miros18 Opublikowano 9 Lutego 2007 Opublikowano 9 Lutego 2007 Witam, mam takie pytanie, mam skrzydło w ajoo z wzniosem o profilu plasko -wypukłym czy mógłbym zrobić do niego lotki w taki sposób:
ak Opublikowano 9 Lutego 2007 Opublikowano 9 Lutego 2007 Możesz zrobić wszystko ale myślę, że troche szersze i do końca płata. Ktoś tu na forum już pisał, że najlepiej ok.22% cięciwy powinna mieć szerokość lotki. Mam tak zrobione lotki w skrzydle ze wzniosem i sprawuje się to całkiem nieźle
Gość tom_tom Opublikowano 9 Lutego 2007 Opublikowano 9 Lutego 2007 Hej, to co chcesz zrobić, to są klapolotki. Gadałem o tym cały dzień z Malinn'em: http://www.szabatowski.com/forum/viewtopic.php?p=13793#13793 Masz tam wszystko. Tomek
miros18 Opublikowano 10 Lutego 2007 Autor Opublikowano 10 Lutego 2007 rzadko wchodzę na dział szybowców, dzięki bardzo za informacje. Pozdrawiam
Tomek_W Opublikowano 10 Lutego 2007 Opublikowano 10 Lutego 2007 Niekoniecznie klapolotki, mogą to być po prostu lotki krawędziowe. Miros nic nie wspominał , że mają pełnić również funkcję klap, a dopiero wtedy można by mówić o klapolotkach.
marcin133 Opublikowano 10 Lutego 2007 Opublikowano 10 Lutego 2007 Ktoś tu na forum już pisał, że najlepiej ok.22% cięciwy powinna mieć szerokość lotki. Czy aby na pewno jeśli chodzi o lotki krawędziowe? Jeśli Twój model ma wznios dedykowany do lotów bez lotek to raczej należałoby go usunąć lub sporo zmniejszyć.
miros18 Opublikowano 10 Lutego 2007 Autor Opublikowano 10 Lutego 2007 Wznios jest delikatny, w oryginale są lotki ale ze względu małego doświadczenia na początku ich nie wykonałem.
ak Opublikowano 10 Lutego 2007 Opublikowano 10 Lutego 2007 Jeśli Twój model ma wznios dedykowany do lotów bez lotek to raczej należałoby go usunąć lub sporo zmniejszyć. Jeśli to do mnie to tak napisze, a jeśli nie to też napisze (bo też mam ze wziosem takie skrzydełko) Jest to pierwsza wersja skrzydła jaką do niego zrobiłem. Model w założeniu miał się "trzymać powietrza z całej siły" i być bardzo stateczny. To się udało, a i lata się nim bardzo przyjemnie. W rozpoczętym przeze mnie wątku o tym modelu możesz przeczytać, że będę (zbieram się już od dawna ale czasu ni ma :? ) robić do niego skrzydełko takie jak opisujesz, czyli bez wzniosu, oraz może inne wersje. ps. co do tych 22% to takie mam na całej długości płata i mam bardzo dobra kontrole nad modelem więc uważam, że to zdaje egzamin
marcin133 Opublikowano 10 Lutego 2007 Opublikowano 10 Lutego 2007 O wzniosie pisałem do miros18 który pisał: mam skrzydło w ajoo z wzniosem o profilu plasko -wypukłym czy mógłbym zrobić do niego lotki co do lotek krawędziowych to mogą być węższe - co nie znaczy że muszą
Gość tom_tom Opublikowano 10 Lutego 2007 Opublikowano 10 Lutego 2007 Panowie, to ja pisałem o tych 22 %. To takie, że tak powiem, uśrednienie. Współczesne profile modelarskie (szybowcowe laminarne) są tak skonstruowane, że do większości z nich przewidziano zastosowanie powierzchni sterowej o długości od około 20 % do 24 % długości całego profilu. Są także specjalne profile "klapowe", jak na przykład cała rodzina HQ, gdzie specyfikacja podawała dokładnie, ile ma mieć klapa / lotka. Dla dociekliwych - popatrzcie na projekty wyczynowych szybowców klas F3B, F3J, czy F3F. Powierzchnie sterowe są na całej rozpietości skrzydeł, każda powierzchnia sterowa może pełnić funkcję lotki jak i klapy, także nie ma podziału na "szersze" klapy i "węższe" lotki. Jeśli lotka / klapa będzie za wąska, to generalnie wpłynie to nekorzystnie na własności profilu. Dla profili szybowcowych, lepiej używać jak najmniejszych wychyleń wszelkich powierzchni sterowych, ponieważ każde wychylenie steru to utrata prędkości, a co za tym idzie wysokosci. Tomek
ak Opublikowano 10 Lutego 2007 Opublikowano 10 Lutego 2007 Już pamiętamy Tomku a właściwie to przypomniałem sobie kto to niedługo po nap. 1 posta ale przed Twoim.. Co mogę dodać... podpisuje się pod tym co napisałeś...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.