Skocz do zawartości

Critical Engine - prośba o wyjaśnienie


TeBe

Rekomendowane odpowiedzi

Mam prośbę do Kolegów o większym pojęciu niż moje o wyjaśnienie mi poniższego rysunku.

 

http://www.skybrary.aero/images/Critical_Engine.jpg

 

1. Czy ja dobrze rozumiem, że obrazek pokazuje wektory ciągu silników "CLOCKWISE", czyli kręcących się w prawo?

2. Na ile istotne jest to przesunięcie punktu przyłożenia wektora ciągu? Da się to jakoś policzyć? I z czego wynika to przesunięcie wektora ciągu?

3. Czy ja dobrze myślę, że optymalne byłoby zastosowanie silnika "prawego" na lewym skrzydle i "lewego" na prawym skrzydle? Wtedy wektory ciągów byłyby przy kadłubie i wpływ utraty jednego silnika byłby najmniejszy?

post-14226-0-35385400-1430087865.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chłopski rozum silnik kręcący się wprawo bez wykłonu będzie ściągał samolot w lewo, kręcący się w lewo będzie ściągał w prawo. W samolocie dwusilnikowym przy założeniu silników przeciwbieżnych te siły będą się znosiły. Ale jak jeden z silników padnie to lepiej jak moment skręcający od silnika bez wykłonu będzie w miarę równoważył moment obracający samolot z uwagi na oddalenie silnika od kadłuba.

Naszkicowałem rysunek.

post-7718-0-99734700-1430115064_thumb.jpg

To coś jak ze zbieżnością kół w samochodzie.


Lepsze ustawienie A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krytyczny motor, to ten które powoduje większe pogorszenie się osiągów samolotu w wypadku usterki. Dla tego silnika liczone są osiągi samolotu na jednym silniku ( w przypadku dwusilnikowego samolotu). Kręcace się śmigło daje moment przeciwny do kierunku jego obrotów. Krytycznym jest tn silnik, którego moment pogarsza naszą sytuację. Najlepsze są układy z przeciwbienymi śmigłami. Jak np. Piper Pa34 Seneca. Ten samolot nie ma silnika krytycznego. Ale juz np. Beech Baron 58 czy Cessna 310 ma, bo w tych samolotach śmigła krecą się w tym samym kierunku. W Senece lewy silnik kręci się w prawo, prawy w lewo ( patrząc zgodnie z kierunkiem lotu). Do tego dochodzą inne rzeczy i warunki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.