Adam P. Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 Podstawowe nazewnictwo dla tych, którzy nie potrafią się jeszcze wysłowić lub robią to w nieprawidłowy sposób. To słownictwo jest kompatybilne z gwarą używaną na tym forum i ogólnie przyjętą gwarą modelarską. Zdjęcie przedstawia model samolotu, nie samolot. 1. lewe skrzydło górnego płata 2. prawe skrzydło dolnego płata Dwa skrzydła tworzą jeden płat, nie ma czegoś takiego jak górne skrzydło albo prawy płat. 3. statecznik pionowy 4. ster kierunku 5. ster wysokości- nie żadne tylne lotki! 6. statecznik poziomy- nie żadne tylne skrzydła! 7. lotka- nie żadne stery skrzydła! To: Jest NADAJNIK, Nie pilot ani sterownik! Coraz częściej spotykam się z neologizmem "aparatura", które jest najprawdopodobniej zdrobnieniem i skróceniem słowa aparatura, które ma to samo znaczenie co nadajnik. Dla sprostowania to: jest zabawka i nie ma nic wspólnego z modelarstwem. To: są serwa, nie silniczek steru ani siłownik. Wybór obrazów to tego postu jest całkowicie przypadkowy.
Slawek_9000 Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 Dwa skrzydła tworzą jeden płat, nie ma czegoś takiego jak górne skrzydło albo prawy płat. tutaj trochę kolega pojechał, słowo "płat" pochodzi z początków ery lotnictwa, natomiast w angielskim jest po prosu "wing" zarówno dolny jak i lewy, więc możnaby tak się nie trzymać kurczowo reguły że "płat" to ma być dolny czy górny a skrzydło lewe czy prawe. Wstaw jeszcze klapy, lotki, podwozie dwu i trójkołowe, baza i rozstaw podwozia, i jakieś nazewnictwo silnika i jego osprzętu, fajny wątek w ogóle, młodym się przyda na pewno.
Eryk Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 takie zadanie dla chętnych, znaleźć zdjęcie silnika w przekroju podłużnym (patrząc od góry, wzdłuż wału), a następnie ponumerować i nazwać wszystkie jego elementy, tak by w przyszłości uniknąć niejasnych sytuacji. ' to u góry, tam gdzie jest świeca', 'ta śruba na której mocuje sie śmigło' itp.
Adam P. Posted April 8, 2008 Author Posted April 8, 2008 Czy zgadzacie się na takie prowadzenie tematu? Ja jak najbardziej takie zadanie dla chętnych, Na to też przyjdzie pora Myślałem, żeby drugi odcinek był o konstrukcji(wręga, półwręga , podłużnica, dźwigar, bagnet,...), ale nie mogę znaleźć odpowiednich zdjęć :/ . Gdyby ktoś dał na wątek jałmużnę w postaci jakiegoś ładnego zdjęcia, na którym dobrze widać jej podstawowe elementy, to byłbym wdzięczny . Myślę, aby zmienić strategię z korygowania błędnych wyrażeń na wyjaśnianie znaczenia tych nie do końca oczywistych. Wtedy miałbym już 3 kolejne odcinki: -Konstrukcja modelu(podłużnice, wręgi,..) -warsztat i jego wyposażenie(laubzega, gumówka, iglaki,...) -nadajniki komputerowe(rewersy, trymery, dual rates, ...)
karlem Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 ...jak przedmówcy :evil: Slawek_9000, ...a jak to się ma do "górnopłat/dolnopłat" i "lewo/prawoskrzydłowy" ? Bo zgadzam się, że jest górny i dolny płat i lewe i prawe skrzydło. Anglikami się nie podpierajmy tak bardzo, bo u nich był/jest "squadron" a nasz "dywizjon", a nie "eskadra", "wing' nasz "pułk", etc.
rabbitlkr Posted April 10, 2008 Posted April 10, 2008 w kwestii podstawowego nazewnictwa;) to jest koło zębate a nie zębatka czy co gorsza tryb. fot.wikipedia
throd Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Jako, iz mam troche fotek mojego puppeteera bez poszycia to moze wstawie tu w weekend pare fotek z opisem co jak sie nazywa w konstr. modelu/samolotu wrega, ziobro (czy jakos tak) itp.
hubert_tata Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 moze wstawie tu w weekend pare fotek z opisem co jak sie nazywa w konstr. modelu/samolotu wrega, ziobro (czy jakos tak) itp. Takie źródło fotek byłoby najlepsze. Edit Pozmieniałem zdjęcia na moje własne - nie ma problemu z prawami autorskimi. Pokasowałem kilka postów - przepraszam, ale były już nieaktualne, albo nie związane z tematem. Teraz można rozwijać wątek, dyskutować i jak ustalimy wersję ostateczną znowu posprzątam. Zainteresowanych proszę, żeby pisać posty w postaci gotowego tematu : zdjęcie i opis (wyjaśnienie).
Marcus Posted April 17, 2008 Posted April 17, 2008 A czy może mi ktoś wytłumaczyć co to są i do czego służą tymery, rewersy i miksery :?: Bo jak czytam niektóre posty, to nie wiem o co chodzi
karlem Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Trymerem zmieniasz wychylenie steru w niewielkim stopniu - można zmieniać w czasie lotu. Nie musisz ciągle trzymać lekko wychylonego drążka w nadajniku. Służą do tego suwaczki/przyciski z boków przy drążkach. Rewers, to odwrócenie (w nadajniku) kierunku wychylania się serwa. Bo czasem trzeba zmienić, np. po przełożeniu popychacza na drugą stronę orczyka albo po obróceniu serwa. Mikser służy do połączenia/sprzężenia kilku czynności/wychyleń - najprostszy przykład, to klapy sprężone ze sterem wysokości - przy wychyleniu klap do dołu jednocześnie ster wysokości jest wychylany lekko w górę. Kiedyś można to było połączyć jedynie mechanicznie w modelu, dzisiejsze nadajniki - na drodze elektronicznej. A w modelach delt czy innych bezogonowców i usterzeniu motylkowym są niezbędne. Mam nadzieję, że zbytnio nie zamotałem
Marcus Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Dzięki, chętni bym dodał punkcik, ale to nie mój temat... :mrgreen: jeszcze raz wielki dzięki :wink: :*
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.