filek Opublikowano 14 Listopada 2020 Opublikowano 14 Listopada 2020 Witajcie Po wielu wielu latach zaczynam myśleć o ulotnieniu swojego hangaru (kilka różnych latadeł leży i się kurzy, w różnym stopniu ukończenia). Zacząłbym od tytułowego szybowca do którego chciałbym wrzucić jakiś napęd żeby się usamodzielnić przy startach w polu. Model ma conajmniej 15 lat, kadłub laminatowy, skrzydła konstrukcyjne pokryte folią, statecznik typu T. Trochę danych technicznych podanych przez producenta (TELTECH, z Czeskiej Ostravy): rozpiętość 2660 mm długość 1120 mm masa startowa 1500-1900g Producent przewidział dwie powierzchnie sterowe: kierunek i wysokość. Lotki nie są wycięte (i na razie niech tak pozostanie), klap także nie ma. Mam problem z doborem napędu, który ma służyć tylko do wyciągnięcia do góry i tyle. Jak dobrać napęd? czy wartość 200W na kg płatowca w przypadku szybowca to dobra wartość? chciałbym zasilać silnik pakietami 3S. Znalazłem w nastiku silnik EMAX GT2820/04 który przy zasileniu 3S i śmigle 10x5 (APC) powinien dać 1900g ciągu (pobierając 48A). Ewentualnie EMAX GT 2820/07 ze śmigłem 12x6 powinien dać 1650g ciągu (prąd 26A). Czy to byłby dobry wybór? w instrukcji nie ma słowa o napędzie elektrycznym. Zresztą, wszystko po czesku więc średnio rozumiem co oni tam piszą - na szczęście są obrazki
dariuszj Opublikowano 14 Listopada 2020 Opublikowano 14 Listopada 2020 2 godziny temu, filek napisał: Jak dobrać napęd? czy wartość 200W na kg płatowca w przypadku szybowca to dobra wartość? Kiedyś w początkach napędów elektrycznych spotkałem się z zasadą, że w zasadzie takie minimum w przypadku szybowca to 100W/1kg masy. Sam mam teraz jeden model który przy masie 2400g ma moc około 300-350W (w zależności od stopnie naładowania akumulatora) i daję radę. Tak więc 200W/1kg moim zdaniem będzie wystarczające do spokojnego latania. Osobiście polecałbym jednak zrobić lotki.
filek Opublikowano 14 Listopada 2020 Autor Opublikowano 14 Listopada 2020 8 godzin temu, dariuszj napisał: Kiedyś w początkach napędów elektrycznych spotkałem się z zasadą, że w zasadzie takie minimum w przypadku szybowca to 100W/1kg masy. Sam mam teraz jeden model który przy masie 2400g ma moc około 300-350W (w zależności od stopnie naładowania akumulatora) i daję radę. Tak więc 200W/1kg moim zdaniem będzie wystarczające do spokojnego latania. Osobiście polecałbym jednak zrobić lotki. Chciałbym ten szybowiec ulotnić tak jak go producent przewidział. Wiem że zwrotność będzie mocno ograniczona, latałem piankolotem z lotkami i kierunku praktycznie nie używałem. Kolejny będzie już "normalny" - mam kupiony zestaw Proximy autorstwa SławkaADW, leży, czeka, "sezonuje się" - może przez zimę skończę
Rekomendowane odpowiedzi