boruta Opublikowano 13 Stycznia 2008 Opublikowano 13 Stycznia 2008 Witam. Po długiej przerwie w lataniu (11 lat) zbudowałem Extreme 3D (z zestawu Balsacraft), jednak z obawy przed jego szybkością kupiłem trenerka ARF 40, jednak i tu mam obawy Tak więc stałem się posiadaczem jeszcze jednego modelu, mianowicie chińskiego zestawiku z allegro (taniej po kilku kretach), który przerabiam na Cox 0,8. (został mi silniczek 380, aparaturka do niego i ładowarka 12V/250mA, może ktoś reflektuje). Jako, że pierwszy raz bawie się dwupłatem, mam wątpliwości odnośnie wyważenia. Pytanie: W którym miejscu powinien znajdować się środek ciężkości? Czy sumować rzut obu płatów i traktować go jako całość? Model waży już 370g (dojdzie 2x9g serva, paliwo 15-20g, odbiornik ?g(JR 700), reszta już jest) Czy coxik to uciągnie? Jaki ekwiwalent ma cox 0,8 w szczotkowcach? Dodam, że jest to styropianik, profil mocno wklęsły, rozp. 800, dł. 700 Pozdro Janusz P.S. Może jest ktoś na tym forum, kto pomoże mi w oblotach? Okolice Czewy, najlepiej z graupnerem MX (można się połączyć)
mammuth Opublikowano 13 Stycznia 2008 Opublikowano 13 Stycznia 2008 W którym miejscu powinien znajdować się środek ciężkości? Byloby latwiej cokolwiek powiedziec - gdybys podal co to za dwuplat Cytat z Polskiej Witryny Modelarskiej "Są też programy komputerowe ułatwiające to wyliczenie. Jednak jako regułę można przyjąć na początek (tylko w razie braku informacji) ok 1/3 głębokości płata. Do pierwszego lotu zalecam umieszczenie w nosie szybowca nawet trochę za dużo ołowiu, niż za mało." Piotr Piechowski Adresik do stronki tutaj Jesli nie znasz nazwy modelu - daj zdjecie, moze ktos skojarzy .
tikicaca Opublikowano 13 Stycznia 2008 Opublikowano 13 Stycznia 2008 srodek ciezkosci mozna policzyc, potrzebny jest profil plata i cieciwa, przesuniecie wzgledem siebie skrzydla dolnego i gornego, wysokosc miedzy nimi, odleglosc 1,4 sredniej cieciwy statecznika od 1/4 sredniej cieciwy skrzydla i pole powierzchni usterzenia poziomego. W wiekszosci przypadkow wypada ok 0,22 - 0,35 % sredniej cieciwy aerodynamicznej plata. Jak masz w dwuplacie przesuniecie miedzy płatami, to od środka aerodynamicznego gornego płata (czyli te 0,22-0,35 Ca) odejmij połowe tego przesuniecia ( jezeli gorne skrzydlo jest na przodzie ) Troche zamieszałem, ale mysle ze bedziesz wiedzial o co chodzi
Irek M Opublikowano 13 Stycznia 2008 Opublikowano 13 Stycznia 2008 Mammuth- czy Twój cytat dotyczy szybowca dwupłatowego??? Na, którym płacie ma być liczona 1/3 cięciwy??? :devil: Boruta - program taki do wyliczania SC dwu i trój - płata znajduje sie gdzieś w moim temacie o Nieupor 11. Szukaj w elektrykach. EDIT: Odnalazłem go : http://home.arcor.de/d_meissner/ ...klikasz pierwszy link w ramce czyli Schwer......coś tam.
boruta Opublikowano 14 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 14 Stycznia 2008 Oto zdjęcie (model pochodzi od tego użytkownika allegro, więc chyba mogę użyć jego fotki, jeżeli nie - zrobię swoją) Dolny płat wysunięty, przesunięcie płatów 60mm, cięciwa 120mm. Dodam, że to jest zabawka, na której za bardzo mi nie zależy (serva i cox kosztowały mnie 100), więc nie musi być zbyt lotny. Byle leciał i pozwolił mi nabrać troche nawyków O.K. Dam standardowo 1/3 cięciwy + 1/2 przesunięcia. Najwyżej będą poprawki. pozdro
mammuth Opublikowano 14 Stycznia 2008 Opublikowano 14 Stycznia 2008 czy Twój cytat dotyczy szybowca dwupłatowego qrcze - doczytaj calosc z linku do konca...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.