Skocz do zawartości

DLE 30 śmigła a rpm


maniekkmp

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Chciałbym podzielić się kilkoma wynikami dot. rpm a otrzymanymi w wyniku używania różnych śmigieł w moim GW Yaku 55m(30cc) z wymienionym silnikiem dle 30cm. Latałemtym modelem na śmigłach Fiala, węglowe PT, oraz PJE xoar 3d, na śmigle Fiala 19x8-8600 rpm, Fiala 20x6-8640 rpm, Fiala 20x8-7400rpm, Xoar PJE 3d 20x8- 6500rpm, PT weglowe 19x8 8450rpm. Najbardziej stabilny wolny  lot  podczas figur tj harrier, winda, zawis ( model mniej machał skrzydłami :)) otrzymałem przy śmigle Xoar 3d - , według mnie śmigło godne polecenia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak pisze Jacek ,szkoda że nie podałeś oprócz obrotów także ciągu statycznego przy danym śmigle.

Sam posiadam obecnie PT i Xoara 3D i mam podobne spostrzeżenia jak Ty Marcin.Poprzednio również latałem na Fiali.

Po zamianie Xoara na PT (ten sam rozmiar) na dzień dobry widać sporą różnicę w nabieraniu obrotów na korzyść PT -po prostu jest lżejsze o ok. 60 g.Ponadto model na Xoarze lata wolniej jak np .na Fiali a ciągu jest jakby sporo więcej -takie odczucie.

Postaram się podać niebawem ciąg PT&Xoar .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczna róznica między Fiala a Xoarem wynika z różnicy rzeczywistych rozmiarów tych śmigieł w rozmiarze oznaczonym jako 20x8 tzn Xoar 20x8 ma średnicę większą od Fiali o około 1,5 cm i grubość większą (skok) o około 2 mm. Rozmiar Fiali 20x8 to tak chyba naprawdę 19,5x7. Stąd zmniejszenie obrotów na Xoarze. Dodam tylko że w moim DLE 30 mam założony tłumik sportowy JMB (oryginalny rozpadł się) oraz kolektor ssący co spowodowało znaczny wzrost głośności pracy silnika szczególnie na wysokich obrotach, i wzrost obrotów o okoł0 200 - 250 w zależności od śmigła. Używam oleju Klotz w stos 40:1. Postaram się podać do kilku śmigieł ciąg tak jak pisał Jacek, niestety mierzony wagą wędkarską takze będzie on tylko przybliżony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda bedzie przyblizony. Mozna uzyc dokladniejszej wagi. Nie zmienia to postaci rzeczy ze nawet przyblizony ma szanse dac informacje o sprawnosci zespolu napedowego. A ta informacja o wymiarach mocno ciekawa az sam dzic pomierze fialki bo kilka ich u mnie lezy. Ale co do grubosci to nie rozumiem co ona ma do skoku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubość piasty jest poniekąd zwiazana ze skokiem smigła, np w Fiali 20x6 wynosi ona 18,8mm, w Fiali 20x8 - 22 mm w xoar 3d 20x8 - 23,4mm co widać na porównaniu Fiali i Xoara poniżej, gdzie xoar jest grubszy co też odbija się znacząco na obrotach z uwagi na nieco większy skok. Generalnie jak zauważyłem zarówno ja jak i koledzy na lotnisku, Fiala to bardzo dobre śmigła ale ma trochę zaniżone wymiary

post-13069-0-12787200-1412754818.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomijają Wasze obserwacje (niekoniecznie fałszywe - średnicę idzie zmierzyć, skok to już wyższa zabawa)  ... to grubość piasty ma się nijak do "nominalnego" skoku śmigła ...

Nominalny skok śmigła mierzony jest (powinien być!)  w 0,7 średnicy - wystarczy zmierzyć kąt cięciwy potem drobna matematyka i mamy skok... z posuwem jest niestety gorzej.

 

Średnice fialek : 15'' - > 372mm == 14,66''

                           17'' -> 424mm == 16,69''

 

O ile mnie generalnie pamięć nie myli dobieranie śmigła o skoku stałym jako elementu zespołu napędowego jest mocno upiorne...

Kolejna rzecz jeśli chodzi o śmigła modelarskie to w zasadzie nie ma przyzwoitych badan tych śmigieł - większość profili dobieranych jest "od beretu" lub korzysta się ze starych profili śmigłowych.

Tu też sądzę występują różnice i to spore zwłaszcza jeśli chodzi o Cx.

 

P.S. pomijam mu indywidualne odczucia dot. użytkowania śmigieł ... bardziej wchodzę w teorię tym nie mniej chętnie przy okazji latania dokonam takich czy innych pomiarów. Mnie tez to się przyda.

 

PP.S. Wracajac do tego konkretnego przykładu obu śmigieł 20x8 to zespół napędowy na śmigle Fiala generuje 12-15% mocy więcej na wale niż na śmigle XOAR. Pytanie brzmi jak to się przekłada na moc rozporządzalną zespołu napędowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.