alkraj Opublikowano 30 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2016 Witajcie. Wiem, że na forum jest już temat z budowy tego modelu, ale nie będę się tam podpinał, bo chcę mieć własny temat, a co! Model, wiadomo, do akrobacji. Czy do 3D? Nie wiem, zobaczymy jak z wagą. Cel - oczywiście tak mało jak się da. Tartak cięty laserem dotarł do mnie dopiero w zeszłą niedzielę. Trochę długo to trwało, bo były problemy z dowozem do mnie do UK. No ale jest i jestem zadowolony. Co do wyposażenia.. Hmm..? Wyjdzie w praniu Docelowo planuję benzynę 30ccm, ale może będzie elektryk.. Zobaczymy. Serwa: - pewnie Hitec lub Savox. Resztę będę planował później. Przejdźmy do modelu: Tak wyglądała paczka i to co znalazłem w środku: Zauważyłem małe uszkodzenie, ale jak się potem okazało uszkodzona deska była gratis a pod spodem było to samo już bez uszkodzenia: Zabrałem się za wyciąganie elementów: Kadłub złożony na sucho: Zacząłem sklejać stateczniki. Okazało się, że na formatkach nie było czterech elementów pokrycia, więc zostawiłem to na później. Musiałem dokupić balsę 1,5mm: Prawie gotowe też są skrzydła. Miałem przeboje z dźwigarami, bo nie sposób dostać u mnie listewek 5x8 mm. Problem na szczęście rozwiązany. Pokażę to później bo teraz nie mam już czasu. C.D.N wieczorem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 30 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2016 Ok, lecimy dalej. O co chodziło z listewkami? Sprawa jest taka, że niestety tutaj mają wymiary w calach i ciężko było znaleźć listewki sosnowe 5x8 na dźwigary. Ostatecznie kupiłem o takie: Później przy pomocy zrobionej na szybko maszyny przeciąłem je na pół i wyszło elegancko. Prawie jak cięte laserem Trochę wystają, ponieważ mają grubość 6mm. Ale to nic. Plus z tego taki, że fajnie można doszlifować do krzywizny profilu. Skrzydło wygląda o tak: Balsy na natarcia oczywiście też nie dostałem. Za to kupiłem balsowy bloczek i, przy zastosowaniu tej samej techniki co w przypadku dźwigarów, zrobiłem listwy na krawędzie natarcia skrzydeł. Na razie tyle. W miarę postępu prac będę wrzucał zdjęcia. Mile widziane wszelkie uwagi i porady dotyczące wyposażenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 1 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2016 Zanim skleisz kadłub zamontuj półkę serwa gazu bo widzę ją w tle a później będzie z tym problem. Upewnij się z której strony masz sterowanie przepustnicą. Faktycznie na jednych formatkach mogło nie być elementów pokrycia statecznika pionowego. Tu są poprawione pliki http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=56&t=1328&p=13968#p13968 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 1 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2016 Brakujące elementy już zrobiłem, także ta sprawa załatwiona. Kabłuba jeszcze nie zacząłem kleić, bo ciągle zastanawiam się nad napędem :-/ Najbardziej pasuje chyba benzyna 30ccm, ale nie miałem nigdy takiego silnika i nie wiem czy zrobię wszystko jak trzeba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysiek M Opublikowano 1 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2016 A ja w tym rozmiarze samolotu polecę Ci napęd elektryczny , zastanów sie , przeanalizuj wszystkie za i przeciw i dobierz coś fajnego . W cenie silnika benzynowego znajdziesz spokojnie silnik i regulator , może starczybjeszcze na jakis pakiecik . Popatrz na coś u Niemca albo Austriaków . Powodzenia ! Ps. Pooglądaj jutuba , tam można sporo podpatrzeć jeśli chodzi o napęd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 2 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2016 Dalsza część budowy. Kadłub sklejony najpierw klejem CA a później wszystkie kluczowe miejsca poprawione klejem do drewna. Teraz będę musiał zakupić pręty węglowe 3mm, rurkę steru wysokości i rurę na łącznik skrzydeł. I teraz pytania: 1. Na łącznik skrzydeł rura węglowa czy alu? 2. Jak najlepiej rozwiązać mocowanie skrzydeł do kadłuba? 3. Czy są jakieś uwagi odnośnie budowy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 2 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2016 Mocowanie skrzydeł do kadłuba jest rozwiązane i nie trzeba tego rozwiązywać ponownie. W każdym skrzydle są przygotowane gniazda pod nakrętki kłowe M5 lub 6. Od wewnątrz kadłuba wkręca sie poliamidowe śruby i po sprawie. Na łącznik skrzydeł można zastosować zarówno rurę węglową jak i duralową lotniczą ( Pa5-lub 6- stare oznaczenia, teraz jest jakoś inaczej) a nie z marketów PA38 . Ja akurat mam dostęp do resztek po budowie motolotni chociaż i te zapasy się kończą. Rura węglowa będzie cholernie droga. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 2 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2016 Zakupiłem więc rury alu, bo jednak dostępnych mam więcej rozmiarów. Zamówiłem też śruby i nakrętki do mocowania skrzydeł. Teraz tylko czekam na przesyłkę :-) Zastanawia mnie dlaczego pręty węglowe są tutaj takie drogie.. Ponad £3 za sztukę i to jeszcze tylko 800mm długości. No ale nic, jeszcze jutro poszukam trochę tańszych i dłuższych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 3 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2016 Nie wiem dlaczego akurat w Anglii są takie akcje. Zarówno z kosztami przesyłki z/do tego kraju jak i z dostępnością podstawowego budulca modelarskiego. Pomimo że tam nie byłem i nie mieszkałem mam jakieś wyobrażenie przeszukując ebay. Tak czy inaczej, pręty węglowe zaprojektowałem ze względu na sztywność i łatwość ich montażu, jakąś tam dodatkową wytrzymałość konstrukcji też dają ale raczej pomijalną a to ze względu na powierzchnię ich klejenia do reszty. Listwy sosnowe w tym miejscu pozapadały by się od napinanej folii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 3 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2016 Tutaj, niestety, mało kto buduje modele od zera. Angole wolą kupić gotowy, bo łatwiej i szybciej.. Poza tym prawie wszędzie są wymiary w calach :-/ I tak na przykład, ciężko kupić balsę 1.5mm, za to wszędzie jest 1/16". To samo z listewkami i wszystkim innym. No ale nic, poszukam jeszcze dzisiaj :-) Na pokrycie kabiny i garbu idzie balsa 1.5mm czy 2mm? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 3 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2016 Pewnie miękka 2,5mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 3 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2016 Zamówiłem już pręty węglowe 3mm. Najtaniej znalazłem komplet 10szt za £24. Cena z kosmosu, no ale budować trzeba :-D Na dniach, jak juź dostanę wszystkie przesyłki, będę pokazywał progres. Jak na razie, widzę, zainteresowanie niewielkie, ale może będzie lepiej ;-) Pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 7 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Powoli zaczynam przyklejanie prętów węglowych. Używam do tego kleju epoksydowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 8 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2016 Do wklejania prętów używam średniego CA (połączenie węgiel -sklejka) lub rzadkiego ( węgiel-balsa). Żywica, szczególnie szybko schnąca bardziej oblepia niż skleja i w takim przypadku trzeba zmatowić powierzchnię węgla drobnym papierem ściernym. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 8 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2016 Nie wiem, zobaczymy jak z wagą. Cel - oczywiście tak mało jak się da. Skoro założony plan to walka z wagą to - 1. Na łącznik skrzydeł rura węglowa czy alu? Różnica w wadze rury węglowej a duralowej jest znaczna ,tym bardziej w tej wielkości modelu ,warto być konsekwentnym w każdy detalu a gram do grama i możesz sporo "ugrać" na całości. Szybko,fajnie Ci idzie praca przy modelu ,tym bardziej przy pomocy autora projektu. Co mnie się nie podoba - wg mnie dajesz zbyt duże ilości kleju,wszędzie widać go w sporym nadmiarze,pręty węglowe też niepotrzebnie klejem epoksydowym-masa ,reszta bez zarzutu . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 8 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2016 Model był projektowany pod trzęsącego się SAITO 125 więc jest trochę mocniej. Gdyby był w zamyśle modelem z napędem elektrycznym można by go odchudzić dużo bardziej. Dobrze wyważone napędy elektryczne (silnik +śmigło) nie obciążają tak konstrukcji jak silnik spalinowy. Rura węglowa o tej średnicy będzie kosztowała ze dwie stówy i wg mnie to przerost formy nad treścią. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 8 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2016 Niby tak Sławku, ale walka z wagą zawsze kosztuje ... czy to węglowe podwozie,rury,ażurowana konstrukcja ,delikatność itp itd Oczywiście do normalnego latania dural jak najbardziej się nada ,ale cena węglówki nie jest aż tak wysoka w porównaniu z cienkościenną duralową ! nie aluminiową rurą . Jaka jest średnica rury w tej Katanie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 8 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2016 Nie pamiętam średnicy ale pewnie w okolicach 30mm. Węglową trzeba by z płótna a nie z rowingu bo te póki nie są pęknięte to mają wytrzymałość. Ja miałem dostęp do duralu lotniczego ale już nie mam bo pozostałości rur się skończyły. Do oblotu wybrałbym dural no i może do wlatania się w model, potem można robić wariacje na temat wagi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 8 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2016 Myślę że nie ma co Alkowi mieszać w głowie,kupił rurę alu niech pozostanie . Na daną chwilę jak widać nie ma decyzji jaki napęd (choć to wg mnie podstawa biorąc się za budowę) więc dyskusja o wadze to takie gdybanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alkraj Opublikowano 8 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2016 Średnica rury to 25mm. Zakupiłem rurę cienkościenną duralową. Różnica w wadze to było dosłownie kilka gramów w porównaniu z węglem. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby później wymienić l :-) Co do kleju to faktycznie w niektórych miejscach sporo podkleiłem. Jest to bardzo wolno schnący klej i warstwa, która zostaje po wyschnięciu jest kilkukrornie lżejsza niż to co było nałożone. Rozumiecie, po wyschnięciu prawie nie ma śladu po kleju. Klej epoxy też dość wolno schnący i, o dziwo, dość rzadki, także dobrze się kleiło. Sławku, na garb i kabinkę dałem miękką balsę 1,5mm (właściwie 1/16", bo tu nie ma w milimetrach. To jest ok 1,6mm) 2.5 mm to raczej trochę gruba. Technika? Wiadomo: ciepła woda, namaczanie i pięknie się dopasowywało. Myślę że nie ma co Alkowi mieszać w głowie,kupił rurę alu niech pozostanie . Na daną chwilę jak widać nie ma decyzji jaki napęd (choć to wg mnie podstawa biorąc się za budowę) więc dyskusja o wadze to takie gdybanie Napęd będzie elektryczny :-) Chyba zapomniałem napisać w poprzednich postach. Przepraszam, mój błąd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi