Krzycho165 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 obliczenia te zamieszczę najszybciej jak będe mógł ( do 2 dni) gdyz wszelkie wykożystywane prawa i wzory były podawane w MT muszę poprostu pierw je odszukać, No wkoncu dyskusja nabiera jakiegoś sesu za co z góry dziekuję apropo pewnych panów inżynierów... w ostatnich latach bylo pare sytuacji w których sie niepopisali.. :twisted: pozatym lotki te zastosowął bym w modelu 3d a nie szybowcu, wiec myśle ze dodatkowa siła z jaką chamowały by model przy wychyleniu np 15 stopni niemiała by aż tak traficznego wpływu na osiągi modelu ,a jeśli chodzi o ich skuteczność... chyba wszyscy wiedzą co dzieje sie z samocodem na łuku po zaciągnięciu ręcznego... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 W jakim to modelu lotki masz niewystraszające? Bo narazie to wynika ze w f16 . . . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amoath Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Ogólnie wynikajace ze słów Krzycho165, moja "mała :P" analiza wskazała ze chodzi mu o takie coś : ale nie ejstem pewny, a to co narysowalem zdaje mi sie ze to Hamulec aerodynamiczny, stosowany min. w Boeingach 747-400 edit. oś lotki sie przesuwa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olo Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Jak niczego nie jesteś pewien to usuń te bazgroły.Totalny śmietnik robisz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzycho165 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 jestem w trakcie budowy sylwetkowego modelu 3d , wpadł mi pewien pomysł do głowy i chcę go zrealizować, lecz wpierw chce ten pomysł przedyskutować i uzyskać opinie innych modelarzy ,opinie podparte mocnymi argumentami... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 przyrost siły na lotkach nie jest adekwatny do przyrostu oporów. i szybciej się płat przeciągnie niż obróci Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olo Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Bardzo dobry eksperyment robisz.W jaki sposób zrobisz zawiasy,tzn, jak taką lotkę podwiesisz?Zawias na oby końcach lotki to za mało. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 I po drugie nie żebym się czepiał ale F16 z tego co pamiętam ma usterzenie płytowe a to zupełnie co innego jak oś obrotu w połowie lotki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 a nie lepiej zrobić płytową lotkę ?? płat ze zmiennym kątem natarcia niezależnych połówek ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzycho165 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 spokojnie... całą budowę takiej lotki mam w 100% rozwiązaną i przemyślaną przez srodek lotki bęzie przeprowadzony pręt węglowy lotka bedzie zamocowana / podparta na końcach i na środku na laminatowych "uszach" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtass_nt Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 A ja tam wiem, że i tak nic z tego. Spróbuj latać z jedną lotką. Skręcasz w prawo- tylko prawa wychyla się do góry, W lewo- tylko lewa do góry. Zobacz co się dzieje z modelem i pomyśl, że tak samo będzie w Twoim eksperymencie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Malker Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Niech spróbuje może mu się uda... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzycho165 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 pi razy oko taki efekt chciałbym uzyskać wiem ze dochodza do tego opory , i zawirowania zstrug powietrza ale celwo ich nienarysowałem by niekomplikować rysunku + płynące z tego rozwiązanie mniejsza lotka przy tejsamej skutecznosci = mniejsza masa przy osi obrotu w połowie lotki do obsługi lotki wystarczy mniejsze serwo co za tym idzie lżejsze pozatym rozwiązanie nowatorskie czyli tak jak lubie xD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtass_nt Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Niech spróbuje może mu się uda... Nie ma mu się co udawać. Lotnictwo istnieje od przeszło 100 lat. Resztę dopowiedz sobie sam. A ster płytowy to mówiąc prosto jak laik do laika- wychyla się całe skrzydło, nie lotka bo w sterze płytowym nie ma lotek. Sam sobie lotką i skrzydłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzycho165 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 hmm pomysł 2 niezależnych połówek płata prawde mówiąc jest więcej niz interesujęcy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olo Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 hmm pomysł 2 niezależnych połówek płata prawde mówiąc jest więcej niz interesujęcy Ciekawy i nawet oklepany to nic nowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Raffik Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 + płynące z tego rozwiązanie mniejsza lotka przy tejsamej skutecznosci = mniejsza masa przy osi obrotu w połowie lotki do obsługi lotki wystarczy mniejsze serwo co za tym idzie lżejsze hmmm a mnie sie wydaje ze 2 razy wiekszy strumien bedzie uderzal w lotke -> mocniejsze serwo potrzebne -> ciezsze... ale ja gupi jestem i sie nie znam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Temat wbrew pozorom ciekawy - raczej już nadający się do nowego działu aerodynamika Nie mniej kilka rozbieżności od faktów już się pojawiło. Mechanika sterów w nowoczesnych myśliwcach jest zupełnie inna, ponieważ mamy do czynienia z ogromnymi prędkościami i przeciążeniami.Na ogonie- w wypadku steru wysokości każda płaszczyzna steru wychyla się w tą samą stronę. A nie tak jak w wypadku lotek- jedna w dół a druga w górę. W samolotach naddźwiękowych jest usterzenie tylne płytowe lecz nie jest to tylko ster wysokości i obie części nie wychylają się w jednym tylko kierunku. To sterolotki więc pełnią funkcję steru wysokości i lotek - rozwiązanie takie samo jak przy naszych deltach Jak kolega Krzycho165 zauważył rzeczywiście taka konstrukcja sterów wysokości i lotek podyktowana jest skutecznością tychże sterów przy lotach naddźwiękowych lecz nie dlatego że tak dyktują sprawy wytrzymałościowe lecz dlatego iż przy locie naddźwiękowym klasyczny ster wysokości oparty na stateczniku poziomym czy też klasyczna lotka znajduje się w cieniu aerodynamicznym statecznika czy skrzydła. Więc klasyczne stery są kompletnie bezużyteczne. Jako pierwsi prędkość dźwięku przekroczyli amerykanie lecz to nie oni jako pierwsi wpadli na taki system sterowania. Co gorsza pierwszy z eksperymentalnych samolotów Bell X-1 pilotowany przez Chuck'a Yeager'a miał klasyczny ster wysokości i lotki co niemal nie doprowadziło do katastrofy! To dowód że nie wiedzieli jak zachowa się samolot przy takich prędkościach. Pomysł z usterzeniem płytowym zerżneli z planów konkurencyjnej maszyny w owym czasie dla X-1 konstruowanej przez Brytyjczyków. Musisz tylko napisać do fabryki F-16 i pochodnych by zrezygnowali z "tradycyjnej" lotki i zastosowali lotkę płytową. Swoją drogą czemu oni jeszcze na to nie wpadli????!!! Wygląda na to iż wpadli Każdy klasyczny samolot naddźwiękowy posiada płytowe usterzenie - tylne sterolotki. Samoloty typu delta mają jeszcze inaczej rozwiązany ten problem - nie do końca jeszcze przeze mnie zrozumiany. Co do reszty problemu Klasyczna lotka wysklepia profil całego skrzydła. Zmienia położenie cięciwy aerodynamicznej profilu całego skrzydła w miejscu gdzie występuje lotka. Czy tak drastyczne odseparowanie lotki i taka jej konstrukcja się przyjmie? Wiadomo iż istnieją sposoby zwiększania skuteczności lotki. Takie rozwiązanie można zauważyć w amatorskim samolocie Druine Turbulent D31. to te otwory na natarciu skrzydła - odmiana slotów? Pewnie też i zapobiega to przedwczesnym przeciągnięciom skrzydła spowodowanym wychyloną lotką. Nie za bardzo widać na tym zdjęciu ale lotka w tym samolocie jest zamocowana tak iż przednia część lotki wychyla się w kierunku przeciwnym (jak kompenasacja na sterach wysokości czy kierunku) oczywiście nie w tak dużym stopniu jak tym zaproponowanym przez kolegę. Takich konstrukcji na pewno jest więcej. My modelarze jeszcze dużo musimy się uczyć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzycho165 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 + płynące z tego rozwiązanie mniejsza lotka przy tejsamej skutecznosci = mniejsza masa przy osi obrotu w połowie lotki do obsługi lotki wystarczy mniejsze serwo co za tym idzie lżejsze hmmm a mnie sie wydaje ze 2 razy wiekszy strumien bedzie uderzal w lotke -> mocniejsze serwo potrzebne -> ciezsze... ale ja gupi jestem i sie nie znam malutkie pytanie związane z maszynami prostymi jeżeli rozważymy równoważnie o długosci 2m podpartej na środku i jej końce obciążymy jednakowym ciężarem jaką siłe trzeba przyłożyć w punkcie podparcia zeby utrzymac to w równowadze?? odp zerową... oczywiscie w przypadku takiej lotki niema mowy zeby siły były idealnie równe , ale moim zdaniem w znacznym stopniu będą sie równoważyć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kustosz Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Proponuję "przedmuchać" to rozwiązanie w jakimś programie komputerowym i zobaczysz co wyjdzie. Wg mnie związanie nie jest nowe i przy małych liczbach Reynoldsa efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Różnica ciśnień nad i pod skrzydłem spowoduje nadmuch powietrza z dołu do góry i zmniejszenie efektywności całej powierzchni sterowej. Rozwiązania takie są stosowane przy prędkościach przydźwiękowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.