M@verick Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Co prawda malo kto tutaj pisze w tym dziale ale mam nadzieje, ze osoby z doswiadczeniem jakos trafia na ten post... Latam juz jakis czas elektrykami roznej wielkosci, ostatnio Arrow 3D 1,4 m i zamierzam teraz wejsc w wieksze akrobaty, rzedu 1,8-2m. I w zwiazku z tym szukam na rynku ofert tak abym mial wszystko na odpowiednim poziomie, zeby sprzet mial odpowiednia jakosc i wydajnosc oraz byl w miare przystepny cenowo. Zalezy mi aby nie bylo tak, ze z powodu oszczednosci rzedu 30 zl pakiety mi nie wyrabiaja z amperami lub cos w tym stylu. Oprocz aparatury MX-12, ktora posiadam wszystko kupuje praktycznie do tak duzego modelu od poczatku. A oto i wstepne obliczenia, czy ktos z Was moze mi krotko i na temat powiedziec co powiniennem kupic a co nie ? Modelem, ktorym zamierzam latac jest Funtana X 100 ARF (co prawda podaja wage do 4 kg ale w rzeczywoistosci spalinowy wazy czesto 5,2 kg) Rozpiętośc: 1.765 mm Długośc: 1.765 mm Powierzchnia skrzydła: 71,5 dm2 Waga: 3.630 - 4.030 g Obciążenie powierzchni: 50,8 - 56,4 g/dm2 Silnik: .60 - 1.00 2T / .90 - 1.25 4T / elektro brushless np. F-flite Power 110 Funkcje: kierunek, wysokośc, lotki, silnik Serwa: 5 x Hi-torque, 1x standard ZALOZENIA: 1. Kupno produktow wysokiej klasy minimalizujacyh ryzyko awarii oraz urzadzen typu skaner czestotliwosci 2. W miare lekki samolot aby miec male obciazenie powierzchni, dlatego odpadaja chinczyki o dziwnie duzej masie jak na swoja klase 3. Serwa cyfrowe, ktore oprocz sily uciagu maja znacznie wieksza sile utrzymujaca serwo w danym polozeniu niz ma to miejsce w przypadku analogowych. Czy mozna zaufac firmie Hi-Tec ? 4. Silnik elektryczny o mocy ok. 2,5 kW aby miec totalny nadmiar mocy, byc moze uda sie go uzyc takze w kolejnym wiekszym modelu 5. Ladowarka, ktora moze dac 10A do ladowania akumulatorow A123 i do tego nie bedzie trzeba jej predko zmieniac 6. Aku A123 - koszt podobny do Lipoli ale za to czas ladowania 15 min i ich zywotnosc spowodowaly, ze zapomnialem o lipolkach. Planuje zakup aku DeWalt gdzie jest za 400 zl 10 paluszkow. Pamietam, ze ktos na forum moze sprzedac 1 paluszek po 35 zl. Kojot ? 7. Napiecie jakie potrzebuje: 22-24V, pojemnosc ponad 4 Ah 8. Odbiornik PCM z funkcja Fail-Safe aby zaklocenia mialy mniejszy wplyw Kosztorys: Hangar 9 - Funtana X100 ARF......1200 Odbiornik SPCM graupner..............300 Uklad BEC.......................................150 Lipol 2200 x2 do zasilania..............400 5 serw cyfrowych x 200 zl............1000 Zasilacz dom 12A do ladowarki......200 Balancer.........................................200 Skaner czestotliwosci.....................200 Aku A123 DeWalt 36V x2szt...........800 DUALSKY XM6360CA-11..................350 3 szt smigla....................................150 Ladowarka Pulsar 2........................800 Regulator Dualsky 90A High V.........550 Inne................................................300 RAZEM:..........................................6600 zl Jesli zamaist Pulsara 2 i balancera kupie cos co spelnia wymagania do tego modelu czyli Ładowarka z balanserem GT Power A8 za 399 zl to w sumie zaoszczedze 600 zl. Link do tego produktu: http://nastik.pl/ladowarka-balanserem-power-p-1882.html, czyli bedzie: RAZEM:..........................................6000 zl Z tego co sie orientowalem to duzo nie jestem w stanie przyoszczedzic kupujac w Polsce. Czy wybrac sie do niemiec na zakupy czy tez sciagac cos z UnitedHobbies.com ? Choc bym wolal w takim modelu nie miec za duzo typowego chinczyka bez zadnej marki (tak wiem, Graupner tez jest z Chin lub Tajwanu ) Tak wiec co zamienic na co lub z czego zrezygnowac ? Pakiet 8-celowy A123 + silnik + regiel wyjdzie ok 2 kg, ile moze wazyc sam model, 3 kg ? UPDATE: znalazlem w niemieckim sklepie Ten samolot za 940 zl (czyli az 260 zl taniej !): http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p2640_Funtana-X-100.html , z tego co patrzyłem to mozna przyoszczedzic w sumie kilkaset zl na ladowarkach, reglach i serwach. Czyli w najlepszym mozliwym ukladzie by "impreza" wyszla: RAZEM:..........................................5000 zl Zobaczymy ile jeszcze rabatu dadza polskie firmy :>
hubert_tata Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Tak wiec co zamienic na co lub z czego zrezygnowac Jedna uwaga na sam początek; korzyści z możliwości szybkiego ładowania akumulatorków litowo żelazowych mogą być w praktyce dosyć złudne. Planowane A123 będziesz łączyć w 2P co da Ci 4600mAh. Jeżeli chcesz to szybko ładować szukaj innej ładowarki niż Pulsar (naprawdę świetna, ale 10A i bodaj 350W to jeszcze za mało). Edit: O tej ładowarce, co podałeś link, to zapomnij (150W). Nawet Pulsar ma tylko 250W, a nie jak podałem 350W Przy 8S2P A123 max prąd ładowaniawychodzi 8,6A (nie licząc strat). A gdzie zapas na przyszłość? Edit2: Zasilacz dom 12A do ladowarki......200 Podobnie jak z ładowarką, prąd kilka razy za mały. Żeby ładować 15 minut, trzeba dać conajmniej 4C 4x4,6A=18,4A (4,6A bo przyjąłem 2P czyli pojemność 4600mAh) Te minimalne 8S to jest 8x3,6V=28,8V Bez żadnych strat 18,4x28,8=530W Zakładając, że masz już ładowarkę odpowiedniej mocy, potrzebujesz zasilacza o mocy conajmniej 530W. Przyjmując napięcie zasilacza 12V, musi on oddać conajmniej 44A pod obciążeniem! I nadal nie masz żadnego zapasu :]
M@verick Opublikowano 18 Lutego 2008 Autor Opublikowano 18 Lutego 2008 Dziekuje za rade i prosze o link co powinien kupic na lotnisko oraz jaki zasilacz do ladowania w domu.
hubert_tata Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Dziekuje za rade i prosze o link co powinien kupic Nie ma za co To nie tyle rada, co zwrócenie uwagi na błąd w założeniach - tą szybkość ładowania. Sam mam Pulsara i 350W zasilacz z komputera o wydajności tylko 20A.
Rafal B. Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Nadzieją na szybkie ładowanie akku może być zapowiadany od pewnego czasu Pulsar 3. Deklarowana moc ładowania to 600W. Zasilacz szukałbym z CB radia. Coś co daje około 20A. Zresztą będąc w domu raczej nie ładowałbym dużym prądem bo i po co. Na lotnisko natomiast dobry by był duży akumulator. Myślę że o napędzie możesz pogadać również i w tym wątku: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=74463#74463
kuba Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Są zasilacze komputerowe 1000W, ale to klamoty i na dodatek kosztują pod 1000zł :/ ja na Twoim miejscu bym się skupił na kupieniu 2x więcej pakietów i zmniejszyć wymagania co do czasu ładowania. To jednak ciągnie za sobą kolejną ładowarkę bo w przypadku ładowania 30 minutowego i dodatkowych pakietów znów tworzy "kolejkę" do ładowarki.. No i ten akumulator kwasowy do zasilania ładowarek też swoje będzie kosztował i ważył. Policz jaką pojemność potrzebujesz żeby naładować tyle ogniw :mrgreen: ja bym strzelał w 100Ah conajmniej. Do tego ładowarka powinna mieć możliwość ładowania kwasowych i ołowiowych, ale raczej na pewno ładowarki tej klasy mają to w standardzie.. Powodzenia tak btw EDIT: Dodatkowy problem z zasilaczem ATX jest taki, że nawet jeśli ma 1200W ( np. ten chieftec ) to te watty ma podzielone na kilka linii i nie odda więcej niż 25A na jednej linii... A Łączenie linii zasilacza może się źle skończyć. Może jakiś stary prostownik którym pradziadek odpalał silnik od tira na gorąco? Tam można znaleźć pokaźne trafo z didami i to powinno wystarczyć po przeróbkach
armand Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Tak, jeśli chodzi o lotnisko i szybkie ładowanie to trzeba sobie agregat kupić - to nie żart, wypompowanie akumulatora na lotnisku to żaden problem. :wink:
Adam D Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Kilka uwag: tak jak wspomnieli koledzy, nie ma ładowarek o tej mocy. Możesz kupić np. dwa Pulsary i dzielić pakiet do ładowania. Zasilanie ładowarek to poważny problem przy tej mocy. W zeszłym sezonie testowałem następujący układ: agregat na lotnisku bądź gniazdko w ścianie w domu zasila PROSTOWNIK do ładowania akumulatorów samochodowych. Znalazłem tani chiński impulswowy prostownik 40A. Do niego jako bufor podłączony żelowy akumulator 7Ah i dopiero teraz do całości podłączone dwa Pulsary. Wszystko mieści się w jednej skrzynce i ma wiele zalet. Np. teraz, zimą, żelek 7Ah swobodnie starcza mi do ładowania akumulatorów do depronków bez podłączania "do ściany". Cała skrzynka trochę waży... ale napewno mniej niż mój poprzedni zasilacz 30A. Model o rozpiętości 1,7 i masie 5kg trudno nazwać samolotem do 3d. Policz to wszystko jeszcze raz, bo w tej chwili to raczej latająca cegła. Szukaj modeli od razu projektowanych jako elektryki. pozdrawiam AD
Mareq Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Do zasilania ładowarki w domu proponuję zasilacze do radiostacji krótkofalowych. Przy potrzebnym prądzie rzędu 25A wystarczy wydać w granicach 250-300zł. Zasilacze tego typu na pewno mają parametry przewyższające potrzeby, bo z reguły używa się ich do zasilania sprzętu o wartości 3000 do nawet 10000zł. Popatrz sobie na przykład na strony: www.inradio.pl www.avantiradio.pl Krótkofalarstwo to akurat moje drugie równie kosztowne hobby
sebarc Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 (tak wiem, Graupner tez jest z Chin lub Tajwanu ) Graupner składa odbiorniki w Japonii i Malezji
M@verick Opublikowano 18 Lutego 2008 Autor Opublikowano 18 Lutego 2008 Panowie ! Rozmowa poszla w nie ta strone co trzeba OK, kupie juz tego puslara 2 aby sie nikt nie czepial Najwyzej bede ladowal pakiety po 30-40 min, jakos przezyje, pozniej dokupie jeszcze ze 2 pakiety i luz bedzie Najwyzej bede ladowal na chodzacym silniku caly czas, juz tak robilem, ze auto pracowalo kilka godz. A alternatory daja po 2 kW lub wiecej wiec mi nic nie ubedzie z aku w aucie Najwazniejsze czy reszta rzeczy jakie napisalem pasuje do kompletu ? Np. dlaczego model 3D nie moze wazyc 5 kg ? Widzialem jak lata ten modle w wersji spalinowej o masie 5,2 kg i byl odlot. Tak samo czy warto kupic serwa cyfrowe z duza sila trzymania skoro sam producent zaleca serwa analogowe o uciagu... uwaga... tylko 5,9 kg/cm. A czytalem na tym forum od doswiadczonych modelarzy, ze sile uciagu ddla 3D na ster kierunku daje sie x2 lub x3 masa samolotu. Czyzby producent nie wiedzial co pisze ? Czy ktos wie ile moze wazyc sam model ? Bo chcialbym jeszcze wrzucic dym i oswietlenie nocne Chcialbym na podsumowanie tego watku isc do sklepu/sklepów z gotowa lista produktow
Tomek Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Bo model o podobnej rozpiętości do 3D powinien ważyć w granicach 3,5 kg . A te ponad 5kg to robi się cegłolot.
Boogie Opublikowano 18 Lutego 2008 Opublikowano 18 Lutego 2008 Tak samo czy warto kupic serwa cyfrowe z duza sila trzymania skoro sam producent zaleca serwa analogowe o uciagu... uwaga... tylko 5,9 kg/cm. A czytalem na tym forum od doswiadczonych modelarzy, ze sile uciagu ddla 3D na ster kierunku daje sie x2 lub x3 masa samolotu. Czyzby producent nie wiedzial co pisze ? Tak samo jak zalecali silnik do pierwszej wersji, ktory jedynie pozwalal na zawis na pelnym gazie. Teraz troche sie poprawili. Nie zawsze warto ufac temu co pisza. Co do regla, to warto spojrzec na cos lepszego- np. castle creations. Regiel drozszy, ale jednak lepszy. Ja przynajmniej nie znalazlem zadnego dobrego chinczyka. A jesli chodzi o silnik to pomysl o ktoryms Hackerze. Jakbys sciagal silnik z USA to cena nie przekroczy 200 dolcow (taki do 10 funtow- outrunner kolo 170).
M@verick Opublikowano 18 Lutego 2008 Autor Opublikowano 18 Lutego 2008 Model o rozpiętości 1,7 i masie 5kg trudno nazwać samolotem do 3d. Policz to wszystko jeszcze raz, bo w tej chwili to raczej latająca cegła.Szukaj modeli od razu projektowanych jako elektryki. OK, ktory model polecasz o tej rozpietosci i zeby latal jak marzenie w 3D ? Bo po przejrzeniu oferty sklepow zmartwilem sie troche Zobaczmy co jest: modele.sklep.pl - http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=3377 - odpada bo za maly a jest to tam najlepsza propozycja cala kolejna oferta - http://www.cyber-fly.pl/index.php?producent=&cat_id=4&page=&sort=price_rev kolejna oferta, tym razem Nastika tez do bani, same male modele: http://nastik.pl/elektryczne-akrobaty-c-28_32_152.html?sort=3d&page=1 nastepni jeszcze gorzej: http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?d=katalog&k_id=40&p_id=0&sort=2&metoda=2 tez nic - http://www.modelarski.com/index.php?page=main&cat_id=267 tradycyjnie... http://www.rcabc.com/index.php?cPath=1_22&page=1&sort=4d kolejny sklep z malymi samolotami: http://perfecthobby.pl/index1.php?listuj=13&PHPSESSID=f0bcbff77a611dd6b514283dea55fa3d sklep z obszerna oferta ale elektrykow duzych brak - http://www.rcskorpion.pl/index.php?cPath=170_234&sort=4d&page=2 i znowu albo male aalbo depron lub EPP - http://mixmodel.esco.pl/index.php?cPath=13_14 na Alledrogo.pl pare sprzetow, glownie spalina Znalazlem jeszcze cos takiego co ma 182 cm i mase tylko 2,5 kg ale mi zalezy na bardziej rasowo wygladajcym samolocie http://mixmodel.esco.pl/product_info.php?products_id=311
M@verick Opublikowano 18 Lutego 2008 Autor Opublikowano 18 Lutego 2008 Bo model o podobnej rozpiętości do 3D powinien ważyć w granicach 3,5 kg . A te ponad 5kg to robi się cegłolot. Od miesiecy przegladam oferty sklepow i znam te modle juz prawie na pamiec, tak wiec waga 5 kg przy 180 cm to prawie standard w akrobatach, wiele z nich wazy nawet po 6-6,5 kg przy 190-194 cm, czesto obciazenie siega 70-80 lub nawet i 100 g/dm2 (szczegolnie chinczyki) To pokaz mi model co ma 180 cm i wazy do lotu 3,5 kg, ja srednio taki kojarze, moze za duzo ich juz widzialem Przyklady: CMP - Giles 202 140 ARF - rozpiętość skrzydeł: 1800mm / powierzchnia skrzydeł: 62 dm2 / obciążenie powierzchni: 82-84g/dm2 TM - CAP 222 1.94m ARF - rozpiętość skrzydeł: 1940 mm / powierzchnia skrzydeł: 65 dm2 / obciążenie powierzchni: 70-80 g/dm2 TM - Giles 202 1.94m ARF - rozpiętość skrzydeł: 1940 mm / powierzchnia skrzydeł: 65 dm2 / obciążenie powierzchni: 70-80 g/dm2 TM - CAP 232 2.07m ARC - rozpiętość skrzydeł: 2070 mm / powierzchnia skrzydeł: 78 dm2 / obciążenie powierzchni: 87-92 g/dm2 jedynie te dwa maja mniej: TM - Rebelove Acro ARF - rozpiętość skrzydeł: 1740 mm / powierzchnia skrzydeł: 62 dm2 / obciążenie powierzchni: 51 g/dm2 http://nastik.pl/rebelove-acro-p-1372.html ------- Hacker - CAP 231 EX "BREITLING" - rozpiętość skrzydeł: 1700 mm / masa 3,5-4 kg http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=4539
Adam D Opublikowano 19 Lutego 2008 Opublikowano 19 Lutego 2008 Nie doceniasz problemu ładowania na lotnisku. Alternator samochodowy ma dużą moc ale nie wtedy gdy samochód stoi na parkingu. Na obrotach jałowych prąd jakim elektronika samochodu ładuje akumulator jest niewielki. Pozostawienie chodzącego silnika to rozwiązanie (dość dyskusujne) dla małych pakietów. Spróbowałem, to wiem. A dobrych modeli w sklepach jest jak na lekarstwo. Mówię poważnie. Akrobat to nie to samo co 3D. Ktoś Ci już podsunął link do Sebarta. Jeśli rzeczywiście chcesz 3D, prawdopodobnie nie uchronisz się przed polimerami albo będziesz musiał odpuścić wspomniane 4Ah. Tylko na ile wystarczy LiFe 8s1p? 4min? Modele Sebarta mają tę zaletę, że w instrukcji znajdziesz upragnioną listę rzeczy do kupienia. I jak pójdziesz wg niej, bez cudowania, to będziesz miał bardzo dobry model. pozdrawiam AD
Tomek Opublikowano 19 Lutego 2008 Opublikowano 19 Lutego 2008 Maveric Tu masz link do mojego modelu ,który teraz grzecznie czeka na dokończenie. (Su z Artexu) http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=2341 Te nieloty z CP Pro co maja 1600-1700mm i ważą do lotu po 5,5 kg to jakieś nieporozumienie. To że na tynku jest mało modeli o podobnym stosunku ,rozmiar /waga wcale mnie nie dziwi. Swego czasu zastanawialiśmy się dlaczego skrzydło od mojego Yaka (z zestawu Chińczyka) jest przy niemal identycznych wymiarach o 100g cięższe od skrzydła Katany (Artex) i to pomimo sporych ażurowań w tym chińskim skrzydle. Dla przykładu ta chińska jest niemal o połowę cięższa od np. niemieckiej. Zrobienie lekkiego i dobrego modelu wcale nie jest takie proste i już na starcie zaczyna się od selekcji balsy i doborze odpowiedniej sklejki. Być może rozwiązaniem będzie zbudowanie samemu takiego modelu. (Hubera 1500mm IZI, z tego co pamiętam, ważył 1700g ! ) Dla przykładu (w/g informacji na stronie ) model niemal3kg do lotu -1,35m rozpiętości http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=1492 i też model 3kg do lotu -1,6m rozpiętości http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=3373
M@verick Opublikowano 19 Lutego 2008 Autor Opublikowano 19 Lutego 2008 Z checia kupie SU z Artexu jesli ktos by mial na sprzedaz zlozony. Ja majac niecaly wolny dzien na tydzien bede go skladal chyba kilka miesiecy Kupie chyba Funtane, zobacze ile wazy id dopiero bede kombinowal co i jak, ale jestem bardzo niechetny aby pozostac przy lipolkach przy tym co oferuje A123.
skazoo Opublikowano 21 Lutego 2008 Opublikowano 21 Lutego 2008 Jeśli chcesz szybko ładować pakiety 4S1P możesz spróbować ładowania bezpośrednio z instalacji samochodowej dobierając odpowiednio dłuższe przewody.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.