Skocz do zawartości

Piper EPP z Cyber-Fly


japim

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Obiecałem, że opiszę mój nowy nabytek z Cyber-Fly.

Oto Piper J3 z EPP.

 

piper_epp_03.jpg

 

Jak już wspominałem model jest beznadziejnie prosty do złożenia i do pilotowania.

Wystarczą dwa wieczory i model jest gotowy do lotu.

W zestawie przychodzi kadłub z czarnego EPP, dwie połówki skrzydeł, statecznik pionowy ze sterem kierunku oraz statecznik poziomy i dwie połówki steru wysokości. Do tego były dwa pręciki ze szkła (nie węglowe), dwie laminatowe dźwignie oraz komplet zawiasów do zalewania CA.

 

Montaż:

Zacząłem od steru wysokości.

Szczelinę w kadłubie trzeba delikatnie poszerzyć aby dopasować do grubości płytki statecznika pionowego. Ponieważ dostarczone pręciki nie starczyłyby na wykonanie usztywnienia statecznika, więc na tyle płytki statecznika przykleiłem wzmocnienie z balsy 1,5 mm. Połówki stery wysokości połączyłem aż trzema pręcikami wklejonymi w różnych miejscach. Okazało się, że zawiasy po nasączeniu robią się strasznie sztywne i przy wychylaniu jednej połówki druga zostaje daleko w tyle... Tutaj lepiej by się nadawał pręcik węglowy 2mm lub nawet jakaś rurka albo listewka. Krawędź sterów sfazowałem nożem pod kątem 4mm zostawiając ok 2mm na wklejenie zawiasu. Na jedną połówkę wystarczą dwie połówki zawiasu.

 

Następny jest statecznik pionowy. Niestety musiałem dociąć kawałek EPP z zestawu mojego Ki64, bo nie był zachowany kąt prosty i byłby problem z zamocowaniem steru kierunku. Ster kierunku zaokrąglony na spływie i sfazowany przy zawiasie obustronnie z zostawionym 2mm "ciałem" na zawias.

 

Skrzydła:

Dwie połówki skrzydeł skleiłem CA. Po wyschnięciu zrobiłem podłużne nacięcie na pręciki szklane. Jeden na górze i jeden na dole. Wystarczy wcisnąć, zalać CA i skrzydła gotowe.

 

Kadłub:

Na łoże silnika wykorzystałem kawałek sklejki 3mm wklejonej na CA. Wcięcie na silnik trzeba było wcześniej dopasować do średnicy silnika. Wyprofilowanie na skrzydła jest takie sobie - ale wystarczy dopchnąć skrzydła do samego początku na skraj "kabiny" i jest O.K.

Na środku trzeba wybrać trochę materiału aby skrzydła miały większy kontakt powierzchnią kadłuba.

 

W pierwszej wersji skrzydła przykleiłem na CA bezpośrednio, ale ponieważ profil nie jest płaski więc de facto trzymał się tylko w środkowej części a krawędź natarcia wisiała w powietrzu. Potem śrubokrętem wybiłem dwie dziurki z przodu i z tyłu i przełożyłem przez nie patyczki do lodów - które okazały się być z buczyny - jednego z najtwardszych gatunków drewna :) Przerzuciłem dwie recepturki i gotowe.

 

Wyposażenie przymocowałem na opaski zaciskowe. Dwie do regulatora Dynam 18A, serwa HTX 9gm zamocowane na wcisk. Odbiornik ART-Tech - też na opaski.

Pakiet 2S 1300 HTX v2 otrzymał dorodne wycięcie w kadłubie i mieści się na szerokość całkowicie.

 

Popychacze z drutu 0,8 mm w koszulce od bowdena. Miałem zastosować regulację na literę V ale ponieważ, druciki musiały być odgięte od kadłuba, więc zrobiłem to mniej więcej pod kątem 45st zapewniając sobie jako taką regulację.

 

Na zdjęciach widać modyfikacje w postaci podłużnych listewek do mocowania telefonu komórkowego w celu robienia zdjęć z powietrza. Dzisiaj dorobiłem drugi komplet listewek 4cm poniżej obecnie widocznych aby aparat celował dokładnie w poziomie a nie pod kątem w dól.

 

Wrażenia:

Model jest banalnie prosty w montażu jak i w pilotażu pod warunkiem, że nie przesadzi się z wychyleniami. Model ma dość duży wznios (fabryczny) co oznacza, że reaguje z pewnym opóźnieniem. Mojemu synowi ograniczyłem wychylenia do ok 5-7 mm w każdą stronę i można było nim spacerować. Przy silniku TowePro 2408-21T i śmigle 8x4 model wznosi się dynamicznie pod kątem ok 45 stopni. Przy 1/3 mocy lata poziomo. Przy wyłączonym silniku model szybuje... i trudno się nim ląduje ze względu na doskonałe szybowanie. Przyzwyczajony jestem raczej do "pionowego" siadania kombatów EPP czy prawdziwych kombatów, więc w paru pierwszych lotach mi to przeszkadzało, bo parę razy przestrzeliłem pas.

 

Dodatkowe modyfikacje:

Skróciłem kołki pod gumę. Guma to tzn "gaciówa", która ma tą zaletę, że się słabo rozciąga co jest dobre, bo ma słabą siłę trzymania i za bardzo nie wrzyna się w płaty EPP, ale w pewnym momencie ma punkt martwy i dalej już się nie rozciąga. JA gumę dałem jako uzupełnienie klejenia CA - tak na wszelki wypadek. Trzeba by lepiej dopasować kadłub do profilu skrzydła. Na krawędzi spływu dałem kawałek forniru 0,8mm aby zabezpieczyć krawędź spływu przed gumą.

 

Nie mam wagi - jednak model wyszedł bajecznie lekki. Z telefonem Ki850 wznosi się tak jak bez obciążenia... i podobnie szybuje. Tak więc 120 g ekstra mu nie szkodzi i pewnie poleciałby nawet na wyposażeniu standard.

 

Polecam wszystkim na pierwszy model. Podsumowując koszt modelu gotowego do lotu to jakieś 220 -250 zł (z osprzętem z UH) bez nadajnika.

 

Więcej fotek:

piper_epp_01.jpg

piper_epp_02.jpg

piper_epp_04.jpg

piper_epp_05.jpg

piper_epp_06.jpg

piper_epp_07.jpg

piper_epp_08.jpg

piper_epp_09.jpg

piper_epp_10.jpg

piper_epp_11.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 138
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Model ma stosunkowo duży wznios i bardzo niski środek ciężkości. Z rad Marka i z mojego doświadczenia, wynika że stery wysokości i kierunku czynią ten model wyjątkowo żwawym. Do lotów z lotkami trzeba zmniejszyć wznios do zera i umieścić wyposażenie powyżej linii środkowej kadłuba. Inaczej model będzie miał zbyt dużą bezwładność i będzie reagował na nie w sposób znikomy lub w ekstremalnych przypadkach nawet przeciwnie do zamierzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie szukam czegoś co pozwoli mi na treningi z lotkami. Wlasnie jestem ciekawy czy ten model bedzie sie do tego nadawal. Bez lotek mam RWD (wlasnie skonczylem go remontowac po zlamaniu skrzydla). Moze w takim razie jakies inne propozycje czy probowac z tym J3+lotki? Powiecie - zrob skrzydla RWD z lotkami... ale jakos chcialbym EPP, nie mam niestety ostatnio czasu na budowe a chce latac:) EPP wybaczy mi wiecej bledow niz depron.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pomyśl nad tym :idea: :

http://cyber-fly.pl/produkt-727.html

Nie miałem tego modelu ale jak się zmieścisz w 300g to nie powinien latać ani szybko ani nerwowo. Oczywiście na początek małe wychylenia i latanie bez wiatru.

Trenerek z lotkami za szybko ci się znudzi a tym będziesz mógł zawsze poświrować.

Jak go uszkodzisz to i tak bez większych problemów go naprawisz :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pomyśl nad tym :idea: :

http://cyber-fly.pl/produkt-727.html

Nie miałem tego modelu ale jak się zmieścisz w 300g to nie powinien latać ani szybko ani nerwowo. Oczywiście na początek małe wychylenia i latanie bez wiatru.

Trenerek z lotkami za szybko ci się znudzi a tym będziesz mógł zawsze poświrować.

Jak go uszkodzisz to i tak bez większych problemów go naprawisz :wink:

 

Rowniez nad tym rozmyslalem ;)

Wlasnie idzie do mnie wyposazenie podobne do japim'a x2 z HC:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4853

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6469

+oczywiscie serwa hxt

 

Kupilem to by wlozyc do jakiegos EPP. Mysle ze powinno byc w sam raz do ww modelu. Cala zabawa polega rowniez na tym bym wciagnal swoich znajomych w te hobby, juz jest dosc duze zainteresowanie :) (na poczatku byly smiechy i chichy a dzis dwoch - przy piwku - pomagalo przy oklejaniu skrzydel RWD)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciach widać modyfikacje w postaci podłużnych listewek do mocowania telefonu komórkowego w celu robienia zdjęć z powietrza. Dzisiaj dorobiłem drugi komplet listewek 4cm poniżej obecnie widocznych aby aparat celował dokładnie w poziomie a nie pod kątem w dól.

 

Czy mogę prosić ododatkowe zdjęcia pokazujęce ten sposób mocowania.

 

Jak długo lata Ci na tym pakiecie?

 

Czy możliwe jest zastosowanie pakietu 3S o zbliżonej pojemności?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto sposób mocowania aparatu:

piper_aparat_1.jpg

piper_aparat_2.jpg

piper_aparat_3.jpg

 

Dodatkowo skrzydła przeszły dwie modyfikacje, żeby guma nie wrzynała się w materiał.

Z przodu dałem dwa kawałki forniru 0,8mm zawinięte dookoła krawędzi natarcia.

piper_mod1.jpg

 

Z tyłu od dołu ten sam fornir 0,8 a na górze sklejka 2mm. Teraz nic się nie odkształca :)

piper_mod2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.