TeBe Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Mam prośbę do Kolegów o większym pojęciu niż moje o wyjaśnienie mi poniższego rysunku. http://www.skybrary.aero/images/Critical_Engine.jpg 1. Czy ja dobrze rozumiem, że obrazek pokazuje wektory ciągu silników "CLOCKWISE", czyli kręcących się w prawo? 2. Na ile istotne jest to przesunięcie punktu przyłożenia wektora ciągu? Da się to jakoś policzyć? I z czego wynika to przesunięcie wektora ciągu? 3. Czy ja dobrze myślę, że optymalne byłoby zastosowanie silnika "prawego" na lewym skrzydle i "lewego" na prawym skrzydle? Wtedy wektory ciągów byłyby przy kadłubie i wpływ utraty jednego silnika byłby najmniejszy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Na chłopski rozum silnik kręcący się wprawo bez wykłonu będzie ściągał samolot w lewo, kręcący się w lewo będzie ściągał w prawo. W samolocie dwusilnikowym przy założeniu silników przeciwbieżnych te siły będą się znosiły. Ale jak jeden z silników padnie to lepiej jak moment skręcający od silnika bez wykłonu będzie w miarę równoważył moment obracający samolot z uwagi na oddalenie silnika od kadłuba. Naszkicowałem rysunek. To coś jak ze zbieżnością kół w samochodzie. Lepsze ustawienie A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kowal Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Krytyczny motor, to ten które powoduje większe pogorszenie się osiągów samolotu w wypadku usterki. Dla tego silnika liczone są osiągi samolotu na jednym silniku ( w przypadku dwusilnikowego samolotu). Kręcace się śmigło daje moment przeciwny do kierunku jego obrotów. Krytycznym jest tn silnik, którego moment pogarsza naszą sytuację. Najlepsze są układy z przeciwbienymi śmigłami. Jak np. Piper Pa34 Seneca. Ten samolot nie ma silnika krytycznego. Ale juz np. Beech Baron 58 czy Cessna 310 ma, bo w tych samolotach śmigła krecą się w tym samym kierunku. W Senece lewy silnik kręci się w prawo, prawy w lewo ( patrząc zgodnie z kierunkiem lotu). Do tego dochodzą inne rzeczy i warunki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi