Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam dylemat : osadziłem silnik ale jak tak czytam, może dożo ciepła się wydzielić. Wygląda to tak :

awatar.jpg.5ee1f139866b396c4b621c689ff84404.jpg

 

silnik jest zamocowany na firewallu - ślepa wręga. Obecnie jedyna wentylacja jest przez otwór z przodu i ok 1mm szczeliny przy osłonie  silnika - długości ok 10 cm :

IMG_0262.thumb.JPG.f49bca9d0727c4f469b8894bdc385ea1.JPG

Otwór z przodu zasłonięty jest płytą kołpaka - mogę ją sperforować w tych miejscach

IMG_0263.thumb.JPG.af585fee94b79dd4bc5c7ebca8dc81aa.JPG

ale czy śmigło wtłoczy powietrze w wystarczającej ilości - i chyba muszę zrobić jakiś wylot - fajnie byłoby żeby nie zrobił się balon - albo wyrwie kabinę ??

Jeszcze mogę sperforować firewall i myślę o przewierceniu atrap rur wydechowych ...

Pytanie, czy to wystarczy ?

Opublikowano

ilość ciepła 30-40 procent mocy silnika (esc też trzeba chłodzić). Najlepiej zrobić wylot przed firewalem na dole maski (nie widać), jeśli to ma być makieta to można otwierać klapę serwem podczas kołowania. Powierzchnia "wylotu" 3 x większa od wlotu.

Opublikowano

OK, na pewno zrobię otwory w firewallu - jest aluminiowy więc  będzie dalej sztywny, popatrzę czy da się wypuścić powietrze przez chłodnicę oleju - wtedy będzie niewidoczny otwór a przy okazji ESC się schłodzi - mam wlot do silnika ale jest "pod prąd" ...

Opublikowano

Nie wiem jaki konkretnie masz silnik i jak mocno obciążony -ale przyjmij, że wydzielana ilość ciepła jest porównywalna z mocą lutownicy -mniejszej bądź większej... esc też trochę dokłada - to tak dla pobudzenia wyobraźni. Lepsze silniki wytrzymają temp wnętrza ze 120*   -tańsze padną przy 70*

 

Większość bezszczotek wymaga /ma otwory przepływ powietrza przez wnętrze silnika -i wloty powietrza oraz wręga powinny to umożliwić -musi być przelot. Śmigło praktycznie nic nie tłoczy do wnętrza kadłua -cały przepływ powietrza wynika z prędkości lotu i wzajemnego położenia wlotów i wylotów.

Praktycznie na 250W mocy pobieranej wskazana powierzchnia wlotów min bliska 1cm2, wylotów 2xwiększa (minimum) lub 3x większa (lepiej)  . Powietrze jest lepiej wysysane z kadłuba niż nawiewane i to wykorzystujemy.

Za mała wentylacja -ugotujesz silnik -padną (osłabną) magnesy -spadnie moc, moment, wzrośnie pobierany prąd i obroty kV (jeśli silnik da radę kręcić to może nawet obroty ze śmigłem wzrosną -z reguły spadają bo silnik z osłabionymi magnesami  nie daje rady "ukręcić")  potem osłabiony silnik wydziela więcej ciepła -mocniej się grzeje i  całkiem pada. Czasem pada też esc -też ma gorąco i musi podać rosnący prąd silnika...

Opublikowano

Dzięki serdeczne za wyjaśnienia

Rotomax 1.60 Turnigy + 8S + esc Turnigy 120HV opto 

do tego pakiet 4s + bec do odbiornika i serw.

 

coś się wyjaśnia : da się wypuścić przez chłodnicę oleju - już nawet mam wycięte :

image.thumb.jpeg.1109491ee2eaf56cabad19d6374894cf.jpeg

otwór 80mmx50mm - jeszcze muszę zalaminować cienkim płócienkiem ze 2 warstwy dla wytrzymałości.

 

Pytanie czy przez otwór fi=65 dookoła piasty śmigła - fi=40 zostanie wepchnięta właściwa ilość powietrza ...

image.thumb.jpeg.69ef860c55a4bc6ebd8caa831191de05.jpeg

firewall będzie ażurowy :

IMG_0276.thumb.JPG.0fbb758fe8e68e3ffd1ebdae7ca0e96f.JPG

tak planuję pociąć podstawę kołpaka :

IMG_0277.thumb.JPG.476a2e41e91055668d91a13eb7904c7e.JPG

mam nadzieję, że śmigło wtłoczy powietrze ...

 

Wiem, że śmigło nie tłoczy to wewnątrz ale u mnie jest szansa : mam śmigło o zmiennej geometrii

 19x10 od Grzesia Bieli i skręt łopat jest od samej piasty - więc jak wytnę podstawę kołpaka tak jak na zdjęciu to mam nadzieję, że część strugi zaśmigłowej trafi do otworu dookoła piasty silnika i w uzwojenie - a potem przez firewall na esc opłynie nad centropłatem i wyleci/zostanie wyssane przez otwór pod chłodnicą oleju (ten wycięty w kadłubie).

Opublikowano

kołpak -chyba bardziej nawiercać niż podcinać -mniej go osłabisz, łatwiej zrobić symetrycznie.

ciepełka będzie około 250W jeśli wierzyć w parametry producenta -ja bym obstawiał sporo więcej.

 

nawiew -suma otworów około 3-4cm2  (najmniejszy przekrój przepływu) powinna wystarczyć .

otwory wylotowe -suma około 10cm2.

obstawiam, że silnik nie wytrzyma temp 100* na magnesach i 120-140* na uzwojeniach... -więc musi solidnie dmuchać i to przez wnętrze silnika -nie zasłaniaj otw w obudowie.

Opublikowano

To pocieszające : wlot ok 15cm2 wylot ok 40 cm2.

Jeszcze pokombinuję może jakiś wiatraczek komputerowy albo coś w podobie na osi silnika.

Jutro będę rzeźbił firewall i podstawę kołpaka - zapodam zdjęcia jak wyszło.

Jak skończę zrobię test "przeciągu"  :D

Opublikowano
8 godzin temu, emkd napisał:

Jeszcze pokombinuję może jakiś wiatraczek komputerowy albo coś w podobie na osi silnika.

Nie ma  potrzeby. Wystarczy, że nie zasłonisz mocowaniami  otw które są w obudowie silnika i że z wlotu powietrze będzie kierowane w stronę silnika. Silnik wskutek ruchu wirnika sam powinien sobie powietrze zaciągać. Byle nie był przytkany żadną wręga, za blisko/na styk siedzącym kołpakiem itp.

Opublikowano
21 godzin temu, emkd napisał:

wiatraczek komputerowy albo coś w podobie na osi silnika.

pomysł ściągnięty - gdzieś na forum na filmie widziałem - w spalinie za śmigłem jeszcze mały wiatraczek :) dzięki za kolejne rady - obecnie rzeźbię jeszcze ...

wstępnie wyrzeźbione :

IMG_0282.thumb.JPG.5ccff721509d235195184c262abf2066.JPG

jeszcze iglaczkiem trzeba wycyzelować 

tak wygląda firewall z napędem :

IMG_0283.thumb.JPG.aefbcc9803d97888d8333d70c90b888c.JPG

 

tak się wentyluje tył silnika

IMG_0284.thumb.JPG.e6ed73635cb7217ca27f2ede67a3df44.JPG

 

a tędy powinno ciągnąć powietrze ze strugi zaśmigłowej

IMG_0285.thumb.JPG.065cc0bc544ad332314687fc2a3a375a.JPG

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.