bocian Opublikowano 14 Marca 2016 Opublikowano 14 Marca 2016 Witam modelarzy po moim wieloletnim niebycie w modelarstwie. Proszę o pomoc w powrocie. Mam laminatowy kadłub szybowca dł. 123cm, skrzydło balsowe w 60% zrobione (rozp. 2,7m, pow. 58 dm2), profil zbliżony do MH32.Takie mam problemy: 1.statecznik pływający, profil NACA 0009, jaka powierzchnia? Analizowałem dostępne mi plany, dawniej bywało to 25% powierzchni skrzydła, teraz znacznie mniej, a w modelu IDEAL (rozp. 3.2m) statecznik stanowi 10-11% powierzchni skrzydła. Przyjąłem 18% (10,5 dm2) - nie za dużo, jak radzicie? Chętnie bym zmniejszył. 2. czy serwo o sile 2kg wystarczy do napędu ww. statecznika poziomego? Oś obrotu jest 3,5 cm od krawędzi natarcia, bo statecznik pionowy mocno pochylony do tyłu. 3. czy dźwigar-łącznik główny do płata wystarczy ze stali fi 6mm? (kadłub pełny nad płatem, są otwory na druty, skrzydło łamane, będą albo 4 wznosy albo 2 (uszy). Mógłbym ostatecznie zrobić dwie połówki proste, bez uszów. 4. skrzydło jest bez lotek i klap, boję się komplikacji i latania od razu z lotkami i klapami, ale na tym etapie skrzydeł mogę je jeszcze zrobić. Konstrukcyjnie sobie poradzę, co prawda dochodzą 4 serwa. Robić lotki i klapy? 5. jak zrobić zdalne wyczepianie holu? 6. czy stare serwo Hitec HS-300 będzie pracowało ze współczesną aparaturą, np. FlySky FS-i6? Pozdrawiam
eeemil Opublikowano 16 Marca 2016 Opublikowano 16 Marca 2016 Ad 1 Użyj tego kalkulatora do obliczenia wymaganych rozmiarów stateczników: http://www.charlesriverrc.org/articles/design/SailplaneCalc2005-05-04.xlsDaje naprawdę dobre rezultaty. Ad 2 Zależy od masy modelu, taka zasada z palca to dobrze mieć serwa o sile "masa modelu"/cm. Ad 3 Skrzydło z dwóch polówek ? 6mm to za mało, 10mm minimum (w lekkim modelu), 12mm lepiej. Ad 4 Rób bez lotek, tylko dobierz odpowiedni wznios i wielkość pionowego z kalkulatora. Ad 6 Będzie współpracowało.
Patryk Sokol Opublikowano 16 Marca 2016 Opublikowano 16 Marca 2016 Ad.1 Zdecydowanie ten kalkulator, sam chciałem go podlinkować Niemniej - nie rób statecznikach na profilach NACA, charakteryzują się one dużym 'deadbandem', czyli w zakresie niskich kątów natarcia mają bardzo powolną reakcję na zmianę kąta natarcia. Tutaj znajdziesz bardzo dobre profile na ogon:http://charlesriverrc.org/articles/drela-airfoilshop/markdrela-ag-ht-airfoils.htm
bocian Opublikowano 16 Marca 2016 Autor Opublikowano 16 Marca 2016 Dziękuję Wam za podpowiedzi. Jaką średnicę ma pręt z włókna węglowego jako odpowiednik pręta stalowego, np. w zamian za pręt stalowy fi 10? Jakie rurki i pręty dobrze "współpracują" ? Np. węglowy pręt i rurka z mosiądzu, rurka aluminiowa czy tylko węglowa? Czy obie połówki skrzydeł na bagnetach z prętów trzeba skręcić, ściągnąć żeby się nie rozsuwały w locie? Skrzydło ma kesony balsowe, może rurkę węglową wkleić dłuższą niż bagnet w celu wzmocnienia konstrukcji? Mam ból braku planów, mam kilka starych książek Wojciechowskiego, Schiera, Sztorca, ale plany wcięło. Oglądam dostępne plany w necie, ale są zwykle poglądowe bez szczegółów. Może jest jakiś praktyczny poradnik, książka. Upatrzyłem sobie plany podobnych szybowców np. http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=419&products_id=8191 Portas - w przyszłości chcę dorobić wieżyczkę ze spaliną
eeemil Opublikowano 17 Marca 2016 Opublikowano 17 Marca 2016 Dziękuję Wam za podpowiedzi. Jaką średnicę ma pręt z włókna węglowego jako odpowiednik pręta stalowego, np. w zamian za pręt stalowy fi 10? Jakie rurki i pręty dobrze "współpracują" ? Np. węglowy pręt i rurka z mosiądzu, rurka aluminiowa czy tylko węglowa? Czy obie połówki skrzydeł na bagnetach z prętów trzeba skręcić, ściągnąć żeby się nie rozsuwały w locie? Skrzydło ma kesony balsowe, może rurkę węglową wkleić dłuższą niż bagnet w celu wzmocnienia konstrukcji? Mam ból braku planów, mam kilka starych książek Wojciechowskiego, Schiera, Sztorca, ale plany wcięło. Oglądam dostępne plany w necie, ale są zwykle poglądowe bez szczegółów. Może jest jakiś praktyczny poradnik, książka. Upatrzyłem sobie plany podobnych szybowców np. http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=419&products_id=8191 Portas - w przyszłości chcę dorobić wieżyczkę ze spaliną Tanie pręty węglowe lepiej stosować 1:1 względem stalowych, stalowe nawet jak słabsze to się tylko ugną, węglowe strzelają. Rurki mogą być alu, mosiądz, stal i zwijane z włókna szklanego. Najtaniej kupić rurki alu w markecie budowlanym, ale mosiężne się lepiej przyklejają. Polówek nie trzeba skręcać, wystarcza taśma klejąca na łączeniu (i poprawia aerodynamikę). Rurkę bagnetu lepiej wkleić do wewnątrz dźwigara, lub przykleić do sklejkowej ścianki dźwigara i owinąć nasączoną klejem nicią szklaną. http://pfmrc.eu/index.php?/topic/54962-p-szybowiecmotoszybowiec-3-35m/
Rekomendowane odpowiedzi