Skocz do zawartości

Wycinarka oporowa


max6404

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

 

Poniżej przedstawiam dla zainteresowanych wycinarkę oporową własnej konstrukcji. Układ elektroniczny został zaprojektowany przez mojego brata specjalnie na moje zamówienie natomiast wykonanie leżało już po mojej stronie.

 

Przedstawiona wycinarka charakteryzuje się bardzo płynną regulacją prądu (temp. drutu oporowego) oraz  sporą mocą co pozwala na wycinanie zarówno krótkich jak i długich elementów z epp, styropianu itp. 

 

Przedstawiony układ sterujący jest alternatywą dla np. stosowanych przez niektórych modelarzy "ściemniaczy oświetlenia". Koszt wykonania mojego układu to ok 10-20zł nie wliczając oczywiście kosztu transformatorów potrzebnych do zasilenia układu jak i drutu oporowego. 

 

Nie o koszt jednak mi chodziło przy budowie wycinarki lecz tak jak już wyżej wspomniałem o moc oraz możliwość stosowania różnej długości drutu oporowego. Dodatkowym atutem jest także brak nagrzewania się elementów elektroniki w tym tranzystora mocy podczas długotrwałego użytkowania.

 

Elementy potrzebne do budowy układu:

 

Rezystory:

               1 kO              - 1szt (nie znalazłem symbolu ohma więc będę stosował "O") 

               6,8 kO           - 3szt

               4,7 kO (1W)  - 1szt

               15 O              - 1szt

Kondensatory:

                470uF 25V    - 1szt

                100uF 16V    - 1szt

                100nF           - 1szt

                50nF             - 1szt

Potencjometr

                220kO           - 1szt

Stabilizator

                7812             - 1szt

Tranzystor

                IRF540N       -1szt

                BC548          - 2szt

Układ

                NE555          - 1szt

Mostek

                min 7A           -1szt

Transformator 

                np.TST 350/004

                np. DCG1200667A

Bezpiecznik

                rurkowy ok 7A

Radiator

                do IRF540N - nie koniecznie

ZW

                zwora

 

 

 

Prace rozpoczynamy od wykonania układu wg schematu ideowego poniżej. Moja wersja układu została wykonana na płytce uniwersalnej tj. z nawierconymi otworkami i wytrawionymi stykami elementów , które łączy się ze sobą cyną. Niektórych rezystorów i kondensatorów możecie nie widzieć ponieważ zastosowałem micro elementy.   Kilka fotek poniżej ...z góry przepraszam za jakość zdjęć.

 

 

post-12183-0-01042800-1396349679_thumb.jpg

post-12183-0-71121000-1396349829_thumb.jpg

 

Tak to mniej więcej wygląda

 

post-12183-0-35942300-1396350043_thumb.jpg

post-12183-0-50758100-1396350070_thumb.jpg

post-12183-0-27525000-1396350094_thumb.jpg

post-12183-0-50982800-1396350111_thumb.jpg

post-12183-0-93839800-1396350125_thumb.jpg

post-12183-0-66531900-1396350152_thumb.jpg

 

Skrzynkę wykonałem ze sklejki 6mm , na której zamocowany został włącznik,potencjometr, bezpiecznik obwodu drutu oporowego oraz wtyki typu "banan".

 

post-12183-0-22160600-1396350378_thumb.jpg

post-12183-0-47516100-1396350408_thumb.jpg

 

 

Ostatnim elementem do wykonania jest ramię drutu oporowego.

Wykonałem je z listew sosnowych 30x30mm połączonych elementami sklejki za pomocą śrub motylkowych. Ramię zatem jest wymienne.

 

post-12183-0-11424600-1396350730_thumb.jpg

post-12183-0-05594900-1396350743_thumb.jpg

post-12183-0-37012600-1396350779_thumb.jpg

 

Naciąg wykonałem dość sprytnie :) wykorzystując linkę stalową oraz  zdemontowany element z zwieszaka lampy sufitowej. Zacisk sam zaciska linkę w momencie ściskania ramion.

 

post-12183-0-31339700-1396350936_thumb.jpg

post-12183-0-44570000-1396350959_thumb.jpg

 

 

Szybko okazało się iż sam naciąg linką nie zdaje  do końca egzaminu bowiem podczas nagrzania drut oporowy nieco flaczeje i trzeba go naciągać  ponownie. Sprawę załatwiła dodatkowa sprężyna , która dostosowuje odpowiedni naciąg niezależnie od zadanej temperatury na drut oporowy.

 

post-12183-0-81557300-1396350975_thumb.jpg

 

Same mocowanie drutu oporowego wygląda jak poniżej. Drut zaciskam małymi śrubami imbusowymi.

 

post-12183-0-09038700-1396350924_thumb.jpg

post-12183-0-65216700-1396351429_thumb.jpg

 

Wycinarka ma posłużyć mi do robienia zapasowych skrzydeł do treningów itp. Tak wyglądają pierwsze skrzydła od RWD 5 bis 1:6. Te 2 paski na prawym płacie to nadwyżka styropianu (za wcześniej wyjąłem drut :))

 

post-12183-0-24761900-1396351986_thumb.jpg

post-12183-0-48778600-1396352001_thumb.jpg

 

 

Jak widać nie wybrałem najłatwiejszych jak na pierwszy raz skrzydeł ponieważ skrzydła się zwężają co przy jednoosobowej obsłudze sprawiło mi pewien kłopot. W dwie osoby można wykonać je staranniej.

 

Pozdrawiam Max...

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki mniej więcej koszt części Ci wyszedł?

 

W moim przypadku nie poniosłem żadnych kosztów ponieważ wszystkie części mam:)

 

Wszystkie części dostaniesz tu: http://www.tme.eu/pl/.

 

Same części elektroniki mają się następująco:

Rezystory:

              groszowa sprawa  nawet nie sprawdzałem

Kondensatory:

              groszowa sprawa nawet nie sprawdzałem

Potencjometr

                220kO          ok 8zł

Stabilizator

                7812            ok 2zł

Tranzystor

                IRF540N       ok 3zł

                BC548          max 1zł

Układ

                NE555           ok 2,50zł

Mostek

                min 7A           ok 4zł

Transformator 

                np.TST 350/004          ok 150 zł

                np. DCG1200667A      ok 20zł

 

Najdroższą częścią jest trafo w moim przypadku  2x25V/ 7A (jeżeli nie potrzebujesz tak dużego to możesz zastąpić mniejszym i tym samym tańszym o nap. 48V). Użyty przeze mnie transformator pozwala na rozgrzanie do czerwoności drutu dł 3m  fi 0,4mm (dłuższego drutu nie miałem :))

Sporo części możesz odzyskać z jakiegoś urządzenia np. zasilacza, starej wieży itp. np potencjometr, małe trafo 12V, kondziory, stabilizator i tranzystory BC547.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Dosyć fajny film dot. budowy prostej wycinarki termicznej - stołowej, czyli troszkę innej niż w temacie.

O tyle cenny, że pod koniec filmu jest np. link do kalkulatora wyliczającego potrzebne napięcie i prąd w zależności od długości drutu oporowego i temperatury cięcia, którą chcemy uzyskać.  

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę się wymądrzać, ale czy tak nie jest prościej?

post-21519-0-60426000-1544106185_thumb.jpg

post-21519-0-71918100-1544106219_thumb.jpg

Działa u mnie ponad dwa lata, ma wyjście 12 V i 24 V.

Dzięki ściemniaczowi (to jedyny koszt, reszta z odzysku) tnie od "zimnego drutu" aż do "rozjarzenia" jak żarówka.

Nie sprawdzałem, ale po "przełączeniu" na 24 V to rozgrzeje nawet 5 m drutu oporowego.

Wszystko to zrobiłem ze starego prostownika do ładowania akumulatorów samochodowych "Lelek".

Zabezpieczenie to szklany bezpiecznik z TV z kineskopem.  :)

Raz się spalił gdy pękł drut.

Wszystko jak robiłem, wyczytałem u Motylastego.

 

 


Kiedyś wyglądał tak:

post-21519-0-19286500-1544107951_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.