Skocz do zawartości

Kąty w modelach lotniczych.


marcin133

Rekomendowane odpowiedzi

w czasie lotu poziomego taki model jest podtrzymywany lekko wysokością a to już nie jest "0" (ale to chyba występuje jedynie w modelarstwie - sportowe samoloty (z wyłączeniem naddźwiękowych - te nas nie interesują) mają zawsze dodatni kąt już na ziemi)

 

Takie geometryczne "0" nie oznacza, że jest również "0" aerodynamicznym. Za pracującym skrzydłem, które generuje siłę nośną występuje zjawisko odchylania strug powietrza. Jeżeli usterzenie poziome pracować będzie w takim odchylonym strumieniu, a w typowych i "normalnych" konstrukcjach tak zwykle jest, to rzeczywisty kąt natarcia pracującego usterzenia poziomego jest inny niż wynikałoby to tylko i wyłącznie ze zwykłego porównania geometrii zaklinowania skrzydła i statecznika. W ustalonym locie poziomym kąt ten będzie mniejszy. Dodatkowo, kąt odchylania nie jest stały i zależy od aktualnego współczynnika siły nośnej czyli wprost od kąta natarcia z jakim pracuje skrzydło. Tak więc ZERO nie zawsze równa się ZERO. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Cięciwa aerodynamiczna – długość odcinka łączącego dwa skrajne punkty profilu lotniczego. (między Noskiem a Ostrzem)

 

Taka definicja nie wyczerpuje do końca tematu cięciwy, gdyż dotyczy cięciwy tzw. wewnętrznej i jest słuszna dla profili dwuwypukłych. Przy profilach płasko- i wklęsłowypukłych częściej można się spotkać z cięciwą zewnętrzną. Jest ona rzutem obrysu profilu na prostą łączącą punkt końcowy na krawędzi spływu, styczną do dolnego obrysu profilu. Częściej nie znaczy zawsze. Przy profilach Epplera (też nie przy wszystkich) przyjęto cięciwę zgodną z defnicją cięciwy wewnętrznej (łączy dwa skrajne punkty) ale już przy profilach z rodziny Gottingen, profilach Jedelsky'ego, przy ClarkY mamy doczynienia z cięciwą zewnętrzną. Jeszcze inną cięciwę mamy w profilu ClarkYH (podgięta krawędź spływu) gdzie cięciwa jest po prostu rzutem profilu na styczną do jego dolnego obrysu i nie łączy "fizycznie" żadnych punktów profilu. Cięciwę podaje konstruktor profilu i to ona określa położenie profilu w przestrzeni, w stosunku do niej definiuje się kąt natarcia a tym samym wszystkie parametry, które od tego kąta zależą (Cz, Cx ...) i znajomość tej "prawdziwej" jest sprawą istotną. Nie można jej wyznaczać "na oko" ani generalizować. Najprostszą sytuacją jest wykreślanie profilu korzystając z tabeli współrzędnych obrysu (X, Yg, Yd). Cięciwą jest odcinek, którego współrzędne Y=0. Tak więc, jeżeli w tabeli pojawiają się współrzędne ujemne, cięciwa jest wewnątrzna. Jeżeli wszystkie współrzędne są dodatnie to cięciwa jest zewnętrzna i nie przecina profilu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , mam pytanie. Jaki skłon ustawić w modelu pc focus ? Silnik ray C3536/06 , nap. - 10V i śmigło 9x5. Silnik jest na wieżyczce.Gdy daję do góry na ok. 8- 10* to po włączeniu silnika mocno pcha model w dół - pikuje. Teraz zrobiłem skłon w dół o ok. 5* i pikuje ale dużo słabiej . Przy ustawieniu równoległym - pikuje . Co robić ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

model pikuje

W sytuacji gdy linia ciągu silnika przechodzi ponad środkiem ciężkości modelu, moment przechylający model na nos musi być zrównoważony odpowiednim ustawieniem usterzenia poziomego (mniejsze kąty natarcia). Możliwość zmniejszania i zwiększania obrotów silnika (zmiany mocy napędu) powoduje, że zmienia się i moment przechylający więc nie ma możliwości wypracowania jednego uniwersalnego położenia silnika i usterzenia tak, aby i w locie na silniku i podczas szybowania model zachowywał się tak samo dobrze i nie wymagał żadnych reakcji "pilota". Kąt usterzenia ustalił producent więc trzeba "pracować" sterem wysokości. W FOCUSie silnik jest mocowany za środkiem ciężkości modelu więc pochylenie osi silnika w dół zmniejsza ramię momentu i jest krokiem we właściwym kierunku. Kolejną rzeczą to moc Twojego napędu. Dla takiego szybowca o masie 650 g moc ta jest co najmniej dużo za duża i generuje niepotrzebnie duży moment pochylający. Wygląda, że masz ciąg statyczny ok. 1000 g a wystarczyłby 300-400 g. To nie akrobat. Ograniczaj położenie max drążka gazu i spokojnie oblatuj model. Jeżeli silnik masz załączany włącznikiem to (bez zmiany silnika) możesz poeksperymentować z pakietem i śmigłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie później...

Ja mam pytanie co do zdania:

"Wykłon silnika stosuje się najczęściej w prawo (Dla silników lewo-obrotowych) i jego celem jest niwelowanie wpływu jaki wywołuje moment obrotowy śmigła. Zależy on od konstrukcji modelu i zastosowanego napędu dlatego też i ten kąt dobiera się w sposób doświadczalny. Wykłon podawany jest w stopniach."

 

Wszedzie na forum zawsze wszyscy mowia wykłon w prawo. I mnie zastanawaia co to znaczy w prawo. Bo zawsze mi sie wydawalo ze w prawo..to stojac za samolotem (od ogona), biore prawe skrzydlo i to jest kierunek w prawo.

 

Ale.., silnik lewo-obrotowy.., to patrzac z tylu samolotu od ogona jest w prawo. Czyli z tej pozycji wyklon powinien byc w lewo.

 

Na to zreszta wskazuja moje prywatne doswiadczenia (nieduze) w MiniMagu. Zaczalem od wyklonu w prawo (patrzac od ogona).., jednak efekt byl niezadowalajacy.., i im wiekszy wyklon robilem tym bardziej widac bylo tendencje do przewalania sie na prawa strone.

Wiec zaczalem robic wyklon w "lewo" (patrzac od ogona)..i co..malutki wyklon i MiniMag idzie prosto jak po sznurku.

 

A i w instrukcji do MiniMaga jest wyraźnie napisane, że śilnik powinien się obracać w lewo stojąc z przodu samolotu.

 

Poniewaz przygotowuje sie powoli do budowy kolejnego modelu.., chcialbym to raz na zawsze wyjasnic.., w ktora strone powinien byc wyklon:

 

8ff9d8bf1001f363.jpg

 

Ewentualnie moze jest problem z nazewnictwem i to co narysowalem to jest silnik prawo-obrotowy. Ale wowczas wyklon w lewo powinien byc (tak mi sie zdaje).., wiec czemu wszyscy na forum pisza ze zazwyczaj stosuje sie wyklon w prawo ? Chyba wiekszosc silnikow 3F (bezsz.) sie kreca w prawo (patrzac od ogona).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

f8329d632eb9f767.jpg

 

Proszę o opisanie pod jakimi kątami powinny byc te wszystkie czerwone linie (trochę słabo widoczne)

Linia statecznika poziomego, linia podstawy skrzydła oraz oś silnika.

Na planie linia znajdująca się u podstawy skrzydła jest opisana jako -1 stopień (+), przy stateczniku poziomym 0 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Środkowa linia (związana z płatem) jest płaszczyzną wynikową i powstaje wskutek zadania innej wartości (kąta zaklinowania).

Zakładając, że na rysunku jest profil ClarkY, to płaszczyna statecznika poziomego (płytka) i dolna płaszczyzna płata są zwykle równoległe (może być +1 stopień jak napisałeś). De facto oznacza to, że kąt zaklinowania będzie wynosić ok. 3 stopni (o ile pamiętam).

Doczytaj ten rysunek z początku tego wątku:

Profil_lotniczy.gif

tu jest pokazane od której linii jest mierzony kąt zaklinowania.

Oś silnika 1-3 stopnie w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na planie linia znajdująca się u podstawy skrzydła jest opisana jako -1 stopień (+), przy stateczniku pionowym 0 stopni.

 

Plany prawidłowo przedstawiają kąty zaklinowania.

 

Statecznik 0 stopni -> statecznik wykonuję się jako płaską płytę lub z użyciem profilu symetrycznego. Cięciwa aerodynamiczna płaskiej płyty jest równoległa do podstawy takiego profilu. W profilu symetrycznym przechodzi zaś przez sam jego środek.

 

Skrzydło -1 stopnień -> zwróć uwagę iż podano to względem podstawy profilu. To wygodne rozwiązanie w przypadku profili płasko-wypukłych. Nie trzeba się mordować z ustalaniem przebiegu cięciwy aerodynamicznej która to w profilach niesymetrycznych nie przebiega przez sam środek profilu. Inaczej - w profilu płasko-wypukłym z Twojego planu cięciwa aerodynamiczna profilu przebiega pod kątem ok + 3-4 stopni (zależne od grubości profilu) względem podstawy takiego profilu.

 

Z powyższego wynika że kąt zaklinowania skrzydła przewidzianego na Twoim planie wynosi + 2-3 stopnia. (kąt zawarty pomiędzy cięciwami profili a nie ich podstawami) - to prawidłowe założenie.

 

Na pierwszej stronie tego wątku wszystkie pojęcia są wyjaśnione, dodatkowo na grafice przedstawione jest jak przebiega cięciwa aerodynamiczna profilu niesymetrycznego.

 

Skłon silnika - na planach widać iż został przewidziany, nie widać niestety wartości. Generalnie przyjmuje się wartość dla tego typu modeli ok 3 stopni do dołu z możliwością korekty po oblocie.

 

EDIT: Trzeba określić czy jest +1 czy -1 ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak rozumiem oś podłużna modelu jest równoległa do osi statecznika poziomego i to od niej wykonujemy skłon silnika w dół około 2-3 stopni.

 

Można tak przyjąć - bo to najpopularniejszy przypadek, choć w pełni poprawnie powinno być - skłon silnika liczymy od linii, według której określamy kąt zaklinowania płata.

Bo może być tak, że cięciwa płata jest równoległa do osi podłużnej modelu, a statecznik jest od niej odchylony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...
Wykłon silnika stosuje się najczęściej w prawo (Dla silników lewo-obrotowych) i jego celem jest niwelowanie wpływu jaki wywołuje moment obrotowy śmigła

Dziś próbowałem oblatać ten model http://www.perfecthobby.pl/detale.html?id=812 Niestety po starcie przy delikatnym wznoszeniu model model obraca się w prawo wokół osi podłużnej (patrząc od tyłu) jak do lotu nożowego i z takiej pozycji pikuje do matki ziemi. Czy może to być spowodowane nadmiernym wykłonem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.