Skocz do zawartości

Wicherek Max (Wicher)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
52 minuty temu, Andrzej Klos napisał:

W sklepie wedkarskim kupilem odwazniki i drut, wkleilem tak jak na zdjeciu

Panowie z całym szacunkiem ,ale nie rozumiem pojęcia - "wyważenie powierzchni sterowych". Wyważenie względem jakiej osi, punktu ....??? Czy chodzi o dociążenie , zwiększenie ciężaru .... ?

W swoich modelach ( na razie małych, średnich) staram się aby kasować wszelkie luzy. Nawet jak robię popychacze z drutu  na "zetkę" to po ucięciu drutu końcówkę z płaszczoną obrabiam pilnikiem tak aby nie rozpychała otworu w dźwigni i pracowała prostopadle do niej, z lekkim oporem. W każdej pozycji powierzchnie sterowe muszą pracować płynnie , beż żadnych skoków. Problemem natomiast może być sztywność samych lotek - są z pianki, xps, ale oklejone papierem wykazują dosyć dużą sztywność. Kamery do obserwacji powierzchni sterowych jeszcze nie używałem, jeszcze .... ale z ciekawości o tym pomyślę.

Opublikowano
Witam, "wyważenie powierzchni sterowych" przepraszam to moja gafa, zle napisalem , chodzilo mi element sterowy czyli ster kierunku, wysokości i lotki.
Wyważenie steru jest dokonane na osi obrotu czyli na zawiasie na którym dany element jest zawieszony .
 Pytanie jest ... co to jest" wyważenie powierzchni sterowych "  ale pan sam używa tego zwrotu , wiec o co chodzi ... "W każdej pozycji powierzchnie sterowe muszą pracować płynnie ..."

Dodatkowo dodaje przenosnik do encyklopedi elektronicznej gdzie jest wytlumaczone co i jak oraz terminologia .

 

Powierzchnie sterowe – Wikipedia, wolna encyklopedia

Opublikowano
58 minut temu, Sroka napisał:

chodzilo mi element sterowy czyli ster kierunku, wysokości i lotki.

Dokładnie tak to zrozumiałem.

Godzinę temu, Sroka napisał:

"W każdej pozycji powierzchnie sterowe muszą pracować płynnie ..."

Chodziło mi o to że w całym zakresie sterowania powinny chodzić płynnie. Jak są jakieś opory na zawiasach , oberwanie dźwignie, luzy  czy inne problemy to w pewnych zakresach powierzchnie sterowe "skaczą".

Przy zastosowaniu typowych  modelarskich zawiasów , nie bardzo wiem jak by można zrealizować "wyważenie" powierzchni sterujących. Wydaje mi się że problem może dotyczyć raczej większych modeli, a przy odpowiednim  doborze serw  powinno to załatwić sprawę.

Opublikowano

Istnieją dwie metody,   statycznie     czyli używając odpowiedniego ciężarka który jest mocowany w specyficznym miejscu, np. może być przymocowany do krawędzi natarcia steru 

lub na wysięgniku. Tutaj można to widzieć jak to jest zastosowane w szybowcu Cobra , Foka 5 lub Kobuz, lotka w szybowcu Mucha sto itp.
Druga metoda to    aerodynamicznie      , część steru jest " wyciągnięta " poza obrys do przodu przed osią obrotu, np. ster wysokości samolotu Wilga ,  itp.
Jutro postaram się o kilka zdjęć i wstawie.
Opublikowano

 

Witam, a oto dobry przykład o co chodzi i dlaczego należy wyważać stery w samolotach i modelach.

Padło pytanie co do małych modeli, muszę tutaj powiedzieć że to jest wprost proporcjonalne do rozmiarów stateczników i ich sterow, po prostu 
"małe modele" i ich elementy tak samo zachowują się w locie.
Niestety ale filmik jest w języku angielskim ale o co tutaj chodzi, facet omawia potrzebę i sposoby wyważenia i jak to jest ważne.
Dla uproszczenia tematu wykonał przykład jak to działa.
Z kawałka blachy utworzył coś co reprezentuje ster i w trzech stopniach ukazuje co się dzieje z elementem pod wpływem 
opływu powietrza, następnie dołączył kawałek drutu który stanowi przykładowo wieszak do którego później dołącza się ciężarki aby 
wyważyć ster i końcowy wynik jak się zachowuje ster pod wpływem opływu powietrza.
  • 5 miesięcy temu...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.