Skocz do zawartości

Hand Made Yak55M - XPS


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Cicho coś w dziale, więc postanowiłem pokazać moją radosną twórczość z końca 2012 roku.

Latania 3D zacząłem się uczyć na metrowych akrobatkach EPP. Najpierw był Zoom Zoom 4D a potem 3 kolejne Yaki z RC Factory. Ostatniego maltretuje obecnie mój syn, dodając kolejne metry taśmy - jej procentowy udział w masie modelu rośnie z każdym lotem. Te Yaki tak bardzo mi się podobały, że aż zamarzyłem sobie takiego zrobić z benzynką. W twórczym amoku przyjąłem, że model ma mieć 170cm, żeby popędził go ten silnik:

post-6902-0-41301300-1360510582.jpg

On ze wszystkimi bebechami i śrubami, zapłonami itd waży 1050g, ale w tym samym twórczym amoku Yak jakoś wyszedł 180cz rozpiętości i zamiast wymarzonych 3,5kg (abstrakcja) ważył 4250g. Dla tego motoru to za dużo - kupiłem kolejny silnik DM-33:

post-6902-0-60649400-1360515332.jpg

Dwa słowa o nim - NAJGORZEJ WSTĘPNIE SPASOWANY CHIŃSKI SILNIK JAKI WIDZIAŁEM. Tarcia w cylindrze początkowo uniemożliwiały rozruch. teraz jest już po paru bardzo bogatych litrach i wypluł już pewnie jakieś setne części swoich powierzchni pracujących. Jest very ok, choć irlandzki gaźnik Tillotson uniemożliwia zgaszenie silnika przy w pełni zamkniętej przepustnicy - skąd bierze fałszywe powietrze - nie wiem - czekam na propozycje.

Teraz samolot waży 4550g i wisi dużo poniżej połowy gazu, a jeszcze jest zalany, więc narzekać nie ma co.

Trochę faktów:

Silnik DM-33 ccm

Śmigło Turnigy 20x6 - polecam do trzydziestek 3D

Serwa - ogon XQ 4020D (21kg), lotki - pomarańczowe cyfrówki HK - mają niby paręnaście kilo i mega szybkość, ale też duże luzy i trzepotanie jak Brigitte Bardot - pójdą do wymiany, gaz - HS225mg

Pakiet - 1szt!!!!! dla serw i zapłonu - LiFe Zippy 2100mAh. Proszę nie piszcie mi tylko, że tak nie wolno, bo zakłócenia itd. Dałem filtr ferrytowy, jak na razie zakłóceń brak - teoretyzowanie mnie nie interesuje - działa i jest OK

Prąd do zapłonu leci przez Beca Castle Creations.

Podwozie i rura węgiel, przy czym podwozie musiałem w paskudny sposób podnieść - większy silnik - większe śmigło.

No i teraz najważniejsze:

CAŁY SAMOLOT JEST ZROBIONY ZE STYRODURU XPS!!

Kadłub to ażurowane płyty w przedniej części oklejone sklejką lipową 3mm a skrzydła i stateczniki to pianka z minimalną ilością drewna, węgla i szkła. Tu Wielkie Podziękowania dla Pawła, który mi te cuda powycinał. Okrągła morda jest zrobiona z czarnego EPP. Całość oklejona jest folią samoprzylepną (morda, skrzydła i stateczniki) i folią termokurczliwą - kadłub.

post-6902-0-10368600-1360515419_thumb.jpg

post-6902-0-53585100-1360515463_thumb.jpg

post-6902-0-69086500-1360515505_thumb.jpg

post-6902-0-62256100-1360515539_thumb.jpg

post-6902-0-65734200-1360515574_thumb.jpg

Do zrealizowania tego projektu przyuczyłem się prostego programu do rysowania:

post-6902-0-07622400-1360516240_thumb.jpg

Jako że lubię podenerwować kolegów z lotniska szybkością z jaką moje modele są gotowe do tankowania po przyjeździe na latanie - serwa lotek same się wpinają na dobrze spasowanych goldach 3,5mm a skrzydłą trzyma w kupie 1 guma - wytrzymuje nawet szybkie beczki.

post-6902-0-22394700-1360515612_thumb.jpg

post-6902-0-88079300-1360515646_thumb.jpg

post-6902-0-28607900-1360515677_thumb.jpg

Jestem po sześciu lotach na nowym silniku i już widzę wielki potencjał - ten sezon minie mi pod znakiem Yaka. Wielkie powierzchnie sterowe i nośne, maksymalne wychylenia i zapas mocy. Model lata sztywno i dokładnie wykonuje polecenia drążków - dziś postaram się wrzucić jakieś filmy z dzisiejszych lotów.

PS Znalazłem jeszcze parę zdjęć (niestety z komórki), które obrazują składanie kadłuba.

post-6902-0-80287900-1360517746_thumb.jpg

post-6902-0-77725400-1360517763_thumb.jpg

Wzmocnienia łoża silnika:

post-6902-0-38042300-1360517810_thumb.jpg

Wypalone tunele na kable:

post-6902-0-93127500-1360517825_thumb.jpg

Przyrząd do wycinania ażurów:

post-6902-0-60942800-1360517887_thumb.jpg

I finito:

post-6902-0-08698400-1360517927_thumb.jpg

Jeszcze na silniku 26ccm - zrobiłem na nim może 3 loty i już wiedziałem, że jest za słaby:

post-6902-0-37475800-1360517960_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję udanego i skończonego projektu. Super, że użyłeś styroduru to genialny materiał nie doceniany w większych modelach. Znakomicie zastępuje balsę np w żeberkach skrzydeł, w tej technologi skrzydło można zbudować dużo szybciej a zarazem finalnie jest bardziej odporne na urazy mechaniczne.

Dobrze zobaczyć coś nowego na forum.

Jeszcze raz gratuluję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za dobre słowo, chłopaki.

Styrodur jest w pewnym sensie przeciwieństwem laminatu - ma zerową odporność na zadrapania i zagniecenia w transporcie (jak z jajem), ale z kolei jego ewentualna naprawa to bajka, w przeciwieństwie do włókien. Gdyby nie tymczasowość moich samolotów do kręcenia przy nodze to pokusiłbym się o nałożenie na całość ultracienkiej tkaniny z minimalną ilością żywicy a na to lakieru. wtedy można by jeszcze odchudzić konstrukcję a laminat dałby powierzchniową sztywność i odporność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.