Skocz do zawartości

Podstawowe nazewnictwo


Adam P.

Rekomendowane odpowiedzi

Podstawowe nazewnictwo dla tych, którzy nie potrafią się jeszcze wysłowić lub robią to w nieprawidłowy sposób. To słownictwo jest kompatybilne z gwarą używaną na tym forum i ogólnie przyjętą gwarą modelarską.

pt172008.jpg

Zdjęcie przedstawia model samolotu, nie samolot.

1. lewe skrzydło górnego płata

2. prawe skrzydło dolnego płata

Dwa skrzydła tworzą jeden płat, nie ma czegoś takiego jak górne skrzydło albo prawy płat.

3. statecznik pionowy

4. ster kierunku

5. ster wysokości- nie żadne tylne lotki!

6. statecznik poziomy- nie żadne tylne skrzydła!

7. lotka- nie żadne stery skrzydła!

To:

evo2008.jpg

Jest NADAJNIK, Nie pilot ani sterownik! Coraz częściej spotykam się z neologizmem "aparatura", które jest najprawdopodobniej zdrobnieniem i skróceniem słowa aparatura, które ma to samo znaczenie co nadajnik.

Dla sprostowania to:

samochodzik2008.jpg

jest zabawka i nie ma nic wspólnego z modelarstwem.

To:

serva2008.jpg

są serwa, nie silniczek steru ani siłownik.

 

Wybór obrazów to tego postu jest całkowicie przypadkowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa skrzydła tworzą jeden płat, nie ma czegoś takiego jak górne skrzydło albo prawy płat.

 

tutaj trochę kolega pojechał, słowo "płat" pochodzi z początków ery lotnictwa, natomiast w angielskim jest po prosu "wing" zarówno dolny jak i lewy, więc możnaby tak się nie trzymać kurczowo reguły że "płat" to ma być dolny czy górny a skrzydło lewe czy prawe.

 

Wstaw jeszcze klapy, lotki, podwozie dwu i trójkołowe, baza i rozstaw podwozia, i jakieś nazewnictwo silnika i jego osprzętu, fajny wątek w ogóle, młodym się przyda na pewno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takie zadanie dla chętnych, znaleźć zdjęcie silnika w przekroju podłużnym (patrząc od góry, wzdłuż wału), a następnie ponumerować i nazwać wszystkie jego elementy, tak by w przyszłości uniknąć niejasnych sytuacji. ' to u góry, tam gdzie jest świeca', 'ta śruba na której mocuje sie śmigło' itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zgadzacie się na takie prowadzenie tematu?

Ja jak najbardziej ;)

takie zadanie dla chętnych,

Na to też przyjdzie pora :)

Myślałem, żeby drugi odcinek był o konstrukcji(wręga, półwręga , podłużnica, dźwigar, bagnet,...), ale nie mogę znaleźć odpowiednich zdjęć :/ . Gdyby ktoś dał na wątek jałmużnę w postaci jakiegoś ładnego zdjęcia, na którym dobrze widać jej podstawowe elementy, to byłbym wdzięczny :) .

Myślę, aby zmienić strategię z korygowania błędnych wyrażeń na wyjaśnianie znaczenia tych nie do końca oczywistych.

Wtedy miałbym już 3 kolejne odcinki:

-Konstrukcja modelu(podłużnice, wręgi,..)

-warsztat i jego wyposażenie(laubzega, gumówka, iglaki,...)

-nadajniki komputerowe(rewersy, trymery, dual rates, ...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...jak przedmówcy :evil:

 

 

Slawek_9000,

...a jak to się ma do "górnopłat/dolnopłat" i "lewo/prawoskrzydłowy" ?

Bo zgadzam się, że jest górny i dolny płat i lewe i prawe skrzydło.

Anglikami się nie podpierajmy tak bardzo, bo u nich był/jest "squadron" a nasz "dywizjon", a nie "eskadra", "wing' nasz "pułk", etc. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moze wstawie tu w weekend pare fotek z opisem co jak sie nazywa w konstr. modelu/samolotu wrega, ziobro (czy jakos tak) itp.

Takie źródło fotek byłoby najlepsze.

 

Edit

Pozmieniałem zdjęcia na moje własne - nie ma problemu z prawami autorskimi.

Pokasowałem kilka postów - przepraszam, ale były już nieaktualne, albo nie związane z tematem.

Teraz można rozwijać wątek, dyskutować i jak ustalimy wersję ostateczną znowu posprzątam.

 

Zainteresowanych proszę, żeby pisać posty w postaci gotowego tematu : zdjęcie i opis (wyjaśnienie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trymerem zmieniasz wychylenie steru w niewielkim stopniu - można zmieniać w czasie lotu. Nie musisz ciągle trzymać lekko wychylonego drążka w nadajniku. Służą do tego suwaczki/przyciski z boków przy drążkach.

Rewers, to odwrócenie (w nadajniku) kierunku wychylania się serwa. Bo czasem trzeba zmienić, np. po przełożeniu popychacza na drugą stronę orczyka albo po obróceniu serwa.

Mikser służy do połączenia/sprzężenia kilku czynności/wychyleń - najprostszy przykład, to klapy sprężone ze sterem wysokości - przy wychyleniu klap do dołu jednocześnie ster wysokości jest wychylany lekko w górę. Kiedyś można to było połączyć jedynie mechanicznie w modelu, dzisiejsze nadajniki - na drodze elektronicznej. A w modelach delt czy innych bezogonowców i usterzeniu motylkowym są niezbędne.

Mam nadzieję, że zbytnio nie zamotałem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.