Skocz do zawartości

Czy to poleci (znośnie)?


mihu

Rekomendowane odpowiedzi

Dobrze znając odpowiedź na pierwszą część pytania - nie mam wiedzy aby ocenić szansę w drugiej...

Dzięki jednemu z współforumowiczów stałem się posiadaczem kadłuba, usterzenia oraz płatu - elementów z różnych parafii - chciałem zbudować z tego coś co lata lepiej niż dobrze znana Becia1400 i Hype WoW. Z racji braku jakiegokolwiek doświadczenia w budowie modeli nie składających się z pianki :) chciałem się skonsultować aby nie porobić zbyt wielu wielbłądów.

 

Krótka charakterystyka elementów:

 

Kadłub

Długość 105cm

Kadłub przy kołpaku - średnica 40mm

Otwory pod mocowanie skrzydeł 4x4mm (gwintowane w żywicy).

Masa: 230g

 

Stery V (zestaw z kadłubem):

Skrzydło sterów V - 26cm na końcu lotki.,

Kąt skrzydeł sterów V - 105st.

Masa: 43g

 

Płat (styro-fornir):

Rozpiętość - 158cm

Wznios 4,7-5cm na stronę (razem ok 9,5-10cm)

Masa: 300g

Długość skrzydła: 21cm przy łączeniu, 15,5cm na końcu lotki (przed zaokrągleniem końca skrzydła)

Grubość skrzydła: 21mm przy łączeniu (4cm od), 16mm (na końcu lotki)

Lotki 302x35mm

 

Zakładane zestawienie mas pozostałej galanterii (na podstawie stanów posiadanego szpeju):

 

płat

300

kadłub

230

ogon

45

serwa MG90

80

silnik redox 900/1200

65

ESC 30-40A

30

bateria 3S 1300

120

odbiornik

15

śmigło 10x6

12

kołpak

25

inne pierdołki - śrubki, kleje itp

50

 

972g

 

I tu zaczynają się moje pytania wstępne:

  1. Czy skrzydła wielkością pasują do kadłuba i sterów (jak nie to jakie skrzydła powinny być do takiego kadłuba)?

  2. Czy zakładana masa / parametry skrzydeł są odpowiednie do:

    1. Jakiejkolwiek termiki.

    2. Spróbowania (z wynikiem pozytywnym) polatania na zboczu (np. wał Wiślany o wysokości ok. 10m).

  3. PS - tak wiem napęd nie za mocny - ale rakietą w górę nie musi lecieć.

 

O ile odpowiedzi na 1 część 2 są pozytywne to będę składał się to poskładać. Plan jest następujący:

  1. Zrobić mocowanie płatu do kadłuba

  2. Skręcić stery, skrzydła poprzyklejać na taśmę zakładane elementy i sprawdzić czy się to sensownie wyważa. W miarę możliwości skorygować wyważenie rozmieszczeniem elementów - jak się nie da to doważanie lub większy pakiet.

  3. Jak już wiem co gdzie ma być to mocowanie (wykonanie półki na serwa i wypełnienie kadłuba resztą zawartości.

  4. Wstępny oblot.

  5. Jak będzie ok to może jakieś prace lakiernicze:)

 

I tu mam kilka pytań technicznych, które mi wadzą w relatywnie szybkim wykonaniu planu:

  1. Mocowanie płata

    1. Czy mocować na 4 śruby nylonowe M4/M5 (otwory w płacie muszę wykonać od nowa - stare nie pasują do tego kadłuba), czy zrobić tylko dwa nowe otwory - na łączeniu skrzydeł?

    2. Jak dwie na łączeniu wystarczą - czy dorobić jakieś wzmocnienie - widać, że łączenie skrzydeł jest zalaminowane.

    3. Jak zabezpieczyć otwory w płacie aby to sie kupy trzymało - tuleję (np. https://modelemax.pl/pl/sruby-plastikowe/10698-tuleja-do-sruby-plast--m4x21mm.html) w otwór w płacie na żywicę?

  2. Mocowanie bowdenów na ogonie - od końcówek bowdenów do dźwigni steru jest około 12-15mm odległości. Gwinty na końcach bowdenów M2, otwory w dźwigniach 2mm. Może jest do tego jakaś dedykowana część lub prosty patent - chciałby aby ster był ściągany do transportu.

 

Jestem otwarty na porady i ostrzeżenia - wiele prac dzięki przeglądaniu tego wspaniałego forum ogarnę. Na tym projekcie chciałbym się poduczyć robótek ręcznych i zasad składania przed przesiadką na coś kompozytowego do poświstania - mam dużą presję społeczną w regionie ;-). (do tej pory mam doświadczenia z Betą 1400, oraz Hype WoW, ESA - wszystkie przeżyły niejedno zmartwychwstanie za moją sprawą ;)

 

To na razie tyle - z góry dzięki za pomoc.

 

no i poniżej zdjęcia:

post-18766-0-36402800-1538596950_thumb.jpg

 

post-18766-0-58404200-1538596964_thumb.jpg

 

post-18766-0-87942200-1538596988_thumb.jpg

 

post-18766-0-70620200-1538596996_thumb.jpg

 

post-18766-0-27836100-1538597005_thumb.png

 

post-18766-0-13715900-1538597016_thumb.jpg

 

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszym zdjęciu ,kadłub przypomina trochę J-tkę. Ale te skrzydełko chyba ciut za małe do niego. Ale ja tam początkujący więc nie będę się wymądrzał.

Też tak to widzę, ale w sumie jak to nie rekordowy model ma być, to może być. Nie będzie zbytnio zwrotny, ale koniecznie musi być ?

W "jakiejkolwiek termice" to właściwie prawie wszystko lata trochę lepiej lub trochę gorzej, zależnie od obciążenia powierzchni nośnej, profilu, cięciwy, oporów indukowanych i jeszcze kilku drobiazgów. Jak nie poskładasz tego do kupy, to się nie dowiemy wiele więcej. Latać będzie, ale musisz zadbać o kilka istotnych szczególików. Na przykład kąt zaklinowania skrzydeł - ponieważ właściwy jest nieznany, to zmajstruj jakieś prowizoryczne mocowanie skrzydeł do kadłuba, takie umożliwiające trymowanie tej wielkości w granicach 1,5...4 stopnie. Za płaszczyznę odniesienia przyjmij wstępnie oś symetrii kadłuba, bo usterzenie V nastręcza pewne niepewności w określeniu neutralu aero.

Do oblotu to bym zwyczajnie na gumkach te skrzydła przypiął, z kołkami prowadzącymi i tyle. Regulacja podkładkami wycinanymi z kartonu/preszpanu/tektury/gumy/taśmy zbrojonej włóknem/czegokolwiek  0,3...0,5 mm. Docelowo sztywne mocowanie bez mechanicznego bezpiecznika to demolka przy krecie, więc daj tam elementy umożliwiające oddzielenie skrzydeł od kadłuba przy siłach jeszcze nie uszkadzających jednego i drugiego.

Silnik Redox nie bardzo mi tu dobrze pachnie, ale jak się nie ma co się lubi... to i na takim poleci. Te MG90 to Tower Pro czy tak orientacyjnie dla wagi podałeś ? Wystrzegaj się wszechobecnych nędznych podróbek TP , sprawdż je dokładnie na ile się da przed instalacją (pomęcz je serwotesterem albo "z rąsi").

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za dobre słowo i uwagi.

 

Zanim się zabiorę za wiercenie i składane pozostają dalej dwa pytania:

1. odnośnie mocowania skrzydeł - 2 (w linii łączenia skrzydeł) czy 4 śruby. Czy jak dwie śruby to nakładać od góry jakieś większe podkładki / płaskownik pomiędzy łbami śrub, a płatem?

2. odnośnie patentu do zamocowania dźwigni sterów do bowdenów (najlepiej łatwo demontowalnego) - na pewno coś takiego istnieje i to pewnie handlowego - proszę o jakiegoś linka bo totalnie nie wiem czego szukać.

 

@Wacek - co to jest ta J-ka F5J? Jak nie to co?

 

Jaka rozpiętość skrzydeł jest w miarę optymalna pod ten kadłub?

 

@Andrzej - tak wiem, że te bebechy nie powalają jakością. Serwa oczywiście testowane - jeżeli podróby to nie najgorsze. Jak będzie fajnie latało to dostanie lepszy osprzęt :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latałem tym kadłubem kiedyś- jest z modelu GEM/Topmodels (?). Mocowanie skrzydeł na 4 śruby+ malowanie + charakterystyczne proporcje.

 

https://www.flashrc.com/xpower/356-gem_20m.html

 

Oryginalne skrzydła są 2 metrowe- styro+balsa. Fajnie latał, ale "identyczny" Whisper (tak, tak kiedyś nie widziałem większej różnicy pomiędzy nimi) bił go na głowę. 

Sterowanie Vki miałem zrobione za pomocą wklejonych na bowden snapów:

 

https://modelemax.pl/pl/snapy-i-przeguby/787-mp2111b-snap-plastikowy-10szt.html?search_query=snap&results=81

 

aha:

mocowanie skrzydeł zostawiłbym na 4 śrubach- w tym kadłubie 2 śruby nie komponują się...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.