Daddri27 Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Witam, Jestem początkującym modelarzem, i właśnie kończę swój pierwszy własnoręcznie zrobiony model samolotu Pzl-130 Orlik. Latać trochę umiem, bo przez 2 lata latałem na modelu MiniSuperCub firmy Hobbyzone. Mały Orlik ma rozpiętości 62cm i wagę 250g. Oblot jest przewidywany na najbliższą niedzielę. Dodatkowo buduję większego Orlika o rozp. 136cm i wadze ok. 900g~1kg. zamieszczam zdjęcia. Jeśli zauważylibyście jakieś błędy konstrukcyjne, to napiszcie proszę. Jestem początkujący i uczę się. Zamieszczam zdjęcia. Proszę o porady Link to comment Share on other sites More sharing options...
rapier Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Z jakich planów korzystałeś? Wysyłane z mojego GT-I9300 za pomocą Tapatalk 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daddri27 Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Z rzutów normalnego Samolotu: Przerobiłem go trochę i wyliczyłem wręgi. Rzuty były zamieszczone w Lotnictwie nr 2/91 w artykule PZL-130 TC Orlik: Nowy samolot szkoleniowy SP. Wyślę Panu rzuty podobne do tych z 91r. Jak widać fajnie wygląda W Orliku Dużym: Zmodyfikowałem statecznik poziomy, robiąc go obrotowy, płytowy. (to podziała na zwrotność) Zrobię też inną goleń nosową, bo autentyczną trudno jest wykonać. wygodniej będzie zrobić koło osadzone na dwóch teleskopach, tak jak w rowerze. Trochę zmieniłem obrys kadłuba, bo rzuty były do TC, a nie jak powyższe do TC I, ale myślę że z tej krzyżówki coś wyjdzie. W Orliku Małym (już pomalowanym) Ster wysokości tak jak w Dużym. Podwozie trochę zrąbałem, bo wyrwie się przy pierwszym przyziemieniu, ale to nic Sylwetka TC i TC I mieszana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zbjanik Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Bądź ostrożny z wychyleniami steru wysokości- a już do oblotu koniecznie mocno ogranicz wychylenia, potem sobie do woli powiększysz. Szkoda polec w pierwszym locie, albo właściwie jeszcze przed nim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daddri27 Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Serdecznie dziękuję za poradę. Na pewno się przyda. Mam jedno pytanie: jak zainstalować napęd skręcania goleni nosowej, i jak wyliczyć odpowiednią odległość pomiędzy osią chowania podwozia, a bowdenem napędu chowania podwozia? Czy da się to jakoś wyliczyć?- jest to potrzebne, aby kąty wychylenia serwa nie przekraczały kąta wychylenia chowanej goleni... Link to comment Share on other sites More sharing options...
zbjanik Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Nie wiem jak to chcesz zrobić bowdenem i dlaczego. Ale ogólnie zasada jest w napedach taka- wylicz, albo rozrysuj (ja stosuję geometrię wykreślną, z cyrklem i linijką w roli głównej do takich spraw) jaką drogę pokonuje punkt na orczyku serwa, po drugiej stronie, np. na tej goleni, czy innym sterowanym obiekcie, jesli zastosujesz ten sam promień, to uzyskasz wychylenie o taki sam kąt, jak na serwie. Jeśli zastosujesz różne promienie- uzyskasz przełożenie o stosunku jak stosunek promieni tych obu dźwigni (ale też inny kąt wychylenia, jego siłę i prędkość). Ja zawsze to rysuję i tak mi wychodzi najlepiej, zamieść jakiś szkic koncepcji, to forum na pewno pomoże. Wyniknie też z niego co i jak definiujesz, bo opis słowny nie jest jednoznaczny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daddri27 Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Tak wygląda szkic, a plan goleni głównej podwozia, następnie widoczna jest goleń złożona, goleń wmontowana w skrzydło i rozłożona w skrzydle. Na rysunku zamieściłem teoretyczne (niewyliczone i domniemywane) miejsce zamieszczenia serwa, i bowdena. Jakoś tak, albo inaczej będzie trzeba to zrobić... Szkic trochę pobrudzony ze smarów, WD-40 i innych niezbędnych do budowy środków. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts