Skocz do zawartości

mini FOX z Multiplexa - przebudowa na RC


Leda_g

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 186
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

No z zabawa z foxikiem była niezmierna. Ja bym dał trochę mocniejszy silnik do EG bo wychodzenie na większe wysokości trochę trwa. Ten foxik dopiero latał w miarę po dodaniu klucza do odkręcania śrub oraz jednej baterii AA. Zobaczymy jak jutro będzie.

Opublikowano

Dodaję link do strony z FOX-ami przerabianymi na elektryki (trochę problem z językiem, ale zdjecia ciekawe) http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=156366&page=&CurrentMainTopic=11

 

Ja proponuję do wycinania w kadłubie użyć lutownicy transformatorowej z grotem wygiętym w kwadrat.

 

 

Dziś trochę więcej polataliśmy FOXem i wniosek jest taki:

- ogólnie modelik fajny (do zabawy, nauki latania?)

- niezniszczalny (mała waga i całość z Elaporu) dziś zaliczył pionowego kreta z 20m ( wyczepilismy go i wiatr zniósł za drzewa)

- lata - może być - fajnie się latało przy dość mocnym wietrze (jak na takie maleństwo)

- wyciągnąć wysoko się go nie opłaca, bo i tak go nie widać (za mały)

- latanie jako czysto szybowiec - raczej odpada - zbyt krótkie loty (na termike za mały)

- szybowiec ale na latanie na zboczu - może - są filmy jak tak latają

- natomiast jako motoszybowiec do nauki latania - całkiem fajnie wygląda - są filmy na Youtube

 

I wiem teraz jedno robie motoszybowiec FOX.

 

PS Tady nożyk na lutownicy jest OK, tylko największy problem to wycięcie ładne spodu.

Ostrym nożem lub skalpelem elapor tnie się rewelacyjnie.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

No i stało się mam drugiego FOXa, tym razem w odwróconym ubarwieniu.

 

Będziemy robić na elektroszybowiec i moim zamiarem będzie cholowanie szybowca FOX za motoszybowcem FOX. :lol:

Opublikowano

Od momentu gdy zobaczylem ten model to chcialem go miec (a bylo to po targach w Niemczech ze 2-3 miesiace temu). Oczywiscie przerobka na elektryka. Gdy pojawil sie model na rynku dlugo nie musialem namawiac Marcina- Puskala do tego, bysmy sie w takie modele wyposazyli. I powstaly blizniacze foxy z nastepujacym wyposazeniem:

-silniki Feigao na kV 5200 ze smiglem GWS 3x2,

-regulator MGM 7 easy u mnie, nie wiem co u Marcina,

-odbiornik Jeti Rex 4 u Marcina, u mnie Hitec 05MS tradycyjnie,

-2 serwa Tower Pro 5g (a w rzeczywistosci okolo 6,6g sztuka),

-akusy to flightpowery 2s 350 20/30C

 

Moj model wazy niecale 110g do lotu. Dysponujemy ciagiem okolo 140g przy 5,2A i pitchspeed w granicach 70-75km/h. Te modele naprawde wydaja sie szybkie.

 

Jak widac na fotkach zdecydowalem sie na wyciecie lotek w istniejacych skrzydlach. Podobnie z wysokoscia. Marcin wymienil je na balsowe i tu mial racje- moj model wymaga wlasnie takiej modyfikacji- teraz nie byl w pelni sterowny.

 

Musimy zmienic silnik na cos mocniejszego- pewnie outrunner. Obecne silniki niestety mocno sie grzaly- kto wie, czy sie nie przegrzaly niestety. Mysle o hackerze a 10-12s, ktory da ponad 200g ciagu przy pitchspeedzie ponad 100km/h i 5A na smigle 4x4. Hmmmmm..... to jest kwestia otwarta na razie.

 

 

Po lotach z Marcinem- model powinien dostac pseudonim "PROP KILLER". Po raz pierwszy uzywalem tez okularow firmy Zurich sunglasses- rewelacyjne okulary dla modelarzy!!

mync0.jpg

 

Model Marcina w locie:

lotez5.jpg

 

 

 

Fotki robil yahu, a w oblotach uczestniczyli rowniez Gumbas oraz Kobiety:Yaha i Puskala

Opublikowano

... a w tle jakże zasłużony dla lotnictwa akademik Mikrus :lol2:

Kilkanaście lat temu prawie w tym samym miejscu robiłem oblot szybowca F1H, oczywiście tylko z wyrzutu z ręki.

 

Czuję, że za jakiś czas też nabędę Foxa - za tę cenę grzech nie kupić :D

Opublikowano

Krzysiek rewelacja, też myślę że będzie szybki.

Jak ze środkiem ciężkości zmieniałeś w stosunku do oryginalnego.

W którym masz miejscu SC.

Mógłbyś dać jakieś fotki modelu w zbliżeniu.

Opublikowano

SC mam w okolo 27-28% cieciwy przykadlubowej, lecz uwazam, ze powinien byc jeszcze blizej- musze wymienic stery na balsowe to wtedy bede mogl wiecej powiedziec na ten temat pewnych informacji. Co do fotek to nie mam teraz aparatu- ale moze namowie Marcina na fotki szczegolow. W skrocie- silnik na wcisk. Zaraz za nim regulator luzem, potem serwo od lotek. Tu za kabina- nad skrzydlem mam odbiornik (pomysl Marcina). Pod skrzydlem mam na wcisk akus. Serwo zaraz za akusem- tak wlozone, zeby tylko dzwignia wystawala. Uszy od serw zostaly uciete, serwo od lotek wklejone, a od wysokosci na wcisk.

Opublikowano

Jako się rzekło to trzeba

 

Chciałem tutaj przedstawić relacje z budowy oraz oblotu modelu FOX z przeróbką na model z napędem.

Jako że możliwe że będą to oglądać początkujący modelarze (ze względu na cenę modelu i jest odnośnik do tego linku w jednym ze sklepów) postaram się pokazać dosyć dokładnie i łopatologicznie.

 

Zacznę od narzędzi które będą mi potrzebne w najbliższym czasie. Chyba najważniejszą rzeczą tutaj jest bardzo ostry nóż (odpada kuchenny albo scyzoryk), warto zainwestować w dobre nożyki (polecam firmę OLFA). Bardzo wygodny jest skalpel i stosunkowo tani (allegro)

dd05d57d4b4233bamed.jpg

 

Pracę zaczynam od wycięcia lotek w sterze kierunku i skrzydłach.

Ster wysokości obcinam na całej długości na szerokość (przy kadłubie) 16mm

Lotki w skrzydłach mają szerokość 18mm i długość 130mm

94cb3cbec51415b5med.jpg

39b60f885f7061ecmed.jpg

 

 

Następnie w wyciętych lotkach obcinam brzeg łączący się ze statecznikiem na całej długości tak aby uzyskać ostrą równą krawędź. Chodzi o to że na tej krawędzi będzie wykonany zawias lotki. Ostra krawędź ma zostać od góry skrzydła lub statecznika.

5cc527d4245f5bcbmed.jpg

394131cc4f132bf7med.jpg

Lotki do steru i skrzydła ja przykleiłem na klei UHU POR. Posmarowałem przylegające rogi lotki i steru cienką warstwą kleju, odczekałem 5min i razem złączyłem. Jest to metoda dość łatwa i wbrew pozorom mocna, i to za mocna. Na początek nie polecam tej metody gdyż przy większej ilości kleju lotka pracuje bardzo ciężko. Zalecam wykonać to na taśmie klejącej tak jak zrobiłem to w modelu pierwszym (FOX szybowiec). Dobrze jest przed przyklejeniem taśmy wcześniej posmarować to miejsce klejem UHU POR i zaczekać 30min.

 

 

Aby lotka steru mogła swobodnie pracować w kadłubie należy dokonać wycięcia kawałka statecznika pionowego.

e6f19aa22a2aef6amed.jpg

 

 

Kolejną ważną rzeczą którą trzeba zrobić jest przygotowanie miejsca w kadłubie modelu.

Jako że ma to być model z napędem z przodu dociąży mi silnik i muszę dać większy akumulator, a to spowoduję problemy ze zbyt ciężkim dziobem (nie będzie można modelu dobrze wyważyć)

Dlatego inaczej jak poprzednio wyciąłem kadłub. Zrobiłem tak że zciąłem na grubości około 10mm dół kadłuba na długości od dziobu do około 20mm za skrzydłem.

Jest wtedy dostęp do całej długości modelu i można bardzo ładnie wyciąć miejsce na sprzęt.

Po zrobieniu wycięcia wkleiłem na nowo przednią część spodu kadłuba. W tej części mam dostęp od góry poprzez kabinkę.

Po wstępnym sprawdzeniu okazało się że prawdopodobnie akumulator musi być wmontowany pod skrzydłem w okolicy środka ciężkości., dlatego w tej części zrobię demontowany spód. Natomiast prawdopodobnie kabinka zostanie przyklejona na stałe.

b61077613c9f60eemed.jpg

3e4d3e0e3162942cmed.jpg

 

 

 

 

SERWO steru wysokości no-name 4,5g

Zdecydowałem się na danie serwa z tyłu modelu (aby dociążyć tył)

Należy więc wyciąć miejsce na serwo ( po uprzednim dokładnym przypasowanie, aby zbyt nie osłabić kadłuba). Serwo jest tylko wciśnięte nie ma potrzeby go inaczej mocować.

Przewód od serwa wpuszczamy w nacięcie zrobione w kadłubie (nożem na głębokość 4mm)

4641f5ceab3135fcmed.jpg

864ae123729bde57med.jpg

3751dfeea77dac01med.jpg

 

 

Teraz pokaże jak zrobić łatwe popychacze do lotek

Potrzebny będzie cienki drut stalowy (najlepiej 0.8mm) ja użyłem na ster wysokości 0.6mm na lotki 0.8mm, oraz dość twarda izolacja z kabla o otworze wewn. około 1mm.

Wszystko pokazane na zdjęciach. Tak wykonany popychacz można stosować w małych modelach i jest łatwy do zakładania i zdejmowania. Po zamontowaniu w koszulkę należy dać krople cyjanoakrylu (uważać aby nie zalać serwa lub dźwigni lotek)

7e4ec12dad0e2e73med.jpg

225c2ba59ebd77c7med.jpg

 

Tutaj po zamocowaniu jednej strony popychacza w serwie i równym ustawieniu serwa i lotki na zero znaczymy miejsce zagięcia drutu.

0cec08e74ec4d830med.jpg

 

Następnie zakładamy na drut odcinek 20mm koszulki z kabla i zaginamy drugą stronę popychacza, i obcinamy niepotrzebny kawałek drutu.

0442d57688e92b9emed.jpg

Następnie w koszulkę wkładamy drugi kawałek drutu (około 50mm), który stanowi dla popychacza zawleczkę po włożeniu do dźwigni lotki.

8fd14b82815d3680med.jpg

 

A tak wygląda gotowe w modelu.

9a7fa81ad6b98658med.jpg

 

 

SILNIK

- outrunner F2418 2350KV waga 17g

REGULATOR

- MAG 8 ESC 12A Tower Pro

2230d5b0b4a869a4med.jpg

Jako że nie posiada on demontowanego uchwytu, musiałem go inaczej przykręcić.

Wykorzystałem dość długie śrubki (jakaś pozostałość po zabawce) M1,5 dł 30m. Obciąłem główki i po zrobieniu otworków w dziobie modelu wkleiłem je na cyjanopanie. Należy tylko przy tym uważać aby klej nie zakleił całego gwintu, najlepiej posmarować wystający gwint smarem.

b357fa3f0d0016b4med.jpg

 

Teraz wystarczy wkręcić nakrętki które ustalają pozycje i ułożenie silnika i przykręcić silnik (to była najtrudniejsza rzecz do wykonania)

8e0242c683c0766dmed.jpg

 

Teraz taką samą metodą jak do steru wysokości robię popychacze do lotek w skrzydle

Wcześniej ustaliłem miejsce na serwo lotek. Dałem je przed skrzydłem aby ruch popychaczy był maksymalnie prostopadły do zawiasu lotek.

Przepusty w kadłubie na popychaczę można zrobić rozgrzanym zapalniczką kawałkiem drutu, należy tylko uważać i przetestować na jakimś kawałku jak to wytapia (aby nie zrobić zbyt dużej dziury)

0da176b1f5e2d626med.jpg

8aadaad62a066ff2med.jpg

 

Przy tych popychaczach jest wykonane dodatkowe wygięcie w kształcie „V”, umożliwia ono regulacje długości popychacza poprzez doginanie i odginanie tego wygięcia.

Przy lotkach skrzydła musiałem zastosować taką możliwość bo są one wykonane na jednym serwie i nie ma możliwości ustawienia zera (przy pomocy nadajnika) dla obu lotek osobno.

51d1427e2231e632med.jpg

9b9459d0e879d131med.jpg

 

Na tym etapie model tak wygląda

d34bca7d2a565117med.jpg

f4a2a3175f4debb7med.jpg

 

Tu mały filmik poglądowy o działaniu lotek w modeliku FOXa http://pl.youtube.com/watch?v=GlWT74jd9tw

 

 

CDN

Opublikowano
Zmien lotki na balsowe- te elaporowe w tym modelu za bardzo sie skrecaja.

 

Wiem że elapor jest elastyczny i lotki są wiotkie, ale nie chciałem zbyt psuć wyglądu tego modelu. Prawdopodobnie wzmocnie lotki przez wklejenie płaskownika węglowego na całej długości lotki.

I ciekawa sprawa zauważyłem że lotki w poprzednim modelu choć były węższe są mniej wiotki od tych, myślę że pomarańczowy elapor jest bardziej miękki.

 

Dziś nie dawał mi spokoju środek ciężkości tego modelu. Sprawdziłem jak był umieszczony w oryginale i okazało się że był w odległości 50mm od natarcia skrzydła, czyli daleko do tyłu za środkiem skrzydła 60%.

Wydawało mi się to bardzo nienaturalne i kłopotliwe do uzyskania przy przeróbce modelu.

Sprawdziłem w programie i co wyszło

23b411e9ba9af57dmed.jpg

 

Dokładnie to samo.

I co teraz z tym fantem zrobić?

Zostawić tak czy przesunąć do przodu.

Bo jeżeli by miało tak zostać to muszę jeszcze bardziej przesunąć akumulator do tyłu (byłby za skrzydłem)

Co dalej robić aby było dobrze?

W poprzednim modelu miałem SC na 30% i latał dość dziwnie (opisywałem wcześniej)

Czy ktoś puszczał tego FOXa bez przeróbek z SC oryginalnym?

 

Na razie czekam na decyzje przed dalszym etapem prac.

Opublikowano

Przerobiłem już jednego foxa i jutro postaram się go oblatać :D

Czy ktoś puszczał tego FOXa bez przeróbek z SC oryginalnym?

Puszczałem go tak ale tylko na strychu (8m wolnej przestrzeni) i trzyma się powietrza jak głupi. Jutro na lotnisku jak będę miał kamerzystę to postaram się zrobić filmik (jako wolnolotka i RC)

Opublikowano

Wróciłem z oblotów małego foxa z dużym rozczarowaniem. Był wiaterek i może przez to nie udało mi się go dobrze oblatać? Filmiki wolnolotki mam ale nie zamieszczę ich nigdzie bo są na prawdę słabej jakości i kręciłem jedną rękom a drugą rzucałem.

Dam za to moje fotki ale tylko na ziemi:

 

Trzeba kiedyś je rozpakować

dscf4452fe5.jpg

dscf4452fe5.00018bb9d3.jpg

 

Oba foxy czekają na loty

dscf4444pf5.jpg

dscf4444pf5.f938254d11.jpg

 

A tu już po lataniu spakowane obok środka transportu

dscf4455fo0.jpg

dscf4455fo0.7442a7a26c.jpg

 

EDIT:

Dodaje filmy na rapidshare ale tak jak mówiłem są na prawde kiepskie:

http://rapidshare.com/files/113871632/fox.rar.html

Opublikowano

Jako że pomocy na forum co do S.C. w tym modelu nie uzyskałem doszedłem do wniosku że jak i program tak i producent (raczej doświadczony) nie może się przecież mylić, zdecydowałem więc że zostaje przy S.C. na 60% cięciwy.

 

Taka decyzja spowodowała pewne utrudnienia w budowie modelu (może nie utrudnienia jak trochę osłabienie konstrukcji). Musiałem dać większy akumulator i jest on wpakowany zaraz za skrzydłem gdzie kadłub się zwęża.

 

Ale od początku.

 

Zacząłem od umieszczenia regulatora i zamocowania śmigła na silniku.

Z regulatora zdjąłem osłonkę i zdecydowałem się na przylutowanie przewodów silnika bezpośrednio do regulatora (mniej obytym z lutownicą odradzam takie podłączanie).

Zrobiłem tak dlatego aby zmniejszyć wagę (chciałem przód mieć jak najlżejszy) oraz ładniej prowadzone są wtedy kable od silnika.

Przewody od regulatora do akumulatora też zostały wymienione na gotowe ze złączem.

380cb228229d6b17med.jpg

e5d2f2d348779d4fmed.jpg

 

ŚMIGŁO – GWS 5x3

Mocowanie śmigła (silnik miał ośkę z gwintem)

9332b28cc6621465med.jpg

 

Teraz mając zamontowane większość podzespołów na swoim miejscu (brak tylko odbiornika, ale ono pójdzie pod S.C.) mogę ustalić dokładne miejsce na akumulator. Przez przesuwanie akumulatora przód tył znalazłem miejsce w którym środek ciężkości znajdował się 51mm od natarcia skrzydła.

 

AKUMULATOR

- litowo polimerowy (lipol) 7,4V 2 cele poj. 900mAh 15C waga 44g

 

W tym miejscu powiększyłem wycięcie aby zmieścił się cały akumulator w kadłubie.

e35e4b3159a7fba9med.jpg

 

Na długości całego akumulatora zdecydowałem się na trwałe przyklejenie spodu. Wzmocni to tę część kadłuba, osłabioną przez wycięcie na akumulator.

25d7143ae501d4b7med.jpg

 

Po przedłużeniu przewodu do serwa wysokości i wprowadzeniu do wnętrza kadłuba, umieściłem w kadłubie pod skrzydłem odbiornik i podłączyłem wszystko.

73e6eb3dc913ca00med.jpg

 

Sprawdziłem całość urządzeń czy działa właściwie, czy dźwignie serw mają ustawienia zerowe we właściwym miejscu, oraz czy właściwie działa odbiornik i regulator z silnikiem.

7bc58c02ee1d0e08med.jpg

6ede0e75031741c6med.jpg

 

Po pozytywnym teście nastąpił montaż końcowy:

- przyklejenie skrzydeł i statecznika do kadłuba ( przejechałem na składaniu kadłuba ze skrzydłem i sterem klejem UHU POR)

- unieruchomienie serwa lotek poprzez zaklejenie klejem UHU POR (nie stosować rzadkiego CA)

- przykręcenie dźwigni do serw

- wyciąłem kanały na wentylacje przedniej komory szybowca (w kabince)

- dokleiłem z EPP dodatkowe przegrody wewnątrz kadłuba (dla wzmocnienia)

- wykonałem zawias z taśmy klejącej do otwieranej pokrywy kadłuba, a zmykanie z taśmy izolacyjnej

- dopasowałem mały kołpaczek gumowy z GWS na śmigło

 

A tak wygląda to w całości

11ecf95b503b273fmed.jpg

db5fa701579bc1a3med.jpg

32f18f4068fcc566med.jpg

e4af82759836fc9fmed.jpg

cfceb15709139a01med.jpg

 

 

Masa gotowego do lotu modelu wynosi 133g.

Testując silnik to ciąg jest wystarczający do lotu pionowego na 3/4gazu. Wg producenta ciąg silnika na śmigle 5x3 to 165g przy 5A.

Tak że myślę że trochę można będzie polatać na tym pakiecie oraz liczę że uda się nim holować drugiego małego FOXa

 

 

Teraz zostało naładować pakiet i model można testować.

 

CDN

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.