Skocz do zawartości

Dobor holownika pod szybowiec.


Marcin

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Koncze prace nad 4m szybowcem. Bedzie potrzebny holownik. Waga szybowca 4.5kg. jaki holownik? Czy 2m Pilatus Porter z mala benzyna, okolo 25cc da rade?

  • Odpowiedzi 48
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

w numerze 4/99 Modelarza był o tym artykuł i autor podał przykład, że do jego szybowca (2 metry rozpiętości) używali górnopłata o rozpiętości 1,5 metra z silnikiem 6,5cm3 i masie 2,5kg a potem 1,8 metra rozpiętości z silnikiem 10cm3 i masie 3,5kg i ten drugi model radził sobie znacznie lepiej.

Opublikowano

U nas na lotnisku takie modele holowalismy piperkiem ok 2,5m rozpietosci z silnikiem 36ccm z makity. Moze ten pilatus da rade. Moze to jest pilatus zakupiony od Jacka Jakubowicza z trzebini?? Jezeli tak to spokojnie pociagnie tego szybola.

Opublikowano

W naszym zestawieniu ciąg silnika wynosił ok 60% wagi całego zestawu (holownik 1,6m 2,9kg + szybowiec 2,6m 1,3kg ciąg silnika ok 2,5kg) i latało to całkiem bezpiecznie i przyjemnie. Po dodaniu do tego zestawu jeszcze jednego szybowca (1,8m 0,8kg) - ciąg silnika spadał do ok 50% wagi zestawu i był już problem z samym rozbiegiem z trawy (oba szybowce bez kółek) ale sam lot i wznoszenie nadal przyzwoite.

 

Ogólnie rzecz biorąc również mnie to zastanawia co istotne jest przy wyborze holownika i silnika do niego i jaki parametr brać po uwagę aby pierwsza próba holowania była bezpieczna a nie "może się uda" :)

 

Ze stosunku wagi Twojego zestawu (pilatus 2m + szybowiec 4,5m) do silnika benzynowego 26cm - powinno latać. Ale jak w praktyce?

Opublikowano
Ze stosunku wagi Twojego zestawu (pilatus 2m + szybowiec 4,5m) do silnika benzynowego 26cm - powinno latać. Ale jak w praktyce?

 

No wlasnie - co prawda holowanie minute dluzej nie bedzie problemem ale jednak po co inwestowac w holownik ktory jakiegos 6kg laminatowca juz nie uciągnie.

 

Dlatego wciąż zastanawiam się czy dać kasę za gotowego 2metrowca czy jednak budować 2.5m pilatusa. Co prawda mógłbym do 2metrowego dać jakiś 40cc silnik, ale czy to nie bedzie za wiele - czy model wytrzyma i czy sam platowiec nie wyjdzie za ciężki. :|

Opublikowano

Mi też ale spełnia większość twych założeń i jest w miarę tani. Zresztą konstruktor przewidział go jako holówkę czyli lot w górę i zejście do ziemi, zero akrobacji to i uroda nie musiała stać na wysokim poziomie.

Opublikowano
Mi też ale spełnia większość twych założeń

 

Hehe - estetycznego nie spełnia :D.

Wracając do meritum - moim zdaniem "da radę" ale bez nadmiaru mocy - a ten szczególnie gdy piloci w holowaniu jeszcze niedoświadczeni a modele większe/droższe mile widziany jest :)

  • 1 rok później...
Opublikowano

Aby nie zakładać nowego tematu to podłącze się istniejącego.

Interesują mnie Wasze opinie na temat holownika do modeli szybowców (makiet) o masie do 10kg.

Wstępnie zastanawiam się nad modelem Miss Morava z silnikiem DLE-55.

Co sądzicie o tym modelu lub czy macie jakieś inne propozycje ? (Pilatus odpada, jest szkaradny 8))

Opublikowano

U nas w Koczargach używamy właśnie Miss Moravy z silnikiem 58ccm i spokojnie można pociągnąć modele do 10kg (największy jaki holowałem to 5m i 12kg). Model bardzo stabilny i odporny, zwarta konstrukcja, jedynie trzeba dosyć dobrze wzmocnić przejście silnik-kadłub.

Opublikowano
U nas w Koczargach używamy właśnie Miss Moravy z silnikiem 58ccm i spokojnie można pociągnąć modele do 10kg (największy jaki holowałem to 5m i 12kg). Model bardzo stabilny i odporny, zwarta konstrukcja, jedynie trzeba dosyć dobrze wzmocnić przejście silnik-kadłub.
Bardzo dziekuję za informację.

A były jakieś problemy z przejściem silnik-kadłub ? Czy poprostu już "na oko" widać że to jest słaby punkt modelu ?

Jakiej firmy jest silnik ?

Masz może jakies szczegółowe zdjęcia modelu ?

Opublikowano

Miss Morava to dobry wybór,u nas w klubie służy juz cztery lata intensywie lata holując szybowce i wywozi skoczka rc.Silnik to mvvs 45cm.Przeżyła dwie kraksy i dwa remonty.Po pierwszej kraksie była okazja wzmocnić cały przód aż do podwozia tkaniną 80g.Kraksy z winy pilotów ,a tak pozatym lata rewelacyjnie nadaje się nawet do nauki latania.Klapy super skuteczne.Mogę polecić ten model.Zdjęcia na naszej klubowej stronie.

Opublikowano

Ze wzmocnieniem kadłuba już ubiegł mnie Janusz, ale dodam jeszcze, że ewentualny brak wzmocnienia daje o sobie znać przy mocniejszym silniku. Przód kadłuba dostaje lekkiego "rozluźnienia" w osi poziomej. Laminat powinien załatwić sprawę.

Jak wspomniał motyl silnik to mvvs. Z tym napędem można pokusić się o wstęp do akrobacji 3D ;)

Opublikowano

Dziekuję za informację - już raczej na pewno będzie to Miss Morava :-D.

Wstępnie ma być gotowa na początek przyszłego sezonu :-).

Tak myślę, że na samym początku wykonam to wzmocnienie o którym była mowa - aby później nie było niespodzianek.

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok później...
Opublikowano

Aby nie było podejrzeń że mój projekt holownika upadł, to poniżej przedstawiam zdjęcie z jednego z pierwszych holowań jakie wykonał w zeszłym sezonie.

_5230402a.jpg

Ogólnie to model był intensywnie eksploatowany. Największy szybowiec jaki dotychczas holowałem to ASG-29 (5m, 7,2kg) (

).

Moja MissMORAVA posiada silnik Turnigy 50ccm i gotowa do lotu waży 9,5kg.

Silnik jest w sumie OK, trochę mocno brudzi, no i czasem ciężko go odpalić (http://www.youtube.com/watch?v=TRglHEWibXs), ale jak już odpali to potem chodzi bez problemów. :-)

Na ten sezon w sumie zmian w modelu nie ma, jedynie podwozie zmieniłem na węglowe. W planach jest jeszcze żyroskop na ster kierunku.

Img_1482a.jpg

Śmigła używam made by Biela, wszystkie serwa mam analogowe, do zasilania elektroniki mam dwa pakiety NiCd 2400mAh oraz Emcotec DPSI RV mini 6 magic.

Z denerwujących spraw w modelu to jest przednia szyba, w sumie mam już trzecią. Wszystkie pękają przy śrubach i matowieją na zagięciu. Krótko po zakupie zmieniłem tylne kółko na takie z ośką podpartą na obu końcach i z krótszym ramieniem. Oryginalne wyginało się na boki i dodatkowo przy lądowaniu "z przytupem" uszkadzało ster kierunku

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.