mihu Opublikowano 3 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2018 Dobrze znając odpowiedź na pierwszą część pytania - nie mam wiedzy aby ocenić szansę w drugiej... Dzięki jednemu z współforumowiczów stałem się posiadaczem kadłuba, usterzenia oraz płatu - elementów z różnych parafii - chciałem zbudować z tego coś co lata lepiej niż dobrze znana Becia1400 i Hype WoW. Z racji braku jakiegokolwiek doświadczenia w budowie modeli nie składających się z pianki chciałem się skonsultować aby nie porobić zbyt wielu wielbłądów. Krótka charakterystyka elementów: Kadłub Długość 105cm Kadłub przy kołpaku - średnica 40mm Otwory pod mocowanie skrzydeł 4x4mm (gwintowane w żywicy). Masa: 230g Stery V (zestaw z kadłubem): Skrzydło sterów V - 26cm na końcu lotki., Kąt skrzydeł sterów V - 105st. Masa: 43g Płat (styro-fornir): Rozpiętość - 158cm Wznios 4,7-5cm na stronę (razem ok 9,5-10cm) Masa: 300g Długość skrzydła: 21cm przy łączeniu, 15,5cm na końcu lotki (przed zaokrągleniem końca skrzydła) Grubość skrzydła: 21mm przy łączeniu (4cm od), 16mm (na końcu lotki) Lotki 302x35mm Zakładane zestawienie mas pozostałej galanterii (na podstawie stanów posiadanego szpeju): płat 300 kadłub 230 ogon 45 serwa MG90 80 silnik redox 900/1200 65 ESC 30-40A 30 bateria 3S 1300 120 odbiornik 15 śmigło 10x6 12 kołpak 25 inne pierdołki - śrubki, kleje itp 50 972g I tu zaczynają się moje pytania wstępne: Czy skrzydła wielkością pasują do kadłuba i sterów (jak nie to jakie skrzydła powinny być do takiego kadłuba)? Czy zakładana masa / parametry skrzydeł są odpowiednie do: Jakiejkolwiek termiki. Spróbowania (z wynikiem pozytywnym) polatania na zboczu (np. wał Wiślany o wysokości ok. 10m). PS - tak wiem napęd nie za mocny - ale rakietą w górę nie musi lecieć. O ile odpowiedzi na 1 część 2 są pozytywne to będę składał się to poskładać. Plan jest następujący: Zrobić mocowanie płatu do kadłuba Skręcić stery, skrzydła poprzyklejać na taśmę zakładane elementy i sprawdzić czy się to sensownie wyważa. W miarę możliwości skorygować wyważenie rozmieszczeniem elementów - jak się nie da to doważanie lub większy pakiet. Jak już wiem co gdzie ma być to mocowanie (wykonanie półki na serwa i wypełnienie kadłuba resztą zawartości. Wstępny oblot. Jak będzie ok to może jakieś prace lakiernicze:) I tu mam kilka pytań technicznych, które mi wadzą w relatywnie szybkim wykonaniu planu: Mocowanie płata Czy mocować na 4 śruby nylonowe M4/M5 (otwory w płacie muszę wykonać od nowa - stare nie pasują do tego kadłuba), czy zrobić tylko dwa nowe otwory - na łączeniu skrzydeł? Jak dwie na łączeniu wystarczą - czy dorobić jakieś wzmocnienie - widać, że łączenie skrzydeł jest zalaminowane. Jak zabezpieczyć otwory w płacie aby to sie kupy trzymało - tuleję (np. https://modelemax.pl/pl/sruby-plastikowe/10698-tuleja-do-sruby-plast--m4x21mm.html) w otwór w płacie na żywicę? Mocowanie bowdenów na ogonie - od końcówek bowdenów do dźwigni steru jest około 12-15mm odległości. Gwinty na końcach bowdenów M2, otwory w dźwigniach 2mm. Może jest do tego jakaś dedykowana część lub prosty patent - chciałby aby ster był ściągany do transportu. Jestem otwarty na porady i ostrzeżenia - wiele prac dzięki przeglądaniu tego wspaniałego forum ogarnę. Na tym projekcie chciałbym się poduczyć robótek ręcznych i zasad składania przed przesiadką na coś kompozytowego do poświstania - mam dużą presję społeczną w regionie ;-). (do tej pory mam doświadczenia z Betą 1400, oraz Hype WoW, ESA - wszystkie przeżyły niejedno zmartwychwstanie za moją sprawą To na razie tyle - z góry dzięki za pomoc. no i poniżej zdjęcia: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 3 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2018 Na zbocze się wszystko nada. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 3 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2018 I zawsze poleci. Nie mniej niż raz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wacek.matuszak Opublikowano 3 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2018 Na pierwszym zdjęciu ,kadłub przypomina trochę J-tkę. Ale te skrzydełko chyba ciut za małe do niego. Ale ja tam początkujący więc nie będę się wymądrzał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 4 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2018 Na pierwszym zdjęciu ,kadłub przypomina trochę J-tkę. Ale te skrzydełko chyba ciut za małe do niego. Ale ja tam początkujący więc nie będę się wymądrzał. Też tak to widzę, ale w sumie jak to nie rekordowy model ma być, to może być. Nie będzie zbytnio zwrotny, ale koniecznie musi być ? W "jakiejkolwiek termice" to właściwie prawie wszystko lata trochę lepiej lub trochę gorzej, zależnie od obciążenia powierzchni nośnej, profilu, cięciwy, oporów indukowanych i jeszcze kilku drobiazgów. Jak nie poskładasz tego do kupy, to się nie dowiemy wiele więcej. Latać będzie, ale musisz zadbać o kilka istotnych szczególików. Na przykład kąt zaklinowania skrzydeł - ponieważ właściwy jest nieznany, to zmajstruj jakieś prowizoryczne mocowanie skrzydeł do kadłuba, takie umożliwiające trymowanie tej wielkości w granicach 1,5...4 stopnie. Za płaszczyznę odniesienia przyjmij wstępnie oś symetrii kadłuba, bo usterzenie V nastręcza pewne niepewności w określeniu neutralu aero. Do oblotu to bym zwyczajnie na gumkach te skrzydła przypiął, z kołkami prowadzącymi i tyle. Regulacja podkładkami wycinanymi z kartonu/preszpanu/tektury/gumy/taśmy zbrojonej włóknem/czegokolwiek 0,3...0,5 mm. Docelowo sztywne mocowanie bez mechanicznego bezpiecznika to demolka przy krecie, więc daj tam elementy umożliwiające oddzielenie skrzydeł od kadłuba przy siłach jeszcze nie uszkadzających jednego i drugiego. Silnik Redox nie bardzo mi tu dobrze pachnie, ale jak się nie ma co się lubi... to i na takim poleci. Te MG90 to Tower Pro czy tak orientacyjnie dla wagi podałeś ? Wystrzegaj się wszechobecnych nędznych podróbek TP , sprawdż je dokładnie na ile się da przed instalacją (pomęcz je serwotesterem albo "z rąsi"). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mihu Opublikowano 4 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Października 2018 Dzięki za dobre słowo i uwagi. Zanim się zabiorę za wiercenie i składane pozostają dalej dwa pytania: 1. odnośnie mocowania skrzydeł - 2 (w linii łączenia skrzydeł) czy 4 śruby. Czy jak dwie śruby to nakładać od góry jakieś większe podkładki / płaskownik pomiędzy łbami śrub, a płatem? 2. odnośnie patentu do zamocowania dźwigni sterów do bowdenów (najlepiej łatwo demontowalnego) - na pewno coś takiego istnieje i to pewnie handlowego - proszę o jakiegoś linka bo totalnie nie wiem czego szukać. @Wacek - co to jest ta J-ka F5J? Jak nie to co? Jaka rozpiętość skrzydeł jest w miarę optymalna pod ten kadłub? @Andrzej - tak wiem, że te bebechy nie powalają jakością. Serwa oczywiście testowane - jeżeli podróby to nie najgorsze. Jak będzie fajnie latało to dostanie lepszy osprzęt Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sułek Opublikowano 4 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2018 Latałem tym kadłubem kiedyś- jest z modelu GEM/Topmodels (?). Mocowanie skrzydeł na 4 śruby+ malowanie + charakterystyczne proporcje. https://www.flashrc.com/xpower/356-gem_20m.html Oryginalne skrzydła są 2 metrowe- styro+balsa. Fajnie latał, ale "identyczny" Whisper (tak, tak kiedyś nie widziałem większej różnicy pomiędzy nimi) bił go na głowę. Sterowanie Vki miałem zrobione za pomocą wklejonych na bowden snapów: https://modelemax.pl/pl/snapy-i-przeguby/787-mp2111b-snap-plastikowy-10szt.html?search_query=snap&results=81 aha: mocowanie skrzydeł zostawiłbym na 4 śrubach- w tym kadłubie 2 śruby nie komponują się... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi