów. Najbliższy sezon/rok planujemy poświęcić na naukę samego latania przy nodze, bez dodatkowego balastu. Kolejne elementy wyposażenia będziemy dodawali wraz z wyraźnym zaobserwowaniem podnoszenia się poziomu pilotażu i pewności za siebie i model. Ograniczenia finansowe nie są tutaj jakimś priorytetem ale też nie należymy do takich, co to będą wyrzucać pieniądze w błoto kilka razy - stąd długotrwała lektura for i również ten topic. Wybierając model na początek stawiałem na łatwość pilotażu, pozytywne opinie społeczności polskiej i zagranicznej, dostępności części zamiennych oraz potencjału pod kątem FPV - tak żeby w momencie kiedy przyszedł czas na poważne FPV latać już modelem który się do tego nadaje, który podoła wyniesieniu względnie dużej masy sprzętu i będzie przy tym stabilny. Zdaję sobie sprawę że po np. roku latania i pewnie nie jednym krecie model może być już "zmęczony", ale zakładam wtedy możliwość zakupu nowej skorupy i przerzucenia sprzętu wraz z nowymi dodatkami do FPV do nowego egzemplarza tego samego, wyuczonego modelu. Wybór waha się pomiędzy dwiema propozycjami: Beta/Pioneer 1400 oraz Skywalker 1680 V6 Zdaję sobie sprawę że Pioneera z pewnością każdy mi poleci na początek, jednak korci mnie nieco głębsza woda - czyli skywalker. Dużo większa ładowność, nieco większa rozpiętość skrzydeł są szczególną zachętą jeśli chodzi o przeznaczenie "na przyszłość". Na rcgroups spotkałem się z pozytywnymi opiniami, w których model ten był polecany nawet początkującym z racji stabilnych parametrów lotu. Jednak na naszych rodzimych forach zauważyłem, że zaopatrywali się w niego jedynie już oblatani piloci. Stąd moje pytanie: czy model ten nadaje się na początek (podkreślę: nie chodzi o to czy jest idealny na początek, ale czy się nada)? Zdaję sobie sprawę, że może być nieco trudniejszy od pionerka, jednak lubię sobie stawiać wyzwania a i cierpliwości mam na tyle, że wydaje mi się on rozsądnym rozwiązaniem. Chciałbym jednak zasięgnąć w tej sprawie opinii. Podkreślę, że nie chodzi o pomoc w wyborze pomiędzy pioneerem a Skywalkerem, tylko o opinie na temat SW pod kątem początków pilotażu. Jeśli w waszej opinii można się nim zainteresować - wtedy poddałbym pod dyskusję konfigurację wyposażenia, które do niego zaplanowałem. Jeśli nie - wtedy mam jeszcze parę pytań w zapasie dotyczących początków - lecz są poniekąd zależne od wybranego modelu Prosiłbym bardzo, jeśli można, o wypowiedzi osób, które jakieś doświadczenia z tym modelem (lub zbliżonym) mają za sobą. Zauważyłem, że często na naszych rodzimych forach internetowych panuje dosyć protekcjonalna atmosfera (której nie zauważyłem chociażby na rcgroups), dlatego byłbym wdzięczny o zminimalizowanie takiego podejścia do minimum i wypowiedzi czysto techniczne o poziomie trudności Skywalkera
robertus Opublikowano 1 Lutego 2013 Opublikowano 1 Lutego 2013 Generalnie oba samoloty mają podobny układ aerodynamiczny. Powinny więc latać podobnie. Pionier ma co prawda uszy na skrzydłach, które stabilizują lot, ale nie jest to jakieś krytyczne w nauce latania.
cent Opublikowano 1 Lutego 2013 Autor Opublikowano 1 Lutego 2013 Dziękuję za szybką odpowiedź. Widzę, że kolega doświadczony dlatego zasugeruję się tą odpowiedzią i poprowadzę wątek dalej - oczywiście nadal komentarze na temat właściwości lotnych i poziomu trudności Skywalkera mile widziane. Na potrzeby budowy Skywalkera przygotowałem taką listę zakupów: Model Skywalkera 168 v6 oczywiście - klik Silnik Turnigy Aerodrive SK3 - 3536 1200kv - klik ESC Turnigy AE-45A - klik Śmigła APC 8x6 oraz 9x6 - po 2 sztuki (dwa zestawy w celach porównawczych) - klik oraz kilk Serwa Turnigy MG, 13g/2,5kg - sztuk 5 (edit: sztuk 6) - klik Aparatura Turnigy 9XR - klik TxRx na FrSky, 8ch, bez telemetrii - klik Pakiet zasilający aparaturę - LiFe 1500mAh - klik Pakiet(y) do modelu - mam wahania - o tym niżej Ładowarka IMAX B6-AC - klik Krótkie uzasadnienie niektórych powyższych wyborów: Silnik 1200kv w przypadku takiego modelu myślę, że nie będzie ani za mocny (na początki) ani zbyt słaby (w momencie kiedy dojdę do poziomu umiejętności pozwalającego ładować dalsze wyposażenie) Serwa oraz ESC - tutaj kierowałem się różnymi postami z for internetowych - jestem otwarty na sugestie Aparatura oraz FrSky - zastanawiałem się czy nie zakupić "starej" 9x wraz ze standardowymi modułami, z racji tego, że XR wyszła stosunkowo niedawno. Ale sądząc po opiniach warto chyba zainwestować w nowszy model (tym bardziej że nie są to kolosalne kwoty).Zdecydowałem ponadto, że moduły FrSky będą jak znalazł z kilku powodów: zapewnią mi 105% pewny zasięg (szczególnie na początku) zamiast 95% pewny zasięg na standardowych modułach , będą również wystarczające, kiedy przyjdzie kiedyś czas na pierwsze loty FPV oraz zależy mi na opcji FailSafe z racji planowania również inwestycji w AP+OSD by Zbig&PitLab. Z tego też powodu zakładam że telemetria w FrSky będzie mi zbędna. Pakiety do modelu - tutaj chciałem zasięgnąć dodatkowej porady co do wyboru pakietów (mogą być różnej wielkości i pojemności). Myślałem o pakietach 4S 5000mAh (np Zippy) - wiem jednak, że szczególnie na początku im większa masa modelu, tym większa potrzebna prędkość manewrowa, tym krótszy czas na reakcję, tym trudniejsza nauka (niezły łańcuszek). Z kolei nie chciałbym żeby model był niedociążony i trudny do wyważenia, i żeby nim nie motało na wietrze jak świniakiem w worku. Jeśli chodzi o dalsze plany rozwojowe - po opanowaniu pilotażu autentycznego modelu (zdaję sobie sprawę, że to nie to samo co symulator) planuję poczynić zakup AP Zbig&Pitlab oraz zamontować jedną z minikamerek które posiadam w celu zarejestrowania widoków z góry i zapoznawania się z terenem (bez transmisji wideo). Autopilot może zakupię wcześniej, głównie z myślą o sytuacjach awaryjnych (RTH, stabilizacja przy nieco trudniejszych warunkach). Tak przy okazji tematu autopilota - czy tylko ja to zauważyłem, czy marketing do całkiem świetnego produktu panowie mają nieco niżej niż zły? Po przeżyciu przynajmniej kilku sytuacji krytycznych z których uda mi się wyjść obronną ręką i mając przynajmniej jakiś sezon nalotu będziemy myśleli o torze wideo. A po nabyciu dużego doświadczenia w lotach z widokiem "z góry" planuję zainwestować w dopałki, LRS, zabawki do fotografii itp i urozmaicić nieco latanie Mam nadzieję że cały proces zamknę w 2 latach Powyższe poddaję pod ocenę kolegów - jestem otwarty na wszelkiego rodzaju porady, sztuczki i kruczki. Jeśli czegoś nie dodałem do powyższej listy a powinno się tam znaleźć - również będę wdzięczny za wytknięcie.
robertus Opublikowano 1 Lutego 2013 Opublikowano 1 Lutego 2013 A tam doświadczony, dużo postów mam po prostu. Wnioskuję, że obejrzałeś różne fora traktujące o tym modelu i wiesz np, że to śmigło się zmieści nad belka ogonową? Np na rcgroup wątek z "milionem" stron do czytania
cent Opublikowano 1 Lutego 2013 Autor Opublikowano 1 Lutego 2013 Przyznam szczerze, że z wspomnianego topicu na rcgroups przeczytałem chyba "tylko" z 500 stron czyli raptem niecałe 50% ale tak - co do śmigła jestem pewien. Mniejsze dodałem do listy na wypadek zbyt dużego "kopa". Gorzej już z uzasadnieniem czy śmigiełka będą odpowiednie do wybranego napędu i przewidzianego zakresu wagowego, który przyjmie model. Nie wiem czy można tutaj linkować do forów zewnętrznych (w razie czego proszę o usunięcie linku) ale tutaj znalazłem topic na ten temat, jednak bez doświadczenia trudno mi wyciągnąć z niego jednoznaczne wnioski: http://www.rcgroups....d.php?t=1255339 Przeczesywanie rozmaitych for ma niestety tę wadę, że właśnie skacze się miesiącami po rozmaitych tematach, zbiera wiedzę, z czasem niektóre rzeczy ulatują, szczególnie jak się nie ma doświadczenia. Potem nawet jak się przypomni, że "gdzieś przecież o tym czytałem" szukanie z powrotem tej samej informacji bywa utrapieniem... Szczególnie właśnie w tematach po 1000 stron lub kiedy informacja znajduje się w temacie który swoim tytułem w ogóle na to nie wskazuje. Najgorzej jak potem znajdzie się jakiś mądry typ, który napisze "użyj wyszukiwarki bo było o tym na forum" ;p Z takich informacji, które mi trudno odnaleźć i pozbierać do kupy w składną wersję jest np. wzmocnienie Skywalkera - czego użyć? Rurek, prętów, płaskowników, z węgla, z włókna szklanego, jakich średnic, czy wzmocnić podstawę, jeśli tak to tkaniną, taśmą, ile czego pozamawiać itp. A może standardowe wzmocnienia wystarczą? Sprawa jest o tyle dodatkowo pogmatwana że Skywalkera wyszło parę wersji między innymi różniących się wzmocnieniami. Doszukanie się właściwego info w tych 1000 stron na rcgroups (no i innych forach) które dotyczą właśnie tej konkretnej wersji jest niemałym wyzwaniem. Dlatego wskazówki w tej materii również mile widziane - z resztą jak każda inna wskazówka
Kiso Opublikowano 5 Lutego 2013 Opublikowano 5 Lutego 2013 Taka mała porada co zakupów, bo sam niedawno robiłem pierwsze zakupy. Mam nadzieje, że nie chcesz upakować wszystkiego do jednej paczki? Celnik prawie na pewno się zainteresuje i dowali cło które będzie dość bolesne finansowo, dodatkowo cała procedura celna wydłuży znacznie czas oczekiwania. Kilka dni temu przyszła paczka którą zamawiałem 06.01.2013. powiedzmy, że po 3 tygodniach była. Kupiłem pakiet i podświetlenie, teraz zamówiłem kolejną paczkę z lipolami bo wychodzą bardzo dobrze w paczce za 10$ w cenie jednego zakupionego w Polsce masz dwa. Ale sam model polecam kupić w Polce np z ABCRC, polecam tam kupiłem Pioneera paczka była po 1 dniu!!!. Wczoraj zamówiłem silnik regiel i kilka dodatków, kurier już dzwonił, więc paczka będzie dziś. Tylko wiadomo.... ceny trochę inne niż w Chinach. Do aparatury mam LIPo z hobby kinga (turnigy 2,65) wiele nie napisze bo dopiero przyszedł i jestem w trakcie testowania. Nie latałem skywalkerem ale Beta/Pioneer polecam serdecznie byłem zachwycony pierwszym lotem. Z tym, że koniecznie dokup kabel do aparatury tak, żebyś poćwiczył na symulatorze. Ja kupiłem najpierw takie małe latadło z Robbe, bardzo szybko go uszkodzilem, kleiłem i nauczyłem się latać dopiero gdy starsi stażem koledzy pokazali co i jak. Śmigła masz fajne, używałem w Becie są o niebo lepsze od fabrycznych. Tylko sprawdź obroty, mi pomagał kolega, do napędu pchającego były inne i do tradycyjnego inne.
szpachla Opublikowano 5 Lutego 2013 Opublikowano 5 Lutego 2013 Pakiet do aparatury jak już ktoś na tym forum wspominał: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17955__HobbyKing_1500mAH_LiFe_3S_9_9v_Transmitter_pack_.html Ten model który zaproponowałeś moim zdaniem nie jest zbyt trafiony. Za tą kwotę kupiłbym np. Easy Glidera. Ja widziałem tego Skywalkera na żywo i jakoś mi nie zaimponował.
cent Opublikowano 6 Lutego 2013 Autor Opublikowano 6 Lutego 2013 Na temat easy glidera też się naczytałem wiele pozytywów bo brałem go pod uwagę, ale ostatecznie kiedy trzeba było wybór zawężać postanowiłem postawić na modele z napędem pchającym. Stąd rezygnacja z EG. Wiem, że zapewne dla wielu nie jest to żaden problem, ale jakieś parametry doboru trzeba było przyjąć Co do dostawy - cenna uwaga - dziękuję bardzo. Już zauważyłem, że cena dostawy w HK waha się znacząco w zależności od zawartości paczki. Sprawdzę jak to będzie wyglądało wg Twojej propozycji. Kolega pisał też coś o obrotach w śmigłach - rozumiem że chodziło o to w którym kierunku są "skręcone". Z tego co obserwowałem to właśnie te które podpiąłem w liście zakupów są "pchające" więc powinno być ok. Rozumiem też że do montażu śmigieł nie potrzebuję dodatkowych akcesoriów? Piasta samozaciskowa i reszta drobnicy dodawana do silnika to chyba wszystko co potrzebne? Pakiet do apki chyba faktycznie wezmę LiFe - wędruje do listy. Pozostaje pytanie czy wielkość/typ pakietu zasilającego model jest odpowiedni (tzn 4s 5000mah 20C zippy na ten przykład) Zastanawia mnie kwestia wzmocnień jeszcze. Na rcgroups odniosłem wrażenie że wielu lata na stockowych wzmocnieniach, aczkolwiek widziałem gdzieś też posty z modyfikacjami. Nie mogę niestety dalej sobie przypomnieć gdzie. Najwyżej zamówię najpierw model, obadam konstrukcję wizualnie i wtedy domówię sobie odpowiednie wzmocnienia po konsultacji tutaj. Muszę też dodać do listy okablowanie - z tego co wyczytałem - przedłużki do serw. Nie wiem jednak gdzie serwa są tam mocowane a co za tym idzie ile i jakich przedłużek/końcówek nabyć. Edit: Po lekturze manuala (który jakimś cudem w tym wszystkim przeoczyłem) znalazłem info co do przedłużek i paru innych akcesoriów. Pozwolę sobie podlinkować jeśli czyta ten temat jakiś nowicjusz, który podobnie jak ja zastanawia się co mu potrzebne będzie do skompletowania zestawu Link do manuala: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/117433069X7478X36.pdf
Kiso Opublikowano 9 Lutego 2013 Opublikowano 9 Lutego 2013 Przedłużki do serw musisz kupić i to na każde serwo z tego co widzę w manualu. Możesz też kupić samą taśmę (kabel) + wtyki i wtedy zrobisz sobie własne przedłużacze na taką długość jak potrzebujesz, mniej kabli będzie się plątało. Pisałeś o 5 serwach a powinno być 6 Lotkix2, klapy x2, ster kierunkux1, ster wysokosci x1
cent Opublikowano 9 Lutego 2013 Autor Opublikowano 9 Lutego 2013 5 serw planowałem jako 4 + 1 zapasowe. Nie myślałem od razu o montażu klap, ale faktycznie dobiorę sobie jeszcze jedno "zapasowe" i będzie w razie czego na przyszłość na flapy. Tym bardziej, że jedno z lądowisk, z których chciałbym korzystać po nabraniu umiejętności jest stosunkowo krótkie i może wymagać krótkiego podejścia, a do tego klapy mogą się przydać...
Rekomendowane odpowiedzi