Skocz do zawartości

Pibros


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 58
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 1 miesiąc temu...

Lippisch nie latał jak należy, więc postanowiłem odnowić Pibrosa. "Rany" nie wyglądały już tak boleśnie jak kiedyś, trochę kleju i po kłopocie. Po wyschnięciu 15min. i wyposażenie zamontowane.

Czem prędzej poszedłem latać, chociaż pogoda była dynamiczna: chwilami słońce i słaby wiaterek, a chwilami śnieg i silniejsze podmuchy.

 

I model się ulotnił :) , ale za mały ciąg ma, ciężko tym latać w wietrze.

 

Zdjęcia:

 

Z lotu:

0579f629bff8c461.jpg

 

75c3aeac505859ec.jpg

 

43285c205865bbad.jpg

 

Przed wyrzutem...

71f995c892bb5571.jpg

 

... i chwilę po wyrzucie:

a9d37bb24f04e2f6.jpg

 

Może by trzeba było pomyśleć nad nowym regulatorem (mam 18A)... Śmigło jakie stosowałem dzisiaj to GWS 8x43 i od spaliny 9x5 - na tym większym trochę lepiej było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Drugi Pibros jest już niemal gotów.

Fotka po zaknięciu kadłuba - ładnie się nawet wyprofilował :) :

 

0cb89b4e1800793c.jpg

 

No i stan obecny:

 

9036045a0d2e3fd4.jpg

 

Trzeba jeszcze zamocować popychacze no i go oblatać :) .

 

Tak więc nowe jest tylko poszycie - reszta od starego Pibrosa - oszczędność :) .

W porównaniu do poprzedniego nie ma tu stateczników pionowych no i pokryłem całą górę taśmą (poprzednio tylko kawałek)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model oblatany! Po raz drugi jakby nie patrzeć :) .

Wiatr na ogół słaby, chociaż były umiarkowane podmuchy. Pogoda ogólnie rzecz biorąc ładna :) .

 

No dobra, pierwszy rzut, silnik wyłączony (dla sprawdzenia wytrymowania) - kiepsko. Drugi raz - toż samo. No nic, mówię sobie, damy od razu obroty i rzucimy - tak, teraz lepiej :D - ale jednak źle wytrymowany. Mała poprawka i latanie!

 

Model lata niemal tak samo jak jego poprzednie wcielenie. Brak stateczników pionowych powoduje, że jest trochę bardziej podatny na podmuchy, ale źle nie jest pod tym względem. Niekiedy wykonuje dość niekontrolowane wychylenia, toteż staram się latać nieco wyżej :) .

 

Co ciekawe, model po wyrzucie, dopóki nie znajdzie się dobre kilka metrów nad ziemią, jakoś nie chce sie wznosić coś. Teren na którym latałem był raczej płaski... Hmm, tak czy inaczej po znalezieniu sie na wyższym pułapie można spokojnie polatać.

 

Tak przy okazji - raz, na GWS 8x4,3 będąc dość nisko już, dałem trochę gazu aby sobie "podlecieć", a tu trach - śmigło sie złamało w powietrzu :wink: - było już parę razy nagięte od niefortunnych lądowań i prostowane...

 

 

 

Zdjęć nie ma, bo nie chciało mi sie zabrać fotopstrykadła (mimo że dla odmiany pojechałem z modelem autem ;D ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzisiaj pogoda była piękna, więc czem prędzej zabrałęm Pibrosa i latamy!

 

 

Najpiękniejsze zdjęcie:

22f65877f1f77376.jpg

 

Oraz kilka wykadrowanych:

ee7ca99aedb284ee.jpg

 

fe75628a10562c84.jpg

 

d555dc679d2cbaeb.jpg

 

Widok z przodu, czyli to co jest piękne w bezogonowcu bez stateczników pionowych :) :

 

652b0228793af0cb.jpg

 

Tak w ogóle to postanowiłem dzisiaj lecieć jak najwyżej i... nie wiem ile to już było, ale tak na oko to ze 100-200m może :twisted: ... Model był już naprawdę malutki, szyja zaś boli jak sie tak na model patrzy :wink: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Wczoraj byłem polatać... Wieczorkiem, wiatr niemal zerowy, słońce jeszcze było, tylko mnóstwo tych komarów i meszek :evil: .

No ale, wziąłem Pibrosa i latamy.

 

Wzbiłem się nieco wyżej niż zwykle, szybujemy... trochę do dołu, model sie rozpędza i... FLATTER! Po raz pierwszy. Cały tył modelu wpadł w wibracje. Po zmniejszeniu prędkości modelu, flatter ustał. Powtórzyło się to jeszcze z 1-2 razy, nawet jak model leciał "normalnie", wcale nie za szybko.

 

Skąd się to wzięło? Może zmęczenie materiału (depron) ? Model wcale nie musi szybko latać, żeby powstał teraz na nim flatter.

No cóż, resurs Pibrosa się chyba kończy, pora coś innego sklecić :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oo, sam Kaper cos napisał :D .

 

Przyczyną flatteru (a może i skutkiem?) jest być może... mocno sponiewierane mocowanie silnika (łoże)! Być może, bowiem wracając z ostatniego latania zauważyłem, że łoże się kiepsko trzyma reszty płata :) . Ale - wspomniałem, bo to może być i skutek. Trudno powiedzieć. Trzeba to skleić, ulotnić i ocenić.

 

W gruncie rzeczy kadłub w drugim pibrosie nie doświadczył tyle, co ten pierwszy, "nawet" został jeszcze więcej oklejony taśmą... Hmm, no nie wiem, w końcu to tylko depron. Nie można się spodziewać nie wiadomo czego :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ostatecznie Pibros sie wylatał. Pora go zastąpić czymś innym.

Coraz częstszy flatter (to nie była wina osłabionego łoża), zakłócenia, niemożność określenia położenia modelu w powietrzu...

Wczoraj skończyło się to zanurkowaniem gdzieś w działkach ogrodniczych.

Na szczęście udało się model odnaleźć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

witam

nie zakladam nowego skoro temat jest ;)

posiadam śmigło

SF E-Prop 10x4.7

silnik

FC 28-22

Kv: 1200RPM/V

 

śmigło pewnie sie nie nadaje do pibrosa, ale czy silniczek nie bedzie za mocny ? najwyzej polatam na 1/2 gazu ;)

jakie śmiglo do tego silniczka ? :roll:

planuje tak zamontowac silnik

http://www.alehar.aplus.pl/images/artykuly/pibros/gotowy/Pibros8.jpg

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto zwrócić uwagę (szkoda, że na stronie AleHara tego nie ma), że jest to model, który zaprojektował Marcel Guwang, już ponad 10 lat temu. Własna strona Marcela już dawno nie działa, ale jest on współautorem szerszego angielskojęzycznego opracowania o Pibrosie dostępnego na Rc-soar.

Zresztą jest to strona która pojawia się pierwsza po wpisaniu w google "pibros".

 

Cośkolwiek wiem o Pibrosie, bo pierwszego zrobiłem w roku 2000 8) http://www.depron.prv.pl/pibros5.htm , a zelektryfikowałem w 2001 http://www.depron.prv.pl/pibrose.htm

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku, fotka, którą przywołałeś ze 3 posty wyżej pokazuje mocowanie zupełnie innego silnika.

Tego nie dasz rady tak zamocować.

 

Śmigło - prawdopodobnie lepsze byłoby o większym skoku a mniejszej średnicy.

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaper - niezrozumialem idei :D

nie chodzi mi o pasek, bo niby jak bezszczotke tak zamontowac ? :D tylko ten otwor w delcie - na smiglo, nie chodzi mi o sam sposob montowania silnika, a raczej jego miejsce ;) przepraszam za zamieszanie :)

 

a czy SF E-Prop 8x3.8 bedzie ok ? :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaper - niezrozumialem idei :D

nie chodzi mi o pasek, bo niby jak bezszczotke tak zamontowac ? :D

 

Bezszczotka to nie tylko outrunner (z obracającą się obudową).

Zawsze można zastosować inrunnera (a wtedy opaską go ;) )

 

Jeśli chodzi o sterowność Pibrosa (pierwszego wykonałem chyba w 2002r konsultując z Kaperem) to nie jest to łatwy model. W każdym razie nie na początku. Trzeba go pilnować (lubi się zwalić na skrzydło).

Mimo to jest to fajny model (szczególnie w wersji turbo-szybkiej).

Fajnie się też nim trenuje lądowanie do ręki (to nie jest trudne jak się poćwiczy) :)

 

Dodatkowo: Wydaje się stabilniej latać gdy stateczniki zamontujesz lekko pod kątem (odchylone od pionu na zewnątrz - tworząc takie jakby V).

 

Zamiast je przyklejać używając dodatkowej "listewki" - co zwiększa i tak sporawe opory - zrób w kadłubie szczeliny i w nie wklej statezniki. Będzie to raczej mocniejsze.

 

 

Co do śmigła, dałbym 8x6 (czyli tak, jak sugeruje Kaper - mniejsza średnica a większy skok). Da to wystarczający jeszcze ciąg i większą prędkość - a tą Pibros lubi.

W dodatku, jeśli pod podanym linkiem z UH przewiniesz komentarze w dół, zobaczysz, co Kaper napisał (co prawda o innym modelu ale obrazuje to potencjał tej kombinacji): "With APC 8x6E plane got near-ballistic performance but the motor became already noticeably warm. " :)

 

p.s. silnik nigdy nie jest za mocny :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.