Skocz do zawartości

Centryczne wiercenie


madmax

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Czy ma ktoś dobry pomysł, jak przewiercić centrycznie małe kółka pasowe - otwór fi 10 - ( kółka posiada już "ślepe piloty" otworów ) bez użycia tokarki, tak aby później "nie biły" w czasie pracy ?

Jest to realne, czy nie ma szans ?

Może jakaś własna prosta przystawka lub zmyślny sposób, który pozwoliłby to zrobić przy pomocy zwykłej wiertarki kolumnowej ?

 

 

Pozdrawiam

Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najlepiej przy pomocy wiertarki kolumnowej.

zazwyczaj jeśli masz otwór, wiertło kręcąc sie 'wejdzie' na uprzednie wypunktowanie( w tym wypadku mniejszy otwór).

pisze na podstawie moich obserwacji:

mając otwór na deseczce chciałem wywiercic identyczny(a raczej poszerzyć) dosłownie 2 mm obok, jednak stawało sie to niemożliwe kiedy wiertło wskakiwało w stare miejsce.

może to byc tez przyczyną kiepskiej jakości materiału z jakiego było zrobione wiertło(podatne na wyginanie) lub dużej odległosci od samej wiertarki ostrza wiertła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz wiertarke kolumnową to nie powinno być problemu ... sprawdz tylko czy wiertło jest dokładnie prostopadle do podstawy (imadła) i rozwiercaj powoli coraz to większymi wiertłami aż uzyskasz fi10.

 

ja w mojej mam ruchomą podstawke na której mam rozpisane kąty wierła do podstawki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koło pasowe ma grubość 21 mm.

Boję się, że nawet jak wiertło wejdzie idealnie w "ślad pilota", to po drugie stronie już nie będzie tak "różowo".

Dlatego szukam prostego patentu, który pozwoli zachować prostopadłość przewiertu na całej głębokości.

 

Dodano:

Przy rozwiercaniu coraz większymi wiertłami - jakie średnice zastosować i co ile ? Koła są aluminiowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli kółka są już zapunktowane to może zacząć od małego wiertła np2mm i jak będzie ok. to przejść do większych. Ja często robię tak że wiercony element umieszczam w zacisku wiertarki a wiertło mocuje pionowo w górę(nieruchomo) i daje to nawet niezłe efekty.Tylko jeśli twoje kółka nie mają żadnej "wargi" to pewnie nie ma za co złapać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A do czego mają być? Jeśli nie potrzebujesz "kosmicznej" dokładności to kładąc kółko na stole i wiercąc najpierw małym wiertełkiem i stopniowo aż do 10 to być dobrze pod warunkiem że twoja wiertarka jest na prawdę pionowa(najlepsze są te stare bo solidnie wykonane :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cel: przełożenie napędu z silnika benzynowego 25 cm3 na śmigło trójłopatowe 16x10 ze zmianą przy okazji kierunku kręcenia.

Wiertarka kolumnowa takie sobie jakości - za około 300 coś złotych kupiona w Castoramie - dlatego jej trochę nie ufam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana kierunku na pasku?W helikach obraca sie pasek na ogonie o 90 stopni,więcej się nie da.Pamiętaj też o potrzebie łatwej kontroli i możliwości zmiany napięcia pasa(zmiany temperatury)-rolka napinająca lub możliwość przesunięcia kół między sobą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli imadło będzie idealnie w poziomie,wiertło nie będzie biło to spokojnie wywiercisz na dwa razy, najpierw fi 4-5 mm i potem na 10 mm, jak posmarujesz wiertło naftą to będzie idealnie cały problem może być w utrzymanie średnicy wszystko zależy od jakości wiertła konkretnie by było prawidłowo naostrzone wtedy nie rozbije ci otworu.Błędem by było zaczynanie wiercenia od małych średnic np 2mm .Gdybym ja to wiercił to zaraz na pełny wymiar (przy skrawaniu aluminium do chłodzenia najlepsza jest nafta,powierzchnia skrawania jest wtedy gładka.

edit:zakładam że masz do dysdpozycji typowe imadło maszynowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

np: Wiercenie na tokarce :roll: Aluminium nie wierci się zbyt dobrze bo wiertło zbytnio wcina się w materiał i szarpie. aby wywiercić dokładnie najlepiej zacząć od małego wiertełka ale na słupowej wiertarce nigdy nie wyjdzie to idealnie bo skąd masz pewność że jest idealnie pionowo ustawiona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam pewne doświadczenie co do tego typu przekładni .Po pierwsze proponuje zrobić to na tokarce bo w przypadku nieosiowości będziesz miał różny naciąg paska a jednocześnie będą się pojawiać uderzenia (stuki).Po drugie-pewniejsze będzie użycie tokarki.Testowałem ten rodzaj przełożenia i nie byłem z niego zadowolony.Po trzecie- waga tego koła jest duża i ciężko bez tokarki ująć matriału. Ja w moim reduktorze zastosowałem pasek wielorowkowy ale można zastosować dwa lub więcej pasków klinowych 6mm.Jednak naciąg pasków musi być bardzo duży ponieważ silnik nie będzie chciał pracować na niskich obrotach ,uślizg paska będzie zmniejszał moment obrotowy i silnik będzie gasł .Jeśli zastosujesz większe przełożenie ciężko będzie go odpalić (myślałem już o rozruchu silnika od tyłu na wale ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi.

 

Szczepanie. Dziękuję serdecznie za zaoferowaną pomoc.

Jeżeli odmówi mi lokalny tokarz, z którym mam się spotkać w środę, to pozwolę sobie skorzystać z Twojej propozycji. Wtedy skontaktuję się bezpośrednio z Tobą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.