Jump to content

Podwozie pneumatyczne własnej konstrukcji + (elektryczne)


Włodek

Recommended Posts

Opiszę tutaj podwozie ,w które wyposażyłem swojego MIGa 29, chowane pneumatycznie czyli za pomocą powietrza atmosferycznego uwięzionego w butelce po napoju za pomocą pompki rowerowej. Oczywiście do wykonania większości elementów konieczna jest tokarka.

 

Zbiornik powietrza:

 

butelkaky7.jpg

 

Wykonany z butelki po napoju uformowanej nad palnikiem kuchni gazowej , do kształtów , które pozwoliły zmieścić go w dziobowej części kadłuba . U podstawy zamontowany zawór wycięty z dętki rowerowej .

 

Goleń przednia:

 

goleprzednialm4.jpg

 

Podstawa (część ruchoma) goleni wytoczona z aluminium i przycięta do odpowiednich rozmiarów . Przy przedniej krawędzi przykręcony zawias , który wykonałem z blachy miedzianej (bo akurat miałem i łatwo było wygiąć) , połączony z drugą stałą częścią podstawy wygiętej z blachy aluminiowej. Ta część przykręcana jest za pomocą 3 wkrętów do balsowej części modelu. W część ruchomą wkleiłem dwie rurki węglowe (szczytówki wędkarskie) przez , które przechodzi pręt stalowy ? 2 mm stanowiący oś koła przedniego oraz jego kierowanie . Górna cześć rurek zakończona jest tulejką aluminiową na której osadzone jest mocowanie serwa wykonane z płytki laminowanej.

Blokowanie podwozia wykonałem z zawiasów z blachy aluminiowej , sprawdza się bardzo dobrze . (wszystkie zawiasy wygięte na pręcie ? 2 mm ) .

 

Siłownik działania dwustronnego :

 

siownikov2.png

 

Zdjęcie przedstawia inny siłownik (nie chciałem demontować tego z miga ) ale zasada i części składowe są takie same (siłownik na zdjęciu nie posiada otworów powietrznych). Cylinder to rurka aluminiowa przycięta do odpowiedniego rozmiaru . Tylna część zamykająca cylinder wytoczona dość ciasno tak aby można ją było wkleić na stałe .

 

rysunekbf0.png

 

Natomiast przednia część , w której przesuwa się pręt popychany przez tłok, jest dopasowana luźno ponieważ posiada uszczelnienie w postaci dopasowanego uszczelniacza widocznego na zdjęciu oraz rysunku . Od wysunięcia jej z cylindra zapobiega wkręcony trzpień powietrzny. Uszczelnienie pręta pracującego w tej części wykonałem z modelarskiego paliwowego przewodu silikonowego umieszczonego w części zamykającej cylinder i osadzonego na pręcie roboczym . Tłok to element , któremu należy poświęcić najwięcej uwagi i precyzji bo jego dopasowanie przesądza o powodzeniu całego układu.

Sam tłok posiada mniejszą średnicę od cylindra i to nie ma znaczenia jaką. Nie może on ocierać o cylinder natomiast rowek nacięty pod uszczelniacz musi być wykonany bardzo precyzyjnie tak aby po założeniu uszczelniacza pasował idealnie w cylindrze . Jeśli będzie za ciasny siłownik nie będzie pracował a zbyt luźny będzie przepuszczał powietrze , bariera pomiędzy jednym i drugim jest dość cienka .

 

Rozdzielacz :

 

rozdzielacz1ie8.jpg

 

Składa się z dwóch podstawowych części ,wewnętrznej i zewnętrznej .Część zewnętrzna stanowi pierścień z dwoma otworami gdzie wkręcone są trzpienie (przycięty wkład od długopisu) odprowadzające powietrze do siłowników . Średnica otworów to 1mm przechodząca w 2,5mm gdzie naciąłem gwint 3mm.

 

rozdzielacz2qw2.jpg

 

Część wewnętrzna „suwak” to tulejka dopasowana tak by mogła swobodnie obracać się w części zewnętrznej, posiadająca kanał zasilający wykonany pod kątem 90 stopni tak aby pokrywał się z otworami w pierścieniu zewnętrznym. Kanał zakończony jest uszczelnieniem wykonanym z przewodu silikonowego .

 

rozdzielaczyk2.jpg

 

Pozostałe elementy to podstawa do zamocowania , oraz dźwignia sterująca , te części po złożeniu zespalają wszystko w całość oraz dystansują obrót wewnętrznego „suwaka”.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom_tom

swietna konstrukcja - gratuluje pomyslu i wlozonej pracy

 

Szkoda tego montowac w modelu - zywot będzie krotki - kiedys bawilem sie w podwozie do duzego szybowca i byłem w szoku jakie sily niszczace dzialaja na podwozie przy twardszym ladowaniu

 

pozdrawiam - tomek

Link to comment
Share on other sites

Szkoda tego montowac w modelu - zywot będzie krotki...

Jak to szkoda ? Przecież to już lata w modelu :)

 

Fajne podwozie - gratulacje :) Szkoda, że do większego modelu.

 

Ja też powoli wracam do samolotów z kołami choć z tymi kołami drobny kłopot jest,

bo trzeba pasa do startu/lądowania szukać. :)

Link to comment
Share on other sites

Znajdzie się u mnie tez coś i do mniejszego modelu :wink:

Powiedz jeszcze, że to pneumatyczne :) ?

Chowane serwami to i ja planuje w jednym z następnych modeli :)

Niemniej .... swietna robota - przynajmniej jak dla mnie.

Samolot z podwoziem już wygląda rasowo a co dopiero z chowanym :)

Link to comment
Share on other sites

To podwozie chowane jest mechanicznie a raczej elektrycznie , układ oparty jest na wyłącznikach krańcowych. Wciągane jest za pomocą „siłowników śrubowych” to znaczy śruby i nakrętki oraz przekładni i silniczka od serwa .

Link to comment
Share on other sites

Czy to może zrobione z napędów przesuwu w CD-ekach

Też już to chciałem pisać, ale po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że te przekładnie, a konkretnie wałek mają za duży skok. Więc mała siła boczna mogłaby składać podwozie lub zrywać trybiki. Ale sprawdzić można. :)

Link to comment
Share on other sites

Przekładnie pracują na paskach a raczej na gumkach. Dwa koła osadzone na śrubach od czegoś tam , a koło pośrednie dotoczone i jedna gumka skrzyżowana aby zamienić kierunek bo nie miałem lewego gwintownika. Zrobię jeszcze parę zdjęć i coś napiszę bo widzę że jest zainteresowanie w temacie , ale wcześniej dokończę troszkę o pneumatyce.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Muszę przyznać że rozwiązanie jest bardzo pomysłowe i jak widzieliśmy skuteczne. Dla kogoś kto ma dostęp do tokarki i jakie takie pojęcie o jej obsłudze wykonanie nie powinno stanowić większego problemu. Ciekawi mnie na ile cykli schowaj/wysuń wystarcza jednorazowe napompowanie zbiorniczka.

 

Z nierpliwością czekam na dalszy opis :wink:

 

ps. Włodku, czy nie spotkałeś sie z jakimś opisem/szkicami/fotkami mechanicznie chowanego kółka przdniego z możliwością skrętu, a może gdzieś takie sprzedają :crazy: oczywiście chodzi o skalę mikro/mini :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jednorazowe napompowanie powietrza wystarcza na 7-8 cykli zamknięcia i otwarcia podwozia .

Napiszę więcej . ale teraz wyjeżdżam na dwa tygodnie :jupi: jak wrócę to postaram się dokończyć ten wątek.

 

Odnośnie podwozia przedniego chowanego mechanicznie , to gdzieś w necie coś widziałem ,ale teraz nie kojarzę gdzie . Tak sobie myślę czy coś podobnego do tego mojego z miga tylko z napędem śrubowym, ale to chyba będzie komplikować układ i dojdzie waga (silniczek itp.) , a tu chodzi zapewne żeby serwem było chowane?

Link to comment
Share on other sites

tu chodzi zapewne żeby serwem było chowane?

 

Dokładnie tak, gdyby zastosować dwa serwa 5g do kółeczka przedniego po jednym na chowanie i skręcanie, a 9g do kółek podskrzydłowych + kupne mechanizmy np. GWS'a. Moża by zmodyfikować jakiegoś "handlowego" styro tunelowca :wink: model nie wiele by przytył i dawał by sporo frajdy podczas lotów :) a jak by tak jeszcze dorobić klapy ... to mieli byśmy "full wypas" przy ~ 50g nadwagi ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Podwozie część tylna.

podwozietyko2.jpg

 

Myślę , że to zdjęcie nie wymaga dodatkowego opisu. Może tylko dodam to że sworzeń stanowiący oś obrotu podwozia zamocowany jest pod odpowiednim kątem aby zachować w miarę oryginalny sposób chowania podwozia jak przystało na miga 29.

 

Ogólnie podwozie sprawuje się dobrze , układ jest bardzo szczelny , eksploatuję go już drugi sezon i jak narazie nic się nie dzieje , poza ogólnymi śladami eksploatacji , w modelu zmieniłem już całe poszycie na nowe a podwozie wciąż te same. Układ potrzebuje od czasu do czasu parę kropelek oleju . Pomiar maksymalnego ciśnienia wykazał 2,5 bara , wyższe ciśnienie zrzuca wężyki a to w zupełności wystarcza na 7-8 cykli otwarcia i zamknięcia.

 

A TU jest MIG 29 ,w którym zamontowałem to podwozie i parę słów o całej konstrukcji

Link to comment
Share on other sites

Zrobiłem kilka fotek z podwozia elektrycznego zamontowanego w modelu myśliwca JAK-3

 

Przekładnia pośrednia , na dole widać silniczek od serwa HS 300 .

Lewa gumka skrzyżowana dla zmiany kierunku .

kopiap1010108nf0.jpg

 

Koło napędzające śrubę oraz goleń lewa.

kopiap1010109zw0.jpg

 

Śruba i przegub (elementy przegubu lutowane)

kopiap1010110vl9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.