Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Elektro szybowiec:

Aparatura Hitec Aurora 9 2.4GHz + Optima 9 sprawdziłem również z Optima 7

Dualsky 60A V2 z BEC na zworce.

Silnik XPOWER 3522/5LS.

Lotki serwa: 2x Hitec HS-125MG

Hamulce: aerodynamiczne 2x 250mm XPower TOPMODEL

Dodatkowo dwa serwa kierunek wysokość HS-325HB

Kabelki Lotki: Standardowe kable serw + Robione kable około 60cm w kadłubie przedłużki około 30 cm do odbiornika

Kabelki hamulce: Standardowe hamulcowe w kadłubie V kabel przedłużka 15 cm odbiornik

Kable lotek i hamulców w obrębie kadłuba poprowadzone razem spięte taśmą na styk.

Objawy: Niekontrolowana losowa praca jednej lotki (krótki ruch na dół i powrót do wychylenia) co jakiś czas przy użyciu hamulców aerodynamicznych oraz zakłócenia pracy hamulców.

Postępowanie:

  1. Odcięcie silnika regulatora oraz BEC zasilanie z koszyka 4x akumulatorki paluszki
  2. Odcięcie samego BEC zasilanie z akumulatorków w trakcie występowania zakłócenia regulator piszczy
  3. Zamiana Optima 9 na Optima 7
  4. Zamiana kabelków lotek na hamulce i na odwrót (sterowanie drążkiem lotek hamulców oraz wychyleniem drążka Hamulców lotek.
  5. Odpięcie jednego hamulca.
  6. Zamiana lotki P na L kabelki ruch lotki przeniósł się na drugą stronę.
  7. Wyciągnięcie hamulców ze skrzydeł swobodny ruch
  8. I parę innych dzikich testów na chybił trafił ;)

 

Jedyne co dało skutek to całkowite odpięcie hamulców lub w miejsce hamulców podpięcie innych serw (dałem możliwie największe stare serwa Hitec HS-300 z ubiegłego wieku ;)

Cokolwiek bym nie robił na jednym kanale mam zakłócenie pracy serw lub taniec serwa i hamulców.

Na pakiecie zasilania z akumulatorków jest dużo gorzej więc używam go do testów.

Z instrukcji obsługi Aurora 9:

Zasilanie odbiornika 4.8-7.4 V - z akumulatora odbiornika lub z obwodu BEC regulatora

prędkości obrotowej silnika napędowego. 4.8-35 V - przy wykorzystaniu

systemu SPC.

Odbiornik się nie wylogowywuje z braku zasilania.

Teoretycznie mam za niskie napięcie i przy ruchu hamulców przysiada. Podczas pierwszego oblotu parę dni temu na podejściu do lądowania prawie udało nam się z kolegą rozbić model. Wysunięcie hamulców spowodowało skok modelu w bok...

Pytanie Co zrobić? Jak podpiąć zasilanie czy zmienić regulator może inne hamulce?

Kolega ma bardzo podobny model nic takiego się nie dzieje. Nie ma BEC w regulatorze tylko osobny BEC...

POMOCY ;)

Chętnym i zainteresowanym tematem mogę przesłać na maila filmik objawów ;)

Opublikowano

Zmierzyłbym ile prądu pobiera ten sprawny, a ile ten felernie działający hamulec. Przy okazji pytanie: Twój regulator to Dualsky XC6018BA v2 z 3A impulsowym BEC-em?

Opublikowano

Odbiornik dostaje zbyt niskie napięcie zasilania. Tutaj szukaj sposobu usunięcia awarii. Odbiorniki Optima nigdy nie mogą być zasilane napięciem niższym niż 4,8V, nawet przez bardzo krótki czas, rzędu milisekund. Spróbuj zasilić odbiornik bezpośrednio z pakietu zasilającego poprzez gniazdo SPC. Uzyskasz wówczas dodatkowo telemetryczną kontrolę napięcia pakietu zasilającego. Natomiast w wolny kanał w odbiorniku wetknij wyjscie układu BEC, by w ten sposób zasilić serwa.

Opublikowano

Witam

Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

Regulator to: http://www.nastik.pl...-v2-p-1228.html

Może w opisie nie byłem za precyzyjny ale obydwa hamulce generują ten problem obydwa są felerne ;) Albo moje zasilanie jest aż tak marne że nie uciągnie nawet jednego.

Spodobał mi się pomysł kolegi rewia2006 dołączyłem stronę z instrukcji obsługi pdf

Nie rozumiem tego schematu:

Z wtyczki od pakietu dwa kabelki +/- pod wtyczkę SPEC to da napięcie około 11V na odbiornik.

Regulator mam razem z BEC wychodzą trzy kabelki z standardową wtyczką do odbiornika Tak realizuje zasilanie teraz Mogę też wyłączyć BEC zworka w regulatorze.

Opis w pdf sugeruje... no właśnie nie wiem co sugeruje ;( za taką instrukcję to tylko bić po pysku ...

Mam zasilić SPEC 11V i użyć BEC czy Nie z wtyczki regulatora wypiąć jeden kabelek czy nie który? Chyba nie da się zasilić odbiornika z SPEC prosto z pakietu i serw z BEC równocześnie ????

Pozdrawiam serdecznie M.B.

HITEC Aurora 9 Xchange strona 19.pdf

Opublikowano

W gniazdo SPC podłącz wtyczkę prosto z pakietu (zwróć uwagę, że zworka zwiera + i sygnał, a Ty musisz podłączyć + do + i - do -), a pod kanał 3 wtyczkę z regla (BEC+sygnał). Wydaje mi się, że to nie rozwiąże problemu. To rozwiązanie ma na celu ochronę odbiornika przed spaleniem, więc najlepiej byłoby kupić/ zrobić mocniejszy zewnętrzny BEC, a odbiornik i tak zasilać przez SPC (po to, aby go nie spalić) lub BEC'iem z regla zasilać odbiornik (normalnie), a zewnętrznym BEC'iem serwa, ale wtedy musiałbyś się pobawić z lutowaniem.

Opublikowano

Do grubych kabli regulatora, w które włącza się pakiet, trzeba dolutować kabel taki jak do serwa, tylko należy usunąć przewód sygnałowy. Z gniazda SPC odbiornika trzeba usunąć wtyczkę-zworkę, a na jej miejsce wpiąć dolutowaną wtyczę. W ten sposób do odbiornika, poprzez gniazdo SPC jest podane napięcie bezpośrednio z pakietu. Przypuszczam, że pakiet to 3S, więc odbiornik zawsze będzie miał odpowiednio wysokie napięcie zasilania. Odbiornik można zasilać napięciem do 35V, więc nic mu się nie stanie. Natomiast serwa nie wytrzymują takiego napięcia i trzeba zasilać je z układu BEC.

Po usunięciu wspomnianej zworki następuje odseparowanie gniazd serw od reszty odbiornika i aby serwa były zasilane, w jedno z tych gniazd trzeba podać napięcie zasilające serwa. Najprościej zrobić to z układu BEC wbudowanego w regulator, który wpina się w kanał trzeci, co zapewnia podanie napięcia zasilania na serwa i sterowanie obrotami silnika. Jeżeli regulator jest bez układu BEC to trzeba zastosować oddzielny układ BEC i należy wpiąć go w wolny kanał.

Niektórzy modelarze, szczególnie w modelach, gdzie serwa są prądożerne, stosują oddzielny układ BEC pomimo tego, że posiadają regulator z wbudowanym układem BEC. Wtedy taki układ BEC wpina się w wolny kanał, a w kanał trzeci wpina się wyjście z regulatora, by sterować obrotami silnika. W tym wypadku koniecznie trzeba wypiąć przewód środkowy z wtyczki, którym jest podawany (+) zasilania od układu BEC regulatora. W przeciwnym wypadku zasilanie z dodatkowego układu BEC byłoby zwarte z tym z BEC podawanym przez regulator, co mogłoby spowodować uszkodzenia.

Zasilanie odbiornika poprzez gniazdo SPC daje nam telemetryczną kontorlę napięcia pakietu, bo odbiornik nie jest zasilany stabilizowanym napięciem 5V tylko takim, jakie ma pakiet. Warto wówczas ustawić sobie w nadajniku napięcie alarmu. Gdy pakiet rozładuje się do wartości tego napięcia, wówczas nadajnik generuje akustyczny sygnał alarmowy i wiemy, że czas lądować.

 

Graficznie przedstawiam to na poniższych rysunkach.

optimaspcibec.png

Opublikowano

Pawle, to zapewne nie rozwiąże problemu, jedynie ochroni odbiornik przed spaleniem lub zbyt niskim napięciem. Problem prawdopodobnie leży w zbyt słabym BEC'u. Serwo+hamulce pobierają prąd większy niż pozwala na to BEC, w skutek czego spada napięcie i pojawia się tak zwany "jitter". Sam odbionik Hitec'a pobiera prąd do 250 mA, zatem wykorzystując SPC, "odciążymy" BEC tylko o ww. 0,25A. Serwa i hamulce prawdopodobnie nadal będą pobierać prąd większy niż pozwala na to BEC.

Tak czy inaczej nie powinno się podłączać takiej ilości dużych serw bezpośrednio do odbiornika, tylko zrobić coś takiego jak pokazane jest w powyższym poście, albo całkowicie osobno zasilać odbiornik i osobno serwa.

Możesz jeszcze spróbować zasilając z dobrego pakietu 4x NiMh (niektóre BEC'i mogą powodować problemy z serwami analogowymi).

Opublikowano

BEC w tym regularorze to 3A BEC impulsowy i jak pisze producent - przy zasilaniu regulatora z 2 - 6S można go używać do zasilania 5 standardowych serw cyfrowych lub 10 standardowych serw analogowych. W modelu MacStorma są 2x serwa mini HS-125MG, 2x serwa standard HS-325HB i hamulce. Producent może trochę przesadza chwaląc się wydajnością BEC-a ale, jak pisze MacStorm - gdy hamulce zostały zastąpione serwami standard HS-300 to wszystko działało normalnie. Prawdopodobnie hamulce biorą sporo więcej prądu niż te standardowe serwa - co nie wydaje mi się normalne. Dlatego jeszcze raz napiszę: zmierzyłbym ile prądu pobierają te hamulce? Sprawdziłbym też czy mechanizm hamulców nie napotyka na jakiś opór przy ich uruchamianiu. Jeżeli to możliwe to radziłbym też sprawdzić jak zachowują się po wymontowaniu ze skrzydła.

Opublikowano

Witam

Dziękuje za wszystkie odpowiedzi.

Jutro spróbuje:

1) Zmierzyć prąd pobierany przez hamulce (wymontowałem je ze skrzydeł wmontuje i mierze czy jest jakaś różnica dodatkowe opory przy ruchu)

2) Podłączę odbiornik do SPEC a serwa do BEC regulatora i tu dziękuję za przepiękne schematy Pawła ;)

Rezultatami się oczywiście podzielę na forum mam nadzieję, że to wystarczy. Nawet jak serwa dostaną na chwilę mniejszy prąd to problem wylosowywania się odbiornika przy spadkach napięcia zostanie wyeliminowany. Sprawdzę również czy pakiet 3S po wysterowaniu pełną mocą silnika nie przysiada jakoś specjalnie (Teoretycznie nie powinien ale kto go tam wie jak mu popłynie nagle 60-80A)

 

Mam teraz takie wrażenie, że efekt „Tańca” hamulców który zaobserwowałem na pakiecie akumulatorków był spowodowany wylogowaniem odbiornika serwa wracały do zaprogramowanej pozycji (schowane hamulce stery na zero) czyli znowu pobór prądu wylogowanie załogowanie i tak w kółko ;)

 

Pozdrawiam wszystkich serdecznie jeszcze raz dziękuje ;)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

Przepraszam że tyle to trwało..

Ostatecznie problem rozwiązałem wielotorowo…

Kupiłem dodatkowy BEC MAXBEC6A polutowałem do wtyczki regulatora razem z dodatkowym kabelkiem zasilającym. W sumie trzy obwody od wtyczki pakietu Regulator/ MAXBEC/Kabelek odbiornika.

Wiec zasilanie odbiornika wprost z pakietu 3LiPo daje telemetrie zasilania pakietu

BEC regulatora zasila tylko hamulce („V” Kabel wyciągnięty czerwony plus zasilania spięty z plusem od regulatora)

MAXBEC zasila serwa lotek kierunku oraz wysokość ustawione na 6V.

Zdecydowałem się rozdzielić zasilanie hamulców od całej reszty gdyż MAXBEC się nagrzewał do ponad 70st przy testach na ziemi. A jak mam BEC w regulatorze to głupio go nie wykorzystać.

Wszystko pięknie działa i za tydzień w Nowym Targu będę go oblatywać;)

Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za pomoc ;)

Opublikowano

Ciekaw jestem ile te hamulce naprawdę pobierają prądu? Nigdzie w specyfikacjach znalezionych w sieci nie zauważyłem tej wartości. Prawdopodobnie jest to wartość tak wysoka, że producent nie chce się ją pochwalić.

Opublikowano

Liczę na to, że kiedyś spotkamy się w Nowym Targu. Jednak faktycznie te hamulce są podejrzane. Temperatura MAXBECa ponad 70 stopni świadczy o bardzo dużym poborze prądu. Myślę, że jest z nimi coś nie tak. Ja serwa wpiąłbym w BEC regulatora, a te niepewne hamulce w osobny MAXBEC. Jeżeli on ulegnie uszkodzeniu to przestanie działać hamulec, natomiast regulator i jego BEC będzie sprawny i silnik i serwa będą zasilane.

Hamulcom trzeba się dokładnie przyjrzeć.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.