japko95 Opublikowano 8 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 8 Lutego 2017 Cześć, zrobiłem sobie ostatnio skrzydełko metodą styro-fornir, niestety powstało sporo "zapadlisk" poszycia równoległych do dźwigara (prostopadłych do cięciwy) i najczęściej w okolicy brzegu płata i w pobliżu dźwigara. Czy ktoś się spotkał z takim zjawiskiem i doszedł do tego czym to było spowodowane? Ja mam dwie teorie, pierwsza to zbyt duże obciążenie przy schnięciu. Nie chce mi się jednak za bardzo w to wierzyć gdyż skrzydło dociskałem jedynie książkami, a wiem że niektórzy robią to nawet akumulatorami samochodowymi i nic się nie dzieje. Druga to fornir słabej jakości, ja zastosowałem dokładnie ten http://www.modelpartner.ig.pl/sklep/index.php?77,fornir-ceiba-0-6-mm-28cm i muszę stwierdzić, że był on raczej kiepskiej jakości, pękał praktycznie od patrzenia na niego. Czy fornir słabej jakości może być przyczyną zapadania się poszycia? Druga sprawa, czy zna ktoś sklep z dobrej jakości fornirem w aglomeracji śląskiej lub też pewny sklep wysyłkowy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 9 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2017 To chyba nie jest efekt zapadania - tylko odklejenia. Na niedoklejonym fornirze powstają charakterystyczne bąble. Nie napisałeś jakim klejem kleiłeś (żywica/polimer/poliuretan/wikol?) Używałem różnych fornirów. I takich super duper i ostatniej jakości. I nawet beznadziejnie krzywy fornir dociśnięty super mocno i dobrze doklejony do rdzenia dawał satysfakcjonujące efekty. Ale miałem tez sytuacje gdy na dobry fornir dałem za mało poliuretanu a ten nie spuchł tak jak tego oczekiwałem i miałem bąble... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japko95 Opublikowano 9 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2017 Kleiłem soudalem 66. Faktycznie, eksperymentowałem z minimalną ilością kleju, chciałem maksymalnie zejść z wagi. Przemek, czy przy klejeniu żywicą miałeś problemy? Zastanawiam się czy następnym razem nie użyć żywicy. Epidian 53 się nada? Słyszałem że potrafi wyżreć styro. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 9 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2017 Jak pożałowałem soudala to właśnie miałem niedoklejone skrzydło. Najlepiej klei mi się żywicą (E52) i polimerem (zwykły Dragon) i zazwyczaj wybieram Dragona, bo jest mniej upierdliwy a równie dobry. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japko95 Opublikowano 9 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2017 Ok, dzięki. Podbijam pytanie o dobre źródło forniru. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 9 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2017 1. Allegro / sklepy modelarskie 2. lokalny sklep z fornirem Tak jak powiedzialem - to nie fornir jest winny. Bo nawet pofaldowany fornir jak scisniesz decha i 30 sciskami to sie ladnie przyklei. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japko95 Opublikowano 9 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2017 To może podpowiesz gdzie na allegro dostanę formatki o długości przynajmniej 70 cm w ilościach niehurtowych (bo takie oferty widzę głównie na allegro). Sklepów lokalnych nie znalazłem, dlatego pytam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 9 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2017 Wpisz "fornir 0.6" i masz: http://allegro.pl/brzoza-18-8x266-fornir-okleina-naturalna-0-6mm-i6712631555.html http://allegro.pl/fornir-mahon-sapeli-flader-240x44cm-x-0-6mm-i6664683795.html http://allegro.pl/fornir-okleina-sapeli-pasiak-22x255cm-x-0-6mm-i6026897482.html Ale ceny jak w modelarskim. Kiedys kupowalem na Allegro - teraz kupuje lokalnie. Cena z modelpartner jest moim zdaniem akceptowalna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grabcio Opublikowano 10 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2017 Powrócę na chwilę do kleju poliuretanowego Soudal 66. Aby ładnie się spienił powierzchnie klejone powinny być wilgotne. Na sucho klej ten kiepsko się sprawuje - nie pieni się lub pieni grubymi, rzadkimi bąblami i nie wypełnia nierówności. Oklejany rdzeń powinien być gładki, bez zagnieceń i lokalnych przepaleń. Oklejając rdzenie styro fornirem lub balsą rdzeń posmarowałbym klejem, a arkusz pokrycia od strony rdzenia prysnąłbym jakimś zraszaczem (mgiełką wodną) i dopiero położył na rdzeniu i dobrze docisnął. Na docisk stosuję różnej wielkości tzw. torebki strunowe wypełnione luźno piaskiem lub solą kuchenną - bardzo ładnie układają się na krzywiznach zapewniając równomierny docisk. W ten sposób robiłem ostatnio garb na kadłubie za kabiną w modelu Edge 540 (2,2m) i nie mam zastrzeżeń do jakości klejenia balsowego poszycia do rdzenia styro. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi