Skocz do zawartości

Curtiss P40 Tomahawk


_BRODA_
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich!!

 

Chciałbym podzielić się swoją relacją z budowy mojego pierwszego kombata.

A jest nim Curtiss P40 Tomahawk od Pana Marka Rokowskiego.

Model zakupiony parę miesięcy temu doczekał się i nabiera kształtów.

 

Jak wspomniałem jest to mój pierwszy esiak więc nie obrażę się za konstruktywne uwagi i komentarze.

 

Zacząłem od wklejenia wręgi i kawałków bocznych ścianek przy silniku i później było obrysowanie cięć

 

post-13540-0-37081600-1388852431.jpg

 

post-13540-0-46466300-1388852448.jpg

 

Kolejnym krokiem było wycinanie rogów a oto efekty

post-13540-0-25507200-1388852487.jpg

 

Następnie było szlifowanie

post-13540-0-09747000-1388852834.jpg

 

A to efekty szlifowania

post-13540-0-92737800-1388852854.jpg

 

post-13540-0-52708500-1388852862.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następnie wkleiłem wzmocnienia w kadłub, osadziłem serwo pod kabinką i wkleiłem bowden do tylnego usterzenia.

Osadziłem serwa w skrzydłach i tutaj zrobiłem sobie robotę dodatkową gdyż chciałem przeszlifować zgięcia lotek żeby chodziły luźniej i z braku doświadczenie moje pociągnięcia papierem ściernym spowodowały, że połączenia znikły :D. Dlatego też musiałem lotki zrobić na zawiasach.

Dokleiłem tylne usterzenie do kadłuba. Wkleiłem orczyk z tyłu i "podłączyłem". Wypaliłem otwór wentylacyjny z przodu i osadziłem i podłączyłem silnik. I tu kolejne pytanie czy skłon i wykłon jest potrzebny bo obsadziłem na razie na zero?

 

Kilka zdjęć z tego etapu:

 

post-13540-0-41827600-1388931125.jpg

 

post-13540-0-49063500-1388931072.jpg

 

post-13540-0-35927200-1388931084.jpg

 

post-13540-0-50259600-1388931079.jpg

 

post-13540-0-05606700-1388931093.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marku!

 

Mam pytanie czy dobrze wyczytałem że dolnopłaty wyważa się do góry nogami? Dotyczy to też kombatów?

Każdego dolnopłata. Chodzi o to, że normalnie całe wyposażenie jest ponad płatem, wtedy aby poprawnie wyważy odwracasz samolot i wyważasz jak górnopłat.

 

PS. Bardzo podoba mi się szczegółowość twojego opisu i mnogość zdjęć.

Mała uwaga. Dżwigienka na powierzchni sterowej powinna być tak wklejona aby linia dzirurek była nad osią zawiasów. U Ciebie w sterze wysokości jest zdecydowanie za daleko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robertus dzięki za pomoc.

 

Po przeanalizowaniu tematu dźwigienki i kilku testach faktycznie jak jest zamontowana nie w osi zawiasów to przy tych samych ruchach serwa w obie strony wychył steru jest inny jednym słowem niesymetryczny. Dzięki za naświetlenie problemu. I tak się zdobywa doświadczenie - na własnych błędach. To jest piękne! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto otwór instalacyjno wentylacyjny przez który przeprowadzone zostały przewody od silnika do regulatora.

post-13540-0-52480700-1388954685.jpg

 

I tu pojawia się pytanie: czy powinienem zrobić otwory wylotowe z boku nad regulatorem żeby powietrze miało którędy uciekać? Jak się nie zrobi otworów wylotowych czy nie będzie wypychać kabinki?

 

Następnie przykleiłem skrzydło do kadłuba i wykonałem zgrubne otwory na regulator i baterię.

post-13540-0-31991600-1388955061.jpg

 

Montaż popychaczy i orczyków w skrzydłach.

post-13540-0-21203700-1388955080.jpg

 

I przyklejenie dolnej "listwy maskującej" i odcięcie lotek.

post-13540-0-07630000-1388955268.jpg

 

Na koniec wyważenie. Zdjęcie poniżej pokazuje układ wyposażenia przy środku ciężkości 4 cm od linii natarcia. Czy to Waszym zdaniem jest dobrze?

Bateria jest normalnie schowana jeszcze kilka milimetrów w głąb tylko do zdjęcia schowałem przewody do odbiornika pod spód.

post-13540-0-90525600-1388955113.jpg

 

Brakuje jeszcze odbiornika którego montaż zaplanowałem między baterią a serwem.

Zostało jeszcze doklejenie kosmetycznych wykończeń wokół kadłuba i zgodnie z wcześniejszą uwagą robertusa poprawienie wlotu chłodnicy.

 

Chyba o wszystkim w opisach wspomniałem.

 

A tak się prezentuje teraz:

 

post-13540-0-64270400-1388956123.jpg

 

post-13540-0-97291300-1388956130.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakłada się na wstępie 25% cięciwy płata przy kadłubie. Możesz też obliczyć SC z pomocą programu z tej strony. http://www.piotrp.de/MIX/sp.htm

A potem w locie zauważysz czy przesunąć do przodu czy do tyłu.

P40 ma relatywnie długi przód.W moim większym P40 tez pakiet mam nad skrzydłem.

Wyważasz do góry nogami tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robertus dzięki Waszym uwagom wyważam do góry nogami. I dzięki temu już wiem poco w moim Mustangu są znaczki od góry skrzydła do wywarzania :D. Wcześniej nie wnikałem w takie tematy.

 

To jeszcze ponowię dwa pytania, które mnie nurtują a zaginęły gdzieś w mojej relacji. Mianowicie:

1. Czy powinienem zrobić otwory wylotowe z boku nad regulatorem żeby powietrze miało którędy uciekać (wlot mam pod silnikiem)? Jak się nie zrobi otworów wylotowych czy nie będzie wypychać kabinki?

2. Czy robić skłon i wykłon silnika bo narazie nie zrobiłem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1. Tak. Musi być jakiś wlot i wylot powietrza, inaczej może nic nie chłodzić lub nawet wypchnąć Ci klapkę.

Ad2. Zrób skłon i wykłon podkładając pod prawą górną śrubę, podkładkę - patrząc od przodu. A po oblocie zobaczysz czy coś dodać czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.