Skocz do zawartości

MBT - Mały Balsowy Trenerek


a_skot

Rekomendowane odpowiedzi

Zainspirowany "obrazkami" znalezionymi w sieci zabrałem się za budowę małego, całkowicie balsowego trenerka. Póki co, wystrugałem coś takiego

 

pa061351hy3.jpg

 

Waga tego co na zdjęciu - 40 g., długość 540 mm. Konstrukcja banalna, dopasowywana pod posiadane wyposażenie i nie wymaga chyba wyjaśnień. Wszystko to balsa z wyjątkiem wręgi silnikowej (sklejka 4mm) oraz przedniej, dennej części kadłuba i "maski" (sklejka 1 mm). Pozostało mi jedynie wkleić rurki bowdenów i zamknąć kadłub. Balsą - 1mm.

Modelik nie będzie oklejany. Pozostanie w naturalnym kolorze drewna, no może dam jakieś wyróżniki na lotki i ster wysokości coby mnie się nie "potaśtało" gdzie góra a gdzie dół :wink: Cóż więcej o modeliku. Płat konstrukcujny, całkowicie kryty balsą, rozpiętość ok. 850 mm, cięciwa 135 mm. Sterowanie lotki, wysokość, kierunek. Przewidywane wyposażenie:

serwa - 3 x Dynam micro 8.4g

odbiornik - Hitec HFS-05MS

akumulatory - 2s 1050 mAh LiPo FullyMax

napęd - Robbe ROXXY BL 2815

regulator - Dynam 10A

waga do lotu - ? g

I to narazie wszystko. Budowa trwa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 41
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 2 tygodnie później...

Prace nad modelem trwają. Wszystko posuwa się, jak to u mnie, powoli, ale do przodu :wink:

Zamknąłem jedną część kadłuba. Fotki tym razem z piwnicznej izby :wink:

 

a141355nx3.jpg

 

Druga strona zostanie zamknięta po wykonaniu skrzydełka i wstępnym wyważeniu. Może trzeba będzie coś na ogon dołożyć? Zabrałem się zatem za skrzydełko. W założeniu całe kryte balsą. Może wyjść troszkę ciężko, ale konsekwentnie będę swoje założenia w tym projekcie realizował. W najgorszym razie model trafi na półkę :wink: Poniżej seria fotek obrazująca sterowanie lotkami.

 

a141353wd3.jpg

 

a141354lg3.jpg

 

Rurka bowdena wklejona została w dwa elementy wykonane z balsy 3x8. Dźwignia ze szprychy rowerowej. Całość, wklejona na swoje miejsce tak wygląda.

 

a141358vw3.jpg

 

Oczywiście przed montażem całości wykonałem stosowne wycięcia.

 

a141356em2.jpg

 

a141357no1.jpg

 

a141359pt4.jpg

 

Taki sposób mocowania sterowania lotek wymusza przeniesienie osi obrotu lotek do wnętrza skrzydła. Komplikuje to nieco konstrukcję i niestety dodaje trochę wagi, a w planach jest jeszcze uproszczone oświetlenie :) "Zawiasy" wykonam chyba z drutu 1mm, a może uda się to rozwiązać za pomocą "zwykłego" zawiasu wklejonego na końcu lotki. Muszę to sprawdzić. Nie wiem natomiast jak wykonać lotki. Czy robić je podobnie jak skrzydełko - konstrukcyjne, czy wykorzystać gotową krawędź spływu. Nad tym też jeszcze muszę pomyśleć.

Na koniec wykonane już elementy wstępnie poukładane.

 

a141361qq4.jpg

 

Stateczniki poziomy i pionowy wykonane z balsy 3,5 mm i takie już pozostaną. Nieażurowane. Waga tego co na zdjęciu - 130g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mi się zdaję że napęd lotek został zrobiony do :ass:

 

Dlaczego?

 

Otóż oś obrotu zawiasu nie pokryw się z osią obrotu jego napędu przez co powoduje że napęd lotki będzie chodził w dół i w górę przez oś obrotu lotki (zrozumiał ktoś?) Jak nie to mały rysuneczek:

 

album_pic.php?pic_id=426

 

Najlepiej było by przenieść oś napędu tak by pokrywała się z osią zawiasu lotki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jareczku przekombinowałeś z napędem lotek.Wszystko ok pomyślane tylko przenieś na drugą stronę listwy.Wtedy oś obrotu będzie stanowił prosty odcinek drutu w czerwonym bowdenie i będzie fungować jak trza.Tak miałem zrobione w beaverze,lotkę całobalsową z wklejonym kawałkiem drutu 2 mm na drugim końcu oraz rurką wklejoną w końcówkę skrzydła i działa to super

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafal B., przecież niekoniecznie zawias musi być zamocowany tak jak to narysowałeś.

 

Na moim obrazu oś zawiasu jest zaznaczona dobitnie zieloną kropką

beztytuuom0.th.jpg

 

Rozwiązanie z motoszybowca skyhawk, podobnie jak w skrzydle Jarka, oś obrotu popychacza nie pokrywala się z osią zawiasu, a samolot latał ;) Takie rozwiązanie ogranicza trochę zakres wychyleń lotki, ale przecież to nie jest shock, nie musi mieć lotek pod kątem prostym do płata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra. Rozwinę swoją myśl. W takim wypadku jak i twoim Szymonie pręta nie da się wkleić na stałe bo z mechanicznego punktu widzenia porusza się on w lotce. Wklejając go na stałe lotka będzie wyrywana z osi zawiasu.

 

album_pic.php?pic_id=427

 

Mam nadzieje, że teraz już wiadomo o co się czepiam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No rozumiem Ciebie i jest dokładnie tak, jak mówisz. Podtrzymując swoje rozważanie, w lotkę wg mnie możnaby wkleić rurkę laminatową o odpowiedniej długości, w której swobodnie poruszałaby się drut popychacza (też odpowiednio głęboko osadzony w rurce, żeby lotka nie zsuwała się z popychacza). Wiem że to działa bo widzialem jak to jest zrobione podczas crashu skrzydła. Niekomu nie nakazuję postepować wg tego planu, ale może komus się przyda moje skromne doświadczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

postanowilem , ze tez zbuduje taki modeli tylko, ze skrzydlo będzie ze styropianu albo z depronu na początek a kadlub bedzie balsowy kryty folią myśle ze zmieszcze się z wagą do lotu kolo 180-230g (mój będzie mial podwozie 3 kolowe( w końcu musze je do czegos wykorzystac)) chcialbym tylko znac dokladne wymiary tzn odleglosc dziobu kaldub do natarcia skrzydla szerokości kadłuba i wysokości kadłuba .

za informacje będe wdzięczny

 

p.s. ( kadłub u mnie będzie mial długosc 70cm a rozp bedzie 85cm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo to skomplikowałeś, a wystarczyło wkleić całość przed listwę i oś obrotu wyszłaby na zawiasie.

 

Jareczku przekombinowałeś z napędem lotek.Wszystko ok pomyślane tylko przenieś na drugą stronę listwy...

 

Gdyby nie fakt, że tam właśnie pojawia się śruba mocująca płat pewnie i oś popychacza byłaby zgodna z osią zawiasu, a tak musiałem przesunąć wszystko za listwę :( Skomplikowało to nieco układ, ale nie wyklucza prawidłowej pracy lotek. Jak wspomniałem, oś zawiasu muszę przesunąć do wnętrza płata. Wykonałem na próbę zawiasy z drutu 1mm "ułożyskowane" w rurce PCV 3x1,5mm. Waga jednego niespełna 1g więc zrobię przed zamknięciem skrzydełka test i sprawdzę jak to będzie funkcjonowało

 

strejla_u, Rafal B. - Wasze uwagi są jak najbardziej słuszne, ale obaj popełniliście ten sam błąd. Założyliście, że lotka "przyczepiona" będzie do listwy krawędziowej w ten czy inny sposób. Otóż nie będzie. Oś obrotu lotki będzie zgodna z osią popychacza z tą jednak różnicą, że ta pierwsza będzie wewnątrz płata. Lotka wklejona będzie na drut popychacza i końcówki zawiasa. Wystarczy wyoblić listwę krawędziową. Lotka nie musi być skosowana. Jutro postaram się to narysować lub wstawię fotkę. Zawiasy są już gotowe i pozostaje je jedynie wkleić. Zamiast lotki dam kawałek depronu i wszyscy zobaczycie o co mi chodzi.

Jeśli rozwiązanie to okaże się chybione... no cóż, wtedy będę się martwił :wink:

 

Może by polakierować to jedną warstwą lakieru...

 

Oczywiście że będzie całość lakierowana. I pewnie nie raz. Pierwsza warstwa lakieru zwykle prawie cała jest pochłaniana przez balsę.

 

...chcialbym tylko znac dokladne wymiary tzn odleglosc dziobu kaldub do natarcia skrzydla szerokości kadłuba i wysokości kadłuba...

 

Jedyne co pamiętam, to szerokość kadłuba - 40mm :wink: Pozostałe wymiary dopasowywane były do posiadanego wyposażenia. Jeśli dobrze pamiętam - gniazdo na pakiet ok. 75 mm i chyba z 15 mm do firewall'a, więc od dziobu do krawędzi natarcia ok. 100 - 105 mm. Ale to "chyba" :) Jutro pomierzę wszystko i podam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zrobisz tak jak mówisz powinno być ok,tyle że ruch lotek będzie mały,ale to w końcu trenerek.

 

Działać powinno. W końcu jest to ten sam schemat działania tylko odwrócony. W normalnym układzie to lotka jest elementem ruchomym, a u mnie będzie na odwrót. Lotka będzie elementem stałym a płat będzie zmieniał swoje położenie wzgledem niej :lol: Zakres działania lotek będzie ograniczony jedynie szerokością szczeliny w której poruszać się będą końcówki zawiasów i popychacza. Na upartego można zrobić to tak aby wykorzystać cały zakres działania serwa, ale to trenerek i w tej konstrukcji nie ma takiej potrzeby :wink:

Obiecałem rysunki to je wstawiam. Myślę, że wszystko wyjaśnią.

 

lotki1cx5.gif

 

lotki2xf8.gif

 

Dla pewności wykonam jednak test działania. Zaletą takiego układu sterowania lotek (tego "prawidłowego" i mojego, odrówconego) jest to, że lotka może być wykonana niemal bez szczeliny między nią a płatem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...chcialbym tylko znac dokladne wymiary tzn odleglosc dziobu kaldub do natarcia skrzydla szerokości kadłuba i wysokości kadłuba...

 

Mówisz - masz :wink: No, dokładne to one nie są, ale dadzą Ci jakąś podstawę do skalowania

 

beztytuuth1.jpg

 

Zawiasy wykonane i wklejone. Tak to wygląda.

 

pa161362br6.jpg

 

pa161363lv9.jpg

 

Sprawdziłem, tak na surowo, zakres wychyleń. Jak dla moich potrzeb jest aż nadto wystarczający.

 

pa161364yl8.jpg

 

pa161365hu4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Trochę to trwało :oops: ale już spieszę uzupełnić relacje z budowy, tym bardziej, że przesyłka jak dotarła do mnie kilka dni temu, zmotywowała mnie do pracy. Skrzydełko od jakiegoś czasu gotowe. No, prawie. Pozostało jedynie wykonać lotki, a dokładnie jedną. Wstępnie wyważyłem model. Wydaje się być wszystko o.k. więc zamknąłem kadłub.

 

pb031528sh4.jpg

 

Myślę, że widać to na fotce - zostało zamontowane oświetlenie. Będzie też storboskop. Dni coraz krótsze a latać się chce. Ostatnio, choć wydawao się że jest dostatecznie jasno (a nie było :x ) oddzieliłem w sposób mało elegancki płat od modelu. Po prostu pogubiłem się. Pozostało mi jedynie sprowadzić go na ziemię... i sprowadziłem :twisted:

Na tapetę poszło usterzenie. Ster wysokości wzmocniłem drutem 1,5 mm wklejonym na żywicę 5 min.

 

pb031529yw0.jpg

 

pb031531gy0.jpg

 

Reszta też się klei

 

pb031532gh7.jpg

 

W tzw. międzyczasie wykonałem w kadłubie dodatkowe otwory chłodzące

 

pb031533yt7.jpg

 

oraz gustowne chrapy :lol:

 

pb031534cv3.jpg

 

Zmontowane wszystko do kupy wygląda tak

 

pb031535je8.jpg

 

Z drugiej strony, rzecz jasna, to samo. Waga, jak do tej pory, to 324g. Jest zatem szansa abym zmieścił się z całością w planowanych 350g. Dzisiaj zabieram się za lakierowanie. Jeśli nic mi nie popsuje planów powinienem oblatać go w weekend.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.