TeBe Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Mam prośbę do Kolegów o większym pojęciu niż moje o wyjaśnienie mi poniższego rysunku. http://www.skybrary.aero/images/Critical_Engine.jpg 1. Czy ja dobrze rozumiem, że obrazek pokazuje wektory ciągu silników "CLOCKWISE", czyli kręcących się w prawo? 2. Na ile istotne jest to przesunięcie punktu przyłożenia wektora ciągu? Da się to jakoś policzyć? I z czego wynika to przesunięcie wektora ciągu? 3. Czy ja dobrze myślę, że optymalne byłoby zastosowanie silnika "prawego" na lewym skrzydle i "lewego" na prawym skrzydle? Wtedy wektory ciągów byłyby przy kadłubie i wpływ utraty jednego silnika byłby najmniejszy?
robertus Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Na chłopski rozum silnik kręcący się wprawo bez wykłonu będzie ściągał samolot w lewo, kręcący się w lewo będzie ściągał w prawo. W samolocie dwusilnikowym przy założeniu silników przeciwbieżnych te siły będą się znosiły. Ale jak jeden z silników padnie to lepiej jak moment skręcający od silnika bez wykłonu będzie w miarę równoważył moment obracający samolot z uwagi na oddalenie silnika od kadłuba. Naszkicowałem rysunek. To coś jak ze zbieżnością kół w samochodzie. Lepsze ustawienie A
Kowal Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Opublikowano 27 Kwietnia 2015 Krytyczny motor, to ten które powoduje większe pogorszenie się osiągów samolotu w wypadku usterki. Dla tego silnika liczone są osiągi samolotu na jednym silniku ( w przypadku dwusilnikowego samolotu). Kręcace się śmigło daje moment przeciwny do kierunku jego obrotów. Krytycznym jest tn silnik, którego moment pogarsza naszą sytuację. Najlepsze są układy z przeciwbienymi śmigłami. Jak np. Piper Pa34 Seneca. Ten samolot nie ma silnika krytycznego. Ale juz np. Beech Baron 58 czy Cessna 310 ma, bo w tych samolotach śmigła krecą się w tym samym kierunku. W Senece lewy silnik kręci się w prawo, prawy w lewo ( patrząc zgodnie z kierunkiem lotu). Do tego dochodzą inne rzeczy i warunki.
Rekomendowane odpowiedzi