Skocz do zawartości

ZWIĘKSZENIE SKUTECZNOSCI LOTEK


Krzycho165

Rekomendowane odpowiedzi

obliczenia te zamieszczę najszybciej jak będe mógł ( do 2 dni) gdyz wszelkie wykożystywane prawa i wzory były podawane w MT muszę poprostu pierw je odszukać,

No wkoncu dyskusja nabiera jakiegoś sesu za co z góry dziekuję apropo pewnych panów inżynierów... w ostatnich latach bylo pare sytuacji w których sie niepopisali.. :twisted: pozatym lotki te zastosowął bym w modelu 3d a nie szybowcu, wiec myśle ze dodatkowa siła z jaką chamowały by model przy wychyleniu np 15 stopni niemiała by aż tak traficznego wpływu na osiągi modelu ,a jeśli chodzi o ich skuteczność... chyba wszyscy wiedzą co dzieje sie z samocodem na łuku po zaciągnięciu ręcznego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 69
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Ogólnie wynikajace ze słów Krzycho165, moja "mała :P" analiza wskazała ze chodzi mu o takie coś :

 

obrazekcg2.jpg

w657.png

 

ale nie ejstem pewny, a to co narysowalem zdaje mi sie ze to Hamulec aerodynamiczny, stosowany min. w Boeingach 747-400

 

edit.

 

oś lotki sie przesuwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

efektlotekfj3.png

w800.png

pi razy oko taki efekt chciałbym uzyskać wiem ze dochodza do tego opory , i zawirowania zstrug powietrza ale celwo ich nienarysowałem by niekomplikować rysunku

+ płynące z tego rozwiązanie mniejsza lotka przy tejsamej skutecznosci = mniejsza masa przy osi obrotu w połowie lotki do obsługi lotki wystarczy mniejsze serwo co za tym idzie lżejsze pozatym rozwiązanie nowatorskie czyli tak jak lubie xD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niech spróbuje może mu się uda...

 

Nie ma mu się co udawać.

 

Lotnictwo istnieje od przeszło 100 lat. Resztę dopowiedz sobie sam.

 

A ster płytowy to mówiąc prosto jak laik do laika- wychyla się całe skrzydło, nie lotka bo w sterze płytowym nie ma lotek. Sam sobie lotką i skrzydłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

+ płynące z tego rozwiązanie mniejsza lotka przy tejsamej skutecznosci = mniejsza masa przy osi obrotu w połowie lotki do obsługi lotki wystarczy mniejsze serwo co za tym idzie lżejsze

 

hmmm a mnie sie wydaje ze 2 razy wiekszy strumien bedzie uderzal w lotke -> mocniejsze serwo potrzebne -> ciezsze...

 

ale ja gupi jestem i sie nie znam :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat wbrew pozorom ciekawy - raczej już nadający się do nowego działu aerodynamika :)

 

Nie mniej kilka rozbieżności od faktów już się pojawiło.

 

Mechanika sterów w nowoczesnych myśliwcach jest zupełnie inna, ponieważ mamy do czynienia z ogromnymi prędkościami i przeciążeniami.

Na ogonie- w wypadku steru wysokości każda płaszczyzna steru wychyla się w tą samą stronę. A nie tak jak w wypadku lotek- jedna w dół a druga w górę.

 

W samolotach naddźwiękowych jest usterzenie tylne płytowe lecz nie jest to tylko ster wysokości i obie części nie wychylają się w jednym tylko kierunku. To sterolotki więc pełnią funkcję steru wysokości i lotek - rozwiązanie takie samo jak przy naszych deltach :)

 

Jak kolega Krzycho165 zauważył rzeczywiście taka konstrukcja sterów wysokości i lotek podyktowana jest skutecznością tychże sterów przy lotach naddźwiękowych lecz nie dlatego że tak dyktują sprawy wytrzymałościowe lecz dlatego iż przy locie naddźwiękowym klasyczny ster wysokości oparty na stateczniku poziomym czy też klasyczna lotka znajduje się w cieniu aerodynamicznym statecznika czy skrzydła. Więc klasyczne stery są kompletnie bezużyteczne.

 

Jako pierwsi prędkość dźwięku przekroczyli amerykanie lecz to nie oni jako pierwsi wpadli na taki system sterowania. Co gorsza pierwszy z eksperymentalnych samolotów Bell X-1 pilotowany przez Chuck'a Yeager'a miał klasyczny ster wysokości i lotki co niemal nie doprowadziło do katastrofy!

 

To dowód że nie wiedzieli jak zachowa się samolot przy takich prędkościach.

 

Pomysł z usterzeniem płytowym zerżneli z planów konkurencyjnej maszyny w owym czasie dla X-1 konstruowanej przez Brytyjczyków.

 

Musisz tylko napisać do fabryki F-16 i pochodnych by zrezygnowali z "tradycyjnej" lotki i zastosowali lotkę płytową. Swoją drogą czemu oni jeszcze na to nie wpadli????!!!

 

Wygląda na to iż wpadli :) Każdy klasyczny samolot naddźwiękowy posiada płytowe usterzenie - tylne sterolotki. Samoloty typu delta mają jeszcze inaczej rozwiązany ten problem - nie do końca jeszcze przeze mnie zrozumiany.

 

Co do reszty problemu

 

Klasyczna lotka wysklepia profil całego skrzydła. Zmienia położenie cięciwy aerodynamicznej profilu całego skrzydła w miejscu gdzie występuje lotka. Czy tak drastyczne odseparowanie lotki i taka jej konstrukcja się przyjmie?

 

Wiadomo iż istnieją sposoby zwiększania skuteczności lotki. Takie rozwiązanie można zauważyć w amatorskim samolocie Druine Turbulent D31.

 

1170563.jpg

 

to te otwory na natarciu skrzydła - odmiana slotów? Pewnie też i zapobiega to przedwczesnym przeciągnięciom skrzydła spowodowanym wychyloną lotką.

 

1035011.jpg

 

Nie za bardzo widać na tym zdjęciu ale lotka w tym samolocie jest zamocowana tak iż przednia część lotki wychyla się w kierunku przeciwnym (jak kompenasacja na sterach wysokości czy kierunku) oczywiście nie w tak dużym stopniu jak tym zaproponowanym przez kolegę.

 

Takich konstrukcji na pewno jest więcej.

 

My modelarze jeszcze dużo musimy się uczyć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

+ płynące z tego rozwiązanie mniejsza lotka przy tejsamej skutecznosci = mniejsza masa przy osi obrotu w połowie lotki do obsługi lotki wystarczy mniejsze serwo co za tym idzie lżejsze

 

hmmm a mnie sie wydaje ze 2 razy wiekszy strumien bedzie uderzal w lotke -> mocniejsze serwo potrzebne -> ciezsze...

 

ale ja gupi jestem i sie nie znam :lol:

 

malutkie pytanie związane z maszynami prostymi jeżeli rozważymy równoważnie o długosci 2m podpartej na środku i jej końce obciążymy jednakowym ciężarem jaką siłe trzeba przyłożyć w punkcie podparcia zeby utrzymac to w równowadze?? odp zerową... oczywiscie w przypadku takiej lotki niema mowy zeby siły były idealnie równe , ale moim zdaniem w znacznym stopniu będą sie równoważyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję "przedmuchać" to rozwiązanie w jakimś programie komputerowym i zobaczysz co wyjdzie. Wg mnie związanie nie jest nowe i przy małych liczbach Reynoldsa efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Różnica ciśnień nad i pod skrzydłem spowoduje nadmuch powietrza z dołu do góry i zmniejszenie efektywności całej powierzchni sterowej. Rozwiązania takie są stosowane przy prędkościach przydźwiękowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.