krzylas Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 X-41 Deltastorm Hypersonic Technology Vehicle :arrow: Zdjęcia: Gotowy model przed oblotem: Serwa i lotki: Stateczniki pionowe: Silnik: Inne: ====================================================================== Budowa: Mój X-41 jest zrobiony z szarego, rowkowanego IzooFloor'u 5mm ( depron ) , wzmacnianego węglem i włóknem szklanym. Skrzydło i listwy boczne kadłuba są wykonane z podwójnego depronu 5mm. "Od siebie" dodałem spojler pomiędzy statecznikami pionowymi i wzmocniłem ich mocowanie węglem. Budowa zajeła mi 5- 6 godz. - model buduje się prosto i szybko, a w razie kreta można go szybko naprawić, gdyż ma bardzo prostą budowę. Model nie będzie malowany. Loty: "Oblot" nastąpił dzisiaj przy wietrze o prędkości około 20 km/h ( wg. new.meteo.pl , ale myślę że w porywach dochodziło do 35 km/h ). Lot w taką pogodę nie mógł się dobrze skończyć, jednak: "Oblot" odbył się tak, że najpierw mocno rzuciłem model bez włączonego silnika w kierunku jakiegoś zboża. Model przebył w powietrzu z 7 - 8 m i wylądował - oczywiście wiatr od razu nim bardzo rzucał i musiałem korygować lot trwający mniej niż 2 sekundy. Dalej było małe poprawienie trymerem i rzuciłem model z włączonym silnikiem. Wykonałem z 5 - 8 lotów po 6 - 40 sekund :oops: - przeważnie lądowałem w pszenicy - a przynajmniej starałem się..... Zabrałem model do domu - tak się nie da latać. Wyrok: Brak uszkodzeń ( oprócz kilkunastu małych dziurek po "gałązkach" ), model lata :mrgreen: . W taką pogodę "prawdziwy oblot" jest prawie niemożliwy. jutro o 10 wiatr ma mieć poniżej 7 km/h więc napiszę jak to lata przy dużej prędkości i może jakiś filmik. Wyposażenie: Regiel Pulso Advance DL22+ ( maks. stały to 22A ) Pakiet 3S 1300 20C Silnik Dualsky XM 2830CH9 - KV 3600, prąd stały ( efektywność ) do 22A ; maks. dla silnika to 29 A przez maks. 15s. Teoretyczne osiągi na GWS 4,5x4: Prędkość VOPT na śmigle GWS 4,5 x 4 to 185,2 km/h , pobór 24A, ciąg 522g. Mogę więc latać prawie 200 km/h :faja: ( Prawie robi różnicę - w tym wypadku jeśli przyjąć że to dane teoretyczne to osiągne maks. 150 km/h) Śmigło: GWS 4,5 x 4 ( na zdjęciach jest śmigło GWS 4,5x3 przycięte do 3,2x3 - do oblotu założyłem 4,5x4 ) Serwa: 2x TP SG-90 Osiągi silnika: http://images40.fotosik.pl/56/7318088057c3266c.jpg http://images36.fotosik.pl/56/90a17a352f966fff.jpg :arrow: Plany i wiele informacji o modelu możecie znaleźć tutaj. Jest duży problem: Ma silnik śmigłowcowy, który ma wysokie KV. Gdy śmigło osiąga 30 tys. obr. na min. to koncówka śmigła osiąga 657,5 km/h - wotki GWS więc może się rozpaść - obecnie gdy daję od 80% przepustnicy to śmigło staje się strasznieeeeeee głośnie i bardzo piszczy. Boję się czy czegoś nie uszkodzę.... Na przycietym GWS do 3,2 x 3 tego efektu nie ma - niestety ciągu jest bardzo mało i model w czasie oblotu nie leciał :evil: Co mam zrobić ze śmigłami? Kupić jakiegoś większego APC'ka ( np. 6x4 ) i go przyciąć do np 4,5 x 4 ? BTW: Miałem mieć turbinę, ale wolę napęd śmigłowy. Dlaczego? Pobór prądu turbiny w porównaniu do mojego silnika ( czas lotu ; koszty nowego regla i mocniejszego pakietu ) oraz niska efektywność napędu EDF przy małych prędkościach. A co z tego że z tyłu wiatrak wystaje - śmigło, które mam jest tak małe, że nie widać go z max. 3 m , gdy się kręci. Gdybym robił makietę jeta , to co innego... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Odrazu zainwestuj w inne śmigło. Przy takim KV silnik prędzej czy później rozniesie ci śmiglo w drobiazgi, urwie się jedna łopata, z układu silnik- uszkodzone śmiglo zrobi się wibrator, drgania spowoduję że silnik odleci od modelu, przy odrobinie pecha zabierając ze sobą regulator. Wiem co mówię, mi silnik z KV 1400 na pakiecie 3s odrazu po wyrzucie modelu przed siebie rozczłonkował śmigło GWSa 10x4,7. Przy próbach statycznych na ziemi było tylko głośno, poza tym wszystko w porządku. Później szukałem silnika i maski modelu w chaszczach połmetrowych przez pół godziny. Ze śmigłem GWS 9x5 wolałem już nie próbować i odrazu założyłem APC elektyczne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Suuuper dane teoretyczne.Zapomniełeś jeszcze że ta cegła daje opór powietrza i wiele innych czynników wpływających na prędkość modelu.Coaxial obetnij swojej Lamie łopaty i zobacz jak będzie latać.To i tak cud że utrzymałeś się w powietrzu 40s. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzylas Opublikowano 7 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Smigła GWS są "be" przy większych obrotach. Pozatym bardzo się wyginają :evil:. Do tego silnika kupiłem te małe GWS, gdyż nie mogę znaleźć w sklepach w Polsce śmigła APC mniejszego niż 4,75x4,75 :evil: . Niestety 4,75x4,75 jest o wiele wiele za duże do tego Duaslky'iego. Czy mógłbym skrócić APC 8x4 do rozmiaru 4x4? f-150: X-41 to nie cegła: nie jest to pylon, ale nie jest to też trenerek. Może ze zdjęć wygląda jak taka cegła, ale w rzeczywistości model wygląda na opływowy i przeznaczony raczej do dosyć szybkich lotów ( moim zdaniem ). BTW: Co do coaxiali E-Sky: Lamą da się latać na dworze i to szybko, jak się ją zmodyfikuje - . Jeśli obetnie się z każdej łopaty po 2cm to też heli lata (epheli.pl). A że dane teoretyczne istnieją ( może mało dokładne, ale są ), więc je podałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Barlu Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 GWS przycięty może być również źle wyważony przez co ładnie może wibrować. Wyważyłeś śmigło? Kup APC np: http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=4334 [takie chciałeś uzyskać z przycinanego, a mniejszego i ja nie widzę] I na dodatek z APC będziesz miał lepsze osiągi :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacek LP Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 "Mogę więc latać prawie 200 km/h :faja: " Tu trochę przesadziłeś. Pominąłeś fakt, że wystąpi opór powietrza, a będzie dość spory patrząc na twoją konstrukcję. Wydaje mi się że 200 km mogłoby to nie wytrzymać, zwłaszcza podczas wykonywania manewrów. Trochę w dziwnej kolejności poukładałeś te zdjęcia. Wydaje mi się że kadłub modelu złamie ci się w miejscu pomiędzy wklejonym usztywnieniem z przodu a połączeniem dwóch prętów/rurek węglowych na natarciu. A tak poza tym to będzie latał dość szybko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzylas Opublikowano 7 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Jakoś tak te zdjęcia "wpadły" :oops: Jednak dalej jest napisane: ( Prawie robi różnicę - w tym wypadku jeśli przyjąć że to dane teoretyczne to osiągne maks. 150 km/h) Jak się pisze takiego długiego posta i robi jednocześnie coś innego to się zapomina o niektórych rzeczach. Zapomniałem dopisać że każdy model ma inny opór i inaczej lata. Zależy też to od gęstości powietrza Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Poproszę admina o krawat,ja dzisiąj nie wyrobię,150 czego na godzinę? :shock: :crazy: :rotfl: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 CoaxialV4 - fajny model. Odnośnie modyfikacji śmigła to jak przytniesz 8x4 do 4x?? to niestety nie będzie to 4x4, bo skok śmigła określa się w 3/4 rozpiętości łopaty. Więc jak śmigło 8x4 przytniesz do 4" to na 100% bedzie to coś w stylu 4x2 lub 4x3. Dobrym pomysłem dla tych prędkości obrotowych jest przyciąć małe śmigło APC. Masz większą pewność, że się nie rozsypie. Reszta kolegów: Żaden z Was nie znając macy całkowitej wydaje osądy jak to będzie latać. Poczekajmy na oblot. Widziałem FlyCata z UH z takim małym śmigiełkiem i spokojnie 150 km/h leci - jeżeli nie szybciej. Na przyszłość proponuje bardziej merytoryczne rady a nie drwiny, bo za niską jakość postów będą krawaty i sprzątanie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzylas Opublikowano 7 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Dziękuję Oryginał lata tak: http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1597174 I added an un-edited video of speed runs for Dopplering. I'm getting 80mph to 85mph Jak napisałem każdy model jest inaczej zbudowany. Mój ma szerszy kadłub i jest z podwójnego depronu 5mm. Stawia przez to oczywiście większy opór. Mam za to silnik o większym KV niż ten w oryginale ( tamten ma 2200 KV i 5,5 x 4,5 APC ). f-150: 150 km/h nie jest prędkością "nierealną". Jest to tylko wartość oszacowana przeze mnie. Wszystko zależy od pilota, od jego modelu ( i jego wyposażenia ) i warunków w jakich lata. Nie napisałem że będę od razu latał 150 km/h. Napisałem że mogę tyle KIEDYŚ osiągnąć. Jak się obeznam z modelem ( ze 2 tyg. ) to dam filmik jak to lata na 100% gazu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 przeważnie lądowałem w pszenicy kierunku jakiegoś zboża Luty - zboże, pszenica ? :?: :crazy: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Ozime Mirku, ozime Ja dalej podtrzymuję to co powiedzialem. Uważam, że GWS, przycięty czy nie, nie powinien być stosowany z takim silnikiem. A nie można by zastosować śmigła splinowego? Jaka jest właściwie różnica między śmigłem spalinowym a elektrycznym np APC? w www.modelarnia.pl jest do kupienia spalinowe APC małe, mniejsze niż 4,5 x 4,5. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzylas Opublikowano 7 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Naprawdę. http://pl.wikipedia.org/wiki/Rośliny_ozime Nie wiem, czy to zboże czy pszenica czy coś innego. Nie znam się. Ważne że jest "żółte, wysokie i amortyzuje lądowanie" Jest to coś takiego podobnego do: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/Barley.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Triticale.jpg/250px-Triticale.jpg Nie wiem jak to się nazywa. Dla mnie coś co tak wygląda to pszenica lub zboże. Tyle że jest tego oczywisćie dużo dużo dużo dużo dużo dużo mniej, niż na zdjęciu , tam gdzie latam ( jest jedno koło o średnicy około 6 m i drugie o średnicy 4m - i to tyle ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Na pierwszy rzut oka nie da się ukryć, że masz źle zrobiony napęd lotek (oś obrotu serwa jest przesunięta w stosunku do osi obrotu lotki). Nawet, jeżeli to jakoś działa, to bardzo kłuje w oczy, a precyzji w takim siłowym rozwiązaniu nie ma za grosz. Oś serwa musi się pokrywać z osią obrotu lotki. "Oryginał lata tak: http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1597174 " No i fajnie, mały model sprawia wrażenie szybkiego. W realu/pilotażu też jest "szybki", bo nawet z małej odległości bardzo słabo widoczny Tylko to szybko w liczbach bezwzględnych oznacza 130km/h (zmierzyłem z ww filmu metodą dopplera). To jest bardzo mało w stosunku do efektu jaki stwarza model na filmie. W związku z powyższym i w oparciu o własne doświadczenia, twierdzę, że mały model "odrzutowca" ze śmigiełkiem pchającym, to bardzo dobra droga do osiągnięcia satysfakcji z szybkiego i efektownego latania tanim kosztem (nie chodzi o szybkość mierzoną radarem, ale szybkość względną, odczuwaną naszymi niedoskonałymi zmysłami). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzylas Opublikowano 7 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Dziękuję za odpowiedź. Teraz dopiero popatrzyłem na zdjęcie .... podeszłem do modelu... popatrzyłem na zdjęcie i : podczas robienia zdjęcia zapewne się poruszyłem i zdjęcie wyszło krzywo :oops: . W modelu oś serwa ( i samo serwo ) jest prosto do osi lotki. A to że to mocowanie lotki jest trochę krzywo - zdaje się tak bo tam dużo kleju napchałem i jak się taśmą mocno śćisneło to się klej rozporowadził i tak wygląda na zdjęciu. Nie jest to zbyt przemyślane rozwiązanie sterowania lotką , ale na razie działa. Po oblocie coś z tym na pewno zrobię. BTW: Poszukałem i znalazłem: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=4373 Jak mi się uda to też obliczę tą metodą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 twierdzę, że mały model "odrzutowca" ze śmigiełkiem pchającym, to bardzo dobra droga do osiągnięcia satysfakcji z szybkiego i efektownego latania tanim kosztem Zgadzam się z Hubertem w zupełności tutaj masz kilka filmików z małego modelu Upgrade http://www.youtube.com/watch?gl=DE&hl=de&v=KoDl_zx9xOA oraz moje Upgrade i dla ciekawości mam tam ten silnik http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5377 - który ma 3500Kv i bez problemu lata na śmigłach GWSa Sprawdzałem obroty i max na 3S to było 25500 (a ile by było na 4S) - śmigła były całe EDIT Jak chcesz policzyć prędkość z filmu to tu masz kilka programów http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=8184 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Mirek, na tych pomarańczowych GWS'ach slow flayowych było OK? Mój motorek rozerwal śmigło przy 16k obrotów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 GWS'ach slow flayowych było OK? A kto napisał że slow Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacek LP Opublikowano 7 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 W modelu oś serwa ( i samo serwo ) jest prosto do osi lotki. Chodzi tu trochę o coś innego. Środek obrotu ośki serwa nie pokrywa się ze środkiem obrotu lotki. To znaczy że środek ośki serwa powinien się porywać z miejscem gdzie zgina się zawias. Powinieneś przesunąć serwo około 3 mm do przodu modelu. Na zdjęciu widać to bardzo wyraźnie i nieprawidłowość konstrukcyjna nie jest wynikiem rozmycia się obrazu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzylas Opublikowano 7 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2009 Rozumiem. Oś obrotu serwa jest u mnie w miejscu, gdzie rozpoczyna się lotka :evil: Trudno będzie to teraz przesunąć do przodu. O tyle że oś serva jest przynajmniej równolegle co do osi lotki. ( Ale nie jest na osi ) - nie wiem czy rozumiecie :oops: Tak jest na obydwu lotkach, więc przyznaję się - błąd konstrukcyjny :oops: . To dopiero mój drugi model samolotu. Jednak raczej nie da się już przestawić serwa do przodu. Mam zawiasy z taśmy izolacyjnej i przerwa pomiedzy lotką i kadłubem wynosi 1-2 mm. Taśma nie zgina się jak zawias w jednym miejscu, lecz potrafi zgiąć się np. na początku lotki, a nie przy miejscu połączenia ze skrzydłem - może to "trochę amortyzuje" mój błąd :oops: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.