krzysiek.riese Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Panowie od dawna interesuje mnie temat RWD 5. jako iż chyba z 5 lat temu zaczołem budowe makiety tegoż samolotu i do dzisiej nie skończona, zeby ktos nie myslał ze lezy zapomnianagdzieś wkącie bo co jakis czasjak mam chwilkę czasu to coś tam podłubie w niej...... i oto tak prosze o pomoc.: czy posiada ktos jakąś dokładną monografię tzn zeby były podane prowile dokładnie i cieciwy zarówno skrzydła jak i stateczników..... bo coś tam znalazłem ze na skrzydle był Bartel 37 IIA ale w bocznego żutu wygląda ze na koncu jest inny profil niż u nasady i jezeli ktoś ma taki profil to czy mógł by mi podać albo TU albo na PW współżędne tego profilu do wpisania w profili2.... no i jezeli ktoś posiada jaką kolwiek dokumentację tego samolotu to prosze na PW alu email:) pozdrawiam i dziekuje Krzychu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Sporo rysunków, przekrojów i danych samego samolotu jest w pozycji "wielkie pionierskie przeloty lotnicze" W Schiera. Mam tę pozycję więc sprawdzę co i jak. To, że cięciwa końcówki skrzydła jest inna niż np centropłatu to normalna sprawa - dla poprawienia aerodynamiki. Jesli znajdę te różniące się cięciwy to podam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karol93 Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Nie wie czy to w czymś pomoże(przypuszczam że już to wiesz;P) , ale ostatnio widziałem ze dwa razy książke (coś na wzór monografii) RWD-5 w wykonaniu Pana Schiera na allegro - może warto by znowu tego poszukać ? Książka wyglądała na nową, także w lepszych księgarniach moze bys ją dopadl PS. Nie wiem czy przypadkiem z Fokkerem nie mówimy o tej samej książce, ale ja kojarze napis RWD-5 na okładce, chociaż coś z przelotami też w tytule może sie przewinęło Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Więc tak: podane są dwie pary profili: profil żebra poczatkowego - NACA 2409/18 (18%), końcowego - NACA 2409/10 (10%). Druga para: p. poczatkowy - CLARK Y - 14,5%, p.końcowy - CLARK Y - 8%. Być może ostatnia para dotyczy modelu, a pierwsza oryginału. Profil statecznika poziomego - NACA 0009. Link to comment Share on other sites More sharing options...
krzysiek.riese Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 kurde to fajnie teraz to wogóle nie wiem........ to już są conajmniej 3 pary profili jakie były podane ....... co monografia to inaczej piszą...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Podane przeze mnie CLARK Y odnosza się do modelu RC i takie bym stosował. Nie patrz na oryginały bo w modelu mogą zupełnie nie sprawdzić się. Model skonstruowany przez W. Schier'a posiada własnie takie profile. Link to comment Share on other sites More sharing options...
krzysiek.riese Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 Wiesz to fakt że w. Schier podaje jako profil CLARK Y ale to ma być makieta......... a jak makieta to makieta...... dlatego opowiadał bym sie za oryginalnym profilem...... ale mam dobrą wiadomość w przyszłym tygodniu jade ko muzeum lotnictwa polskiego rozejżeć sie na ten temat w bibliotece...... może uda sie mi coś z oryginalnej dokumentacji zdobyć (oczywiście kopie). Niejaki Rafał Krok naswojestronie podaje jakoprofil Bartel 37 IIA ito już wcześniej kiedyś czytałem....... zobaczy sie jak z tym bedzie........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Włodek Ulas Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Krzysiek zakup tą pozycje a rozwiąże to tobie dużo problemów http://prus24.pl/opis,2,9788320616873,naslynniejsze_polskie_sportowe_samoloty_wyczynowe.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Z profilem Bartel 37A masz racje...ale nie do końca. Profil ten zastosowano w nowym płacie do samolotu bombowego PZL-3. Konstrukcja skrzydła do RWD-5 - prototypu opierała sie własnie na tym skrzydla!!! Ale dotyczy to prototypu nie maszyn seryjnych. Tyle wyjasnia książka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacekb Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Przejrzyj wątek profili w dziale różne tam znajdziesz namiary na profil Bartel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.