Skocz do zawartości

Relacja z budowy: PA Katana Mini - gotowy do oblotu :)


Gość tom_tom

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, przedstawiam mój model małej Katany, wykonany z zestawu Precision Aerobatics. Jest piękny i precyzyjnie wykonany - aż miło się go buduje :) W razie zainteresowania, zamieszczę relację z budowy na Forum oraz parę użytecznych tipsów, podpatrzonych u innych.

 

Edit: relacja z budowy jest juz zamieszczona tutaj:

 

http://www.szabatowski.com/forum/viewtopic.php?p=16493#16493

 

Pozdrawiam - Tomek

 

P.S. czasem zdjęcia się nie wyświetlają poniżej, więc dodaję bezpośrednie linki do zdjęć jakby co :)

 

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1166348

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1166350

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1166349

 

a1166348-57-katana%201.jpg

a1166349-26-katana%202.jpg

a1166350-215-katana%203.jpgrelacja z budowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

rozumie, że na trzecim zdjeciu specjalna komisja bada jakość wykonania modelu?

 

Mała uwaga, koniecznie wzmocnij skrzynke na której zamotnowany jest silnik bo oryginalna jest za delikatna i silnik potrafi sie z niej uwolnic, u nas na lotnisku zdarzył sie taki przypadek a z tego co opisuja inni nie był on odosobniony. Druga sprawa to podwozie, jezeli chcesz latać na trawiastym lotnisku tez pasowało by je wzmocnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady :)

 

Dodałem linki do zdjęć w pierwszym poście, jakby zdjęcia się nie wyświetlały.

 

Podwozie wzmocnione według metody opublikowanej przez Bena z WKM forum, a łoże silnika wzmocniłem rowingiem węglowym (zrobiłem coś w stylu klatki - naniosłem rowing na elementy sklejkowe)

 

Co do lądowania na trawie - te małe kółeczka... dramat będzie na pewno... Dziś ładna pogoda, więc jak wrócę z pracy to może oblocik :)

 

Mam fotki z budowy - wzmocnienia podwozia, łoza silnika itd... - w miarę wolnego czasu opublikuje to na Forum (może dziś lub jutro)

 

Edit: relacja z budowy jest tutaj:

 

http://www.szabatowski.com/forum/viewtopic.php?p=16493#16493

 

Pozdrawiam goraco - Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :)

 

Katanka waży 755 g z zasilaniem Dualsky 3S1P 1200 mAh, a jak dowaliłem 3S2P 2100 mAh, to waży 840 g

 

A w środku modelu mam: silnik Keda A2215M, śmigło APC 11x5.5E co daje około 0,95 kg ciągu (mierzyłem trzymając model pionowo, obciążony ciężarkami, aż siła ciągu zrównała ciężar modelu), zasilanie 3S2P Dualsky 2100 mAh. Na początek wystarczy myslę.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

zabrałem sie za stworzenie opisu budowy Katany Mini, a dokładniej rzecz biorac, skupiłem się na modyfikacjach, mających na celu wzmocnienie newralgicznych elementów konstrukcji.

 

Na razie w wersji angielskiej na RC Groups (dłuuuugi post na końcu strony) - upload zdjeć. Za niedługo przerzucę tutaj w wersji polskiej.

 

Edit: w wersji polskiej jest tutaj:

 

http://www.szabatowski.com/forum/viewtopic.php?p=16493#16493

 

Wersja na RC Groups:

 

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=440598&page=330#post6867780

 

BEN i Krzysztof - Wasz patent z kołeczkami, do których mocuje się podwozie, uratował mi dzisiaj model podczas oblotu.

Gdy byłem modelem w powietrzu już dobrych parę minut, zaczął nagle przywiewać wiatr i pojawiły się rotory, i w żaden sposób nie mogłem opanować modelu, tak nim rzucało (dosłownie o 5-6 metrów w górę i w dół). Myślałem już, że Katanka grzmotnie o ziemie i pozbieram ją do reklamówki. Żałowałem, że nie dowaliłem tam z 500 gram ołowiu.

Podczas jednego takiego przyduszenia, po prostu wyczekałem na odpowiedni moment i pacnąłem o ziemię, jak robią to piloci Top Gun lądując na lotniskowcach (hahaha poważnie tak to wyglądało). Podwozie pięknie wyrwało się z kołeczków, model siadł na brzuchu, nic mu sie nie stało (tylko śmigło poszło - APC !!! 11x5,5, jak się łamie APC w takim modelu, to zwykle jest dramat, a tu NIC się nie stało)

 

... no widzę, że wał silnika jednak skrzywiony, ale mam drugi :)

 

W każdym razie Katanka spisała sie dzielnie w warunkach bojowych, to był oblot o przeżycie :)

 

Pozdrawiam z zimnego i wietrznego Bielska - Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jestem tu nowy.

Bedac pod wrażeniem reklamy Katany Mini z Precision Aerobatics, zrobilem prawie identyczna ale... o rozp 1100mm na motor 6,5ccm. Jest to bardzo przyjemny model akrobacyjny - jednak wymagajacy. Konstrukcja rozrysowana w AutoCad; elementy wycinane laserowo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zgodnie z obietnicą napisaną na początku tematu, zamieszczam parę udoskonaleń, dotyczących budowy modelu Katana Mini, australijskiej firmy Precision Aerobatics.

 

Generalnie model jest w pełni udany. Zadziwia fakt, że jest bardzo mocny jak na tego typu konstrukcje, a to za sprawą weglowych rur w skrzydłach (dźwigar, krawędź natarcia) oraz wielu inteligentnych wzmocnien kadłuba. Bez problemu znosi koziołki po ladowaniu, cyrkle, nawet lądowania kończace się połamaniem śmigła APC, a także pionowy upadek ze ściany w pokoju :) W powietrzu potrafi latać szybko jak mały przecinak, jak i bardzo wolno, na duzych kątach natarcia - bardzo trudno go przeciągnąć.

 

Mój model lata już parę tygodni i miałem niejedną okazję, aby przekonać się "w praniu" o celowości i skutecznosci usprawnień.

 

Budowa:

 

Na początek gęstym CA zalałem łączenia elementów wewnątrz kadłuba, szczególnie w rejonie wręgi czołowej oraz w rejonie mocowania podwozia.

 

Nastepnie wykonałem nastepujace rzeczy:

 

1. Wzmocnienie łoża silnika, przez nalaminowanie rowingu węglowego na elementy sklejkowe, tworząc "klatkę". Duzo Katanek kończyło z wyrwanymi silnikami (puszczało mocowanie wręgi, do której mocowany był silnik) oraz z połamanym łożem silnika po przywaleniu w glebę.

 

48791672c45b6038m.jpg 9fc62e121eae7f9fm.jpg 6709e5d002631fa3m.jpg 9d6081eb0a30bd2fm.jpg

 

2. Dodanie małego dodatkowego wlotu powietrza, chłodzącego silnik. powód - w pierwszej wersji mój model miał silnik KEDA A22-15, który był obciążony do granic śmigłem 11x5,5 APC i bardzo się grzał. Później został zastąpiony przez mocny silnik Dualsky - problem grzania się silnika minął.

 

bdc926e3ee0e520em.jpg bd48c93a0dc349d6m.jpg 1f3365ca9598fc90m.jpg cd4d48b5042e5d35m.jpg

 

3. Wzmocnienie mocowania podwozia, poprzez wklejenie 12-13 mm długich kołeczków (takich jak do łączenia mebli), w ktore później wiercimy otworki i wkręcamy wkręty do drewna (na początek małe wkręty 2x12 mm, potem w miarę coraz delikatniejszych przyziemień, mozna dać 3x12 lub 4x12)

 

3f50084616e065f9m.jpg 61e9b559bc143d40m.jpg 2d553dfe27783135m.jpg f9c1443da89b12f5m.jpg

 

w celu dokładnego wyznaczenia otworów, użyłem wcześniej przygotowanego szablonu z kartonu

 

d2012a565bdaca2fm.jpg

 

i już gotowe otwory na kołeczki

 

6ebf4633ad4635f1m.jpg 8a00b1b012115fc8m.jpg

 

kołeczki wkleiłem na rzadkim CA i później zalałem gestym CA

 

dfe59527ed8e0988m.jpg

 

wiercenie otworków w kołeczkach wiertłem 1 mm za pomocą dremelka - znów wykorzystałem szablon do wyznaczenia otworków

 

6e3de174f9563058m.jpg c044dacd7acfda97m.jpg

 

i przykręcenie gotowego podwozia

 

ba2ebeaa95091a14m.jpg 2c84adc627821932m.jpg

 

Przy zbyt gwałtownym lądowaniu, wkręty wyrywają się z kołeczków lub zostają ścięte, co oszczędza spodnią część modelu przed zniszczeniem (ogladałem fotki, na których cała spodnia część modelu była wyrwana wraz z podwoziem, ponieważ było ono przykręcone metalowymi lub poliamidowymi śrubami). W powstałe po kraksie powiększone otwory, wkręcałem wkręty o numer większe, lub robiłem nowy gwint na Poxipolu. Podczas mocnego uderzenia, podwozie ładnie "chowa" się pod model, amortyzując uderzenie. Tak zachowało się moje podwozie po walnięciu o glebę:

 

0ec79c901678c7c1m.jpg 80295d7dd45d0373m.jpg 5e4194b6c2a5c08am.jpg 4803a99e78ed1b19m.jpg

 

Tą metodę zaczerpnąłem z Forum http://www.alexrc.com/v-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=7442&highlight=katana

 

(tutaj wielkie dzięki dla BENa i Krzysztofa - autorów metody)

 

4. Wywalenie szarej folii i wklejenie na jej miejsce eleganckiego ciemno-szarego depronu - elegancka kabinka :)

 

bb5dfd1ad129d4fem.jpg 21f5c01db1f3468fm.jpg

 

5. Naklejenie na model czarnych kwadracików, wyciętych wcześniej z folii Oracal przez moją kochaną i cierpliwą Żonę :)

 

a72b4c5f64617638m.jpg 93c80c6c324813d5m.jpg 8939b776a72927dfm.jpg b2e5adb126b36b28m.jpg

 

i oto model gotowy do lotu :)

 

809b57e2702656f4m.jpg ee382c259897fbf4m.jpg 22e09b59b0bd160bm.jpg

 

.... i jeszcze skrupulatny i bezwzględny Audit Kontroli Jakości Wykonania oraz Badanie Statycznej Wytrzymałosci Płatowca :)

 

7fafdddadd1ca25dm.jpg

 

6. Pozostałe sugestie: zauważyłem, że model jest szalenie czuły na położenie środka ciężkości. Trzeba umieścić go dokładnie tam, gdzie przewiduje producent. Ja latam ze ść 85 mm od krawędzi natarcia.

 

Moim zdaniem model jest stanowczo za lekki jak na takiego akrobata. Fajnie kreci się figury 3D, ale już "dostojna" akrobacja jaka preferuję, jest utrudniona, ze wzgledu na nieustanne rzucanie modelem przez termikę czy wiatr. Ja dowaliłem ciężki pakiet Li-Pol i jest ok (masa ok. 900 g)

 

Podczas podpinania napędów sterów, niedopuszczalne sa jakiekolwiek luzy. Tym bardziej użyte serwa nie mogą posiadać luzów. Tanie serwa posiadajace luzy odpadają zupełnie - latać się nie da, minimalny luz powoduje wychylenie sterów +/- 2 mm, i model sam zaczyna kręcic akrobacje.

 

Wersja angielskojęzyczna na RC Groups:

 

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=440598&page=330#post6867780

 

Pozdrawiam - Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 3 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.