Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W zeszlym roku na jesieni zastanawialem sie czym modelarskim zajac sie w zimowe wieczory. Chcialem cos ambitnie podlubac i wykazac sie inzyniersko :)


Wybor padl na SAB AVIO Lizard.

image.thumb.jpeg.c41e4357dadddb5cd2c70b494fb908be.jpeg

 

Jest to model na turbine lub EDF 120mm, w przypadku turbiny jest dostepne wektorowanie ciagu.
Co to za dyskryminacja elektrykow! Stwierdzilem, ze sam zrobie wektor ciagu, a EDF wstawie 130mm, zeby mial wiecej ciagu statycznego. EDF jest na wierzchu, wiec uznalem, ze nieco wiekszy sie zmiesci.

Jeszcze nie mialem stycznosci z EDFami wiekszymi niz 90mm i chcialem rozszerzyc horyzonty ;)
Wybor padl na: https://www.turbines-rc.com/en/schubeler/1281-schubeler-ds-98-hst-v2016-128mm-carbon-edf-ducted-fan-dsm-6036-600kv-motor-.html

Schubelery nie sa tanie, a HST to juz calkiem $$$ kosmos... no, ale swieta sie zblizaly :)

Kupilem na RC-Network.de lekko bity model w ktorym byla wstawiona turbina:

image.thumb.jpeg.1eea5a15818660275cc741fdad8eb505.jpeg

image.thumb.jpeg.83e6b2db032ce0ac3022fe9a85922300.jpeg

image.thumb.jpeg.fb64828265ef819b46189a5a5c01a228.jpeg
image.thumb.jpeg.9a5d180708e434940e0289a3053e88e8.jpeg

 

Tysiac Euro za wszystko (model, serwa zamontowane, podwozie - wszsytko z wyjatkiem turbiny), tak wiec dobry deal moim zdaniem.

 

PIerwsze przymiarki wygladaly tak:
image.thumb.jpeg.b7acb17468c14a2c88874c14ab247dac.jpeg

image.thumb.jpeg.601f33ef8b42a6abe728a6b5aeb068b2.jpeg

image.thumb.jpeg.e67f7171eabdde71f436071de90af510.jpeg

image.thumb.jpeg.d95bfd775f7ff41b395c81a15a845317.jpeg

 

Ale potwor, ledwo sie miesci ?

Myslalem, zeby uzyc tych samych uchwytow do serw sterujacych wektorem, ale nie ma ktoredy puscic popychaczy. Poza tym, najlepiej miec pusta przestrzen przed EDF, dla najlepszej efektywnosci.
Tak wiec wycialem je - serwa wstawie jakos za EDF.

Innym tematem bylo dodanie "thrust tube". Chcialem krotka, bo jeszcze musze za nia wektor wstawic,  100% FSA (max wydajnosc i ciag statyczny).
Wzialem tube z darmowego projektu znalezionego w internecie, przeskalowalem, skrocilem i po kilku (bardziej 8 niz 3 ;)) probach mialem gotowy wydruk 3D. Tak samo z ukladem wektorowania ciagu - wzialem design z Su-XR, ktory powiekszylem.
Sporo dlubania, wydrukowalem tez mocowania do serw, wycialem dziure na orczyk itd.
Efekt na zalaczonym video - dziala!!!
 


Przez to ze dodalem wektor, nie moglem juz uzyc fabrycznej pokrywy silnika - sa niska byla z tylu, nawet gdy odcialem kawalek.  Poprosilem kolege, zeby zrobil mi podobny design ale z szerszym tylem. Wydrukowalem go z LW-PLA-HT i przetestowalem. Pasuje! Zrobilem test statyczny. Wszystko dziala, ale kiedy dalem wiecej gazu to pokrywa silnika zaczela sie uginac do srodka xD Taka moc, ze ja zasysalo do silnika :D Za maly doplyw powietrza.
OK, pora na rozwiazania radykalne:
- redesign i skrocenia pokrywy silnika - teraz zaczyna sie rowno z silnikiem. Musialem wywiercic dodatkowe otwory po bokach kadluba, zeby moc na przykrecic.

- wycialem "cheater hole" przed EDF
EDF ma teraz maksymalna ekspozycje.

Wyglada to tak:


image.jpeg
image.thumb.jpeg.d094c4968d5b9e33819b4d7bd4059d7a.jpeg
Rownolegle, chcialem, zeby model byl jak najlzejszy. Kilka pomyslow podsunal mi ten filmik:


Ja wymienilem pokrywe zbiornika paliwa na wersje drukowana z LW-PLA-HT - "50g oszczednosci". Na filmie jest opisana wymiana kol i wywalenie hamulcow. Ja z ciekawosci wymontowalem i zwazylem cale podwozie: 600g!!! Jeszcze zanim polozylem to na wadze, trzymajac w reku wiedzialem ,ze cos z tym trzeba zrobic. Zainspirowalem sie tym filmikiem:

Myslalem, ze od tego czasu sa jakies designy dostepne. Okazuje sie, ze nie! Nie ma ani jednego projektu drukowanego podwozia do duzego jeta ?
No to sprobuje moze uzyc czegos co mam na stanie. Przednie kola z Freewing F-22 sa dobrego rozmiaru:

image.thumb.jpeg.a5f257e132ca7bb6011c28fc5652d630.jpeg

...phi, wylamaly sie przy pierwszym ladowaniu :( Zbyt sztywne. Ok, challenge accepted - razem z kolega zrobimy sami to podwozie!
Nie byl to prosty proces, w skrocie:

image.thumb.jpeg.9801ac52184a21b1af997add6921a00f.jpeg

 

Mysle, ze caly design przeszedl przez KILKADZIESIAT iteracji: montaz -> start i ladowania -> zlamanie w jakims miejscu -> wzmocnienie i nowy design

image.thumb.jpeg.7c67c636aa36a04cda46ba821bc62a23.jpeg

image.thumb.jpeg.c852ccb4d34ff374986bca1dd745cb5e.jpeg
image.thumb.jpeg.c300cb0ae543c61c3c9b1fbf6e5bfae6.jpeg

Ale mysle, ze finalnie sie to udalo. Mam podwozie z wiekszymi oponami (na trawe im wieksze tym lepsze) i tanimi plastikowymi 5mm mechanizmami. Spokojnie wytrzymuje ladowania jak na lotniskowcu :) Podwozie ladnie, gleboko sie wygina i wraca do pierwotnego polozenia. Calosc wazy ok 250g i kosztuje ulamek ceny tego oryginalnego:
image.thumb.jpeg.86ae67c3b71f60d30a9e7fa7badee622.jpeg

image.thumb.jpeg.18e1fced6014913b6a4acce403a757de.jpeg

image.thumb.jpeg.2368a53f61813789f06f21495b7b8894.jpeg

Szkieletem podwozia jest rurka weglowa 7/5mm, a w nia wepchniety jest pret weglowy 5mm, wokol tego tyle PLA ile sie tylko zmiesci. Widelec wzmacniany 2mm pretami stalowymi. Gumka amortyzujaca jest drukowana z TPU. Probowalem sprezyn ,ale bardzo ciezko dobrac odpowiednia, pod katem obciazenia, dlugosci i mocowania.
Jeszcze troche potestuje i razem z kolega mamy zamiar opublikowac ten design - bedzie do kupienia za 10-15 euro na cults3d.

 

  • Lubię to 1
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

A oto efekt koncowy:
 

 


Model ma bardzo krotka droge startu, a finalna wersja podwozia sprawuje sie lepiej niz oczekiwano.
Kolega robi ostatnie poprawki w plikach STL i calosc bedzie niedlugo opublikowana.

Mam tez kolejny upgrade w planie.

Obecnie uzywam ESC Hobbywing 160A OPTO. Jest ok, ale wazy 230g. Zamowilem zamiast tego APD F3 200: https://neumotors.com/apd-electronic-speed-controls-for-brushless-motors/apd-200f3-brushless-esc/

ktory wazy tylko 35g. Zamocuje go na zewnatrz, przed EDF, wiec zadne dodatkowe radiatory nie beda potrzebne
Model obecnie lata na 12S, z nowym ESC  bedzie 14S, przy tej samej wadze.
Natomiast w zimie, zamienie brzydka 3D drukowana pokrywe EDF na kompozytowa.

  • Lubię to 3
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Model lata teraz na 14S2P Jp40. Waga calkowita to 7,8kg, mysle ze ciag statyczny to ok 9kg. Nie mierzylem, ale idzie pionowo do gory :D

Zmierzylem natomiast zuzycie pradu: 135A szczytowo...czyli calkiem niewiele (6.7 kw), baterie moga podac ponad 200A - czyli o polowe wiecej.


No to wstawiamy nowy silnik od Vasyfan:
https://vasyfan.com/vf-128-standard-%2F-nacelle

image.thumb.png.90a8b4f6ddef7e25d77cd31e3a326be9.png

Zamowilem ostatni wariant. Licze na 12kg ciagu :D 

 

 

Opublikowano

Wiem, że dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, ale pytanko mam. Taki zestaw napędu EDF jest jeszcze tańszy niż odpowiedni jet, czy to inne powody masz, że wolisz prąd?

Opublikowano

To nie kwestia pieniedzy - mysle, ze koszty sa juz wyzsze niz w przypadku modelu z turbina.

 

Powodow jest kilka:
1. Faktycznie "wole prad" ;) Mam dach Sunroof, jezdze Tesla. Generalnie interesuje mnie tematyka transformacji energetycznej itd. Grzebiac i tak usprawniajac moge sobie poobserwowac progres w technologii baterii. Generalnie, mysle, ze w ciagu 2-3 lat jak gestosc energetyczna baterii siegnie 400-500 Wh/kg to EDFy beda mialy podobne osiagi co turbiny.

2. Koledzy latali przy mnie jetami - za glosne to dla mnie ;) Zapachu spalin tez nie lubie. Ale wiem ze to akurat subiektywne.

3. Aspekt bezpieczenstwa przeciw-pozarowego. Nasze lotnisko ma pola kukurydzy z dwoch stron. Gdyby sie tam rozbic jetem, to naprawde moznaby cale pole puscic z dymem.

    Latam dla przyjemnosci - elektrykiem jak sie rozbije, to o ile w kogos nie trafie to nie ma problemu. Tymczasem lot turbina na naszym lotnisku bylby dla mnie tylko stresem ze strachu przed rozbiciem sie w zlym miejscu.

  • Lubię to 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.