Skocz do zawartości

Mistrzostwa Polski Modeli Samolotów Redukcyjno-latających w Dęblinie


Adam 10

Rekomendowane odpowiedzi

Piotrek - Po pierwsze żyroskop na zawodach odpada bo jest zabroniony. Po drugie nie ma co porównywać mustanga 1,6m z makietą średnio 2,5m - tu głównie chodzi mi o masę, która w przypadku makiet jest zdecydowanie "na granicy" możliwości. Dochodzą do tego również proporcje modelu, które w przypadku Twojego mustanga na pewno są zmienione tak żeby model latał jak najlepiej. W makietach proporcje takie jak w samolocie nie zawsze pomagają... No i po trzecie z tym gazem masz świętą racje :) Nie powinno się zamykać przepustnicy do końca głównie ze względów na zmianę, że tak powiem fachowo - wektorów ciągu :D Samoloty często zupełnie inaczej reagują na stery w zależności od tego czy jest gaz czy go nie ma :P Ja z reguły już ląduję na 2 -3 ząbkach przepustnicy co nie zmienia faktu, że czasem popełniam błędy jak każdy. Przykładem jest lądowanie wilgi w ostrowie.... :unsure:

 

Noker - czekam na film i nie mogę się doczekać :D Oby była taka wideorelacja jak w zeszłym roku ^_^

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Noker - czekam na film i nie mogę się doczekać :D Oby była taka wideorelacja jak w zeszłym roku ^_^

 

Pełna wideorelacja z mojej kamery ukaże się w pierwszej połowie wakacji,

na dzisiaj mam juz przygotowany Promo-Klip, muszę tylko jeszcze uzyskać pozwolenia od kilku osób na użycie ich fotek,

mam nadzieję, że nie bedzie z tym problemów.

 

także: Stay Tuned

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojteq, żyra i wszelkie stabilizatory lotu są legalne

 

to jak powinno się w.g. Ciebie rozumieć ten pkt. regulaminu ?

 

" 6.3. KLASA F4C – MKIETY SAMOLOTÓW STEROWANE RADIEM

 

6.3.1. Charakterystyka ogólna

 

4]Maksymalna masa kompletnego modelu samolotu bez paliwa ale z figurką pilota:
15 kg
(150 N)

Modele samolotów napędzane silnikami elektrycznymi będą ważone bez ogniw służących do ich zasilania.

Napędy:

Silniki rakietowe lub pulsacyjne nie mogą być stosowane.

Uwaga: Pozostałe charakterystyki modeli makiet podane są w części ABR, sekcja 4C, część 1, paragraf 1.2 “Charakterystyka generalna modeli samolotów”.

 

 

Używanie programatorów lub urządzeń stabilizujących (np. żyroskopowych) jest zabronione. "

 

w.g mnie nie można ich stosować, ale może sie mylę nie startowałem nigdy w takich zawodach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No raczej startuję od lat w zawodach i wiem co wolno a czego nie... Żyroskopy są bezwzględnie zabronione bo jak by można było ocenić umiejętności pilota za którego połowę lotu wykonuje maszyna? Wiem jak działa dobrze ustawiony żyroskop bo robiłem testy dla własnego doświadczenia w modelu treningowym. Turbulencja praktycznie nie wpływa na płynność lotu, przyziemienie nawet mocniejsze jest bez jakichkolwiek "kozłów", a nawet zawis da się zrobić bez dotykania drążków...

Swoją drogą gdy raz się poleci modelem z żyroskopem to potem widać na pierwszy rzut oka kto leci "na wspomagaczach". Przykładem są zawody europa star cup (już nie pamiętam gdzie się odbywały) na których wiał porywisty wiatr i wszyscy Polacy mieli trudności w utrzymaniu modeli w linii prostej natomiast jeden z Niemców leciał PIPEREM jak po sznurku. Trochę to było dziwne... Ale nikt się o to nie rzucał bo to byli goście.. Szkoda tylko, że jak by u nich doszło do podobnej sytuacji to Polaka nie traktowaliby jak gościa...

 

Noker - I will :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przed postępem nie da się uciec, ale gdzieś wszystko się zatraca, :mellow: niedługo model wydrukuje nam drukarka 3D, sterowaniem zajmie sie w 100% elektronika, a modelarzowi pozostanie dowiezienie modelu na zawody, a może i nie można przecież wynająć kuriera :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie

Staram się być zawsze na bieżąco z moim kolegą Piotrkiem Piszczkiem i to co jest na mojej stronie MP 2013 jest jak najbardziej aktualne i pozyskane o w/w sędziego zaraz po tłumaczeniu.

Mam wszystkie zbindowane przepisy makiet RC i sytuacja jest następująca:

1. Przepisy Sportowe Edycja 2009 (obowiązuj. od stycznia 2007) tom F4 MODELE REDUKCYJNO LATAJĄCE SAMOLOTÓW w p. 6.3.2. wyraźnie jest napisane:

 

Używanie programatorów lub urządzeń stabilizujących (np. żyroskopowych) jest zabronione.

 

2. Przepisy Sportowe Edycja 2011 (obowiązuj. od stycznia 2011) tom F4 MODELE REDUKCYJNO LATAJĄCE SAMOLOTÓW

- nic nie mówią, nie ma powyższego zapisu, a więc co nie jest zabronione jest ......

 

3. Przepisy zamieszczone na stronie MP Edycja 2013 (obowiązuj. od stycznia 2013), najnowsze, w p. 6.3.1. wyraźnie znowu jest napisane:

Używanie programatorów lub urządzeń stabilizujących (np. żyroskopowych) jest zabronione.

 

 

Tak, więc w FAI chyba dał im ktoś do zrozumienia, że to jest totalna bzdura, bo jest to konkurencja czysto manualna a nie "elektroniczna" jak np. w MiG-29 zadawanie kierunku lotu i dobrze, że to zmienili i normalność na szczęście powróciła. :)

 

Pozdr.

A.W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to nie śledzę modelarzy i przepisów, które wychodzą raz na parę lat... Ale wg. mnie bez sensu byłoby dopuszczenie tego typu sprzętu w zawodach. A powody opisywałem wcześniej :D Poza tym jeżeli nie było w nowych przepisach nic o stosowaniu żyra to uważam, że prędzej ktoś o tym zapomniał napisać niż zniesiono zakaz. Zresztą robimy tu bałagan tą dyskusją i proponuję przeniesienie naszych postów do jakiegoś osobnego działu typu "Przepisy F4" :P Tutaj miały być relacje z zawodów :D

 

pacek - podwozie było gotowe na MP w Dęblinie jak widać na zdjęciach :) Chyba, że chodzi Ci o poprawienie uwag, które dostaliśmy od sędziów - to nie :D Zrobimy lepsze zdjęcia bo wszystko zwaliła perspektywa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wszystkie uwagi skierowane do mnie. Jeżeli chodzi o żyroskopy to miałem na myśli wspomaganie startu i lądowania - w locie przy akrobacji takowe tylko przeszkadzają. Myślę o żyroskopach mających funkcję AVCS (blokada położenia). Nie wszystkie makiety takiego wspomagania wymagają. Szkoda że przepisy nie nadążają za życiem, w makietach śmigłowców żyroskop jest to już norma.

Ja mając kłopoty właśnie przy lądowaniu z moją namiastką makiety w postaci Mustanga 51 EP Blue Nose firmy Hangar, zacząłem szukać sposobu na moje zbyt częste problemy z uszkodzonym podwoziem po nieudanym po lądowaniu. Dlatego sięgnąłem po żyroskopy - i jak ręką odjął. Myślę, że do póki nie będzie takich możliwości w regulaminie, raczej nie będę budował makiet do startu w zawodach. Nie będę zaspokajając przepisy narażał mojej pracy na uszkodzenie. Myślę, że z czasem się to zmieni - przecież do niedawna nie było aparatur z mikserami a dzisiaj można wspomagać w aparaturze wszystko, nie było też kategorii pół-makiet a dzisiaj jest.

 

Dzisiaj w Lublinie był pierwszy dzień pikniku modelarskiego i znowu - loty makiet (pół-makiet) piękne ale lądowania już niekoniecznie. Latałem swoim PT17 zaopatrzonym w żyroskop na SK i nie przejmowałem się zmianami wiatru bo on mi nie przeszkadzał zbytnio w startach i lądowaniach. Dobrze jest mieć taki komfort że lądowanie będzie udane - choć oczywiście można je zawsze sknocić na własne życzenie i wtedy żyroskop też nie pomoże. Serdecznie pozdrawiam wszystkich kolegów Makieciarzy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.