Skocz do zawartości

Szybowiec prosty


Adam P.

Rekomendowane odpowiedzi

Za radą malinn'a postanowiłem zbudować jakiś prosty, "niezniszczalny" szybowiec na zbocze.

Konstrukcja kadłuba to zwykła balsowa skrzynka z paroma podłużnicami, wręgami i rurką z wędki. Skrzydła na wzór graffiti (S.A.U)-jak narazie oczekuje na nie.

Wyposażenie:

-odbiornik hitec electron 6

-serwa opcja 1: kierunek dynam 8.4g+wysokość TP SG90 lub opcja 2: 2x TP SG50(nie za słabe?)

-pakiet 4xAAA Ni-MH 900mAh

Niestety jestem pozbawiony wagi, więc o wyważaniu na etapie kartki i ołówka mogłem zapomnieć, co zaowocowało najpierw za krótkim, potem za długim kadłubem :(

Aktualnej masy też nie znam, ale wydaje mi się, że to coś z przedziału 150-200g(z całym wyposażeniem)

Kilka fotek:

Chwila montowania stateczników na belkę:

b1607f9b2141ca4a.jpg

Stateczniki gotowe(chociaż myślę jeszcze nad przelaminowaniem połączenia stat. pionowy-stat. poziomy i stat. poziomy-belka ogonowa)

39cf2c0cb6742543.jpg

Planowany rozkład wyposażenia:

9f95b7425dff143a.jpg

Przejście kadłub-belka miało być gładkie, ale niestety zabrakło balsy :/ Mimo to połączenie jest mocniejsze niż wygląda, chociaż opory wywołane tym to już inna sprawa :/

Jak zawsze mam problem z wymyśleniem imienia-może ktoś pomoże? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płaty będą niebawem do niego. Na moje przejście belki ogonowej w ogon - ta płetwa jest całkowicie zbędna - to tylko masa.

 

Kołki pod płat zrób nie z niczego innego tylko z bambusa - koło 6mm lub z węgla bo inne na pewno pękną. Bambus jest tu najtańszy i najlepszy. Przed wklejniem kołków z bambusa miejsca gdzie będzie przechodził kołek wzmocnij sklejką - 1mm lub 1,5mm.

Przyklejasz do kadłuba płaski kwadrat koło 3cm na 3cm z sklejki (czyli musisz mieć 4 takie kwadraty na cały kadłub) potem wiercisz dopiero w tym otwory i wklejasz kołek. Kołek musi być solidnie osadzony w kadłubie i na samej ściance kadłuba z balsy nie wytrzyma długo.

 

By rurka ogona była solidnei zakotwiczona w kadłubie potrzebne są 2 solidne wręgi. Widzę że masz tą rurkę wklejoną stosunkowo niedaleko licząc od końca kadłuba. Przyjrzyj się temu miejscu bardziej bo tam lubi pęknąć.

 

By sprawdzić czy ogon jest taki jak powinien być i mocno wklejony złap za kadłub i zacznij machać ogonem z całej siły - takie miotanie jak mieczem. Jak to wytrzyma jest - ok jak nie to warto zrobić pożądanie by potem nie wracać z ogonem w ręce.

 

Spód kadłuba zalaminuj bo się powgniata i to samo zrób z dziobem.

 

Bowdeny i wszelkie połączenia serw z ogonem muszą być bez luzu. Im większy luz tym model gorszy i gorzej lata. Pakiet , odbiornik musi być zamocowany na sztywno by podczas lotu nie przemieszczał się zmieniając wyważenie.

Podczas kreta też pakiet może narobić szkód jeśli nie jest właściwie zamocowany.

 

Mam nadzieje że dałeś w kadłubie podłużnice z sosenki?

 

Tu możesz podpatrzeć jak powstawał szybowiec kolegi Macieja (widać wzmocnienia pod kołkami do płata) :

 

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=3423

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kołki pod płat zrób nie z niczego innego tylko z bambusa

Akurat nie mam bambusa, z węgla mam tylko pręt 2mm.

Przed wklejeniem kołków z bambusa miejsca gdzie będzie przechodził kołek wzmocnij sklejką - 1mm lub 1,5mm.

Chciałem dać sklejkę 1mm lub zalaminować paroma warstwami tkaniny 33g/m2.

By rurka ogona była solidnie zakotwiczona w kadłubie potrzebne są 2 solidne wręgi.

:D

By sprawdzić czy ogon jest taki jak powinien być i mocno wklejony złap za kadłub i zacznij machać ogonem z całej siły - takie miotanie jak mieczem. J

Przed przyklejeniem zrobiłem coś takiego, tylko trzymałem za koniec rurki i machałem kadłubem z zamocowanym pakietem, przy okazji sprawdziłem odporność mocowania pakietu-nic nie chrupnęło. Stateczniki być może nie wytrzymałyby takiej próby, ale czeka je jeszcze wzmocnienie.

Spód kadłuba zalaminuj bo się powgniata i to samo zrób z dziobem.

To też planowałem.

Bowdeny i wszelkie połączenia serw z ogonem muszą być bez luzu. Im większy luz tym model gorszy i gorzej lata. Pakiet , odbiornik musi być zamocowany na sztywno by podczas lotu nie przemieszczał się zmieniając wyważenie.

Podczas kreta też pakiet może narobić szkód jeśli nie jest właściwie zamocowany.

Oczywiście odbiornik będzie w gąbce, przymocowany, serwa na mocnej półce, która będzie tez zabezpieczać pakiet przed wysunięciem, bowdeny zamocowane na całej długości belki ogonowej i w trzech miejscach w kadłubie.

Mam nadzieje że dałeś w kadłubie podłużnice z sosenki?

Oczywiście

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pręt 2mm to za mało. Właśnie w castoramie listewka z bambusa kosztuje 2zł a starczy ci na 5 takich kadłubów.

Pręt z węgla to owszem ale min. 4mm. Nie żydź 2 zyli bo warto to zrobić solidne. Chyba że wpadniesz do mnie na Błonie to ci dam bo mam kilka kawałków które by Ci się przydało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasa wpłacona już za płaty , czekamy na przysłanie ich teraz.

 

Musiał byś kupić sobie 2 pręty z wegla 1,5mm - jeden na dół płata drugi na górę. Natniemy nożem szczelinę, wsuniemy dźwigary i zalejemy c.a. Na koniec płat oklei sie taśmą by był gładki.

Dźwigary trzeba zrobić koniecznie w tym płacie. Płat jeden to 54zł . 3 płaty - 150zł plus 19zł przesyłka , a kosztami dzielimy się na 3 osoby :wink:

 

Kadłub laminuj od dołu i dziub - 33g/dm2 - starczą 2 warstwy. Łączenie płata też będzie trzeba zalaminować na szerkość większą od szer kadłuba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace posunęły się dość znacznie-kadłub, usterzenie, wyposażenie gotowe, akumulator zatankowany.

Ze względu na to, że ść powędrował dość mocno w przód, musiałem zmienić rozmieszczenie wyposażenia. Zamieniłem też serwo kierunku z dynama na TP sg50. Dynam dziwnie się zachowywał-najprawdopodobniej zostanie dawcą organów do moich eksperymentów ;)

Gotowy kadłub:

22a282b2c51390f8.jpg

wszystko gotowe

e7fc16c505757122.jpg

Z braku laku lepszy... depron

5cf3ddd00d7beaf7.jpg

Teraz jeszcze kupic te 4 metry węgla i czekać na właściwy płat :)

Sory za jakoość zdjęć, ale fotosik chyba coraz bardziej ją pogarsza :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My też czekamy za płatami. Jak tylko dotrą dam ci znać oczywiście , mama nadzieje że modelik pośmiga zawodowo.

 

P.s

Poznałem dwóch nowych zawodników z bydgoszzy co latają szybowcami na zboczu, więc ekipa sie kroi coraz większa.

 

Największy problem to kwarce bo jest nas 3 co mamy 72 kanał :| więc nie polatamy razem

 

reszta to:

 

65 ,68, 70 ( innych na razie nie pamiętam)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Pociągnąłem trochę dalej pomysł zaadoptowania płatów, wszystko dokończyłem, miałem go oblatać już w zeszłą sobotę, ale ze względu na złą pogodę i to, że pakiet nie był ładowany prawie dwa dni i zdążył się rozładować do 0.8V/celę oblot odbył się w niedzielę.

Założyłem powiększone, wzmocnione, dzielone skrzydła zefira.

Teraz coś dla numerologów :mrgreen: :

Dojazd na zbocze zapewniły mi 2 autobusy, i gdyby sumować ich numery do otrzymania jednej cyfry wyszło by 2. To jest mój drugi lotny model, w nadajniku mam go pod numerem 2, podczas oblotu zaliczył on 2 drzewka, 22 loty, 2 loty tyłem do przodu, 2 mocniejsze krety, 2 idealne lądowania, a w trakcie powrotu zaatakowały mnie 2 kolczaste drzewka :mrgreen:

W przyszłym tygodniu najprawdopodobniej zamawiam kwarce na inny kanał.

uzupełniono

Powodem wstrzymania lotów była późna już pora i mała kraksa:

2caa17a04956cd99.jpg

Po silnym wyrzucie mała kontuzja ręki-nie dość, że spojrzałem na rękę to jeszcze puściłem drążek :/ Jeszcze gorsze jest to, że jak tylko odzyskałem zdolność do lotu, a model kierował się z wiatrem ku ziemi zaciągnąłem drążek(model odporny na korkociągi więc można ;) ) :/ gdyby nie to tylko wbiłby sie w ziemię, a teraz mam pogruchotany statecznik. Ale nie ma tego złego-teraz mam większą motywację na jego wymianę.

Mogłem naprawić to na miejscu, ale był już czas wracać. Model latał nieźle-pierwszy lot był poza sporym opadaniem świetny, wyważenie, wychylenia idealne, jedynie dość duża masa(sporo ołowiu dla wyważenia) i kąt zaklinowania skrzydła do lekkiej korekty. Nie będę już naprawiać statecznika tylko zrobię lżejszy-zejdę z masą o parędziesiąt gram. Następne spostrzeżenie- model można przeciągać do woli(to pewnie zasługa profilu), ster wysokości wystarcza, chociaż czasem brakowało mi większej skuteczności.

A tu precyzja modelu-trafia nawet w tak małe drzewka :rotfl:

4c5a686f53b892e9.jpg

0d52b6c5024b2cad.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Bowden się nie gnie-sprawdziłem ;)

Model dostał w prezencie nowy płat z epp(już podoba mi się ta pianka :) ). Trochę go przyszkliłem, a nawet zwęgliłem-zalaminowane połączenie połówek, dźwigary z prętów 1.5mm, gdzieniegdzie trochę rowingu, potem okleiłem taśmą.

Na zdjęciach z już wyciętymi lotkami:

40a05e18669c44ae.jpg

(Jeśli nie widzisz obrazu kliknij tutaj lub tutaj)

Wiem, ze sceneria i jakość nieciekawa, ale chwilowo nie mam wyboru :roll:

Mam jeszcze problem z lotkami-epp jest bardzo wiotkie, na lotki sie nie nada, nie wiem czy warto usztywniać, czy może lepiej dorobić je z miękkiej balsy?

Edit:

Dodane linki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rób z balsy, lotki muszą być sztywne! W przeciwnym razie model będzie miał różne ciekawe tendencje typu samoczynne zakręty, czy też flatter lotek. Przy okazji- po kliknięciu w podany przez Ciebie link nie otwiera mi się żadne zdjęcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
taśma się trzyma

Na początku chciałem się poddać-taśma nie chciała się trzymać, ale przymuszona żelazkiem chwyciła. Lotki zrobiłem balsowe z wypełnieniem z epp, zalaminowane taśmą pakową. Napęd

lotek stanowia dwa serwa hxt900

album_pic.php?pic_id=81

Popychacze z węgla 1.5mm+stal 0.8 jako snap przyklejona na CA i zabezpieczona termokurczką.

Chętnie go na zboczu zobaczę ;-)

Jakby co, to pełna gotowość do lotu już osiągnięta ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.