Jump to content

Oleje do paliw metanolowych - moje doświadczenia...


Recommended Posts

Jako podstawowego oleju do paliwa używam produktu firmy Fuchs

Silkolene: Castorene R40S oraz czasem R50S...

 

Jest to mieszanka olejów rycynowego i estrów syntetycznych do specjalistycznych zastosowań w wyścigach.

Syntetyczne estry mają za zadanie poprawić naturalną, wysoką wytrzymałość filmu smarnego i odporność na zatarcie oleju rycynowego.

Inhibitory pozyskane z technologii wykorzystywanej w lotniczych silnikach turbinowych, dają stabilność i odporność na utlenianie, daleko wyprzedzające konwencjonalne oleje na bazie oleju rycynowego. Praktyczne korzyści polegają na ograniczeniu zagęszczania się oleju podczas pracy, jak również tworzeniu laków nawet w wysoko-temperaturowych silnikach, pozwalając na używanie oleju w dłuższym czasie, niż ma to miejsce w przypadku typowego oleju rycynowego.

 

Typowe parametry techniczne:

R40S

Lepkość kinematyczna w 100oC: 14.36

Lepkość kinematyczna w 40oC: 148.36

Indeks lepkości: 94

Gęstość właściwa w 20oC: 0.879

Punkt płynięcia w oC:-24

SAE: 40

Punkt zapłonu w oC: 200

 

Jako oleju syntetycznego używam wyłącznie oleje AEROSYNTH2 i Competition również firmy Fuchs.

 

AeroSynth Competition to syntetyczny olej lekkiego biegu z dodatkami o działaniu antykorozyjnym których nie zawierają tego typu oleje innych producentów.

Powstał na wypróbowanej recepturze wraz z dodatkami, które zmniejszają tarcie wewnętrzne współpracujących powierzchni w silniku. Wynikiem tego jest dużo większa prędkość obrotowa, w porównaniu z paliwami, które zawierają zwykły olej rycynowy.

Olej ten charakteryzuje się również silnym działaniem chemicznym, zabezpieczając przed korozją oraz dodatkowo poprzez wysoką zawar­tość dodatków zmniejsza tarcie.

 

Bardzo ważną kwestią jest fakt żeAeroSynth Competition stosuję wyłącznie dla silników już po kilkudziesięciu godzinach pracy - stosować wg reguły: od 20 godzin pracy

 

Typowe dane:

AS Competition

Indeks lepkości: 136

Gęstość właściwa w 20oC:0.688

Punkt płynięcia w oC: -48

Punkt zapłonu w oC: 285

 

Innym olejem jest:

AEROSYNTH2:

Doskonały syntetyczny olej z chemicznymi dodatkami antykorozyjnymi.

Jak wiadomo metanol przejmuje funkcje łączenia i oddzielenia oleju.

W momencie kontaktu z gorącymi częściami silnika, metanol odparowuje, przechodzi w zdolny do zapłonu stan skupienia i pozostawia na powierzchni olejowy film smarny.

Nie wszystkie oleje łączą się w ten sposób z metanolem.

 

Zalety oleju AeroSynth 2:

- zapobiega zażywiczeniu się i zanieczyszczeniu nagarem powierzchni silnika.

- zapobiega korozji, także przy stosowaniu zwiększających wydajność dodatków.

- zawiera dodatki zapobiegające ścieraniu i gwarantuje długą żywotność silnika

- posiada bardzo dobrą charakterystykę temperaturowo-lepkościową i poprzez zmniejszenie tarcia następuje wzrost wydajności.

- zawiera inhibitory zapobiegające oksydacji, które poprawiają stabilność termiczną i zapewnia smarowanie także w bardzo wysokich temperaturach.

 

Typowe parametry techniczne

AeroSynth 2

Indeks lepkości: 129

Gęstość właściwa w 20oC: 0.769

Punkt płynięcia w oC:-40

Punkt zapłonu w oC: 223

 

Jako ciekawostkę podam fakt że firma Graupner do produkcji swoich paliw TITAN stosuje właśnie oleje FUCHS AEROSYNTH...

 

Oczywiście można stosować mieszanki tych olejów syntetycznych z olejami Castorene...

Link to comment
Share on other sites

Widać modelmaniak potrafił jednak ściągnąć specyfikacje Fuchs`a!!

Nie potrafił jednak do nie dawna odszukać specyfikacji paliw choćby Model Technics czy oleju Klotz!!

 

Brawo!! Ja jestem pod wrażeniem!! Bardzo duże i oczywiste postępy!!

 

Człowieku co to za tytuł "Moje Magiczne Paliwa..."? Przecież wypisałeś tu specyfikacje olei a nie sposoby ich mieszania oraz zalet takich rozwiązań? Skąd wiesz że te oleje są najlepsze skoro nie znasz specyfikacji innych olei?

Wypróbowałeś inne, porównywałeś? A może teraz my wszyscy nic nie wiedzący musimy się prosić abyś uchylił rąbek Twej tajemnicy? Abyś wiedział że to i ja jestem tym niewiedzącym i uwierz że do tej pory to jedynie mnie rozśmieszasz... chwalić się choćby wiedzą każdy potrafi.

Link to comment
Share on other sites

Olo i Przemek , mam dla was propozycje .Umowmy sie w Kutnie .To jest mniej wiecej w polowie drogi pomiedzy wami.Obok jest ladna laka.

Pojdziecie , dacie sobie po razie.Potem pojdziemy do mnie , ja postawie flaszke na zgode .Recze wam ze to zakonczy spory pomiedzy wami. :lol:

Edit

Marcina tez chyba zaprosimy. :lol:

Link to comment
Share on other sites

... chwalić się choćby wiedzą każdy potrafi.

 

Dobra, jakoze ja jestem człowiek praktyczny - zróbmy test. Przez 2 tygodnie nikt z nas nie pochwali się jakąkolwiek wiedzą. Zobaczymy jakie tematy beda na forum :-) Marcin, zastanowiłes sie co napisałeś, czy nie lubisz Modelmaniaka i dowaliłeś?

Link to comment
Share on other sites

Ja jakoś zauważyłem iż bardzo często posiada On dość "swoiste" zdanie na temat pewnych rzeczy co oczywiście nie jest czymś złym a wręcz przeciwnie. Powiem wprost! Teraz chciałbym się od Niego czegoś nauczyć, wiedzieć dlaczego paliwa kupowane w sklepach są towarem nie godnym zaufania. Niestety ale taki fakt Modelmaniak przedstawił w jednym z innych tematów. I nie tylko ja ale i inni chcieli to wiedzieć a jakby nie patrzeć sprawa tyczy się i mnie bo jestem użytkownikiem paliw sklepowych. Powstał nowy temat za co Modelmaniakowi podziękować można iż raczył w nim wyjaśnić dlaczego problem istnieje jednak jak mogłem do tej pory się przekonać to wypis specyfikacji olei przez Niego używanych. Mam nadzieję że to nie koniec i Modelmaniak poprowadzi temat.

 

Rację muszę przyznać iż moja wypowiedź w tym temacie jest "tonowo" nieodpowiednia co dobitnym dowodem na to jest rozpętanie się dyskusji w ogóle nie traktującej tematu za co Modelmaniaka mogę jedynie przeprosić bo przecież wrogiem On moim nie jest i mam nadzieję nigdy nie będzie :)

 

P.S. Pleses - chwalić się wiedzą (wiem ale nie powiem) a przekazanie tej wiedzy (wiem i powiem) - to moim zdaniem dwie odrębne sprawy :) :)

Link to comment
Share on other sites

Olo i Przemek , mam dla was propozycje .Umowmy sie w Kutnie .To jest mniej wiecej w polowie drogi pomiedzy wami.Obok jest ladna laka.

Pojdziecie , dacie sobie po razie.Potem pojdziemy do mnie , ja postawie flaszke na zgode .Recze wam ze to zakonczy spory pomiedzy wami. :lol:

Edit

Marcina tez chyba zaprosimy. :lol:

 

Kostek to bardzo ciekawa i kusząca propozycja tym bardziej chyba dla mnie bo jestem trochę nieucywilizowany :D

A tak na poważnie to myślę że jednak dojdziemy z Modelmaniakiem do porozumienia i będziemy się nawzajem tolerować albo w ostateczności unikać na forum.

Przy okazji witam Cię na PFM.

Link to comment
Share on other sites

dlaczego paliwa kupowane w sklepach są towarem nie godnym zaufania.

 

Moim zdaniem dlatego że nigdy nie wiadomo ile tak na prawdę jest tam oleju i jakiego, jakiej czystości metanolu użyto, ile jest w nim nitrometanu i jakiej czystości...

 

Wszystko Przemku fajnie tylko specyfikacje to i ja umiem znaleźć

 

To bądź tak dobry i poszukaj specyfikacji oleju Klotz i EDL... :lol: podając takie parametry jak ja w przypadku Fuchsa...

 

 

Bardziej interesuje kiedy jaki i dlaczego oraz w jakim stosunku

 

castorene 40 - mój podstawowy olej do modeli rekreacyjnych i do docierania nowych silników 2T oraz 4T.

- min zawartość to 15%

- docieranie 20%

- normalna eksploatacja 16-20%

 

Do docierania stosuję max 1%dodatku MoS2-PULVER F produkowanego przez firmę Fuchs lubritech.

MoS2-PULVER F jest gatunkiem czystego sproszkowanego dwusiarczku molibdenu, otrzymanego z naturalnego molibdenitu.

Wyróżnia się niskim tarciem w warunkach wysokich obciążeń

Jest bardzo odporny chemicznie

Odznacza się bardzo szerokim zakresem temperatur pracy

Ma wysokie powinowactwo do metalu

Poprawia własności ślizgowe

Nie zawiera substancji ściernych.

Dodaję go do paliwa w celu niedopuszczenia do przerwania warstw granicznych oraz uniemożliwienia wystąpienia tarcia półpłynnego i suchego.

Wystepowanie tego typu zjawisk jest powszechne w procesie docierania silnika... MOS2 podczas pracy silnika wciera się we wszelkie nierówności obróbkowe oraz co najistotniesze w rysy po honowaniu cylindra.

Dzieki temu przedłużam żywotność silnika oraz w niewielkim stopniu jego osiągi.

 

Aerosynth2 - olej który stosuję do silników 2T i 4T już dotartych.

Stosuję go kiedy zależy mi na zwiększeniu osiągów silnika lub kiedy silnik nie posiada dostatecznego chłodzenia np. wąska zabudowana maska silnika.

- min zawartość to 12%

- docieranie - nie polecam

- normalna eksploatacja 14-17%

 

Aerosynth Competition- do silników po min 20h pracy!!!!!

- min zawartość to 8%

- normalna eksploatacja 10-13%

 

Metanol o czystości CD kupuję w POCH'u...

 

 

Podane % zawartości olejów są wynikiem moich prób i doświadczeń oraz sugestii producenta olejów.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

witam a tak z ciekawości ,przemek ile paliwa w sezonie zużywasz ,Ja uważam że ilość paliwa potrzebnego decyduje (pieniądze) o potrzebie samodzielnego mieszania paliwa i ilość przekłada się na doświadczenie ,myślę że się ze mną zgodzisz pozdrawiam marek

Link to comment
Share on other sites

W zeszłym roku mało latałem... ale jest to ok 3-4 l tygodniowo...

To dużo czy mało? :?:

 

Zapewne zależy jakich używasz silników :) Mój największy silnik ma aż 6,5ccm latam (hehhe) przeważnie w soboty, w niedziele i sporadycznie w tygodniu. Nie mierzyłem nigdy wypalonego paliwa. Jedynie teraz policzyłem puste bańki :) i wychodzi że wypaliło się ok 22,5l (wypalone paliwo przez wszystkie silniki) od czerwca do listopada. (od grudnia latam na nowej jeszcze nie skończonej bańce i bardzo sporadycznie) i wychodzi średnie spalanie ok 0,9L tygodniowo w tym okresie! Wynik nie powalający lecz w tym okresie nie wszystkie tygodnie były lotne :) 0,9L to zaledwie 3,5 tankowań modelu 6,5ccm liczba minimalna przy wyjeździe :) ale tylko tyle baniek się doliczyłem a myślałem że było więcej :)

Link to comment
Share on other sites

tak naprawdę to też teraz z różnych względów mało zużywam paliwa ale na jedno tankowanie zużywam 2,5l paliwa x 2 lub 3 starty na jednych zawodach + pływanie w domu tj. treningi regulacja i takie tam różne a onegdaj jeszcze pływał syn ale on tankował tylko 1,5 l na raz itd.pozdrawiam marek ż

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mam silnik 4t Saito 100 i zastanawiam się jaki byłby najlepszy do niego olej syntetyczny dostępny w Riku (bo mam blisko). Paliwo mieszam sam w takiej proporcji 20 olej 10-15nitro reszta metanol. Głównie chodzi mi o żywotność i czystośc: brak laków i jak najmniej nagaru :)

Mam do wyboru 3:

http://riku.com.pl/produkty/KLOTZ_REG_TECH_2_5L,183.html

http://riku.com.pl/produkty/KLOTZ_SUPER_TECH_2_5L,2451.html

http://riku.com.pl/produkty/E_D_L_OLEJ_SYNTETYCZNY_2_5,180.html

 

 

Czym się różnią oleje klotz miedzy sobą bo są aż 2 rodzaje.

 

 

Czy do paliwa na bazie oleju EDL mozna dodać rycyny ?? np 3%

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.