Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Obserwacyjny System Antyterrorystyczny szerzej opisany jest w temacie: http://pfmrc.pl/viewtopic.php?p=68946#68946 Jak narazie nasza stacja naziemna wygląda mniej więcej tak jak na zdjęciu: Zawiera: agregat 220V (jakby prądu w lapciakach brakowało, aku ołowiowy 12v 33Ah, przetwornica 12/19V oraz 12/220, dwa laptopy, odbiornik obrazu, radiomodem Maxstream) W wersji mini wygląda to tak Sam system obrazu, tzn komp z kartą tv, odbiornik obrazu i radio do sterowania kamerą W chwili obecnej pracujemy nad zminimalizowaniem ilości sprzętu. Dzięki goglom tv I-glasses i odpowiednio skonfigurowanym pulpitom kompa, odpada nam jeden laptop. Obraz z karty tv jest kierowany bezpośrednio na okulary (okulary są wpięte jako dołączony drugi monitor), a na monitorze laptopa mamy program stacji naziemnej W takiej konfiguracji, kiedy obraz i dane z lotu są przetwarzane przez jeden komputer zdaje się, że łatwiej będzie uzyskać OSD na goglach. W każdym bądź razie prace nadal trwają... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Witaj Czaro. Milo mi ze zechciales opisac i te faze projektu - moze najwazniejsza. Przyznac musze ze jestem pod duzym wrazeniem rozmachu konstrukcji. Na poczatek mam okolo 65 pytan,ale poczekam na rozwoj watku. Mam nadzieje ze bedzie dlugi ciag dalszy relacji/opisu :shock: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Na poczatek mam okolo 65 pytan,ale poczekam na rozwoj watku. Wal śmiało. Może na raty po pięć? Generalnie to jeszcze nie dawno wydawało mi się, że jesteśmy mocni w temacie. Wystarczy watowy nadajnik i z obrazem będziemy mieć od tej pory spokój. Dopiero od jakiegoś czasu przebijam się przez to forum i widzę, że nie musi być zawsze pięknie. Fajnie, że jest ktoś o kilka kroków przed nami, choć może nie do końca nat ej samej drodze. Niemniej jednak kilka tematów mamy zbieżnych. Pocieszam się faktem, że bezpilotowiec kiedy leci już sam, nie koniecznie musi nadawać poprawny obraz. Dla FPV to warunek konieczny. Mam nadzieje ze bedzie dlugi ciag dalszy relacji/opisu :shock: Projekt na pewno będzie iść do przodu, a wtedy będziemy mieć i o czym pisać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Zeby bylo klarownie dla gosci i potomnych, po koleji. 1 Co steruje modelem po zaniku RC 2Czy jest co-pilot (stabilizator) .? 3. Jakie czujniki ? 4Radio RC standartowe czy juz wyzej 433 lub inne? 5.Cos wiecej o komunikacji-wysylanie danych do bazy.Wiele siemowi na ten temat ale jeszcze nikt nie pokazal/opisal krok po kroku jak wyglada taka lacznosc. Najlepiej w formie pogadanki dla laika (czyli mnie) Upss,limit wykorzysany. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 1. Kontrolę ma przejmować pokładowy autopilot. Na razie się buduje, więc kontrolę po wyłączeniu nadajnika RC przejmuje failsafe 2. Nie ma. Jeśli pytasz o co-pilota wspomagającego pilotaż RC jest on zbędny zupełnie, ze względu na dużą stateczność modelu. Praktycznie lata sam, mimo że autopilota nie ma. W locie automatycznym rolę co-pilota oczywiście pełnić będzie autopilot 3. Żyroskopy i przyspieszeniomierze 4. Radio standardowe, na razie JR3810, za niedługo MPX Royal Evo 9 5. Obawiałem się takich pytań. Radiomodem i przesył danych to nie moja działka. Moja wiedza na ten temat kończy się na tym, że to działa Pogadam z awionikami, może przyłączą się do forum i opiszą conieco Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Avionika bez pomiaru prędkości i wysokości?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 prędkość i wysokość z GPSa powinna wystarczyć. Przynajmniej taki jest nasz Plan A. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Armand,czyli beda miec autopilota na GPS-sie. Oby nie bylo tak jak z moim,na ziemi dziala,ale w locie-autonomicznym-usmiercil juz dwa modele. No to kolejna porcja pytan. 1.Czyli,czy na dzien dzisiejszy jest to FVP,bez autonomicznego lotu ? 2.Latac mozecie tylko w zasiegu radia RC ? 3.Jak wyglada sprawa polaczenia TV,zaklocenia,zasieg,anteny ? 4.Uzywacie laptopa do podgladu,na razie gogle sa sterowane z tunera.Jest ok. Ale zeby podlaczyc OSD,beda musialy byc wpiete w szereg-tuner-karta-laptop-OSD -gogle. Czy wzieliscie pod uwage ze beda duze opoznienia projekcji ? 5.Czy macie zaklocenia spowodowane przez stabilizatory napiec lub inna elektronike ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Oby nie bylo tak jak z moim,na ziemi dziala,ale w locie-autonomicznym-usmiercil juz dwa modele. Podczas każdego lotu, mamy podgląd GPSa na komputerze naziemnym i przeważnie podawał prawidłowe dane. Oczywiście taki urok GPS, że czasem zdarza się odebrać błędne dane, ale to jest do odfiltrowania w komputerze pokładowym 1. Na razie latamy standardowo RC, dopiero przymierzamy się do FPV. Może już w tym tygodniu jak pogoda pozwoli? 2. Jak na razie latamy w zasięgu wzroku. Podejrzewam, że nawet przy FPV nie zaczniemy latać "za horyzont", bo to duże ryzyko utraty sprzętu, a nie taki nasz cel. FPV jest tylko stanem przejściowym do jeszcze wyższej półki. 3. Anteny na razie standardowe baciki. Zasięg przetestowany do 600m, bez większych zakłóceń. Wrzucę film, sam zobaczysz. 4. Nie, źle mnie zrozumiałeś. Do tej pory przerobiliśmy temat tuner-karta-laptop, tzn ja latałem patrząc na model, a kumple gapili się w monitor i wołali jak widać. Gogle mamy od kilku dni, chcemy je potestować przy najbliższej okazji i jeszcze nie zastanawiałem się nad takim zjawiskiem jak opóźnienia projekcji 5. Używaliśmy jedynie jednego stabilizatora napięcia, na pokładzie modelu pomiędzy LiPo 3s, a nadajnikiem i kamerą. Stwierdziliśmy spore zakłócenia w pracy odbiornika RC (miał własny pakiet zasilający) i z niego zrezygnowaliśmy nie wgryzając się w temat. Od tego czasu kamera i nadajnik chodzą bezpośrednio z akumulatora LiPo. Odbiornik tv na ziemi zasila bezpośrednio ołowiówka 12V. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 To na dzis ostatnie 5 pytan. 1. Wiadomo ze gps oszukuje.Jaki jest/bedzie projekt autopilota ?. 2. Czy wysokosc w autopilocie tez chcecie zrobic wg. wskazan gps ? 3.Jaki ma zasieg radiomodem ? 4.Failsafe jest z odbiornika czy osobne ? 5.Co to za osd ? Jest czy dopiero bedzie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 1. To jakieś tajemne, magiczne sztuczki specjalistów z Zakładu Automatyki i Osprzęty lotniczego PW. Ponoć zwykli śmiertelnicy nie potrafią tego pojąc. Kiedy sam o to zapytałem usłyszałem w odpowiedzi, że gdyby mi powiedzieli, musieliby mnie potem zabić Nie drążyłem tematu... 2. Tak. Jak wspominałem wszystkie testy podczas lotu pokazały, że GPS pokazuje w miarę rzeczywistą wyskokość. 3. Chyba do 10km 4. FS jest w odbiorniku 5. Będzie. Mam nadzieję, że ktoś to rozpracuje. Nie wydaje mi się to większym kłopotem. Wystarczy wyświetlić na tle obrazu z karty tv część danych które komputer otrzymuje z radiomdemu na użytek stacji naziemnej. Jeśli chodzi o zasięgi radiomodemu i telewizji, mamy w planach prosty test. Pilot musi utrzymywać model w powietrzu nad lotniskiem na jakiejś tam danej wysokości, powiedzmy 300m, a stacja naziemna pojedzie samochodem w siną dal. Co jakiś czas będą musieli się zatrzymać, rozstawić kompy i popatrzeć co widać. Od dawna już planowaliśmy coś takiego, ale jakoś jeszcze się nie udało się tego przeprowadzić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 23 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2008 Fantastyczne przesluchanie Konkretnie i na temat. Jutro dalszy ciag jesli pozwolisz.. Na dzis dziekuje za wziecie udzialu. Zapowiada sie rewelacyjnie.Co ciekawe,wiele wskazuje na to ze nakladka OSD bedzie zrobiona na ziemi a nie w modelu.Jeszcze jak po drodze wymysla track antene np. do sledzenia modemu to moze byc full wypas.To najwiekszy jak do tej pory projekt na forum.Takze ze wzgledu na komplikacje i robudowanie,Jest przyszlosciowy. Gdybym mogl w czyms pomoc,cala przyjemnosc bedzie po mojej stronie. Korzystajac ze juz zrobilo sie jutro kolejne 5 pytan. 1,Dosc wazne pytanie,chcecie to zrobic szybko,tanio czy dobrze ? 2.Czy dopuszczacie uzycie gotowych rozwiazan czy wszystko zaprojektujecie/zrobicie? 3Czy beda fotki wnetrza maszyny np.pan tilt (mechanizm obrotu kamerki)? 4Czy zamiescicie dokladny opis autopilota-powiedzmy zasade dzialania? 5 Ten screen z zegarami,to tez Wasza produkcja ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 24 Stycznia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2008 Fantastyczne przesluchanie Konkretnie i na temat. Jutro dalszy ciag jesli pozwolisz.. Na dzis dziekuje za wziecie udzialu. tak, wygląda komicznie. Ciekawe na ile jeszcze pytań zdołam odpowiedzieć zanim okaże się, że nic w tej działce nie wiem. Nie będę ukrywać, wolałbym dyskutować o płatowcu, bo na tym się znam, a temat bazy naziemnej ruszyłem tylko po to, żeby dopełnić obraz ile do tej pory zrobiliśmy. Swoją drogą mógłbyś też pokusić sie o jakieś komentarze, np. w sprawie stabilizatorów napięcia. Czuję, że skoro o to zapytałeś, to tkwi w tym haczyk. Co ciekawe,wiele wskazuje na to ze nakladka OSD bedzie zrobiona na ziemi a nie w modelu. dokładnie taki jest plan, zresztą w naszym przypadku wydaje się być rozwiązaniem oczywistym. Skoro komputer na ziemi odbiera i obraz z kamery, i dane o stanie lotu, aż się prosi to zmiksować na ziemi. Jeszcze jak po drodze wymysla track antene np. do sledzenia modemu to moze byc full wypas. Jak na razie wolimy brać na pole lotów jednego studenta więcej i dać mu antenę do celowania w model. Ale nadejdzie dzień, kiedy i z tym trzeba się będzie zmierzyć. Na ten moment są inne priorytety. Gdybym mogl w czyms pomoc,cala przyjemnosc bedzie po mojej stronie. Jak już będziemy wiedzieć co to jest kłopot z zasięgiem na 2,4GHz to na pewno zapytam. Bo nie chcę mi się wierzyć, że pójdzie nam z tym łatwo po tym jak poczytałem o twoich perypetiach. 1 i 2. Pozwolę sobie połączyć oba pytania, bo są niejako ze sobą związane. Przede wszystkim naszym głównym celem jest nauczyć się czegoś (jak na studencki projekt przystało). Dlatego chcemy zrobić automatykę sami. Jak zaczynaliśmy, dwa lata temu, kupno autopilota było poza naszymi możliwościami finansowymi. Teraz sytuacja się diametralnie zmieniła za sprawą http://www.u-nav.com/3500/3500fw.html Fajnie byłoby postarać się o jeszcze jedną dotację, kupić autopilot i mieć to z głowy. Ale nie o to nam chodzi, zresztą w regulaminie zawodów zabronione jest stosowanie kupionych rozwiązań. Jak już ruszyłem wątek pieniędzy, to moim zdaniem nie ma co oszczędzać na sprzęcie. Niezawodność gra tu główną rolę, a za nią trzeba zapłacić. Jeśli nas na coś nie stać, projekt staje, aż znajdziemy kolejne źródło finansowania. Jeśli chodzi o czas to oczywiście zależy nam na nim. Konkurencja depcze nam po piętach, studenci z Rzeszowa i Wrocławia są coraz bliżej i kto wie? Może to oni wygrają w tym roku? Czasy studiów rządzą sie dzikimi prawami, raz masz wolne, raz nie. Stąd wolelibyśmy iść drogą najszybszych, pewnych rozwiązań żeby dotrzeć do celu póki jest czas na działanie. 3. Poszukam jakichś 4 może być? 5 Tak, to robocza wersja stacji naziemnej, napisana w środowisku LabView Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 24 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2008 Peter-paralotnie napisał/a:Fantastyczne przesluchanie Konkretnie i na temat. Jutro dalszy ciag jesli pozwolisz.. Na dzis dziekuje za wziecie udzialu. tak, wygląda komicznie. Raczej merytorycznie. Unikamy w ten sposob chaosu lub zmiany tematu w Cafe Tilt :faja: Kto przebrnie przez to (czytajac) mam nadzieje ze uzyska przynajmniej czesciowo odpowiedz na wiekszosc pytan. Swoją drogą mógłbyś też pokusić sie o jakieś komentarze, np. w sprawie stabilizatorów napięcia. Jesli natraficie na problem,lub zapytasz wprost,zeznam co wiem 8) . Na dzien dzisejszy,moge powiedziec tak,jak ognia unikam wszelkich stabilizatorow,ktore teoretycznie nie powinny byc zrodlem zaklocen. W tej chwili nie mam czym tego sprawdzic,a i ludzi znajacych sie na tym zadko spotykam,ale odkad nie mam zadnego (stabilizatora) nie spadl mi zaden model. Najprostsza forma wykrycia konca zasiegu RC czy symptomow zaklocen jest umieszczenie mikrofonu w kadlubie.Sluchajac pracy serw w czasie lotu,mozesz dokladnie ustalic kiedy konczy sie zasieg.Tu pewna uwaga,nie kazdy odbiornik Rc dziala podobnie.PCM reaguja praktycznie juz na krancach zasiegu,PPM ostrzegaja wczesniej.To przez inne ,,postrzeganie ramki sygnalu i przez czesciowe ,,poprawianie'' jej przez RX PCM.Mozesz sie takze dowiedziec , ze nawet firmowe RX moga dzialac gorzej niz np. Hitec . Wbrew pozorom,to bardzo wazna informacja - dzwiek z pokladu. Jak już będziemy wiedzieć co to jest kłopot z zasięgiem na 2,4GHz to na pewno zapytam. Ja do tej pory wiem, co to sa klopoty z 2,4 GHz Mysle ze b. komfortowa sytuacja jest miec jak najdluzej taka kontrole-obraz.Przynajmniej wiesz gdzie model spadnie :? Ten dreszczyk emocji zaczyna sie ,gdy zakladasz gogle i tracisz kontrole wzrokowa z ziemi.Wowczas jest prawdziwe latanie,polegasz tylko na tym co widzisz z pokladu.U mnie jest to zazwyczaj 10 s po starcie (latam sam). Pewne proby juz mam,dlatego polecam zainstalowac normalny wolant lab drazek lotniczy-taki z Top Gun z PC.Wtedy jest namiastka prawdziwego/realnego pilotazu . Jak wspomniales,wypada namowic kolegow by zglosili akces na forum,odpytamy ich dokladnie z dziedziny elektroniki.Moze sam powroce do autopilota majac ich fachowa pomoc Szczerze mowiac b. licze na to. Wracajac do 2,4 Ghz,to (nie widzac jeszcze Waszego rozwiazania) mam kilka sugesti. Do nadajnika osobne zasilanie-raczej wspolne z kamera.Nadajnik i baterie umiescic w taki sposob,by nawet w wypadku powaznego wypadku nie rozlaczylo sie zasilanie TX. Tym sposobem znajdziecie model nawet z odleglosci kilkuset metrow-uzywajac innej ,,tepej'' anteny do RX.Sprawdzone Co prawda z tymi antenami nie bedzie sukcesow,ale juz teraz sprobujcie (co widac na ekranie) nauczyc sie jak reaguje Wasz odbiornik na sygnal TX z kamera lub bez.Oczywiscie nadajnik na ziemi w najmniej odpowiedniej pozycji-na plecach. Wspomnisz moje slowa,patrzac sie w ekran szukajac ghost-ow na ekranie czy jakichkolwiek symptomow/zajawek/szumow ktore utrwalisz sobie teraz.To b. wazne przy szukaniu modelu.Bo to ze ucieknie to rzecz pewna-kwestia kiedy ? Skoro platforma ma byc do podgladania terrorystow,czy nie lepiej zastosowac tansze rozwiazanie z lepszym obrazem i optyka/automatyka.Przy okazji macie zapis w najlepszej jakosci.Mowa o standartowym aparacie.To tez juz przerobilem,Wada sa gabaryty i waga :? Na koniec wlasciwe pytania. Jakie zadania ma spelniac platforma ?. Jakie kryteria techniczne musza byc zachowane ? Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie,ale mamy na forum kilku kolegow ktorzy maja b.rozlegla wiedze.Moze uda sie wypracowac jakies rozwiaznie/koncepcje ktora pomoze ,przy ich skromnym udziale,wygrac z innymi :lol2: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 24 Stycznia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2008 Są trzy konkurencje. Pierwsza to lot do wcześniej zdefiniowanego obszaru 1x1km oddalonego o 5km od startu, przeszukanie go i zlokalizowanie białej płąchty - znaku. Drugi to lot na długotrwałość po wyznaczonej trasie z możliwie największą dokładnością. Odchyłka maks 80m. Trzecia i najprostrza do wykonania, nawet teraz to nieprzerwana obserwacja punktu przez 2 minuty. Jeśli chodzi o film to przykładowa transmisja z lotu wygląda u nas tak: (maks wysokość 550m, maks odległość od bazy ok 700m.) http://pl.youtube.com/watch?v=PWvldxPzl0A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 24 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2008 Nie bedzie latwo,daleko ten cel. Pierwsza to lot do wcześniej zdefiniowanego obszaru 1x1km oddalonego o 5km od startu, przeszukanie go i zlokalizowanie białej płąchty - znaku. Rozumiem ze sprawe rozwiaze waypoint,ale wowczas odpada mozliwosc dokladnej penetracji (porozgladania sie). Gdybym mial w takiej odleglosci szukac celu,nie skazal bym sie na sztywny kurs zapisany via route.Ze wgledu na ulomna optyke kamerki stawial bym na lepsza . Z nawet nieduzej odleglosci/wysokosci, ciezko jest znalezc okreslony-maly-punkt. Ze wzgledu na to ze czasami gubie droge-orientacje,zaczalem uzywac innych kamerek niz cctv/security.Im wiecej widac,tym latwiej.A juz na pewno w poszukiwaniach. Uzywajac kamerki nawet 520lini o przetworniku 1/3'' z automatyka i tak widze polowe tego co na najprostszym aparacie.To moze byc kluczem-jak znalezc. Dokladajac pre amp,prosty driver w tor 35 MHz,bylaby pelna kontrola,a powrot na automacie (przerwa na kawke) 1x1 km to nieduzo,ale majac ustalony kurs po prostu mozna nie trafic/przeoczyc/przeleciec.W goglach to czasem i lotnisko mozna przeleciec jesli latasz w calkowicie nowym terenie.Fakt,gps niezbedny,ale potraktowal bym go jako pomoc a nie wykonawce zadania.Majac dane z niego,wiemy dokladnie gdzie jest cel,ale znajac zycie (obraz z kamerki) mozna go po prostu nie znalezc.W pochmurny dzien albo bardzo sloneczny ,lecac pod slonce raczej ciezko bedzie znalezc kadrat 1,5 x 1,5 m,uzywajac kamerki cctv. Drugi to lot na długotrwałość po wyznaczonej trasie z możliwie największą dokładnością. No tu wszystko zalezy od autopilota/gps/waypoint :twisted: Trzecia i najprostrza do wykonania, nawet teraz to nieprzerwana obserwacja punktu przez 2 minuty. Tu juz macie sukcesy Filmik obejrzalem.Jestem zaskoczony bardzo dobrym polaczeniem TV.Az dziwne , ze uzywajac tak prostego sprzetu macie tak stabilny sygnal.To zasluga tunera,trafil sie dobry.Ba,powiem wiecej,rokuje nadzieje na bardziej odlegle loty.Troche mi to nie pasuje ze dziala to tak dobrze tylko na bacikach 3 dB,ale moze i one sa jakies magiczne. Z filmiku , jedno spoztrzezenie.Zaklocenia,pasy przez ekran-poziome-sa wynikiem ze kamerka i nadajnik nie maja osobnych pakietow,lub sa polaczone masa z pakietem napedowym.Giecie obrazu-czarne pole srodek po lewej stronie ekranu-to raczej pomijalne.W kamerce powina byc regulacja tego -bias. Oczywiscie macie okreslona droge,ale w przerwie na loty mozecie rozwazyc te proste spostrzezenia. Bardziej konkretne pytania nt. elektroniki modelu to zapewne do kolegow. Rowniez czekamy na nich 1.Czy przepisy nie zabraniaja uzycie RC o wiekszej mocy ?. 2.Czy musicie polegac tylko na autopilocie i czy jest mozliwa korekta kursu recznie- radiem RC ?. 3.Czy jest limit czasu na szukanie celu ?Czy jest mozliwosc zawrocenia i poszukania ponownie ?. 4.Czy macie zapas wagi (np. na aparat 120g) i czy rozwazacie uzycie lepszej kamerki. 5.Czy w locie jest mozliwa zmiana kursu z pulpitu ? 6.Jak sterujecie obrotem kamerki po stracie zasiegu RC ?. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jasiekbrej Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 Witaj Czaro. Ponieważ jest to mój pierwszy post w tym temacie , to na wstępie moje słowa uznania i gratulacje. Najważniejsze jest to ,że zdarzenie , które opisuje filmik jak dla mnie jest w 100% autentyczne a to ze względu na brak cięcia w obrazie, które na fakt zaistniałego zdarzenia mogło by rzucać cień podejrzeń. Pisze o tym dlatego, ze przeglądając internet spotkałem się już z wieloma bajkami , co jednak Was nie dotyczy z czego się bardzo cieszę. Dobrze jest właśnie jeżeli jakieś większe wydarzenia modelarskie opisane na forum posiadają jakąś cechę potwierdzającą autentyczność zdarzenia . Bo np. co z tego ze Peter dokonał dużego wyczynu - będąc nad chmurami ( w co nie wątpię) jeżeli cięcie materiału jak dla mnie dyskfalifikuje go. Również Cieszy mnie to że tematem zajął się ktoś ze świeżym umysłem (czyt. studenci) co rokuje nadzieję pchnięcia tematu do przodu, czego Wam szczerze życzę. No i na koniec tylko dwa pytania: 1) Jak (czym) dokonujecie pomiaru wysokości lotu? 2) Jak zamierzacie walczyć z poprawą jakości transmisji TV- pytam o to ponieważ sądzę że ta obecnie stosowana będzie trochę za słaba -( mówię tutaj o odwiecznym problemie jakim jest zasięg)- do tego by odszukać punkt odległy o 5 km. Pozdrawiam Janusz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 jasiekbrej - było, uzywają GPS do pomiaru wysokości i prędkości peter-paralotnie - odnalezienie punktu na ziemi w zadanym obszarze ma być z tego co pamiętam autonomiczne Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jasiekbrej Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 A no tak - przepraszam - wobec tego pierwsze pytanie nie aktualne. pozdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 25 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2008 Mialobyc na temat-ale dobrze sie stalo Jasiu,ze napisales to wprost-jako jedyny na kilka tysiecy odslon nie tylko na tym forum,podwazyles autentycznosc materialu. Do tematu powroce we wlasciwym dziale.Dlatego,prosze nie mowmy o tym w tym temacie,tylko we wlasciwym.OK Armand,czytajac regulamin ,na rok 2008 http://www.smil.org.pl/miwl/index1.html oraz forum http://www.smil.fora.pl/miedzyuczelniane-inzynierskie-warsztaty-lotnicze,5/modyfikacje-regulaminu-bsl,259.html przeoczylem zapewne informacje ,,ze nie jest dopuszczalna korektka kursu recznie''. Zatem,jesli samolot leci zgodnie po trasie,a zacznie go spychac np. wiatr,to bez korekty recznej,moga wogole nie tafic w punkt za pierwszym razem,okreslonym korytarzem i w limicie czasu.Wszak maja tylko do dyspozycji ster kierunku. Idealem byloby OSD z wpisanym punktem i lot do niego.Tylko po co wtedy OSD- jesli nie moga dokonac korekty w czasie rzeczywistym ?. Moze byc tak , ze model znajdzie sie nad celem,ale nawet jego minimalne przechylenie (wszak jesli wszystko ma byc zaprogramowane) spowoduje nietrafienie w cel kamera i juz po konkurencji :x . Czaro-napisz dokladnie,jak to jest? Czy mozna ,,pomagac'' w pracy autopilota (korekta) i czy jest mozliwa korekta/ingerencja w sumie juz zaprogramowany lot ? Czy bedac w okolicy celu mozecie porozgladac sie tylko kamerka czy zrobic ,,recznie np. jeden krag nad celem''. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.