RobRoy Opublikowano 7 Marca Opublikowano 7 Marca 52 minuty temu, Andrzej Klos napisał: W sklepie wedkarskim kupilem odwazniki i drut, wkleilem tak jak na zdjeciu Panowie z całym szacunkiem ,ale nie rozumiem pojęcia - "wyważenie powierzchni sterowych". Wyważenie względem jakiej osi, punktu ....??? Czy chodzi o dociążenie , zwiększenie ciężaru .... ? W swoich modelach ( na razie małych, średnich) staram się aby kasować wszelkie luzy. Nawet jak robię popychacze z drutu na "zetkę" to po ucięciu drutu końcówkę z płaszczoną obrabiam pilnikiem tak aby nie rozpychała otworu w dźwigni i pracowała prostopadle do niej, z lekkim oporem. W każdej pozycji powierzchnie sterowe muszą pracować płynnie , beż żadnych skoków. Problemem natomiast może być sztywność samych lotek - są z pianki, xps, ale oklejone papierem wykazują dosyć dużą sztywność. Kamery do obserwacji powierzchni sterowych jeszcze nie używałem, jeszcze .... ale z ciekawości o tym pomyślę.
Sroka Opublikowano 7 Marca Opublikowano 7 Marca Witam, "wyważenie powierzchni sterowych" przepraszam to moja gafa, zle napisalem , chodzilo mi element sterowy czyli ster kierunku, wysokości i lotki. Wyważenie steru jest dokonane na osi obrotu czyli na zawiasie na którym dany element jest zawieszony . Pytanie jest ... co to jest" wyważenie powierzchni sterowych " ale pan sam używa tego zwrotu , wiec o co chodzi ... "W każdej pozycji powierzchnie sterowe muszą pracować płynnie ..." Dodatkowo dodaje przenosnik do encyklopedi elektronicznej gdzie jest wytlumaczone co i jak oraz terminologia . Powierzchnie sterowe – Wikipedia, wolna encyklopedia
RobRoy Opublikowano 8 Marca Opublikowano 8 Marca 58 minut temu, Sroka napisał: chodzilo mi element sterowy czyli ster kierunku, wysokości i lotki. Dokładnie tak to zrozumiałem. Godzinę temu, Sroka napisał: "W każdej pozycji powierzchnie sterowe muszą pracować płynnie ..." Chodziło mi o to że w całym zakresie sterowania powinny chodzić płynnie. Jak są jakieś opory na zawiasach , oberwanie dźwignie, luzy czy inne problemy to w pewnych zakresach powierzchnie sterowe "skaczą". Przy zastosowaniu typowych modelarskich zawiasów , nie bardzo wiem jak by można zrealizować "wyważenie" powierzchni sterujących. Wydaje mi się że problem może dotyczyć raczej większych modeli, a przy odpowiednim doborze serw powinno to załatwić sprawę.
Sroka Opublikowano 8 Marca Opublikowano 8 Marca Istnieją dwie metody, statycznie czyli używając odpowiedniego ciężarka który jest mocowany w specyficznym miejscu, np. może być przymocowany do krawędzi natarcia steru lub na wysięgniku. Tutaj można to widzieć jak to jest zastosowane w szybowcu Cobra , Foka 5 lub Kobuz, lotka w szybowcu Mucha sto itp. Druga metoda to aerodynamicznie , część steru jest " wyciągnięta " poza obrys do przodu przed osią obrotu, np. ster wysokości samolotu Wilga , itp. Jutro postaram się o kilka zdjęć i wstawie.
Sroka Opublikowano 8 Marca Opublikowano 8 Marca Witam, a oto dobry przykład o co chodzi i dlaczego należy wyważać stery w samolotach i modelach. Padło pytanie co do małych modeli, muszę tutaj powiedzieć że to jest wprost proporcjonalne do rozmiarów stateczników i ich sterow, po prostu "małe modele" i ich elementy tak samo zachowują się w locie. Niestety ale filmik jest w języku angielskim ale o co tutaj chodzi, facet omawia potrzebę i sposoby wyważenia i jak to jest ważne. Dla uproszczenia tematu wykonał przykład jak to działa. Z kawałka blachy utworzył coś co reprezentuje ster i w trzech stopniach ukazuje co się dzieje z elementem pod wpływem opływu powietrza, następnie dołączył kawałek drutu który stanowi przykładowo wieszak do którego później dołącza się ciężarki aby wyważyć ster i końcowy wynik jak się zachowuje ster pod wpływem opływu powietrza.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. GL Opublikowano 2 Września Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 2 Września Wicher doczekał się w końcu oblotu: 9
Rekomendowane odpowiedzi