Skocz do zawartości

Podwozie pneumatyczne własnej konstrukcji + (elektryczne)


Włodek

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Opiszę tutaj podwozie ,w które wyposażyłem swojego MIGa 29, chowane pneumatycznie czyli za pomocą powietrza atmosferycznego uwięzionego w butelce po napoju za pomocą pompki rowerowej. Oczywiście do wykonania większości elementów konieczna jest tokarka.

 

Zbiornik powietrza:

 

butelkaky7.jpg

 

Wykonany z butelki po napoju uformowanej nad palnikiem kuchni gazowej , do kształtów , które pozwoliły zmieścić go w dziobowej części kadłuba . U podstawy zamontowany zawór wycięty z dętki rowerowej .

 

Goleń przednia:

 

goleprzednialm4.jpg

 

Podstawa (część ruchoma) goleni wytoczona z aluminium i przycięta do odpowiednich rozmiarów . Przy przedniej krawędzi przykręcony zawias , który wykonałem z blachy miedzianej (bo akurat miałem i łatwo było wygiąć) , połączony z drugą stałą częścią podstawy wygiętej z blachy aluminiowej. Ta część przykręcana jest za pomocą 3 wkrętów do balsowej części modelu. W część ruchomą wkleiłem dwie rurki węglowe (szczytówki wędkarskie) przez , które przechodzi pręt stalowy ? 2 mm stanowiący oś koła przedniego oraz jego kierowanie . Górna cześć rurek zakończona jest tulejką aluminiową na której osadzone jest mocowanie serwa wykonane z płytki laminowanej.

Blokowanie podwozia wykonałem z zawiasów z blachy aluminiowej , sprawdza się bardzo dobrze . (wszystkie zawiasy wygięte na pręcie ? 2 mm ) .

 

Siłownik działania dwustronnego :

 

siownikov2.png

 

Zdjęcie przedstawia inny siłownik (nie chciałem demontować tego z miga ) ale zasada i części składowe są takie same (siłownik na zdjęciu nie posiada otworów powietrznych). Cylinder to rurka aluminiowa przycięta do odpowiedniego rozmiaru . Tylna część zamykająca cylinder wytoczona dość ciasno tak aby można ją było wkleić na stałe .

 

rysunekbf0.png

 

Natomiast przednia część , w której przesuwa się pręt popychany przez tłok, jest dopasowana luźno ponieważ posiada uszczelnienie w postaci dopasowanego uszczelniacza widocznego na zdjęciu oraz rysunku . Od wysunięcia jej z cylindra zapobiega wkręcony trzpień powietrzny. Uszczelnienie pręta pracującego w tej części wykonałem z modelarskiego paliwowego przewodu silikonowego umieszczonego w części zamykającej cylinder i osadzonego na pręcie roboczym . Tłok to element , któremu należy poświęcić najwięcej uwagi i precyzji bo jego dopasowanie przesądza o powodzeniu całego układu.

Sam tłok posiada mniejszą średnicę od cylindra i to nie ma znaczenia jaką. Nie może on ocierać o cylinder natomiast rowek nacięty pod uszczelniacz musi być wykonany bardzo precyzyjnie tak aby po założeniu uszczelniacza pasował idealnie w cylindrze . Jeśli będzie za ciasny siłownik nie będzie pracował a zbyt luźny będzie przepuszczał powietrze , bariera pomiędzy jednym i drugim jest dość cienka .

 

Rozdzielacz :

 

rozdzielacz1ie8.jpg

 

Składa się z dwóch podstawowych części ,wewnętrznej i zewnętrznej .Część zewnętrzna stanowi pierścień z dwoma otworami gdzie wkręcone są trzpienie (przycięty wkład od długopisu) odprowadzające powietrze do siłowników . Średnica otworów to 1mm przechodząca w 2,5mm gdzie naciąłem gwint 3mm.

 

rozdzielacz2qw2.jpg

 

Część wewnętrzna „suwak” to tulejka dopasowana tak by mogła swobodnie obracać się w części zewnętrznej, posiadająca kanał zasilający wykonany pod kątem 90 stopni tak aby pokrywał się z otworami w pierścieniu zewnętrznym. Kanał zakończony jest uszczelnieniem wykonanym z przewodu silikonowego .

 

rozdzielaczyk2.jpg

 

Pozostałe elementy to podstawa do zamocowania , oraz dźwignia sterująca , te części po złożeniu zespalają wszystko w całość oraz dystansują obrót wewnętrznego „suwaka”.

Opublikowano

swietna konstrukcja - gratuluje pomyslu i wlozonej pracy

 

Szkoda tego montowac w modelu - zywot będzie krotki - kiedys bawilem sie w podwozie do duzego szybowca i byłem w szoku jakie sily niszczace dzialaja na podwozie przy twardszym ladowaniu

 

pozdrawiam - tomek

Opublikowano

Szkoda tego montowac w modelu - zywot będzie krotki...

Jak to szkoda ? Przecież to już lata w modelu :)

 

Fajne podwozie - gratulacje :) Szkoda, że do większego modelu.

 

Ja też powoli wracam do samolotów z kołami choć z tymi kołami drobny kłopot jest,

bo trzeba pasa do startu/lądowania szukać. :)

Opublikowano
Znajdzie się u mnie tez coś i do mniejszego modelu :wink:

Powiedz jeszcze, że to pneumatyczne :) ?

Chowane serwami to i ja planuje w jednym z następnych modeli :)

Niemniej .... swietna robota - przynajmniej jak dla mnie.

Samolot z podwoziem już wygląda rasowo a co dopiero z chowanym :)

Opublikowano

To podwozie chowane jest mechanicznie a raczej elektrycznie , układ oparty jest na wyłącznikach krańcowych. Wciągane jest za pomocą „siłowników śrubowych” to znaczy śruby i nakrętki oraz przekładni i silniczka od serwa .

Opublikowano
Czy to może zrobione z napędów przesuwu w CD-ekach

Też już to chciałem pisać, ale po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że te przekładnie, a konkretnie wałek mają za duży skok. Więc mała siła boczna mogłaby składać podwozie lub zrywać trybiki. Ale sprawdzić można. :)

Opublikowano

Przekładnie pracują na paskach a raczej na gumkach. Dwa koła osadzone na śrubach od czegoś tam , a koło pośrednie dotoczone i jedna gumka skrzyżowana aby zamienić kierunek bo nie miałem lewego gwintownika. Zrobię jeszcze parę zdjęć i coś napiszę bo widzę że jest zainteresowanie w temacie , ale wcześniej dokończę troszkę o pneumatyce.

  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Muszę przyznać że rozwiązanie jest bardzo pomysłowe i jak widzieliśmy skuteczne. Dla kogoś kto ma dostęp do tokarki i jakie takie pojęcie o jej obsłudze wykonanie nie powinno stanowić większego problemu. Ciekawi mnie na ile cykli schowaj/wysuń wystarcza jednorazowe napompowanie zbiorniczka.

 

Z nierpliwością czekam na dalszy opis :wink:

 

ps. Włodku, czy nie spotkałeś sie z jakimś opisem/szkicami/fotkami mechanicznie chowanego kółka przdniego z możliwością skrętu, a może gdzieś takie sprzedają :crazy: oczywiście chodzi o skalę mikro/mini :mrgreen:

Opublikowano

Jednorazowe napompowanie powietrza wystarcza na 7-8 cykli zamknięcia i otwarcia podwozia .

Napiszę więcej . ale teraz wyjeżdżam na dwa tygodnie :jupi: jak wrócę to postaram się dokończyć ten wątek.

 

Odnośnie podwozia przedniego chowanego mechanicznie , to gdzieś w necie coś widziałem ,ale teraz nie kojarzę gdzie . Tak sobie myślę czy coś podobnego do tego mojego z miga tylko z napędem śrubowym, ale to chyba będzie komplikować układ i dojdzie waga (silniczek itp.) , a tu chodzi zapewne żeby serwem było chowane?

Opublikowano
tu chodzi zapewne żeby serwem było chowane?

 

Dokładnie tak, gdyby zastosować dwa serwa 5g do kółeczka przedniego po jednym na chowanie i skręcanie, a 9g do kółek podskrzydłowych + kupne mechanizmy np. GWS'a. Moża by zmodyfikować jakiegoś "handlowego" styro tunelowca :wink: model nie wiele by przytył i dawał by sporo frajdy podczas lotów :) a jak by tak jeszcze dorobić klapy ... to mieli byśmy "full wypas" przy ~ 50g nadwagi ;D

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Podwozie część tylna.

podwozietyko2.jpg

 

Myślę , że to zdjęcie nie wymaga dodatkowego opisu. Może tylko dodam to że sworzeń stanowiący oś obrotu podwozia zamocowany jest pod odpowiednim kątem aby zachować w miarę oryginalny sposób chowania podwozia jak przystało na miga 29.

 

Ogólnie podwozie sprawuje się dobrze , układ jest bardzo szczelny , eksploatuję go już drugi sezon i jak narazie nic się nie dzieje , poza ogólnymi śladami eksploatacji , w modelu zmieniłem już całe poszycie na nowe a podwozie wciąż te same. Układ potrzebuje od czasu do czasu parę kropelek oleju . Pomiar maksymalnego ciśnienia wykazał 2,5 bara , wyższe ciśnienie zrzuca wężyki a to w zupełności wystarcza na 7-8 cykli otwarcia i zamknięcia.

 

A TU jest MIG 29 ,w którym zamontowałem to podwozie i parę słów o całej konstrukcji

Opublikowano

Myślę , że to zdjęcie nie wymaga dodatkowego opisu.

 

Jak dla mnie, fotka wszystko wyjaśnia. Bardzo pomysłowe rozwiązanie - moje gratulacje Włodku :!:

Opublikowano

Dzięki za uznanie Ben .

Tak sobie pomyślałem , że dla jeszcze lepszego zobrazowania dodam jedno zdjęcie z boku.

kopiap1010126bo5.jpg

Opublikowano

Zrobiłem kilka fotek z podwozia elektrycznego zamontowanego w modelu myśliwca JAK-3

 

Przekładnia pośrednia , na dole widać silniczek od serwa HS 300 .

Lewa gumka skrzyżowana dla zmiany kierunku .

kopiap1010108nf0.jpg

 

Koło napędzające śrubę oraz goleń lewa.

kopiap1010109zw0.jpg

 

Śruba i przegub (elementy przegubu lutowane)

kopiap1010110vl9.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.