Jump to content

Chce wejsc w duze elektryki 3D - prosze o porady w zakupie


Recommended Posts

Co prawda malo kto tutaj pisze w tym dziale ale mam nadzieje, ze osoby z doswiadczeniem jakos trafia na ten post...

 

Latam juz jakis czas elektrykami roznej wielkosci, ostatnio Arrow 3D 1,4 m i zamierzam teraz wejsc w wieksze akrobaty, rzedu 1,8-2m. I w zwiazku z tym szukam na rynku ofert tak abym mial wszystko na odpowiednim poziomie, zeby sprzet mial odpowiednia jakosc i wydajnosc oraz byl w miare przystepny cenowo. Zalezy mi aby nie bylo tak, ze z powodu oszczednosci rzedu 30 zl pakiety mi nie wyrabiaja z amperami lub cos w tym stylu.

 

Oprocz aparatury MX-12, ktora posiadam wszystko kupuje praktycznie do tak duzego modelu od poczatku. A oto i wstepne obliczenia, czy ktos z Was moze mi krotko i na temat powiedziec co powiniennem kupic a co nie ? Modelem, ktorym zamierzam latac jest Funtana X 100 ARF (co prawda podaja wage do 4 kg ale w rzeczywoistosci spalinowy wazy czesto 5,2 kg)

 

funtana-x-100-arf_1014.jpg

 

Rozpiętośc: 1.765 mm

Długośc: 1.765 mm

Powierzchnia skrzydła: 71,5 dm2

Waga: 3.630 - 4.030 g

Obciążenie powierzchni: 50,8 - 56,4 g/dm2

Silnik: .60 - 1.00 2T / .90 - 1.25 4T / elektro brushless np. F-flite Power 110

Funkcje: kierunek, wysokośc, lotki, silnik

Serwa: 5 x Hi-torque, 1x standard

 

ZALOZENIA:

 

1. Kupno produktow wysokiej klasy minimalizujacyh ryzyko awarii oraz urzadzen typu skaner czestotliwosci

2. W miare lekki samolot aby miec male obciazenie powierzchni, dlatego odpadaja chinczyki o dziwnie duzej masie jak na swoja klase

3. Serwa cyfrowe, ktore oprocz sily uciagu maja znacznie wieksza sile utrzymujaca serwo w danym polozeniu niz ma to miejsce w przypadku analogowych. Czy mozna zaufac firmie Hi-Tec ?

4. Silnik elektryczny o mocy ok. 2,5 kW aby miec totalny nadmiar mocy, byc moze uda sie go uzyc takze w kolejnym wiekszym modelu

5. Ladowarka, ktora moze dac 10A do ladowania akumulatorow A123 i do tego nie bedzie trzeba jej predko zmieniac

6. Aku A123 - koszt podobny do Lipoli ale za to czas ladowania 15 min i ich zywotnosc spowodowaly, ze zapomnialem o lipolkach. Planuje zakup aku DeWalt gdzie jest za 400 zl 10 paluszkow. Pamietam, ze ktos na forum moze sprzedac 1 paluszek po 35 zl. Kojot ? :)

7. Napiecie jakie potrzebuje: 22-24V, pojemnosc ponad 4 Ah

8. Odbiornik PCM z funkcja Fail-Safe aby zaklocenia mialy mniejszy wplyw

 

 

Kosztorys:

 

Hangar 9 - Funtana X100 ARF......1200

Odbiornik SPCM graupner..............300

Uklad BEC.......................................150

Lipol 2200 x2 do zasilania..............400

5 serw cyfrowych x 200 zl............1000

Zasilacz dom 12A do ladowarki......200

Balancer.........................................200

Skaner czestotliwosci.....................200

Aku A123 DeWalt 36V x2szt...........800

DUALSKY XM6360CA-11..................350

3 szt smigla....................................150

Ladowarka Pulsar 2........................800

Regulator Dualsky 90A High V.........550

Inne................................................300

 

RAZEM:..........................................6600 zl

 

Jesli zamaist Pulsara 2 i balancera kupie cos co spelnia wymagania do tego modelu czyli Ładowarka z balanserem GT Power A8 za 399 zl to w sumie zaoszczedze 600 zl. Link do tego produktu: http://nastik.pl/ladowarka-balanserem-power-p-1882.html, czyli bedzie:

 

RAZEM:..........................................6000 zl

 

 

Z tego co sie orientowalem to duzo nie jestem w stanie przyoszczedzic kupujac w Polsce. Czy wybrac sie do niemiec na zakupy czy tez sciagac cos z UnitedHobbies.com ? Choc bym wolal w takim modelu nie miec za duzo typowego chinczyka bez zadnej marki (tak wiem, Graupner tez jest z Chin lub Tajwanu :) )

 

Tak wiec co zamienic na co lub z czego zrezygnowac ? Pakiet 8-celowy A123 + silnik + regiel wyjdzie ok 2 kg, ile moze wazyc sam model, 3 kg ?

 

UPDATE: znalazlem w niemieckim sklepie Ten samolot za 940 zl (czyli az 260 zl taniej !): http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p2640_Funtana-X-100.html , z tego co patrzyłem to mozna przyoszczedzic w sumie kilkaset zl na ladowarkach, reglach i serwach. Czyli w najlepszym mozliwym ukladzie by "impreza" wyszla:

 

RAZEM:..........................................5000 zl

 

Zobaczymy ile jeszcze rabatu dadza polskie firmy :>

Link to comment
Share on other sites

Tak wiec co zamienic na co lub z czego zrezygnowac

Jedna uwaga na sam początek; korzyści z możliwości szybkiego ładowania akumulatorków litowo żelazowych mogą być w praktyce dosyć złudne.

Planowane A123 będziesz łączyć w 2P co da Ci 4600mAh.

Jeżeli chcesz to szybko ładować szukaj innej ładowarki niż Pulsar (naprawdę świetna, ale 10A i bodaj 350W to jeszcze za mało).

 

Edit:

O tej ładowarce, co podałeś link, to zapomnij (150W).

Nawet Pulsar ma tylko 250W, a nie jak podałem 350W :(

Przy 8S2P A123 max prąd ładowaniawychodzi 8,6A (nie licząc strat).

A gdzie zapas na przyszłość?

 

Edit2:

Zasilacz dom 12A do ladowarki......200

Podobnie jak z ładowarką, prąd kilka razy za mały.

Żeby ładować 15 minut, trzeba dać conajmniej 4C

4x4,6A=18,4A (4,6A bo przyjąłem 2P czyli pojemność 4600mAh)

Te minimalne 8S to jest 8x3,6V=28,8V

Bez żadnych strat 18,4x28,8=530W

Zakładając, że masz już ładowarkę odpowiedniej mocy, potrzebujesz zasilacza o mocy conajmniej 530W.

Przyjmując napięcie zasilacza 12V, musi on oddać conajmniej 44A pod obciążeniem!

I nadal nie masz żadnego zapasu :]

Link to comment
Share on other sites

Nadzieją na szybkie ładowanie akku może być zapowiadany od pewnego czasu Pulsar 3. Deklarowana moc ładowania to 600W.

 

Zasilacz szukałbym z CB radia. Coś co daje około 20A. Zresztą będąc w domu raczej nie ładowałbym dużym prądem bo i po co. Na lotnisko natomiast dobry by był duży akumulator.

 

Myślę że o napędzie możesz pogadać również i w tym wątku:

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=74463#74463

Link to comment
Share on other sites

Są zasilacze komputerowe 1000W, ale to klamoty i na dodatek kosztują pod 1000zł :/ ja na Twoim miejscu bym się skupił na kupieniu 2x więcej pakietów i zmniejszyć wymagania co do czasu ładowania. To jednak ciągnie za sobą kolejną ładowarkę bo w przypadku ładowania 30 minutowego i dodatkowych pakietów znów tworzy "kolejkę" do ładowarki.. No i ten akumulator kwasowy do zasilania ładowarek też swoje będzie kosztował i ważył. Policz jaką pojemność potrzebujesz żeby naładować tyle ogniw :mrgreen: ja bym strzelał w 100Ah conajmniej. Do tego ładowarka powinna mieć możliwość ładowania kwasowych i ołowiowych, ale raczej na pewno ładowarki tej klasy mają to w standardzie.. Powodzenia tak btw :)

 

 

EDIT:

 

Dodatkowy problem z zasilaczem ATX jest taki, że nawet jeśli ma 1200W ( np. ten chieftec ) to te watty ma podzielone na kilka linii i nie odda więcej niż 25A na jednej linii... A Łączenie linii zasilacza może się źle skończyć. Może jakiś stary prostownik którym pradziadek odpalał silnik od tira na gorąco? Tam można znaleźć pokaźne trafo z didami i to powinno wystarczyć po przeróbkach

Link to comment
Share on other sites

Kilka uwag:

tak jak wspomnieli koledzy, nie ma ładowarek o tej mocy. Możesz kupić np. dwa Pulsary i dzielić pakiet do ładowania.

Zasilanie ładowarek to poważny problem przy tej mocy. W zeszłym sezonie testowałem następujący układ: agregat na lotnisku bądź gniazdko w ścianie w domu zasila PROSTOWNIK do ładowania akumulatorów samochodowych. Znalazłem tani chiński impulswowy prostownik 40A. Do niego jako bufor podłączony żelowy akumulator 7Ah i dopiero teraz do całości podłączone dwa Pulsary.

Wszystko mieści się w jednej skrzynce i ma wiele zalet. Np. teraz, zimą, żelek 7Ah swobodnie starcza mi do ładowania akumulatorów do depronków bez podłączania "do ściany".

Cała skrzynka trochę waży... ale napewno mniej niż mój poprzedni zasilacz 30A.

 

Model o rozpiętości 1,7 i masie 5kg trudno nazwać samolotem do 3d. Policz to wszystko jeszcze raz, bo w tej chwili to raczej latająca cegła.

Szukaj modeli od razu projektowanych jako elektryki.

pozdrawiam

AD

Link to comment
Share on other sites

Do zasilania ładowarki w domu proponuję zasilacze do radiostacji krótkofalowych. Przy potrzebnym prądzie rzędu 25A wystarczy wydać w granicach 250-300zł. Zasilacze tego typu na pewno mają parametry przewyższające potrzeby, bo z reguły używa się ich do zasilania sprzętu o wartości 3000 do nawet 10000zł.

Popatrz sobie na przykład na strony:

www.inradio.pl

www.avantiradio.pl

Krótkofalarstwo to akurat moje drugie równie kosztowne hobby :)

Link to comment
Share on other sites

Panowie ! Rozmowa poszla w nie ta strone co trzeba ;) OK, kupie juz tego puslara 2 aby sie nikt nie czepial ;) Najwyzej bede ladowal pakiety po 30-40 min, jakos przezyje, pozniej dokupie jeszcze ze 2 pakiety i luz bedzie :) Najwyzej bede ladowal na chodzacym silniku caly czas, juz tak robilem, ze auto pracowalo kilka godz. A alternatory daja po 2 kW lub wiecej wiec mi nic nie ubedzie z aku w aucie :)

 

Najwazniejsze czy reszta rzeczy jakie napisalem pasuje do kompletu ? Np. dlaczego model 3D nie moze wazyc 5 kg ? Widzialem jak lata ten modle w wersji spalinowej o masie 5,2 kg i byl odlot.

 

Tak samo czy warto kupic serwa cyfrowe z duza sila trzymania skoro sam producent zaleca serwa analogowe o uciagu... uwaga... tylko 5,9 kg/cm. A czytalem na tym forum od doswiadczonych modelarzy, ze sile uciagu ddla 3D na ster kierunku daje sie x2 lub x3 masa samolotu. Czyzby producent nie wiedzial co pisze ?

 

Czy ktos wie ile moze wazyc sam model ? Bo chcialbym jeszcze wrzucic dym i oswietlenie nocne :)

 

Chcialbym na podsumowanie tego watku isc do sklepu/sklepów z gotowa lista produktow :)

Link to comment
Share on other sites

Tak samo czy warto kupic serwa cyfrowe z duza sila trzymania skoro sam producent zaleca serwa analogowe o uciagu... uwaga... tylko 5,9 kg/cm. A czytalem na tym forum od doswiadczonych modelarzy, ze sile uciagu ddla 3D na ster kierunku daje sie x2 lub x3 masa samolotu. Czyzby producent nie wiedzial co pisze ?

 

Tak samo jak zalecali silnik do pierwszej wersji, ktory jedynie pozwalal na zawis na pelnym gazie. Teraz troche sie poprawili. Nie zawsze warto ufac temu co pisza.

 

Co do regla, to warto spojrzec na cos lepszego- np. castle creations. Regiel drozszy, ale jednak lepszy. Ja przynajmniej nie znalazlem zadnego dobrego chinczyka.

 

A jesli chodzi o silnik to pomysl o ktoryms Hackerze. Jakbys sciagal silnik z USA to cena nie przekroczy 200 dolcow (taki do 10 funtow- outrunner kolo 170).

Link to comment
Share on other sites

Model o rozpiętości 1,7 i masie 5kg trudno nazwać samolotem do 3d. Policz to wszystko jeszcze raz, bo w tej chwili to raczej latająca cegła.

Szukaj modeli od razu projektowanych jako elektryki.

 

OK, ktory model polecasz o tej rozpietosci i zeby latal jak marzenie w 3D ? Bo po przejrzeniu oferty sklepow zmartwilem sie troche :(

 

Zobaczmy co jest:

 

modele.sklep.pl - http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=3377 - odpada bo za maly a jest to tam najlepsza propozycja

 

cala kolejna oferta - http://www.cyber-fly.pl/index.php?producent=&cat_id=4&page=&sort=price_rev

 

kolejna oferta, tym razem Nastika tez do bani, same male modele: http://nastik.pl/elektryczne-akrobaty-c-28_32_152.html?sort=3d&page=1

 

nastepni jeszcze gorzej: http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?d=katalog&k_id=40&p_id=0&sort=2&metoda=2

 

tez nic - http://www.modelarski.com/index.php?page=main&cat_id=267

 

tradycyjnie... http://www.rcabc.com/index.php?cPath=1_22&page=1&sort=4d

 

kolejny sklep z malymi samolotami: http://perfecthobby.pl/index1.php?listuj=13&PHPSESSID=f0bcbff77a611dd6b514283dea55fa3d

 

sklep z obszerna oferta ale elektrykow duzych brak - http://www.rcskorpion.pl/index.php?cPath=170_234&sort=4d&page=2

 

i znowu albo male aalbo depron lub EPP - http://mixmodel.esco.pl/index.php?cPath=13_14

 

na Alledrogo.pl pare sprzetow, glownie spalina :(

 

 

Znalazlem jeszcze cos takiego co ma 182 cm i mase tylko 2,5 kg ale mi zalezy na bardziej rasowo wygladajcym samolocie :)

 

Kulbutin.jpg

 

http://mixmodel.esco.pl/product_info.php?products_id=311

Link to comment
Share on other sites

Bo model o podobnej rozpiętości do 3D powinien ważyć w granicach 3,5 kg . A te ponad 5kg to robi się cegłolot.

 

Od miesiecy przegladam oferty sklepow i znam te modle juz prawie na pamiec, tak wiec waga 5 kg przy 180 cm to prawie standard w akrobatach, wiele z nich wazy nawet po 6-6,5 kg przy 190-194 cm, czesto obciazenie siega 70-80 lub nawet i 100 g/dm2 (szczegolnie chinczyki)

 

To pokaz mi model co ma 180 cm i wazy do lotu 3,5 kg, ja srednio taki kojarze, moze za duzo ich juz widzialem ;)

 

Przyklady:

 

CMP - Giles 202 140 ARF - rozpiętość skrzydeł: 1800mm / powierzchnia skrzydeł: 62 dm2 / obciążenie powierzchni: 82-84g/dm2

 

TM - CAP 222 1.94m ARF - rozpiętość skrzydeł: 1940 mm / powierzchnia skrzydeł: 65 dm2 / obciążenie powierzchni: 70-80 g/dm2

 

TM - Giles 202 1.94m ARF - rozpiętość skrzydeł: 1940 mm / powierzchnia skrzydeł: 65 dm2 / obciążenie powierzchni: 70-80 g/dm2

 

TM - CAP 232 2.07m ARC - rozpiętość skrzydeł: 2070 mm / powierzchnia skrzydeł: 78 dm2 / obciążenie powierzchni: 87-92 g/dm2

 

 

jedynie te dwa maja mniej:

 

TM - Rebelove Acro ARF - rozpiętość skrzydeł: 1740 mm / powierzchnia skrzydeł: 62 dm2 / obciążenie powierzchni: 51 g/dm2

 

tm02030ARF.jpg

 

http://nastik.pl/rebelove-acro-p-1372.html

 

-------

 

Hacker - CAP 231 EX "BREITLING" - rozpiętość skrzydeł: 1700 mm / masa 3,5-4 kg

 

HM%20CAP%20231EX%20logo.jpg

 

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=4539

Link to comment
Share on other sites

Nie doceniasz problemu ładowania na lotnisku. Alternator samochodowy ma dużą moc ale nie wtedy gdy samochód stoi na parkingu. Na obrotach jałowych prąd jakim elektronika samochodu ładuje akumulator jest niewielki. Pozostawienie chodzącego silnika to rozwiązanie (dość dyskusujne) dla małych pakietów.

Spróbowałem, to wiem.

 

A dobrych modeli w sklepach jest jak na lekarstwo. Mówię poważnie.

Akrobat to nie to samo co 3D.

Ktoś Ci już podsunął link do Sebarta. Jeśli rzeczywiście chcesz 3D, prawdopodobnie nie uchronisz się przed polimerami albo będziesz musiał odpuścić wspomniane 4Ah.

Tylko na ile wystarczy LiFe 8s1p? 4min?

Modele Sebarta mają tę zaletę, że w instrukcji znajdziesz upragnioną listę rzeczy do kupienia. I jak pójdziesz wg niej, bez cudowania, to będziesz miał bardzo dobry model.

 

pozdrawiam

AD

Link to comment
Share on other sites

Maveric

Tu masz link do mojego modelu ,który teraz grzecznie czeka na dokończenie.

(Su z Artexu)

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=2341

 

Te nieloty z CP Pro co maja 1600-1700mm i ważą do lotu po 5,5 kg to jakieś nieporozumienie.

 

To że na tynku jest mało modeli o podobnym stosunku ,rozmiar /waga wcale mnie nie dziwi.

 

Swego czasu zastanawialiśmy się dlaczego skrzydło od mojego Yaka (z zestawu Chińczyka) jest przy niemal identycznych wymiarach o 100g cięższe od skrzydła Katany (Artex) i to pomimo sporych ażurowań w tym chińskim skrzydle.

Dla przykładu ta chińska jest niemal o połowę cięższa od np. niemieckiej.

 

Zrobienie lekkiego i dobrego modelu wcale nie jest takie proste i już na starcie zaczyna się od selekcji balsy i doborze odpowiedniej sklejki.

 

Być może rozwiązaniem będzie zbudowanie samemu takiego modelu.

(Hubera 1500mm IZI, z tego co pamiętam, ważył 1700g ! )

 

Dla przykładu (w/g informacji na stronie )

model niemal3kg do lotu -1,35m rozpiętości

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=1492

 

i też model 3kg do lotu -1,6m rozpiętości

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=3373

Link to comment
Share on other sites

Z checia kupie SU z Artexu jesli ktos by mial na sprzedaz zlozony. Ja majac niecaly wolny dzien na tydzien bede go skladal chyba kilka miesiecy :(

 

Kupie chyba Funtane, zobacze ile wazy id dopiero bede kombinowal co i jak, ale jestem bardzo niechetny aby pozostac przy lipolkach przy tym co oferuje A123.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.