Leda_g Opublikowano 19 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2008 Ale mnie naszło na te wielosilnikowe. Tylko że teraz to nie takie proste i szybkie do zrobienia. Mam zestaw modelu kartonowego do sklejania tzw. „wycinanka” z wydawnictwa "Fly Model" nr 70 opracowanej przez Pana Tadeusza Grzelczaka. Jest to model w skali 1:33 z górnej półki trudności. Wymiary po sklejeniu: Rozpiętość – 1225 mm Długość - 903mm Wysokość – 354mm Pow. Płata – 14,8dm2 Waga modelu w całości wykonanego wg planu i malowanego 950g. Tak model może wyglądać wykonany w całości z tej wycinanki Jest to model wykonany przez Bartosza Profusa . Zdjęcia ze strony autora www.modeleonline.prv.pl Więcej zdjeć http://modelarstwo.webz.cz/karton.php Wycinanka składa się z 25kartek zadrukowanego kartonu w formacie A3 oraz kilku kartek opisów i planów (dużo) Model posiada lotki oraz klapy skrzydła oraz ruchome stery wysokości i kierunku. Oprócz tego jest wnętrze kabiny z włazem, wnętrze przedziału ładunkowego z ruchomą rampą, ruchome drzwi boczne, odwzorowane wnętrza komór podwozia, pełne oszklenie itp. Moim zamiarem jest wykonanie tej makiety jako modelu latającego RC. Samo wykonanie papierowej wersji nie byłoby dla mnie problemem (miałem bogatą historie modelarstwa papierowego), ale ja chcę aby ten model latał i nie rozleciał się pod byle wiaterkiem. Największym problemem będzie odchudzenie tego zestawu. I tak będę musiał zrezygnować z luku towarowego, rampa zostanie (dostęp do złącz i odbiornika), kabina z racji stosunkowo niskiej wagi zostanie jak w oryginale. Wszystkie wzmocnienia z grubej tektury zastąpię balsą lub sklejką. Skrzydła wg. Planu posiadają działające klapy Fowlera (mogły by się przydać), ale wykonanie ich jako działających będzie nie lada problemem, tak że prawdopodobnie zrezygnuję (może wkleję jako częściowo wysunięte) Ogólnie z wycinanki chciałem wykorzystać całe pokrycie modelu a wnętrze wykonać konstrukcyjne. Waga wszystkich kartek to około 480g, do tego musi dojść konstrukcja a zmniejsza się wagę przez rezygnacje z około 35% kartek. Liczę że na silniki, regulatory, serwa, pakiet, odbiornik wystarczy mi 400g-450g Jeżeli bym zmieścił się z pustym modelem w 550g to do lotu byłoby około 1kg to daje obciążenie płata 67g na 1dm2. Co myślicie o możliwości realizacji tego projektu? Może ktoś już robił kartonówkę na RC i ma jakieś pomysły. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kreis84 Opublikowano 19 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2008 Waga wszystkich kartek to około 480g, do tego musi dojść konstrukcja a zmniejsza się wagę przez rezygnacje z około 35% kartek. Proszę zwrócić wagę że elementy pokrywają średnio 70 - 80 % powierzchni kartki - tu mam kilkadziesiąt gram mniej. No i widzę że część kartek zawiera schematy budowy - kolejne gramy. Co do projektu to podziwiam :shock: Jeśli udało by się Tobie, uzyskać efekt podobny do tego na zdjęciach powyżej - piękna maszyna wyjdzie :!: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 19 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2008 Całość wrzuć na kolorowe ksero i powiększ do 1,5 . Sporo większa powierzchnia ,a wagi już tak dużo nie przybędzie . No i z wyposażeniem łatwiej się zmieścić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 19 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2008 Całość wrzuć na kolorowe ksero i powiększ do 1,5 .Sporo większa powierzchnia ,a wagi już tak dużo nie przybędzie . No i z wyposażeniem łatwiej się zmieścić. Myślałem o tym, ale po prawdzie większy model ale i wzmocnienia muszą być większe i nie jestem tak pewny czy masa nie wzrośnie tak samo, bo i napęd muszę dać większy i akumulator i serwa itp. Co do zmieszczenia w tym modelu to nie ma problemu, już testowałem jak by pasowały silniczki które mam i mieszczą się znakomicie, serwa też (skrzydło gruby profil) Tylko a pro po profilu, czy tu nie będę miał jakiegoś problemu, jest to dwu wypukły profil o grubości 18.5% Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 19 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2008 Z tymi wzmocnieniami to bez szaleństw ,to nie akrobat. Po za tym na ksero możesz wybrać papier o zdecydowanie mniejszej gramaturze niż ten ciężki z oryginału. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
baxter12 Opublikowano 19 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2008 Mysle ze rozsadniej byloby, i latwiej powiekszyc go do rozmiaru 1800 mm. Konstrukcje zrobic wregowo-podluznicowa ze skorupa balsowa. grubosci elementuw zerznij z dokumentacji jakiegos dwusilnikowca tej wielkosci, np cataliny, albo Dc-2, czy czegos tam podobnego, co uda ci sie w necie znalezc.. Baxter Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tRAin Opublikowano 20 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2008 Choróbsko wielosilnikowe się szerzy ) Mnie to też dotyczy.... co gorsze ostatnio zachciewa mi się jakiegoś makietowatego i do tego sporego ) Ale wracając do tematu - kiedyś zacząłem budowę P-36 na podstawie jakiejś kartonówki, ale z powiększeniem i zamianą kartonu na depron. Trochę kłopotów z dopasowaniem było, zwłaszcza ze skrzydła zadowolony nie byłem - jeśli do niego kiedyś wrócę to skrzydło chyba zastąpię wyciętym ze styropianu. I jeszcze o pomyśle z kserowaniem + skalowaniem - to będzie A2... albo sklejanie kawałków. Można jeszcze przerysować wszystko w np. Corel Draw i na plotter (z jednej strony kupa roboty i trzeba malować ale za to wycinanie łatwiejsze a i może jakiś inny materiał można by zastosować). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 20 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2008 Z waszych postów wynika że musiałbym zmienić tytuł na jak zrobić model RC na podstawie planów z wycinanki, tylko że ja chciałem z wycinanki zrobić model RC. Już nawet zastanawiam się czy robienie szkieletu z innego materiału nie byłoby zbytnim odbieganiem od mojego założenia. Wiem że to może wyjść nielot albo co gorszego, ale jak się nie spróbuje to się nie wie. Kiedyś w młodości miałem kilkadziesiąt modeli samolotów kartonowych i niektóre z nich były sztywniejsze od konstrukcji balsowych. Potrafiłem niektóre modele zamienić na latające wypuszczane z procy i one to wytrzymywały. Wbrew pozorom odpowiednia konstrukcja kartonowa jest nawet mocniejsza niż drewniana (przy tej samej wadzę) http://www.foldschool.com/_about/about_nicola.html http://www.zielonemigdaly.pl/?p=136 http://zakupy.ibex.pl/krzeslo-wave/2006/11/11/ Np. ciekawym materiałem jest technologia tektury ‘plaster miodu” z tego mamy drzwi i blaty w wielu meblach (IKEA) http://papier.sklep.pl/43/7155/Tektura-w-technologii-plastra-miodu# Tak że sądzę że zrobienie takiego modelu powinno być realne bez wykorzystywania specjalnych środków i materiałów. W dniach 31maj – 1 czerwca są w Bielsku warsztaty modelarskie na których zbierają się różni pasjonaci kartonówek i nie tylko, myślę że tam powinienem się dowiedzieć czy taki model będzie latał. http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=11965&sid=59526071443a3bb0f83f4a6b74bbbfde Mam pytanie czy przy tej wielkości modelu obciążenie płata 80g na 1dm2 to jest bardzo dużo. Ma może ktoś podobny model o takim obciążeniu. Sądzę że profil skrzydła to NACA 64A318 (tak jak w oryginale) – czy ktoś może mi coś powiedzieć o tym profilu? Z góry dziękuję za pomoc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Osa Opublikowano 20 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2008 Można jeszcze przerysować wszystko w np. Corel Draw i na plotter (z jednej strony kupa roboty i trzeba malować ale za to wycinanie łatwiejsze a i może jakiś inny materiał można by zastosować). No nie przesadzaj trochę więcej roboty ale jak przyjemność sklejania, poza tym Corel ma przecież krzywe "bazera"(jakoś tak.... super pomaga) ja rysuję połówkę i odbijam od prowadnicy. Ploter czeka na robotę (jak by co). Catalinę rysowałem z marnej jakości JPG-ów jak na razie wszystko pasuje.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tRAin Opublikowano 21 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2008 Można jeszcze przerysować wszystko w np. Corel Draw i na plotter (z jednej strony kupa roboty i trzeba malować ale za to wycinanie łatwiejsze a i może jakiś inny materiał można by zastosować). No nie przesadzaj trochę więcej roboty ale jak przyjemność sklejania, poza tym Corel ma przecież krzywe "bazera"(jakoś tak.... super pomaga) ja rysuję połówkę i odbijam od prowadnicy. Ploter czeka na robotę (jak by co). Catalinę rysowałem z marnej jakości JPG-ów jak na razie wszystko pasuje.... Z tą "kupą" to rzeczywiście przesadziłem - wystarczyło by "nieco więcej"... Leda_g - się naszym gadaniem nie przejmuj i próbuj jeśli uważasz że to ma szanse powodzenia. Ja chętnie popatrzę a jak się uda to i sam spróbuję A modelami z takim obciążeniem powierzchni nie latałem jeszcze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 21 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2008 Leda_g - się naszym gadaniem nie przejmuj i próbuj jeśli uważasz że to ma szanse powodzenia. Ja chętnie popatrzę a jak się uda to i sam spróbuję Jako że z C-130 jest roboty na wiele tygodni a i pewności nie będzie, zdecydowałem że możliwości takiej budowy przetestuje na bardziej prostym modelu. Mam RWD-5 w skali 1:15 i robię go na RC, jak to wyjdzie to biorę się za Herculesa. RWD robię bez modernizacji szkieletu (pozostaje z tektury). Sądzę że za tydzień bedzie do lotu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 21 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2008 zdecydowałem że możliwości takiej budowy przetestuje na bardziej prostym modelu Całkiem rozsądnie , a jak chcesz, to C130 w identycznym rozmiarze możesz kupić u GWSa: http://www.gws.com.tw/English/product/airfly/cargotrans_q.htm Lata i to całkiem fajnie na swoich mikrosilniczkach (film na ich stronie). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 21 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2008 Pow. Płata – 14,8dm2 Waga modelu w całości wykonanego wg planu i malowanego 950g. Waga wszystkich kartek to około 480g, do tego musi dojść konstrukcja a zmniejsza się wagę przez rezygnacje z około 35% kartek. Liczę że na silniki, regulatory, serwa, pakiet, odbiornik wystarczy mi 400g-450g Jeżeli bym zmieścił się z pustym modelem w 550g to do lotu byłoby około 1kg to daje obciążenie płata 67g na 1dm2. Co myślicie o możliwości realizacji tego projektu? Wg mnie 1100g przy tak małej powierzchni: 14.8 dm2 to dużo za dużo. Gdyby model miał powiedzmy 1.8 m rozpiętości i podobne obciążenie latałby zdecydowanie inaczej. Nawet kombaty mają mniejsze obciążenie powierzchni nośnej i czasami mają problemy ze startem. W tym modelu jest bardzo mała cięciwa - więc liczby Re także będą bardzo małe. Powiedzmy. że uda Ci się nawet uzyskać współczynnik siły nośnej na poziomie 1. Gęstość powietrza 1.25 kg/m3, masa modelu 1.1 kg (ciężar 10.8N) , powierzchnia 0.14 m2, Cz = 1. Żeby zrównoważyć ciężar Twój model musiałby lecieć z prędkością 40 km/h i to na sporym kącie natarcia. Współczynnik 0.5 - dwa razy mniejszy kąt natarcia = 56 km/h Tak więc będzie to niezły latający klocek... Ja bym go powiększył go do 1.8 m i zrobił z depronu bazując na wycinance, albo zdecydował się na GWS. Przy masie 0.6 kg do lotu wymaga dużo mniejszych prędkości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 24 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Maja 2008 Przed rozpoczęciem budowy tego modelu zdecydowałem się na test z małym RWD-5 http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=93274#93274 Mam nadzieje na sprawdzenie wytrzymałości oraz wagi konstrukcji papierowej, a przy okazji przypomnieć sobie stare lata jak się sklejało kartonówki. Jeżeli testy wynikną pozytywne to mam zamiar zabrać się i za ten model. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
daan Opublikowano 25 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Maja 2008 Przed rozpoczęciem eksperymentów propozycja ode mnie, odszukać największy (z możliwych) magazyn kartonów, papierów, arkuszy o podobnych właściwościach i porównywanie ich własności fizycznych. :roll: gratuluję pomysłu. :wink: pozdrawiam DAAN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fenomenalny Opublikowano 28 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2010 Mam takie pytanie czy wogole sa gotowe modele do kupienia takiego herculesa? Czy takim czyms sie trudno lata? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
daan Opublikowano 29 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 29 Listopada 2010 Do kupienia w czasach dobrobytu (czytaj kryzysu) to jest prawie wszystko. Model Herkulesa jest z całą pewnością do nabycia w Hobby City albo innych sklepach modelarskich. Nigdy nie latałem modelem, który posiadał więcej niż jeden silnik, ale trochę czytałem, a poza tym wiem jak niebezpieczna może okazać się np. nagła utrata mocy albo inna "drobnostka" (uszkodzenie serwa wysokości) z czterema silnikami to bym nie zaczynał chociaż z całą pewnością są bardziej pewne niż jeden(: ale poziom skomplikowania całego układu rośnie, i to bardzo, tak więc opanowanie całości jest trudniejsze, ale może to tylko strach ma wielkie oczy (: I jeszcze jedno, tego typu pytania to powinny być umieszczane na prywatnym kanale, a za zaśmiecanie tematu to mi się też może albo przede wszystkim oberwie(: to jest dokładnie temat, w którym autor opisuje konwersję modelu kartonowego na zdalnie sterowany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fenomenalny Opublikowano 29 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 29 Listopada 2010 hmmmm myslalem ze on nie ma duzego przepadania i ta zaraz by nie runal na ziemie. nie chce tego traktowac jako 1 samolot poprostu pytam z ciekaowsci. na HC nie ma tego samolotu:-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.