_BRODA_ Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Witam Wszystkich!! Chciałbym podzielić się swoją relacją z budowy mojego pierwszego kombata. A jest nim Curtiss P40 Tomahawk od Pana Marka Rokowskiego. Model zakupiony parę miesięcy temu doczekał się i nabiera kształtów. Jak wspomniałem jest to mój pierwszy esiak więc nie obrażę się za konstruktywne uwagi i komentarze. Zacząłem od wklejenia wręgi i kawałków bocznych ścianek przy silniku i później było obrysowanie cięć Kolejnym krokiem było wycinanie rogów a oto efekty Następnie było szlifowanie A to efekty szlifowania Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Proponuję bardziej ściąć przy dziobie, aby bardziej wyszło kółko i zdecydowanie pod spodem, aby uwidocznić wlot do chłodnic. Masz wczesną wersję P-40, gdzie chłodnica jest mniejsza niż w późniejszych, ale teraz to jej nie widać. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arkozi Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Tak jak pisze Robert, okrągłe kształty przodu kadłuba i widoczna chłodnica to dewiza tego samolotu, tak jak eliptyczne skrzydła u Spitfire... Ale to nie ma być makieta, a model do walki, więc jak tam chcesz Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Tak jak pisałem jest to mój pierwszy kombat. Może jak będzie trochę "grubszy" na dziobie to będzie bardziej kreto odporny? Ale dziękuję za uwagę. Może faktycznie trochę podskrobię jeszcze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Z przodu i tak masz silnik, więc siła pójdzie przez śmigło i silnik na wręgę i epp w tym miejscu. Szlifuj, szlifuj Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 I to jest argument. Gdzie się podział mój nożyk i papier ścierny? Do roboty. A i węgiel do żelazka czas rozpalać. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 A po szlifowaniu prasowanko A tak się prezentują wszystkie części po cięciu, szlifowaniu i prasowaniu Link to comment Share on other sites More sharing options...
marek rokowski Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 witaj Danielu ładna czysta robota:) pamietaj o rozcięciu klapki na dwie cześci: odejmowanej z przodu (wyjmowanie aku) tylnej- zaklejonej po osadzeniu wyposazenia Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Dzięki Marku! Mam pytanie czy dobrze wyczytałem że dolnopłaty wyważa się do góry nogami? Dotyczy to też kombatów? Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Kolejnym etapem było połączenie skrzydeł, wklejanie wzmocnień i przygotowanie usterzenia poziomego I efekt tych prac Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Następnie wkleiłem wzmocnienia w kadłub, osadziłem serwo pod kabinką i wkleiłem bowden do tylnego usterzenia. Osadziłem serwa w skrzydłach i tutaj zrobiłem sobie robotę dodatkową gdyż chciałem przeszlifować zgięcia lotek żeby chodziły luźniej i z braku doświadczenie moje pociągnięcia papierem ściernym spowodowały, że połączenia znikły . Dlatego też musiałem lotki zrobić na zawiasach. Dokleiłem tylne usterzenie do kadłuba. Wkleiłem orczyk z tyłu i "podłączyłem". Wypaliłem otwór wentylacyjny z przodu i osadziłem i podłączyłem silnik. I tu kolejne pytanie czy skłon i wykłon jest potrzebny bo obsadziłem na razie na zero? Kilka zdjęć z tego etapu: Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Dzięki Marku! Mam pytanie czy dobrze wyczytałem że dolnopłaty wyważa się do góry nogami? Dotyczy to też kombatów? Każdego dolnopłata. Chodzi o to, że normalnie całe wyposażenie jest ponad płatem, wtedy aby poprawnie wyważy odwracasz samolot i wyważasz jak górnopłat. PS. Bardzo podoba mi się szczegółowość twojego opisu i mnogość zdjęć. Mała uwaga. Dżwigienka na powierzchni sterowej powinna być tak wklejona aby linia dzirurek była nad osią zawiasów. U Ciebie w sterze wysokości jest zdecydowanie za daleko. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Robertus dzięki za pomoc. Po przeanalizowaniu tematu dźwigienki i kilku testach faktycznie jak jest zamontowana nie w osi zawiasów to przy tych samych ruchach serwa w obie strony wychył steru jest inny jednym słowem niesymetryczny. Dzięki za naświetlenie problemu. I tak się zdobywa doświadczenie - na własnych błędach. To jest piękne! Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Oto otwór instalacyjno wentylacyjny przez który przeprowadzone zostały przewody od silnika do regulatora. I tu pojawia się pytanie: czy powinienem zrobić otwory wylotowe z boku nad regulatorem żeby powietrze miało którędy uciekać? Jak się nie zrobi otworów wylotowych czy nie będzie wypychać kabinki? Następnie przykleiłem skrzydło do kadłuba i wykonałem zgrubne otwory na regulator i baterię. Montaż popychaczy i orczyków w skrzydłach. I przyklejenie dolnej "listwy maskującej" i odcięcie lotek. Na koniec wyważenie. Zdjęcie poniżej pokazuje układ wyposażenia przy środku ciężkości 4 cm od linii natarcia. Czy to Waszym zdaniem jest dobrze? Bateria jest normalnie schowana jeszcze kilka milimetrów w głąb tylko do zdjęcia schowałem przewody do odbiornika pod spód. Brakuje jeszcze odbiornika którego montaż zaplanowałem między baterią a serwem. Zostało jeszcze doklejenie kosmetycznych wykończeń wokół kadłuba i zgodnie z wcześniejszą uwagą robertusa poprawienie wlotu chłodnicy. Chyba o wszystkim w opisach wspomniałem. A tak się prezentuje teraz: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patryk900 Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Witam bardzo ładna relacja dużo zdjęć i bogate konkretne opisy bardzo cieszą moje oko Do rzeczy zastanawiam się czy aby pakiet nie wepchnąłeś za daleko ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Dzięki za miłe słowa. Na tą chwilę SC wychodzi mi około 4 - 4.5 cm od natarcia. Będzie dobrze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Zakłada się na wstępie 25% cięciwy płata przy kadłubie. Możesz też obliczyć SC z pomocą programu z tej strony. http://www.piotrp.de/MIX/sp.htm A potem w locie zauważysz czy przesunąć do przodu czy do tyłu. P40 ma relatywnie długi przód.W moim większym P40 tez pakiet mam nad skrzydłem. Wyważasz do góry nogami tak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
_BRODA_ Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Robertus dzięki Waszym uwagom wyważam do góry nogami. I dzięki temu już wiem poco w moim Mustangu są znaczki od góry skrzydła do wywarzania . Wcześniej nie wnikałem w takie tematy. To jeszcze ponowię dwa pytania, które mnie nurtują a zaginęły gdzieś w mojej relacji. Mianowicie: 1. Czy powinienem zrobić otwory wylotowe z boku nad regulatorem żeby powietrze miało którędy uciekać (wlot mam pod silnikiem)? Jak się nie zrobi otworów wylotowych czy nie będzie wypychać kabinki? 2. Czy robić skłon i wykłon silnika bo narazie nie zrobiłem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Ad1. Tak. Musi być jakiś wlot i wylot powietrza, inaczej może nic nie chłodzić lub nawet wypchnąć Ci klapkę. Ad2. Zrób skłon i wykłon podkładając pod prawą górną śrubę, podkładkę - patrząc od przodu. A po oblocie zobaczysz czy coś dodać czy nie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patryk900 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Wyważenie to jest chyba najważniejsza sprawa i nie ma co się oszukiwać dokładnie wyważony model lata tak jak chcemy a nie jak on chce Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts