mr.jaro Opublikowano 3 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2022 Marcin, przy zalozeniu, ze model zostal wlasciwie zaprojektowany oraz nie wykazuje asymetrii wyniklych z niedokladnosci budowy, bedziesz mial trzy glowne przypadki mozliwej regulacji. Stan rownowagi poprzecznej dla okreslonych warunkow lotu osiagasz wyklonem silnika. Zmiana tego stanu w wyniku dodania lub ujecia gazu (tutaj pomijam wplyw czynnikow zewnetrznych) moze powodowac przechyl modelu na bok z tendencja do zakrecania i nalezy jej zapobiegac poprzez trymowanie lotkami. Stan rownowagi podluznej dla okreslonych warunkow lotu osiagasz wlasciwym sklonem silnika przy zalozeniu, ze dekalaz i polozenie srodka ciezkosci sa wlasciwe. Zmianom tego stanu wywolanym dodaniem (wznoszenie modelu) lub ujeciem (opadanie modelu) gazu zapobiegasz poprzez trymowanie sterem wysokosci. Stan rownowagi kierunkowej dla okreslonych warunkow lotu osiagasz wlasciwym katem nastawienia statecznika pionowego w stosunku do osi podluznej modelu (wiele modeli RC tego nie wymaga). Zmiana tego stanu w wyniku dodania lub ujecia gazu moze zaleznie od uwarunkowan geometrycznych modelu wynikac ze zmiany intensywnosci dzialania strumienia pozasmiglowego na statecznik pionowy. W takim przypadku trymowanie odbywa sie sterem kierunku. Dazenie do osiagniecia rownowagi poprzecznej poprzez trymowanie sterem kierunku prowadzi do zaburzenia rownowagi kierunkowej, wiec to jest zdecydowanie niezbyt dobry pomysl. Lepiej tego wytlumaczyc nie potrafie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi