Jump to content

Piper PA-38 Tomahawk - 3m


AGG

Recommended Posts

Witam wszystkich,

Właśnie stałem się posiadaczem ww. modelu z jakiejś jeszcze mi bliżej nie znanej niemieckiej wytwórni. Kadłub laminat, skrzydła stryro, balsa, sklejka

Jego parametry to :

rozpiętość : 3m

waga : 9kg bez osprzętu

powiechrznia nośna : ~130g/dcm2

Profil skrzydła : płasko-wypukły

Zastosowanie/zadania : holownik (a bez pracy to spokojne latanie)

 

Wg kalkulatora ze strony modelarstwo.org.pl :

Prędkość lotu szybowego po torze V[m/s] : ~15m/s

Opadanie pionowe w szybowaniu W[m/s] : ~1.8

 

Rozglądam się powoli do niego za silnikiem benzynowym, najlepiej używanym (bo na nowy mnie nie stać, no chyba że raty). Z racji tego, że pracował w nim boxer 48cm3 i latał spokojnie więc chciałbym zastosować również boxer (ma idealne wyjście na tłumiki dwa z boku) ale ok 80-100cm3 (w końcu holownik musi mieć spory zapas mocy :lol2: )

Najlepszy by był boxer bo jest idealne miejsce na tłumiki

Jakby ktoś dysponował takim silnikiem 80-100cm3 i chciał go sprzedać to może się jakoś dogadamy.

 

Co w ogóle sądzicie o tym modelu, zdjęcia :

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3168&g2_serialNumber=1

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3179&g2_serialNumber=2

 

Pozdrawiam

Alek

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Po wyposażeniu, obciążenie wyjdzie w granicach 100g/dcm2. To jest normalne dla tych wielkości modelu. Na zdjęciach prezentuje się ładnie więc zapewne ładnie też będzie latał :D . Reszta zależy tylko i wyłącznie od pilota. Jeśli ma być dobrym holownikiem, to motor od 100 cm w górę.

Link to comment
Share on other sites

A czy któryś z tych silników nie wystarczyłby do takiego piperka?

 

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5733

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5734

 

Nowy silnik boxer 50ccm z UH kosztowałby poniżej tysiąca z wysyłką, a jeśli wpadłby na cło to jakieś 200zł więcej. W Polsce ciężko będzie kupić podobny silnik za taką sumę, a przeróbki z kosiarki to chyba ciut za niska półka jak na taki model.

Link to comment
Share on other sites

Ceny są ok - takich się spodziewam i tyle mogę wydać $

 

Właśnie, i tu pojawia się pytanie, boxer waży 2xwięcej .. bo ten 100cm to prawie 4kg ... to lekka masakra - nie chciałbym z niego zrobić latającej cegły bo to nie o to chodzi.

Może jednak zdecydować się na jednocylindrowy 80cm3 ? lub jak się znajdzie 100cm3 ? to będzie ważyć ~2.1kg

Link to comment
Share on other sites

silnik moim zdaniem najlepiej jednocylindrowy 80cm3, bokserek bedzie ciezszy, i ciezko go bedzie schowac w tej owiewce. Powinienes sie zmiescic w wadze ok 13-14kg, szacuje ze srednia cieciwa aerodynamiczna plata wynosi ok 450mm wtedy obciążenie wyjdzie poniżej 100g/dm2, i bedzie sie przyjemnie latac :)

Link to comment
Share on other sites

szacuje ze srednia cieciwa aerodynamiczna plata wynosi ok 450mm wtedy obciążenie wyjdzie poniżej 100g/dm2, i bedzie sie przyjemnie latac :)

Tak, cięciwa płata wynosi dokładnie 450mm

 

silnik moim zdaniem najlepiej jednocylindrowy 80cm3, bokserek bedzie ciezszy, i ciezko go bedzie schowac w tej owiewce.

W nim był silnik 3W 48cc boxer a tłumiki na przedłużonych kolektorach wychodzą z boku prawie za skrzydłem ... takie przedłużenie. Nie wiem tylko jaki wpływ miała temperatura w kabinie (w końcu te kolektorki nieźle się muszą grzać)

 

Powinienes sie zmiescic w wadze ok 13-14kg,

Model waży 9kg + osprzęt ok 1kg + silnik z tłumikami ~2.5kg więc wyjdzie jak piszesz, max 13kg

 

Zastanawiałem się nad wsadzeniem tam ZDZ 120 waga z tłumikami ok 3.5kg

Silnik 80cc (jednocylindrowy) z tłumikami max 2kg (różnica 1.5kg w wadze i spora w mocy)

Jeśli patrzyć na moc to ZDZ120 będzie idealny a jeśli na te 1.5kg to .... no i właśnie tu jest pytanie czy 1.5kg w takim modelu coś zmieni ? :?:

Link to comment
Share on other sites

50ccm to IMO zdecydowanie za mało jak na holownik tych rozmiarów..

tak jak napisałem na PW, jest tanio do sprzedania ZDZ 120ccm z tłumikami wiecej info na PW

 

Jak Wy liczycie zapotrzebowanie na ciąg w holownikach? Czy rzeczywiście potrzeba aż tak sporo mocy? Na 120 będzie miał ciąg równy ciężarowi holownika i szybowca. Coś chyba nie tak :)

 

I jak sprawdza się usterzenie T w holownikach? Nie przeszkadza? Szybowiec zwykle leci wyżej nad holownikiem.

Link to comment
Share on other sites

W holowniku mocy nigdy nie jest za wiele, bardzo często zdarza sie taka sytuacja ze gdyby nie nadmiar mocy to matka ziemia przyciągnęła by i szybowiec i holownik.

No i zależy jeszcze jaki szybowiec chcesz holować;)

 

 

Jeśli patrzyć na moc to ZDZ120 będzie idealny a jeśli na te 1.5kg to .... no i właśnie tu jest pytanie czy 1.5kg w takim modelu coś zmieni ? :?:

 

IMO przy tej rozpiętości nie będzie to jakimś wielkim problemem.

Link to comment
Share on other sites

1,5kg roznicy to troche duzo, 120cm3 to prawie 150 :) a tyle to juz sie wsadza do akrobatow 3d tej rozpietosci. Sam latam 2,8m Piperem Cub wazy ok 8,5kg silnik 40cm3. Nadmiaru mocy jest az nadto :) Obciazenie powierchni wyszlo ok 78g/dm2. U mnie silnik wazy ok 1,7kg i musialem lac ołów w ogon bo juz nic nie szlo bardzo przesunac. Moim zdaniem 80cm3 pojemnosci i moc jaka z nim idzie by wystarczyly :)

 

Sprawdz jak sprawa bedzie wygladac z wywazeniem. Model ma dosc krotki dzubek, zobacz ile trzeba mu z przodu dolozyc zeby go popranie wywazyc. Jak dasz ciezszy silnik moze sie okazac ze musisz pchac wszystko w ogon, a i to moze byc za malo. Tak na moje oko zeby go wywazyc trzeba wrzucic ok 2kg na dziub, albo i mniej.

Link to comment
Share on other sites

Sprawdz jak sprawa bedzie wygladac z wywazeniem. Model ma dosc krotki dzubek, zobacz ile trzeba mu z przodu dolozyc zeby go popranie wywazyc. Jak dasz ciezszy silnik moze sie okazac ze musisz pchac wszystko w ogon, a i to moze byc za malo. Tak na moje oko zeby go wywazyc trzeba wrzucic ok 2kg na dziub, albo i mniej.

I tu masz racje, taki pomysł mi też przyszedł do głowy ... muszę sprawdzić dodając obciążenie na dziób oraz zalewając zbiornik paliwem. A co do Cub-a 2.7m to wg danych producenta poleci nawet na 25cc - sam się nad nim zastanawiałem, bo w USA wraz z transportem można go mieć w wersji ARF za 1400pln ... w sumie już bym go miał ale sklep w USA nie przyjął mojej karty kredytowej ;D

Link to comment
Share on other sites

Zgadza się, źle się wyraziłem, chodziło mi bardziej o to, że jeśli był silnik 48cc to zakładając 120cc ŚC przesunie się sporo do przodu więc muszę jakoś wyliczyć sprawdzić jaka byłą waga poprzedniego silnika. Osobiście nie wydaje mi się aby 120cc było aż potrzebne do wyciągnięcia większego szybowca, nie wiem - tak tylko staram sobie to wyobrazić.

Dziś patrzyłem na stronie Pana Piotra www.piotrp.de a propo's modeli i zastanawiałem się jaki silnik bym potrzebował aby wyciągnąć jego Fox-a lub Muchę fox (przyjmując wagę ok 10kg)

Co o tym sądzicie ?

Link to comment
Share on other sites

glownie chodzi i serwa, niektore maja podana temperature pracy powyzej 0 stopni. Ponizej smar staje sie twardy i spowalnia przekladnie. Na jakims forum heli opisywane byly problemy z serwamik hiteca bodajze hs475 przy niskich temperaturach. W zeszlym roku latalem przy minus 10, ale serwa to byly plastikowe towerpro

Link to comment
Share on other sites

W zasadzie, o lataniu w ujemnych temperaturach decyduje głównie wytrzymałość palcy. W rękawiczkach bardzo źle się lata, nie czuje się drągów. Bez nich palce szybko stają się sztywne, dając ten sam efekt. Latałem szybowcem w górach przy -10 stopni. Kilka minut można wytrzymać, później trzeba ogrzać ręce. Ujemnego wpływu temperatury na działanie sprzętu nie zauważyłem. Poniżej stare zdjęcia z latania na wysokości ok. 1 km. Ciekawie wygląda lądowanie w zmrożonym, sypkim śniegu.

 

Zbocze2.jpg

Zbocze3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dziś patrzyłem na stronie Pana Piotra www.piotrp.de a propo's modeli i zastanawiałem się jaki silnik bym potrzebował aby wyciągnąć jego Fox-a lub Muchę fox (przyjmując wagę ok 10kg)

Co o tym sądzicie ?

 

Pan Piotr pisze na swojej stronie:

 

Orientacyjnie mogę powiedzieć, że do mojej "Muchy" ważącej ok. 12,5 kg potrzeba holownika z silnikiem benzynowym od 60 cm. Mojego ASW 27 z 3,5 kg holowałem już za modelem o rozpiętości 1,8 m i z silnikiem dwutaktowym 15 ccm. Jednak nadmiar mocy zwiększa margines bezpieczeństwa.

 

Źródło: www.piotrp.de - Holowanie szybowców.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Witam,

Silnik zamówiony 65cc (czekam na dostawę) a teraz zabieram się za elektronikę.

Chciałbym zastosować serwa :

2 x klapy (tu tańsze, np : Tower PRO MG 995 - 13kg/6V)

2 x lotki (lepsze, droższe, pewniejsze : Hitec HS 645 MG, 9.6KG/6V)

Coś jeszcze dla gazu (HS 81 ? mam 1 wolne) i coś dla zaczepu do holowania (może MG

995?)

Resztę mam, wielki Hitec combo dla kierunku i przedniego kółeczka, oraz Hitec w ogonie dla wysokości)

Co sądzicie o tych wymienionych serwach ?, co do Hitec-a nie mam obaw, jak do Tower Pro (ale znów dla klap chyba można takie zamontować?)

 

 

Pozd

AGG

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Silnik zamówiony 65cc (czekam na dostawę) a teraz zabieram się za elektronikę.

Chciałbym zastosować serwa :

2 x klapy (tu tańsze, np : Tower PRO MG 995 - 13kg/6V)

AGG

 

Zapomnij o tych serwach , ja miałem i nawet wrogowi bym ich nie zaproponował . Jeśli chcesz dobre i tanie serwa to poszukaj serw Blue-bird też są tak silne ale precyzyjniejsze, mają też swój kaprys który nie jest grożny gdy tylko sposób zamontowania popychaczy pozwala na pełne wychylenie serwa . ( po podłączeniu do prądu potrafią się tak jakby na próbe wychylić od punktu zerowego do skrajnego wychylenia serwa )

 

edit : zobacz to serwo

serwo Blue Bird BMS-630 MG

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.