Skocz do zawartości

Pasma rowingu węglowego


BRoman

Rekomendowane odpowiedzi

  Budując duże modele szybowców nie zawsze możemy zastosować gotowe prefabrykaty węglowe z uwagi na ich długość (najczęściej około 1 metr) co rzadko kiedy zadowala budujących. A na pewno jest kłopotliwe z powodu stałych ich wymiarów. Długość można zmienić-skrócić- ale z szerokością a zwłaszcza z grubością jest już większy problem. Kolejną sprawą jest ten balans pomiędzy sztywnością a wytrzymałością -nie, nie mamy lekko . Kilkakrotnie zachodziłem w głowę jak to zrobić by zachować owcę a wilka zająć czymś innym.

 

Poszukiwania doprowadziły mnie do empirycznego wzoru na obliczenie ilości pasm rowingu węglowego w zależności od wymiarów , wagi modelu i jego przeznaczenia.

Autorem wzoru jest inż.D Altenkirch .

 

          przeciążenie(n) x waga(m) x  rozpiętość(l)

1,5 x  ------------------------------------------------         = ilość pasm

                  wysokość profilu(h)

 

n- zakładane przeciążenie dla modeli  F3 B/F   10-12 ,   dla modeli  redukcyjnych nie akrobacyjnych 5-6

m - waga modelu w kg

l-rozpiętość modelu w metrach

h- wysokość profilu nasadowego w mm

ir-ilość pasm rowingu

 

Wynik rzadko będzie liczbą całkowitą wiec należy zaokrąglić w górę otrzymaną liczbę . Wzór jest prawdziwy ale dla  nasady skrzydła.

 

Ta kalkulacja jest prawidłowa wprost dla rowingu o oznaczeniu 24k. Dla rowingu 12k wynik należy podwoić a dla 50k pomniejszyć o około połowę.

 

Pamiętajmy, że wraz ze zbieżnością dźwigara np. z 10mm do 6-8 mm ilość rowingu też ulegnie zmniejszeniu.

 

 

Sposób wykonania dźwigara a więc rodzaje materiałów, połączenie dolnego i górnego pasa dźwigara ,zamocowania łączników płatów itd jest kolejną sprawą ale to nie ten temat.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależność opublikowana jakiś czas temu (lat kilkanaście) przy okazji opisu modelu Giotto na stronie Swiss-composites. Wzór jak najbardziej użyteczny....ale....o ograniczonym zastosowaniu- jedynie do nasady skrzydła. Wynik należy traktować jako MOCNO orientacyjny- w żaden sposób nie uwzględnia sposobu wykonania dźwigara, zastosowanych łączników skrzydeł...itp. Również zastosowany współczynnik bezpieczeństwa (1.5) jest ok, ale... nie dla newralgicznych punktów struktury (okucia, część nasadowa skrzydła). Raczej poszedłbym w stronę 1.8-2. Ale ja to ja....Dzięki za tłumaczenie i przypomnienie o tych publikacjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie dotyczy dźwigarów  a nie okuć w nasadowej części skrzydła.  Dźwigarów!  

 

Okucia to inny element a dźwigary  mają także przenieść siły  na okucia  poprzez mocowanie okuć czy bagnetów o ile są to oddzielne elementy.

 

 Sposób wykonania dźwigara a więc rodzaje materiałów, połączenie dolnego i górnego pasa dźwigara ,zamocowania łączników płatów itd jest kolejną sprawą ale to nie ten temat. Wzór jest prawdziwy ale dla  nasady skrzydła, że powtórzę jeszcze raz. 

 

Przytoczona przez Tomka publikacja w dalszej części proponuje rozwiązania zagadnień o jakich pisze. 

 

Sposób wykonania dźwigara a więc rodzaje materiałów, połączenie dolnego i górnego pasa dźwigara ,zamocowania łączników płatów itd jest kolejną sprawą ale to nie ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.