Jump to content

PRZERÓBKA na modelarski.


rajaner
 Share

Recommended Posts

Mam w planach przerobienie jakiegoś silnika od kosy,piły lub czegoś podobnego na powiedzmy silnik modelarski.Na chwilę obecną

nie wiem czego szukać co będzie leprze,łatwiejsze do przerobienia dla kogoś kto posiada nie wielką wiedzę o takich silnikach.

Chodzi mi o silnik o pojemności do 25cm.

 

Dla tego proszę o pomoc jakiego silnika szukać, nie chodzi mi o jakieś markowe firmy ważne żeby były części zamienne.

Z góry dziękuję.

Andrzej.

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

Ja przerabiałem silnik od dmuchawy do liści o poj. 26 cm3 .

Efekt tego był nie ciekawy .Danych dokładnych nie pamiętam .

Masa silnika , cena  całkowita przeróbki  /mechaniczna/, zapłonu elektronicznego  zaczyna się nie opłacać

Silnik nadawał się do wolno latającego modelu

uzyskałem na tym silniku 6800-7000 obr na śmigle 16/10 co dawało 4,3 kg  ciągu statycznego.

Dodaj drgania z nie dokładności tokarsko-frezerskich .

 

Pzdrawiam

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Temat rozpocząłem od poszukiwania silnika i tak stałem się posiadaczem silnika jaki mnie interesował,zwłaszcza chodziło mi o nie zbyt

duża pojemność.

Ale na początku zwracam się z prośbą o pomoc w przystosowaniu go do modelu samolotu.

Za wszelką pomoc z góry bardzo dziękuję.

 

Nie jestem pewien z czego jest ten silnik.

post-12393-0-11811300-1454491103_thumb.jpg

post-12393-0-55620000-1454491174_thumb.jpg

post-12393-0-55018000-1454491202_thumb.jpg

post-12393-0-68405200-1454491212_thumb.jpg

Przeglądałem różne tematy i znalazłem bardzo podobny.Prawdo podobnie od dmuchawy.

post-12393-0-13046000-1454491682.jpg post-12393-0-87890500-1454492477.jpg

Na wstępie proszę o jakieś informacje na temat silnika jaki posiadam.

Jaką moc i obroty można uzyskać.

Do jakiej wielkości modelu.Rozpiętość,waga.

W planach mam zamiar rozpocząć budowę modelu pod ten silnik ale na razie trudno podjąć decyzję co do wielkości modelu.

Za wszystkie informacje jeszcze raz. Bardzo dziękuję.

Andrzej.

Link to comment
Share on other sites

zdaje się że mam podobny silnik w pile spalinowej niestety pracuje okropnie i trudno go ustawić dodatkowo ma mały moment obrotowy. 

Jednak jest światełko w tunelu. Czasem do paliwa dodaję jakieś 10% paliwa modelarskiego opartego na metanolu i nitrometanie. Na takiej mieszance silnik pracuje wyśmienicie i ma odczuwalnie około 20-30% więcej mocy.

Link to comment
Share on other sites

Zastanawia mnie podłączenie paliwa w tym gaźniku.

Pierwsza próba uruchomienia silnika okazała się kompletną porażką.Po przeglądnięciu wszystkiego pomyślałem że winny jest gaźnik który na drugi

dzień trafił do serwisu.I tu się okazało że się nie myliłem.Po wymianie uszczelek membrany fachowiec na jakimś przyrządzie pokazał że działa poprawnie.

Po zamontowaniu do silnika i po kolejnej próbie cisza.Dodam że przewód paliwa podłączyłem po prawej stronie gaźnika,

lewą cieńszą rurkę uznałem jako odpływ nadmiaru paliwa.Po mały relaksie połączyłem odwrotnie i tu niespodzianka

silnik odpalił i według mnie pracuje całkiem poprawnie.

 

Panowie proszę wyjaśnijcie mi czy to jest prawidłowo?Czy jest możliwość aby gaźnik był w jakiś sposób odwrotnie złożony.

post-12393-0-08339600-1454566415_thumb.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bardzo szkoda że nikt nie wie dlaczego przy takim podłączeniu paliwa silnik pracuje poprawnie.

Obszedłem kilka warsztatów i dla każdego było to bardzo dziwne do puki nie uruchomili silnika.Tylko w jednym miejscu stwierdzili że jeśli gaźnik nie ma pompki to może tak

pobierać paliwo, ale czy to prawda nie mam pojęcia.

 

Zapytam inaczej.Czy ten gaźnik nadaje się do tego silnika który ma być zamontowany w modelu czy powinienem szukać innego.

Link to comment
Share on other sites

Odpowiedź jest bardzo prosta. Ponieważ takie podłączenie jest prawidłowe.

Dopływ paliwa jest tylko jeden a odpływu nie ma w takim gaźniku.

Bardzo dziękuję.

Z tego wnioskuję że nogę pozostać przy tym gaźniku i nie ma co szukać innego.

Postanowiłem dopasować ten silnik do modelu samolotu ale nie wiadomych jest bardzo dużo a informacji na ten

temat praktycznie nic.

Link to comment
Share on other sites

Skoro silnik pracuje prawidłowo to po co szukać innego?

Żeby wiedzieć jaki model do niego zbudować to trzeba go najpierw przystosować do montażu śmigła, dobrać jakieś śmigło i zmierzyć jaki daje ciąg. Wtedy będzie można policzyć jaki duży model do niego zbudować.

Link to comment
Share on other sites

Postaram się pokazać wszystko co robię przy tym silniku.Być może się to kiedyś komuś przyda.

Na początek poszedł gaźnik.Chodziło mi czy nie da się coś zrobić aby jak najmniej wystawał poza silnik.Ponieważ ostatnio jestem stałym bywalcem w serwisach

pytałem czy mogę zmniejszyć kolektor.Fachowcy stwierdzili że nie powinno mieć to wpływu na pracę silnika więc zacząłem kombinować.

1.Po stronie gaźnika kolektor obciąłem 5 mm po zmontowaniu silnik odpalił i pracował jak przed tym zabiegiem nie zauważyłem jakiejś różnicy.

2.Mając drugi w zapasie nie wiele myśląc zrobiłem to samo po stronie cylindra silnik odpala i pracuje jak poprzednio jedno co mi się wydaje że zwiększyły się

wolne obroty.

Mam drugi kolektor i jeszcze to sprawdzę jak silnik będzie gotowy,czy jest jakaś różnica w obrotach i ciągu.

 

W środku orginał po bokach to co odcięte.

post-12393-0-81902000-1454761387_thumb.jpg

 

Na chwilę obecną tak wygląda gaźnik.

post-12393-0-60151200-1454761746_thumb.jpg

post-12393-0-32517200-1454761754_thumb.jpg

Panowie czy ktoś coś takiego robił w silnikach tego typu i ma na to jakąś opinię.

 

 

Link to comment
Share on other sites

jakies 10 lat temu przerobilem z tata silnik z kosy solo 40cm3. Oryginalny zaplon magneto zastapilismy elektronicznym, bo bez szarpanki byly problemy z rozruchem i calosc wazyla za duzo. Piasta byla dorabiana przez tokarza, tak zeby wpasowac sie na stozek i klin na wale. Tlumik puszka spawany z aluminium, bo oryginalny stalowy, byl za duzy i za ciezki. Caly komplet z zaplonem wazy troche ponizej 2kg. 

Silnik wyladowal w modelu pipera 2.8m. Lata fajnie, mocy jest spory zapas: 

 

Do tego co masz silnika najlepiej jakis klasyczny model o niesymetrycznym profilu (np. piper, albo spacewalker) o rozpietosci min. 2.4m. Cos gdzie masa napedu nie bedzie przeszkadzac. 

 

Odnosnie gaznika. Ten drugi kruciec to odplyw paliwa do zbiornika. Normalnie w kosie powinna byc jeszcze pompka reczna, ktora zasila sie  gaznik przed rozruchem. Znacznie ulatwia sprawe jak w zbiorniku byla susza. 

 

Odnosnie samego przerabiania, jest to fajne z punktu widzenia samej frajdy zrobienia. Przy obecnej dostepnosci i cenie nowych silnikow modelarskich nie oplaca sie. 

Link to comment
Share on other sites

Zaczynam rozbierać silnik w planie mam po niedzieli odwiedzić tokarza aby dorobił piastę pod śmigło.I tu jest wielka nie wiadoma

nie mam pojęcia jakie powinna mieć wymiary i jak powinna wyglądać.

 

Takie wymiary ma wał silnika.

post-12393-0-57802000-1454771620_thumb.jpg

Na zdjęciu trenerka na początku tematu jest bardzo podobny silnik ale nigdzie nie ma nic pokazane jak jest

zrobiona piasta śmigła.

Bardzo bym prosił o jakieś wymiary odręczny rysunek piasty na podstawie którego mógłbym coś narysować dla tokarza.

 

Link to comment
Share on other sites

Podstawowa sprawa co do wymiarow to z czego ma byc toczona, jaki material. I kolejna wazna sprawa jakies zabezpieczenie przed odkrecaniem. Jest na wale klin? bo jesli nie to slabo to wyglada. Gwint jest krotki zeby myslec o jakiejs kontrze. Patrzac na to to srednio to wyglada i nie bardzo mam jakis pomysl, tak zeby to mialo rece i nogi. 

Moze od strony magneta i szarpanki wyglada to lepiej? Ja tak przerabialem u siebie. I najlepiej pomyslec wtedy o zaplonie elektronicznym. 

ok 40mm to min srednica piasty pod smiglo, i jak chcesz toczyc z aluminium, to taka bym zrobil cala piaste. 

 

Tak to wyglada u mnie, piasta wytoczona z brazu, sklada sie z dwoch czesci, lewa siedzi na stozku i klinie, prawa jest nakrecona na gwint na wale i od czola skrecona dwoma srubami z czescia lewa. 

 

post-188-0-36900000-1454799502_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Łukasz.

Myślałem o zamontowaniu piasty od strony magneta ale wtedy musiał bym dać inny zapłon.Do czasu kiedy nie sprawdzę silnika ze śmigłem

chcę pozostawić stary.Być może silnik okaże się za słaby i szkoda by darmo inwestować w nowy zapłon.

 

To jest prawdopodobnie taki sam silnik ale nie mogę się dopatrzeć jak jest zamocowana.

post-12393-0-03188700-1454825078.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wymyśliłem takie coś aby sprawdzić ciąg silnika.Nie wiem czy to zda egzamin ale myślę że orientacyjnie

coś nieco będzie wiadomo.Ale to na razie najmniejszy problem

post-12393-0-30762000-1455003905_thumb.jpg

Poszukiwania jakiś zdjęć rysunków na temat piasty pod śmigło do tego silnika skończyły się na niczym.

Wymyśliłem takie coś.Nie wiem czy to dobry pomysł ale jak na razie nic innego nie widzę.proszę oceńcie sami.

Wymiary jakie podałem to wymiary wału silnika,pozostałe które oznaczyłem A,B,C,D to wymiar jaki byłby

do przyjęcia w takim rozwiązaniu o ile coś takiego mogło by być.

post-12393-0-53160900-1455004941_thumb.jpeg

Według mnie. Średnica C 15-20 mm,B nie wiem jakie wymiary ma śmigło 15,16 cali, ale tu bym dał grubość śmigła plus nakrętka.

Większym problemem jest wymiar A,średnica musiała by mieć 12-14 mm,śmigło ma na pewno mniejszą średnicę

i nie wiem czy można by tyle rozwiercić.Pozostaje D,jaka maksymalna może być długość.

Materiał z jakiego mogą to wytoczyć.Miedz,mosiądz lub zwykłe żelastwo.

Panowie może ktoś doradzi czy takie coś może być,może ktoś ma jakiś inny pomysł.

Dziękuje Andrzej.

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.