Jump to content

środek ciężkości w dwupłacie


boruta

Recommended Posts

Witam.

Po długiej przerwie w lataniu (11 lat) zbudowałem Extreme 3D (z zestawu Balsacraft), jednak z obawy przed jego szybkością kupiłem trenerka ARF 40, jednak i tu mam obawy :)

Tak więc stałem się posiadaczem jeszcze jednego modelu, mianowicie chińskiego zestawiku z allegro (taniej po kilku kretach), który przerabiam na Cox 0,8. (został mi silniczek 380, aparaturka do niego i ładowarka 12V/250mA, może ktoś reflektuje).

 

Jako, że pierwszy raz bawie się dwupłatem, mam wątpliwości odnośnie wyważenia.

 

Pytanie:

 

W którym miejscu powinien znajdować się środek ciężkości?

Czy sumować rzut obu płatów i traktować go jako całość?

 

Model waży już 370g (dojdzie 2x9g serva, paliwo 15-20g, odbiornik ?g(JR 700), reszta już jest)

Czy coxik to uciągnie?

Jaki ekwiwalent ma cox 0,8 w szczotkowcach?

 

Dodam, że jest to styropianik, profil mocno wklęsły, rozp. 800, dł. 700

 

Pozdro

Janusz

 

P.S. Może jest ktoś na tym forum, kto pomoże mi w oblotach? Okolice Czewy, najlepiej z graupnerem MX (można się połączyć)

Link to comment
Share on other sites

W którym miejscu powinien znajdować się środek ciężkości?

Byloby latwiej cokolwiek powiedziec - gdybys podal co to za dwuplat ;)

Cytat z Polskiej Witryny Modelarskiej

"Są też programy komputerowe ułatwiające to wyliczenie. Jednak jako regułę można przyjąć na początek (tylko w razie braku informacji) ok 1/3 głębokości płata. Do pierwszego lotu zalecam umieszczenie w nosie szybowca nawet trochę za dużo ołowiu, niż za mało."

Piotr Piechowski

Adresik do stronki tutaj

Jesli nie znasz nazwy modelu - daj zdjecie, moze ktos skojarzy .

Link to comment
Share on other sites

srodek ciezkosci mozna policzyc, potrzebny jest profil plata i cieciwa, przesuniecie wzgledem siebie skrzydla dolnego i gornego, wysokosc miedzy nimi, odleglosc 1,4 sredniej cieciwy statecznika od 1/4 sredniej cieciwy skrzydla i pole powierzchni usterzenia poziomego.

 

W wiekszosci przypadkow wypada ok 0,22 - 0,35 % sredniej cieciwy aerodynamicznej plata. Jak masz w dwuplacie przesuniecie miedzy płatami, to od środka aerodynamicznego gornego płata (czyli te 0,22-0,35 Ca) odejmij połowe tego przesuniecia ( jezeli gorne skrzydlo jest na przodzie )

 

Troche zamieszałem, ale mysle ze bedziesz wiedzial o co chodzi :)

Link to comment
Share on other sites

Mammuth- czy Twój cytat dotyczy szybowca dwupłatowego??? Na, którym płacie ma być liczona 1/3 cięciwy??? :devil:

 

Boruta - program taki do wyliczania SC dwu i trój - płata znajduje sie gdzieś w moim temacie o Nieupor 11. Szukaj w elektrykach.

 

EDIT: Odnalazłem go :

 

http://home.arcor.de/d_meissner/

 

...klikasz pierwszy link w ramce czyli Schwer......coś tam.

Link to comment
Share on other sites

Oto zdjęcie (model pochodzi od tego użytkownika allegro, więc chyba mogę użyć jego fotki, jeżeli nie - zrobię swoją)

286027051

 

Dolny płat wysunięty, przesunięcie płatów 60mm, cięciwa 120mm.

Dodam, że to jest zabawka, na której za bardzo mi nie zależy (serva i cox kosztowały mnie 100), więc nie musi być zbyt lotny.

Byle leciał i pozwolił mi nabrać troche nawyków :)

 

O.K. Dam standardowo 1/3 cięciwy + 1/2 przesunięcia. Najwyżej będą poprawki.

pozdro

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.