Skocz do zawartości

Co was kręci w tej uwięzi? (oprócz modelu)


Printer

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 93
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

Witam wszystkich kolegów modelarzy :)

Jestem modelarzem od około 10 lat, jednak od dwóch lat biernym (brak czasu :( ), ale w przyszłym roku chciałbym powrócić. Zajmuje się głównie akrobacją na uwięzi. Kto startował kilka lat temu w akrobacji na pewno mnie kojarzy, gdyż startowałem przynajmniej w połowie zawodów, które odbywały się w sezonie. Ostatnio odwiedziłem lotnisko Rudniki koło mojego miasta, odświeżyłem znajomości i co się dowiedziałem - F2B w Polsce zaczyna zanikać :( Paweł Dziuba podobno już nie lata i reszta też się wykrusza :( Na zachodzie ta kategoria przeżywa prawdziwy renesans, modelarze tam szukają rozrywki poza RC w czymś innym, i właśnie znajdują to w lataniu na uwięzi. Mało tego - niektórzy całkowicie "przerzucają" się na uwięź.

Jest to piękna i wspaniała kategoria. Jak było wspomniane we wcześniejszych postach, kto nigdy nie latał na uwięzi nie wie tak naprawdę co to latanie. Nie ma nic piękniejszego jak pięknie prowadzący się za ręka model podczas wykonywania akrobacji :) Lekkość połączona ze zwinnością oraz wspaniałą elegancją i kunsztem pilota daje niesamowity efekt :) Można by tak naprawdę długo, długo pisać... ;)

Moi koledzy modelarze czasami pytają się czy mi się już to nie znudziło ;) Ja się tylko uśmiecham ;) Kto twierdzi, że latanie na uwięzi może się znudzić ten wg. mnie nie potrafi czerpać maksymalnej przyjemności z modelarstwa ;)

W przyszłym roku chciałbym wystartować, narazie starym modelem (ten na fotce pod moim nickiem). Jest to naprawdę świetny model, konstrukcja oparta (proporcje i profile) na modelu Yurji Yatsenki. Silnik Super Tigre G51 (nie chiński, jeszcze Włoski zakupiony a Aeroklubie Polskim). Silnik po kilku modyfikacjach wewnętrznych jak i zewnętrznych zaczął pięknie współgrać z modelem. Śmigło od Pana Andrzeja Rachwała - wspaniała robota ;) Zastanawiam się, czy nie włożyć 4-rosuwa na przyszły rok, ale to jeszcze zobaczę.

Na koniec takie mały apel do wszystkich entuzjastów CL:

Nie pozwólmy aby ta kategoria zmarła śmiercią naturalną w naszym kraju, jest wiele osób, które chętnie by polatało, zawodniczo czy rekreacyjnie, jest to wspaniały rodzaj modelarstwa, więc szerzmy go :)

Nie trzeba organizować zawodów by wspólnie polatać, możemy się spotkać gdzieś w jednym miejscu, zrobić sobie taki mały piknik i po prostu sobie wspólnie polatać.

Co Koledzy na to? :)

 

Pozdrawiam wszystkich serdecznie,

 

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no elektryki to wiem ze zaczynaja byc stosowane ale jakos mnie nie ciagnie w tym kierunku:P

 

a jeszcze jedno pytanie czy ktos wie jak załatwic sobie linki pokryte nylonem(izolowane takie jak maja makieciarze?) bo ja wpadłem na pomysł zeby w uchwycie do uwiezi zrobic koder do sterowania serwem(osoby zwiazane z f4b wiedza o czym mowie) i tam jako rugulator jest opornica o zmiennym oporze i wpadłem na pomysł ze najlepiej i najwygodniej bedzie ja umiescic ja pod palcem wskazujacym na wzor spustu regulowanego(tak jak w kosach spalinowych przez do bedzie łatwa manipulacja gazem (w modelu jest umieszczone serwo dla nie znajacych sprawy) tylko mam problem z kad te linki wziasc.

 

Mysle ze łatwa manipulacja gazem podniesie poziom wykonywanych figuri bedzie mozliwy lot o dowolnym wymiarze czasu(kiedys było tak ze latało sie tyle ile sie miało paliwa jak sie chciało wiecej latac to wiecej sie lało jak mnie to mniej - prosta sprawa:P)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

wydaje mi się ze przepisy nie pozwalają na jakiekolwiek sterowanie oprucz linek do sterów

Nawet w książce guru Piotra Zawady opisuje on że na któryś MŚ Japonczycy zastosowali

czasowo odcinane paliwo co bylo niezgodne z przepisami

Zreszta może sie mylę ja latałem w latach 85 -90 więc mogło sie coś zmienic:),

zreszta zbiorniki sie robi o okreslonej pojemności i odpowiednią ilośc paliwa się tankuje na 7 minutowy program inaczej brak pkt za lądowanie:)

 

pozdrawiam serdecznie

Piotr Szymański

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

tak jak obiecałem podaje kilka linków, które wydają mi sie dość ciekawe ;)

Co nieco na temat elektryków C/L

Również elektryki

Na tym latają w Stanach choć nie tylko

A na tym na wschodzie, jest to podobno jeden z najlepszych silników do F2B

http://www.stalker-modusa.com/index3.htm

http://www.clacro.de/index.htm

Spora ilość linków

Zestawy modeli

http://www.aeromodelos.net

http://www.apuca.com.ar/

http://www.akaerolux.com/pgs/WorkshopF2B.htm

Tu był model Yourji Yatsenki, ale chwilowo strona niedostępna

http://www.vicstunt.com/

A tu model z zestawu

Jak macie koledzy jeszcze coś fajnego na temat F2B to wrzućcie ;)

A może ma ktoś z was wszystkie plany modeli Yatsenki? tam był Shark, classic i jeszcze jakiś..., będę wdzięczny :)

Co do elektryków to też nie jestem ich zwolennikiem, lubię dźwięk pracującego silnika spalinowego, zapach spalin... ;)

Linki pokryte nylonem laminat jeszcze kilka lat temu można było kupić u Pana Piotra Zawady, sam też o nie pytałem ;) Sprowadzał je również Sylwester Kubik ze Stanów, wziąłem od niego dwa krążki po 91,5m w każdym, do akrobacji (niepowleczone nylonem). Oto moje linki , A Ty szukasz czegoś takiego Na chwilę obecną nie ma problemu by sobie zamówić takie linki w USA, tu jest na ten temat: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=4279

Jeśli chodzi o starty zawodnicze, to nie można sterować w żaden sposób pracą silnika podczas lotu. Jedynie w elektrykach można stosować regulator który stabilizuje obroty silnika na jednym poziomie i wyłącznik czasowy, podobny jak w modelach swobodnie latających. Ale dla rekreacji - czemu nie ;) można by zrobić sobie takiego fun-fly'a na uwięzi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ze na zawodach nie mozna to wiem ale kolega pomylił to nie japonczycy a chinczycy a kolege Tomka znalazłem ostatnio z tym modelem w gazecie Modelarz.:P Latajmy przedewszystkim dla własnej przyjemnosci!!! dlatego chce zrobic to sterowanie ciagiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie Tomka, tylko mam na imię Robert i zgadza się, byłem kiedyś publikowany w modelarzu, chyba nawet dwa razy ;) Kiedyś widziałem filmik na necie jak lata taki model fan fly'a na uwięzi ;) Zabawa pewnie przednia ;) Ale sterownia obrotami koniecznie drogą elektroniczną poprzez linki, schematów jest trochę na necie, a i w modelarzy bodajże dwa razy był opis takiego sterowania autorstwa Pana Zawady. U mnie w klubie zrobili kiedyś sterowanko jednokanałowe do makiety, musiałbym tylko to ściągnąć;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

słuchaj ja własnie sie opieram na publikacjach pana Zawady(zbudowałem kiedys model jego konstrukcji jak skoncze jego renowacje to go pokaze) i sterownik to własnie jego autorstwa tak jak mowisz droga elektroniczna przez linki tak jak makieciarze(zreszta wczesniej to napisałem) a schemat takiego czegos tez jest w modelarzu no i sory za przekrecenie imienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam małe pytanko ;) kupiłem silnik MVVS 3,5 z myślą o uwięzi... poźniej zmieniłem koncepcje że zrobie z tego RC a teraz znów mi wróciła chęć na uwięź. Ksiązki P. Zawady i Rachwała mam, plany także ;). Jaki model z tych planów mogłbym wybrać pod ten silnik ? W książce (chyba P. Rachwała) był taki spory modelik, z 1,2m rozp - nadawałby sie pod mój silnik ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do konstrukcji Pana Zawady - owszem są bardzo dobre. Jak ja zaczynałem zawodniczo latać w akrobacji, mistrza Polski juniorów w F2B zdobył chłopak z Radomia i latał "Juniorem" z w/w książki z silnikiem Fox .35 (5.6ccm). Widziałem kiedyś tą dokumentacje sterowania z modelarza, ale nie pamiętam jej za dobrze. U mnie robili to sterowanie, ale mieli trochę z tym zabawy, gdyż podobno schemat tego urządzenia był ogólnikowy i pozostawiał za wiele do wyboru ;) Ale uporali się i działa bez zarzutu.

Kolego Karol93,

polecam Ci wykonać model "ABC-2.5". Na silniku 3.5ccm będzie Ci wspaniale latał. Jeśli nie masz doświadczenia w budowie zbieżnych skrzydeł, zbuduj wersje "C" z klapami. Polecił bym Ci zmianę profilu na bardziej "lotniczy", np. NACA0018, ale nie jest to konieczne. Z oryginalnym profilem będzie też dobrze latał. Profil dlatego został "spłaszczony", aby ułatwić montaż płata. W razie wątpliwości - pytaj ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do abc uwazam ze to za mocny silnik ja mam takiego ABC tylko ze bez skrzydla zbierznego i lata bardzo dobrze na silniku Mars (samozapłon do tego słabiutki) i uwazam ze to za małe i nie opanujesz. Ja bym radził cos przeskalowac z tamtych planow bo konstrukcje sa naprawde wysmienite. albo ABC powiekszyc o jakies 25% albo juniora zmiejszyc od jakies 25%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego laminat i Karol93,

silnik jest jak najbardziej odpowiedni do modelu ABC, gdyż po pierwsze nie jest on taki "wyżyłowany" jak w instrukcji, po drugie przy zastosowaniu śmigła np. 250x120, model będzie miał bardzo dobry naciąg na linkach, będzie miał odpowiednią prędkość (czytaj tak jaką model F2B powinien mieć), z takim śmigłem silnik będzie pracował na niższych obrotach niż maksymalne (ok. 9-10tyś obr/min), czyli w okolicach największego momentu obrotowego, oraz jak wiadomo większe śmigło jest sprawniejsze niż mniejsze (200mm dla silnika 2,5ccm) i zapewni dobry ciąg podczas figur również, stałą prędkość podczas figur i na koniec zapobiegnie rozpędzaniu modelu podczas akrobacji. A że jest troszkę silnik cięższy od typowego 2,5ccm, to można tym sobie poradzić skracając przód modelu o około 2cm i będzie dobrze ;) Także śmiało rób model, wkładaj silnik i do góry ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.