Jump to content

Jakie moga byc powody uszkodzenia pakietow LiPO?


SzymonZ

Recommended Posts

Czesc,

 

 

Krótkie pytanie do Was – jakie mogą być powody uszkodzenia/zniszczenia pakietów LiPO?

Do zadania tego pytania skłoniły mnie trzy przypadki które mnie spotkaly:

- Pakiet LiPO 2S 6500Mah Robitronics tzw. Hardcase

Podczas zabawy moim HPI Savage XS nagle po około 5 minutach jazdy zauważam ze samochód stoi, podchodząc bliżej widzę ze pakiet wypadł z modelu rozrywając lekko szufladę na pakiety. Wcześniej był naładowany do pełna. W takcie jazdy brak oznak wyczerpywania się pakietu np. wolniejsza jazda itp.

- Pakiet LiPO 3S LRP 4300Mah z serii tzw. Competition Line

Naładowany pakiet lezący w pracowni od kilku dni bez żadnej ingerencji, odłączony od charger oraz od jakiegokolwiek źródła poboru prądu nagle lekko eksploduje – leci z niego siwy dym, hardcase po wszystkim wyraźnie rozerwany od środka na kolo 1cm w jednym z rogów

 

 

Zastrzeżenia:

- wszystkie pakiety ładowane ładowarka Graupner Ultra Trio Plus z wykorzystaniem balancera

- nigdy wg. Miernika Graupner nie spadało napięcie celi poniżej 3V

- zawsze ładowane do poziomu „pojemność” – 50Mah

- przechowywane w warunkach około

- brak wilgoci

- brak urazów mechanicznych typu uderzenia, upuszczenia itp.

 

Czy są jeszcze jakieś czynniki powodujące destabilizacje pakietu oprócz przeładowania/spadku napięcia poniżej 3V na cele lub uszkodzenia mechanicznego?

Pytam bo straciłem już 3 pakiety (dzisiaj Black Magic 3S 3200Mah

Natomiast zero problemów z pakietami innych firm Traxxas, Nano i kilku innych w tym nawet jeżdżenie summitem na nich przez głęboka wodę.

Link to comment
Share on other sites

hehe ... mam deja vu czy znów się zaczyna ... :) :)

 

Jeśli masz deja vu... to jest nas dwóch... ;)

 

Ażeby jednak nie był zupełny off-topic, to uszkodzenie akumulatorów może nastąpić poprzez pobór zbyt dużego prądu.- Niestety nie zawsze to co jest na zewnętrznej koszulce pakietu czy opakowaniu odpowiada temu co siedzi w środku :( .

 

Pozdrawiam

Tomasz

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jeśli masz deja vu... to jest nas dwóch... ;)

 

Ażeby jednak nie był zupełny off-topic, to uszkodzenie akumulatorów może nastąpić poprzez pobór zbyt dużego prądu.- Niestety nie zawsze to co jest na zewnętrznej koszulce pakietu czy opakowaniu odpowiada temu co siedzi w środku :( .

 

Pozdrawiam

Tomasz

 

 

Nie zawsze?! TO PRZECIEŻ NIGDY NIE ODPOWIADA. Tylko czasem np. jedna cela może byc znacznie słabsza i efekt j.w. Z pakietami niestety tak bywa.

Link to comment
Share on other sites

Nie zawsze?! TO PRZECIEŻ NIGDY NIE ODPOWIADA. Tylko czasem np. jedna cela może byc znacznie słabsza i efekt j.w. Z pakietami niestety tak bywa.

Może nie mam takiego doświadczenia jak Ty w rozbieraniu, testowaniu pakietów i sprawdzaniu ich parametrów na koszulkach ogniw i może też z tego powodu nie wypowiadam się tak autorytatywnie jak Ty , jednak jak do tej pory nie miałem więszkego problemu (za wyjątkiem jednego case'u gdy fabrycznie nowy pakiet był już spuchnięty a po kilku tygodniach leżakowania bez żadnych operacji z mojej strony z pakietu zrobiła się z niego beczułka) z różnymi pakietami, eksploatowanymi zgdonie z danymi znamionowymi, zdrowym rozsądkiem i zalecanym sposobem eksploatacji.

Większość moich pakietów albo umarła ze starości (w chwili obecniej najstarszy jeszcze nadający się do ostrożnej eksploatacji - oczywiście zdajac sobie sprawę z jego ograniczeń, ma już ponad 3 lata) albo w kraksie (uszkodzenie - lekkie zgniecenie celi, które zwykle prowadziło w dłuższym lub krótszym czasie do problemów z balansowaniem cel, czy pojemnością).

 

A tak w temacie - uszkodzenie pakietów nastąpuje dość często przy zbytnim rozładowaniu pakietu - zwykle pada najpierw ogniwo, które było rozładowane najbardziej. Może być tak, że nie zauważysz tego przy pierwszym, drugim... ładowaniu , a uszkodzone ogniwo coraz bardziej dostaje w kość w trakcie pracy i wydaje się, że cały pakiet umiera

 

Pozdrawiam

Tomasz

Link to comment
Share on other sites

Może nie mam takiego doświadczenia jak Ty w rozbieraniu, testowaniu pakietów i sprawdzaniu ich parametrów na koszulkach ogniw i może też z tego powodu nie wypowiadam się tak autorytatywnie jak Ty ,

 

A tak w temacie - uszkodzenie pakietów nastąpuje dość często przy zbytnim rozładowaniu pakietu - zwykle pada najpierw ogniwo, które było rozładowane najbardziej. Może być tak, że nie zauważysz tego przy pierwszym, drugim... ładowaniu , a uszkodzone ogniwo coraz bardziej dostaje w kość w trakcie pracy i wydaje się, że cały pakiet umiera

 

Pozdrawiam

Tomasz

 

W życiu nie rozbierałem pakietów.. Szkoda mi zdrowia i czasu na wątpliwe ekperymenty.

Wypowiedź, jak to określiłeś, jest z doświadczenia mojego i innych. Wg. mnie chodzi o to, że jedna cela jest słabsza (w teorii im lepszy producent to powinna być lepsza selekcja i dobór cel). Sądzę, że to samo wynika z Twojego ostatniego akapitu.

 

Miłego sezonu

Link to comment
Share on other sites

Sądzę, że to samo wynika z Twojego ostatniego akapitu.

 

Nie do końca, ja miałem na myśli, że przy zbytnim rozładowaniu pakietu któraś cela się podda (będzie to oczywiście najsłabsza cela) a potem to już będzie z górki...

Przy normalnym użytkowaniu, nie przekraczając max prądów pakietu, min czy max napięcia na celach, zalecanego sposobu przechowywania itd.. itp.. - pakiet powininen nam służyć do czasu aż się zestarzeje lub przekroczymy ilość cykli ładowania - jak zwykle wiele zależy od eksplatacji...

Wg. mnie chodzi o to, że jedna cela jest słabsza (w teorii im lepszy producent to powinna być lepsza selekcja i dobór cel)

Zawsze będzie jakaś najsłabsza cela ...ważne jest to aby ona spełniała wymagania przewidziane na koszulce pakietu czyli na przykład miała te 20C prąd max a nie 15C gdy producent deklaruje dla pakietu 20C.

Pozdrawiam i również życzę udanego sezonu!

Tomasz

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.