Grzechu Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Cześć, Jako swój pierwszy w życiu model wybrałem Zefirka Pana Piotra. Kadłub zacząłem robić przed konkursem więc aż tak dokładnie tej części nie będę w stanie zrelacjonować. Post będzie sukcesywnie edytowany. Dane techniczne (ze strony instruktażowej) Rozpiętość ~ 990mm Długość ~ 700mm Cięciwa - 135-140mm Powierzchnia 13,4dm2 (skrzydło) Waga - brak, to mój pierwszy model, stad nie mam orientacji ile wyniesie, ale sądzę że ponad 500g Napęd - bezszczotka TP 2409-18 (chciałem go użyć do Tzagiego, ale niestety Tazgi musi poczekać...) Serwa - HXT 9g Regulator - TP 25A Zasilanie - 3s 1800mah Śmigła - zamówiłem APC 9x6, 8x6 oraz GWS 10x6 (odpowiednie dobiorę doświadczalnie) Materiały do budowy: - 2 arkusze depronu 6mm - skrawki depronu 3mm szerokości kilku mm do skrzydeł - deseczka balsowa 5mm raczej twarda (ewentualnie 2 mniejsze sklejone - ja z braku 5mm skleiłem 3 i 2mm) - w moim przypadku użyłem balsy 3x5 jako dźwigar - klej polimerowy bądź UHU POR - bowden + metalowe części z kostek elektrycznych bądź inne rozwiązanie o którym niżej oraz dźwigienki - sklejka 1mm, maly kawałek na mocowanie skrzydeł, silnika i wzmocnienia - deseczka balsowa 2mm do mocowania statecznika poziomego - listewki sosnowe 3x2mm(kratownica w dziobie), oraz 2x6mm(zabezpieczenie skrzydeł przed przemieszczaniem się do przodu) - patyczki od szaszłyków do unieruchomienia skrzydeł gumkami recepturkami - taśma pakowa (według gustu) 1.KADŁUB Niestety jak mówiłem nie mam dokładnej relacji budowy tej części kadłuba, ale postaram sie przybliżyć co i jak Najbardziej surowe zdjęcie kadłuba jakie znalazłem: Widok na kratownicę, wręgę i wzmocnienia skrzydła: Bliższy widok na kratownicę, listewki 3x2 sosnowe oraz w oddali wręga silnikowa Bliższy widok na wręgę ze sklejki gospodarczej 3mm oraz wzmocnienia w miejscu mocowania skrzydeł, balsa sklejona 3mm i 2mm Kolejna wręga, depronowa, między skrzydłami a serwami (półki jednej na serwa brak, gdyż nie znam ich wymiarów, nie miałem serw modelarskich w ręku, a paczki z elektroniką jeszcze nie dostałem) Oraz 2 wręgi depronowe w ogonie przez które przejdzie bowden A tutaj widok ogona, na górze balsa 3+2mm z podklejoną deseczką sklejkową 1mm Kolejnym etapem było wykończenie, czyli nakrycie kadłuba, przed naklejeniem została wycięta klapa na serwa W międzyczasie wkleiłem rurki termokurczliwe najdrobniejsze jakie znalazłem, z braku bowdena... rurki będę nieruchome, w środku będzie przechodził drut stalowy 0,5mm bądź 0,8mm, jeden bowden wychodzi przez nakrycie kadłuba do statecznika pionowego, drugi wklejony w 2 wręgi - do statecznika poziomego Stan kadłuba na obecną chwilę wygląda następująco, boki po przyklejeniu nakrycia kadłuba zostały oszlifowane Wklejona została balsa 1mm by klapka nie zapadała się Widok na półkę na miniserwa 9g Gdy nakrycie kadłuba schło, wyciąłem ze sklejki gospodarczej, około 3mm kwadrat o wymiarach nosa modelu, i następnie przykleiłem polimerem. całość mocno ścisnąłem taśmą papierową, by przylegało równomiernie Efekt po wyschnięciu i oszlifowaniu Ale! Z racji że już model jest oblatany, 2 kreciki na dziobek... Numer 1 więc za pierwszą naprawą zastosowałem patent, ramki ze sklejki naklejonej na model (na depron), po czym wręga silnikowa przykręcana do tej sklejki (by regulować nachylenie silnika) Ale! Po drugim krecie na dziobek... wróciłem do zwykłego przyklejenia wręgi do depronu... Gotowy kadłub w stanie surowym do oklejania waży niespełna 40g (39,5g) Skończony kadlub Zefirka, czas na oklejanie, wszystko przy pomocy taśmy pakowej kolorowej. Najpierw pomarańczową taśmą jeden pas na boku kadłuba... by po chwili nacieszyć się ładnymi bokami kadłuba Czas na wstawki z czarnej taśmy, jak je poczyniłem technicznie jest mowa w dalszej części To dopiero początek ozdabiania... Teraz zaprezentuję mój patent na ozdoby przy użyciu taśmy pakowej... Najpierw pozyskuję folię na której przyklejona jest taśma dwustronna, lub inna (ja znalazłem jakąś aluminiową w domu), odrywamy taśmę, nie będzie ona potrzebna Następnie naklejamy na tą folię taśmę pakową (wtedy odrywamy jak dwustronną, lekko i bez nerwów), po czym wygładzamy by nie było pęcherzy powietrza Szukamy w internecie, bądź rysujemy sami to co chcemy umieścić na modelu, po czym drukujemy i naklejamy na drugą stronę foli (taśma pakowa jest po przeciwnej), pamiętając że taśma pakowa ostatecznie ukaże odbicie lustrzane! No i żmudna praca wycięcia nożykiem po obrysach rysunku Po wycięciu ukazuje nam się piękna naklejka, taśma na swej mocy nie straciła nic z racji podkładu Troszkę zabawy przy muzyce i... na przodize kadłuba widnieje inny wzór Stateczniki także ozdabiamy, by nie poczuły się gorsze (jeszcze przed przyklejeniem jak widać) A to płomyczki na dziobie, z 2 stron oczywiście, inny wzorek Wklejanie orczyka H6X w ster kierunku No i widoczek na popychacze, najpierw kierunek, potem wysokość Podwozie miało być, potem jednak miało nie być, aż na końcu znowu zmieniłem zdanie Tak wygląda: A takie jest mocowanie, taśma z włókne, piekielnie mocne, krecik na podwozie nic wyłamał go, taśma nic nie puściła, wygiął się drut 2mm, więc przy takim rozwiązaniu zostanę dalej 2. Skrzydła Skrzydła robie równolegle 2 pary, sam nie wiem czemu, po prostu czułem taką potrzebę, będę jednych używał na początku do kretów, a drugie na "wystawę" Najpierw widok na 8 kawałków depronu z zukosowanymi końcówkami (troszkę się niektóre postrzępiło, w końcu to mój pierwszy raz Później jako dźwigar zamiast depronu zastosowałem balsę 3x5 oraz depron 3mm po bokach No i już w większej ilości Przy sklejaniu płatów polimerem czas schnięcia jest długi, więc użyłem obciążenia, które niestety zsunęło się i końcówki skrzydeł w 1 parze popękały Po sklejeniu prezentuję się średnio, ale taśma powinna zamaskować niedoskonałości... Następnie płaty zostały zeszlifowane i sklejone pod naciskiem Zostały wklejone wzmocnienia skrzydeł, 2 paski depronu sklejone także i ze sobą Po wyschnięciu zarówno wierzch jak i spód oraz niewielki kawałek wzdłuż skrzydła zostały podklejone taśmą z włóknem szklanym Jedna para skrzydeł została oklejona wzdłuż przez całą długość Skrzydło zostało oklejone taśmą także pomarańczową i czarną, spód cały czarny, oczywiście z płomyczkami Drugiej pary skrzydeł osobno zdjęcia nie mam, zapomniało mi się... Ale na modelu widać Użyta została taśma żółta, zielona i czarna, spód także w 3 kolorach 3. Sprzęt Wymieniony sprzęt został na początku postu, teraz czas na fotorelację z jego umiejscowienia Odbiornik został umieszczony (zresztą jak wszystko ) w gąbce, tak aby z zadnej strony nie dotykał innego sprzętu, antenka został umieszcza w rurce termokurczliwej (ale nie opalałem tego...) by nie stykała się z żadnym kabelkiem (poza modelem już bez rurki) Tutaj widać regulator oraz pakiet, gąbka z każdej strony No i zamykamy trumienkę, znowu gąbką... :-) Nakładamy skrzydełka, obok aparaturka E-sky (nie taka zła się wydaje ) WAGA do lotu to 425g, wina cięzkiego (140g lipola) i silnika 60g... Oraz z drugimi skrzydełkami których na wcześniejszych zdjęciach nie ma 4. Loty Widok z właścicielem, czyli ze mną na łączce Na razie odbył 3 loty... 1 lot - http://pl.youtube.com/watch?v=R-3uQnzzu6k 2 lot - http://pl.youtube.com/watch?v=2Nl10jdhAA8 Oba problemy omówione TUTAJ 3 lot - udany! - http://pl.youtube.com/watch?v=7dD1rqN6i8c Mimo że straty to 2 śmigła oraz 2 (!) pary skrzydeł jestem zadowolony bo latałem blisko 10 minut (na filmie mniej bo operator chciał się też dobrze przyjrzeć) Wiem jaka była przyczyna moich kraks, złe wyrzucenie modelu! Raz, że za lekko, i gdy model leciał ku matce ziemi, dawałem max gaz z nerwów, po czym puszczałem go... no i efekt wiadomy. Teraz dałem ostatnie moje śmigło (w tej chwili nie mam żadnego...) 10x6 GWS (spore ), 50% gazu i ciut mocniej wypuściłem (ale dalej za słabo), model poleciał, reszta była bajką, nie miałem żadnego problemu z opanowaniem go szybowałem (SC ciut ku przodowi, nie idzie szybować... ale to nic, model do nauki w końcu)... Jednak straciłem 2 pary skrzydeł i złamałem 2 śmigła... Otóż znowu na początku 3 latania przyszedł nerwoból, i runął na dziób w wyniku czego poszło śmigło i skrzydło (pękło za tym depronowym wzmocnieniem blisko łączenia skrzydeł, ale nie na łączeniu). Drugie skrzydełko podobnie , ale gws nie poszło... No nic, skleiłem skrzydełko taśmą malarską i "raz kozie śmierć", spróbuję... No i tak latam, blisko 10 minut, chcę podejść do lądowania, a tu skrzydło nie wytrzymało i się złożyło w pół :mrgreen: jakieś 10m nad ziemią... ale dziób cały, poszło tylko śmigło i podwozie się wgieło! (może to dlatego że na dziób nie żałowałem taśmy z włóknem.. :lol2: Tak więc to chyba koniec relacji, jeśli coś sobie przypomnę to dopiszę... Ogólnie myślałem że samo latanie trenerkiem jest trudniejsze (prócz wyrzutu ) I mam pytanie, jaki profil dać na skrzydełko bo muszę zrobić? Clark Y bez lotek może być? jaki %? pozdro! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Boogie Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Kolejna wręga, depronowa, między skrzydłami a serwami (półki jednej na serwa brak, gdyż nie znam ich wymiarów, nie miałem serw modelarskich w ręku, a paczki z elektroniką jeszcze nie dostałem) Obrazek Wg mnie masz ulozone zle sloje w kadlubie, powinny byc wzdluz osi kadluba. Jak maja sie spotkac z wrega to nie przecinamy ich, lecz wycinamy na nie otwory we wregach- to one maja nam glownie usztywniac kadlub. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Wg mnie masz ulozone zle sloje w kadlubie, powinny byc wzdluz osi kadluba To prawda. Najgorzej będzie z tym wzmocnieniem pod kołki na gumę mocującą płat-siła gumy działa wzdłuż słojów i łatwo może wyrwać kołek. Co do masy to daje mu ok. 210g bez akumulatora Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzechu Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2008 hm... no nie wiedziałem, w końcu pierwszy model a co do mocowania kołków, nie wyrwie bo od wewnątrz i zewnątrz jest sklejka, na foto nie ma, ale będzie jak cały kadłub skończę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzechu Opublikowano 18 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2008 witajcie! post został edytowany w dziale kadłub i ostatnie zdjęcie w skrzydłach pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzechu Opublikowano 13 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2008 Praca chyba skończona, chyba bo na szybkiego dopisywałem (więcej czasu dzisiaj miałem) Jak sobie coś przypomnę to dopiszę Teraz robię Extrę depronową Shocka z 3dbatix... już niedługo kończę, może akurat coś pod nią podpasuje (bo inaczej to poleci za kilka miesięcy, drogie te lipole, silniki i regle... -.- a mam tylko do niej 2 serwa, więc praktycznie nic...) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 13 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2008 Jeszcze trak oklejonego Zefirka nie widziałem!! Jestem pełen podziwu z patent z płomieniami!! Chyba go wypróbuje przy szybowcu:P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzechu Opublikowano 17 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Maja 2008 Wczoraj także latałem, pełen pakiet, około 30-40 minut na połowie gazu Film ładny zmontowałem, ale od rana próbuję wrzucić i nie mogę (wina internetu...), mój rekord to 99% i error :[ Nauczyłem się wyrzucać dobrze model, latam tam gdzie chcę, trzeba teraz lądowania szkolić Na razie daję 2 śliczne klatki z filmu, może uda mi się kiedyś jakoś wrzucić go... EDIT: Film wrzucił się, jednak w słabej jakości, z 70mb zrobiłem 12mb więc... postaram się wrzucić w lepszej, ale jak ktoś ciekawy, to da radę obejrzeć pod koniec filmu 3 lądowania w zbożu, ale zachęcam do obejrzenia całego Zaznaczam, że kręcone było na zoomie optycznym 3x, by lepiej było widać model http://pl.youtube.com/watch?v=ym71iDAedHA Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.