Skocz do zawartości

śmigła własnej produkcji


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Zaczeliście sie kłucić,

 

Nie kłócić, tylko wymieniać merytoryczne argumenty :-)

 

Choć skłaniałbym sie ku teorii Callab-a

 

To nie jest moja teoria tylko podstawy fizyki. Ale nie mam nic przeciwko temu, żeby nazwali ją moim imieniem ;-)

 

Może jeszcze dodam, że dla śmigła, które, w przeciwieństwie do podanych przeze mnie przykładów dla masy skupionej, ma masę rozłożoną, wzór na moment bezwładności będzie bardziej złożony (całka po objętości z ... jak ktoś chce to niech się wgłębia ;-) ). Można przyjąć, że łopata ma kształt pręta, dla którego moment bezwładności I=1/3*(m*L*L) - gdzie L=2*r (L-długość pręta, r - odległość środka masy pręta od osi obrotu).

 

Zachęcam do eksperymentów i obliczeń! :-)

 

Podwyższysz wywodów nie czytałem. Nie warto.

 

To ja po nocach nie śpię, a ten mi tu, że nie warto ;-) Też tak myślę, to ma być zabawa a nie szkoła 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 63
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
To ja po nocach nie śpię, a ten mi tu, że nie warto ;-) Też tak myślę, to ma być zabawa a nie szkoła 8)

Przepraszam, faktycznie zabrzmiało to jakoś zbyt radykalnie... :oops: . Napisałem to tylko i wyłącznie w kontekście powodów niestosowania śmigieł jednołopatowych.

Absolutnie nie umniejszam znaczenia Waszych rozważań! :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Callab, o i teraz musze przyznać ci racje. sięgnąłem do swoich materiałów i faktycznie masa to tylko jeden z mniej znaczących czynników w kole zamachowym, drugi ważniejszy to promień odległości :)

 

A gdzie dwóch sie spiera tam trzeci ma racje :P

 

Dodam jeszcze fakt że konwersja śmigła 12x6 dwu łopatowego na jedno łopatowe o tym samym obciążeniu będzie prawdopodobnie w okolicy 20x6 albo i więcej.więc domniemam że i tak swoją droga ono więcej zmagazynuje energii :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

W dużym skrócie można zaryzykować stwierdzenie: Ilość łopat w śmigle w stosunku do osiąganej prędkości modelu jest odwrotnie proporcjonalna. Stosowanie śmigieł jednołopatowych w akrobacji nie ma sensu, gdyż w tej konkurencji ważne jest aby model dobrze "trzymał się powietrza", a jedna łopata tego nie zapewni, coraz częściej widuję w F2B śmigła trójłopatowe.

Co do stosowania jednej łopaty to dla dociekliwych coś takiego ostatnio znalazłem:

http://microair.info/f2ax/80WC.htm

a w skrócie to już w 1980 w trakcie MŚ w Częstochowie jedynymi latającymi na śmigłach dwułopatowych w F2A byli Chińczycy, z których najlepszy zajął 36 pozycję tracąc do lidera ok 45 km/h. Nie znaczy to, że jego model był taki słaby to właśnie śmigło!!! Pozwala tym samym modelem z takimi samymi ustawieniami polecieć ok 30 km/h szybciej.

Dla Kolegów teoretyków potwierdzam, że model ze śmigłem jednołopatowym rozpędza się wolniej niż z dwułopatowym (zajmuje mu to średnio 3-4 okrążenia toru przy długości linek 17,69 m), ale w efekcie leci szybciej, a o to chodzi. Hamowanie z pełnej prędkości (oczywiście po wyłączeniu silnika) do ok 100 km/h przy lądowaniu też zajmuje 2-3 okrążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla Kolegów teoretyków potwierdzam, że model ze śmigłem jednołopatowym rozpędza się wolniej niż z dwułopatowym

 

I zasadniczo to chyba wyjaśnia dlaczego śmigło jednołopatowe w akrobatach może nie być optymalne.

 

A dlaczego model wolniej się rozpędza? Bo takie śmigło ma mniejszy ciąg. Jak wiemy przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do przyłożonej siły (ciągu) i odwrotnie proporcjonalne do masy rozpędzanego ciała. I nie należy mylić tu ciągu (siły z jaką śmigło działa na model) i przyspieszenia modelu, z przyspieszeniem kątowym śmigła (czyli, idąc dalej, czasem po którym silnik osiągnie maksymalne obroty)

- to od kolegi teoretyka :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Dzięki Callab!!

Przy okazji, dla chętnych do majstrowania ze śmigłami polecam na początek zrobić sobie drewniane, właśnie śmigła z drewna jako jedyne są dopuszczone do amatorskich wykonań w dużym lotnictwie, ze względu na właściwości mechaniczne drwena (bardzo dobre). Nie róbcie tego jednak sami, a raczej pod okiem kogoś doświadczonego.

I tu pochwalę się swoimi dokonaniami w tym zakresie:

album_pic.php?pic_id=1342

śmigiełko dość duże średnica to 350mm, lewe, do motorka kolekcjonerskiego (jak ktoś zgadnie jakiego to w nagrodę zamieszczę zdjęcie).

Raczej nie do kupiena, więc zrobiłem sobie taki szablonik i naprzód. Akurat śmigiełko na zdjęciu jest oryginalne :) więc nie ma za bardzo czym się chwalić haha

Podpowiedź lata 30 - ste ubiegłego wieku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żarowy,samozapłon czy iskrowy?
Iskrowy. Dyno 1, to rok 1940, świeca żarowa - 1947 (silniki żarowe rok później jako przeróbki iskrowych).

 

lata 30 - ste ubiegłego wieku.
Brown Jr., Kratmo...? Napisz przynajmniej z jakiego kraju ten motorek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

tikicaca,

mam pytanie dotyczące śmigiełek kevlarowych, a mianowicie dlaczego akurat z tego tworzywa robicie?

Spotkałem się już ze szklanymi i węglowymi zbrojonymi kevlarem, ale z wykonanymi w całości z tego materiału jeszcze nie.

Czy jest jakiś szczególny powód takiego wykonania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

takimi też się zajmowałem:

album_pic.php?pic_id=1385

aktualnie odtwarzam formę bo się "zużyła" (śmigła do F2C)

i z tymi też miałem do czynienia:

album_pic.php?pic_id=1389

a teraz kolejny konkurs, co to jest?

album_pic.php?pic_id=1391

Grzegorz Ty nie odpowiadaj :D bo wiem, że Ty wiesz :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tikicaca,

mam pytanie dotyczące śmigiełek kevlarowych, a mianowicie dlaczego akurat z tego tworzywa robicie?

Spotkałem się już ze szklanymi i węglowymi zbrojonymi kevlarem, ale z wykonanymi w całości z tego materiału jeszcze nie.

Czy jest jakiś szczególny powód takiego wykonania?

 

Regulamin zawodow Aerodesign w klasie regular w tym roku zabrania uzywania szkla i wegla, wiec caly model robimy z kevlaru :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł cytujesz regulamin mojej modelarni :D

Ale jest jeszcze trzeci punkt ,który zawsze podkreslam młodym ludziom

cyt: ale powyzsze nie zwalnia cię od myslenia

Jak fajnie zacytować samego siebie :wink:

 

Odnośnie śmigła : kiedyś Leszek Kwarciński zawodnik w F2A a teraz producent modeli używał dokładnie takiego samego, a było to przynajmniej 20 lat temu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.