Vesla Opublikowano 1 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2014 Witam Jako całkowicie zielony i początkujący w temacie RC, zadaję pytania i uczę się na błędach (zwłaszcza własnych). Szukałem podobnych tematów na forum ale nie znalazłem.Teraz liczę, że ktoś w Was potwierdzi lub zaneguje moje przypuszczenia. Dwa dni temu latałem moim park flyerem, i były to zwykłe loty bez akrobacji, ostrego wznoszenia, łagodne zakręty, lądowania w miękkiej trawie (z wyłączonym silnikiem) i starty z ręki na 60-70% mocy). Wszystko bez kretobicia. (poza jednym lekkim - dalej w opisie) Pogoda idealna. Wylatałem jeden pakiet (ok. 7 min) zmieniłem na drugi i wystartowałem. Przy kolejnym lądowaniu samolot stanął na nosie a ja przypadkiem przesunąłem dźwignię mocy na jakieś 10% zaraz zresztą cofnąłem ją do zera. Mimo to śmigło ruszyło na chwilę. Śmigło jest zamocowane na gumowym prop saverze. Sprawdziłem śmigło silnik i resztę wszystko działało. Wystartowałem. Po kolejnych 5 minutach sinik zdał obroty. Pomyślałem, że pakiet mocno się rozładował i na zdławionym ciągu lądowałem. Z pozoru wszystko ok. Dzisiaj rano z załadowanymi pakietami poszedłem na start. W trakcie kontroli przed startem zauważyłem, że silnik pracuje na jakiś 30% mocy mimo iż przestawiałem przepustnicę nawet na 100%. Zdziwiło mnie to ale pomyślałem, że może pakiet siadł. Ładował się bardzo krótko. Zmieniłem na drugi i efekt ten sam. Obroty na 30%. Po paru chwilach sprawdzania kabli i testowania silnika obroty spadły do zera. Silnik startował jeszcze "na pych" ale po chwili całkowicie przestał. Nie zauważyłem żeby regulator się grzał. Serwa chodzą. "Przedzwoniłem" przewody - przejście jest. Mierząc napięcie zmienne na wejściu do silnika jest 0V przy mocy 0% i 17,4 - 17,6V na innych zakresach mocy. Silnik jednak nie kręci. Wnioskuję, że problem jest z silnikiem, ale mogę się mylić. Model ma jakąś gwarancję i jutro podejdę z nim do sklepu. Nie wiem jednak czy mi to przyjmą. Wolę jednak zapytać się czy mieliście podobne przypadki? Zestaw fabryczny, wszystkie części producenta. Zestaw do silnik Ares 370 Szczotkowy Regulator Gamma 20A do silnika szczotkowego. Zasilanie LiPo 1000mAh 2 Cell/2S 7,4V 20C Przy okazji mam pytanie. Jakbym chciał wymienić te elementy na jakieś inne to czym kierować się przy wyborze nowych? Pozdrawiam Wiesiek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 2 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2014 Sugerowałbym sprawdzenie szczotek. Może się już wytarły lub przy uderzeniu zgięły. Nie napisałeś jaki "przebieg" ma silnik, ale z reguły co 50 lotów szczotki są co najmniej do skontrolowania, jak nie do wymiany. Co do wymiany, to zapewne pierwszą sugestią jaka padnie, będzie zmiana silnika na bezszczotkowy, wraz z regulatorem. Lżej, mniej awarii, więcej mocy. Jakiś typowy dzwonek 150-200 W, wolnoobrotowy ok. 800 - 900 kv z dużym śmigłem. Tak orientacyjnie, gdyż nie podałeś żadnych parametrów modelu i samego napędu, poza silnikiem. Przekładnię można by zostawić, ale lepiej się jej pozbyć i zrobić napęd bezpośredni.. Może to jednak trochę zmienić wygląd samolotu. Silniki BL są znacznie bardziej elastyczne niż szczotkowe i przekładnia jest niewymagana. Zawsze to parę gram mniej. A drugą sugestią będzie pewnie wymiana pakietu na 3S lub zwiększenie jego pojemności, ale to zależy od wielkości modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomekH Opublikowano 2 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2014 Tak jak Adrian pisze, sprawdź najsampierw szczotki, a później magnesy - mogły popękać lub się przegrzać i utracić właściwości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vesla Opublikowano 2 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2014 Dziękuję za rady. Widzę, że prawidłowo dopatrywałem się przyczyny awarii w silniku. Wymianę silnika planuję za jakiś czas. Będę musiał musiał kupić dodatkowo ładowarkę do nowych baterii. Teraz chcę jeszcze polatać na tym co mam. Producent nie podał danych silnika. Model to park flayer z EPO. Śmigło 9x7. Nalot ok. 40min (rejestruję), waga modelu 450g. Producent sprzedaje zestaw do konwersji na bezszczotkowy. Ale może dobiorę coś we własnym zakresie. Silnika nie otwierłem bo będę dowiadywał się czy awariė obejmuje gwarancja. Dziękuje i pozdrawiam. Wiesiek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Y/F-22 Opublikowano 2 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2014 Raczej wątpię, gość zobaczy odrobinę piachu w dziobie samolotu i powie, że niestety ale gwarancja nie obejmuje uszkodzeń z winy pilota. Wstaw jakąś fotkę, wymiary modelu, orientacyjną wagę i dobierzemy coś bezszczotkowego, konwersje producenta mogą się okazać bardzo drogie. Poszukaj także wyposażenia na Hobbykingu, nie warto w taki model pakować dużych pieniędzy. Wsadź coś byleby latał, potem ewentualnie przełożysz sobie te graty do innego modelu. Przy takiej wadze modelu wystarczy najprostszy emax + regulator 20A, do tego pakiet lipol 2-3s ( sądzę, że 2s wystarczy, mocy nie braknie a model się sporo odchudzi) a ładowarkę póki co możesz sobie sprawić najprostszą w formie balancera czyli typową "kostkę" np. E_Sky'a lub Turnigy, są dość tanie ale niestety średnio precyzyjne i mało funkcjonalne,wystarczą na początek ale bez szału, nie wiem czy chcesz dalej brnąć w modelarstwo. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vesla Opublikowano 3 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2014 Dziękuję za odpowiedź. Y/F-22 - pytasz czy chcę brnąć dalej w modelarstwo? 30lat redukcyjnego sklejania i teraz taka frajda to mam przestać? Początki są trudne ale jakoś przebrnę. Samolot ma ok 455g, rozpiętość 980mm, długość 775mm (wg producenta). wygląd: Przeglądałem hobby kinga i znalazłem takie elementy: silnik (powinien posiadać długi wał. Ze względu na maskę, bynajmniej tak to wygląda. Nie jestem pewien czy ciąg nie jest zbyt duży 880g. http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__18544__Turnigy_L2210_1400_Bell_Style_Motor_210w_.html Nie jestem pewien co do śmigła ale chyba 8x6 regulator: http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__27775__Turnigy_Multistar_20_Amp_Multi_rotor_Brushless_ESC_2_4S_OPTO_.html Bateria na początek Lipol 2S ale zmienię na 3S i jakąś lepszą ładowarkę. Ta wygląda na ciekawą: http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__26020__iMAX_C_403_Super_Simple_Balance_Charger_Genuine_.html ewentualnie: http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__7898__Turnigy_420_36W_Balance_Charger_2_to_4S.html Co sądzicie o tym wyborze? Dziękuję i pozdrawiam Wiesiek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomekH Opublikowano 4 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2014 Regulator wybrałeś niewłaściwy - ten jest przeznaczony do wielowirnikowców i nie ma odcięcia przy niskim napięciu oraz BEC'a. Proponuję blueseries 30A lub plush 30A, żebyś miał też trochę zapasu maksymalnego prądu jaki regulator może obsłużyć... Proponuję ładowarkę Accucel-6 50W, jest sprawdzona i wszechstronna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 4 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2014 Ten regulator nie ma BEC'a !!! Nie będziesz miał jak zasilić serw i odbiornika. Ja mam ten: http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__11617__Turnigy_AE_30A_Brushless_ESC.html ten: http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__6458__Hobbyking_SS_Series_25_30A_ESC_card_programmable_.html ten http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__18463__Birdie_60A_Brushless_ESC_Opto_.html (jest bez BEC) i jeszcze ten: http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__2161__TURNIGY_Plush_12amp_2A_BEC_BESC.html Jak widzisz, kupuję najtańsze. Działają. Oczywiście, przy tej cenie nie masz kontroli jakości, więc pierwsze uruchomienie polecam poza modelem, szczególnie z pianki. 2 sztuki mi się spaliły podczas pierwszego uruchomienia Jak ruszy, to działają bezawaryjnie. Obciążam do 3/4 nominalnej mocy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Y/F-22 Opublikowano 4 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2014 No dobra ale co z aparaturą ? Jest sens się pchać w taki model z nowym wyposażeniem mając fabryczne RTF'owe radio ? Chyba, że masz już swój dobry nadajnik lecz o tym nie wspomniałeś, zalecałbym jednak od razu kupno radia bo po prostu będzie z głowy, i tak za jakiś czas będziesz chciał takowe zakupić więc w sumie lepiej zrobić to od razu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 4 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2014 Jeżeli działa to po co zmieniać? Na razie ratujemy model Chyba, że w środku siedzi jakieś combo w którym nie można odłączyć ESC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vesla Opublikowano 4 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2014 Aparatura też producenta tak nadajnik jak odbiornik. 6 kanałów 2.4 Ghz. Żadne kombo. Zakup lepszej jest w planach. Teraz jadę na tym co mam. Jak pisał bart07 "ratujmy model". To mój poligon doświadczalny, Panowie :-) Liczę się ze stratami, ale się nie poddaję :-). Pozdrawia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vesla Opublikowano 6 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Czerwca 2014 Problem rozwiązany poprzez wymiane silnika. Wymienili go w sklepie, od ręki i za darmo. Obejżeli silnik, obwąchali. Stwierdzili, że sie nie przepalił i tyle. Zdziwieni byli gdy powiedziałem, że mogę zrobić to sam. Ale w Anglii tak bywa. Są nastawieni na klientów nie potrafiących trzymać wkrętaka. Następna wymiana we własnym zakresie na silnik bezszczotkowy. Oblot samolotu w weekend. Jak angielska pogoda pozwoli. Dziękuję za porady. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi