BRoman Opublikowano 1 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2014 Budując duże modele szybowców nie zawsze możemy zastosować gotowe prefabrykaty węglowe z uwagi na ich długość (najczęściej około 1 metr) co rzadko kiedy zadowala budujących. A na pewno jest kłopotliwe z powodu stałych ich wymiarów. Długość można zmienić-skrócić- ale z szerokością a zwłaszcza z grubością jest już większy problem. Kolejną sprawą jest ten balans pomiędzy sztywnością a wytrzymałością -nie, nie mamy lekko . Kilkakrotnie zachodziłem w głowę jak to zrobić by zachować owcę a wilka zająć czymś innym. Poszukiwania doprowadziły mnie do empirycznego wzoru na obliczenie ilości pasm rowingu węglowego w zależności od wymiarów , wagi modelu i jego przeznaczenia. Autorem wzoru jest inż.D Altenkirch . przeciążenie(n) x waga(m) x rozpiętość(l) 1,5 x ------------------------------------------------ = ilość pasm wysokość profilu(h) n- zakładane przeciążenie dla modeli F3 B/F 10-12 , dla modeli redukcyjnych nie akrobacyjnych 5-6 m - waga modelu w kg l-rozpiętość modelu w metrach h- wysokość profilu nasadowego w mm ir-ilość pasm rowingu Wynik rzadko będzie liczbą całkowitą wiec należy zaokrąglić w górę otrzymaną liczbę . Wzór jest prawdziwy ale dla nasady skrzydła. Ta kalkulacja jest prawidłowa wprost dla rowingu o oznaczeniu 24k. Dla rowingu 12k wynik należy podwoić a dla 50k pomniejszyć o około połowę. Pamiętajmy, że wraz ze zbieżnością dźwigara np. z 10mm do 6-8 mm ilość rowingu też ulegnie zmniejszeniu. Sposób wykonania dźwigara a więc rodzaje materiałów, połączenie dolnego i górnego pasa dźwigara ,zamocowania łączników płatów itd jest kolejną sprawą ale to nie ten temat. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 1 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2014 Zależność opublikowana jakiś czas temu (lat kilkanaście) przy okazji opisu modelu Giotto na stronie Swiss-composites. Wzór jak najbardziej użyteczny....ale....o ograniczonym zastosowaniu- jedynie do nasady skrzydła. Wynik należy traktować jako MOCNO orientacyjny- w żaden sposób nie uwzględnia sposobu wykonania dźwigara, zastosowanych łączników skrzydeł...itp. Również zastosowany współczynnik bezpieczeństwa (1.5) jest ok, ale... nie dla newralgicznych punktów struktury (okucia, część nasadowa skrzydła). Raczej poszedłbym w stronę 1.8-2. Ale ja to ja....Dzięki za tłumaczenie i przypomnienie o tych publikacjach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 1 Listopada 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2014 Właśnie dotyczy dźwigarów a nie okuć w nasadowej części skrzydła. Dźwigarów! Okucia to inny element a dźwigary mają także przenieść siły na okucia poprzez mocowanie okuć czy bagnetów o ile są to oddzielne elementy. Sposób wykonania dźwigara a więc rodzaje materiałów, połączenie dolnego i górnego pasa dźwigara ,zamocowania łączników płatów itd jest kolejną sprawą ale to nie ten temat. Wzór jest prawdziwy ale dla nasady skrzydła, że powtórzę jeszcze raz. Przytoczona przez Tomka publikacja w dalszej części proponuje rozwiązania zagadnień o jakich pisze. Sposób wykonania dźwigara a więc rodzaje materiałów, połączenie dolnego i górnego pasa dźwigara ,zamocowania łączników płatów itd jest kolejną sprawą ale to nie ten temat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi