emkd Opublikowano 1 Sierpnia Opublikowano 1 Sierpnia Mam dylemat : osadziłem silnik ale jak tak czytam, może dożo ciepła się wydzielić. Wygląda to tak : silnik jest zamocowany na firewallu - ślepa wręga. Obecnie jedyna wentylacja jest przez otwór z przodu i ok 1mm szczeliny przy osłonie silnika - długości ok 10 cm : Otwór z przodu zasłonięty jest płytą kołpaka - mogę ją sperforować w tych miejscach ale czy śmigło wtłoczy powietrze w wystarczającej ilości - i chyba muszę zrobić jakiś wylot - fajnie byłoby żeby nie zrobił się balon - albo wyrwie kabinę ?? Jeszcze mogę sperforować firewall i myślę o przewierceniu atrap rur wydechowych ... Pytanie, czy to wystarczy ?
witold_pi Opublikowano 1 Sierpnia Opublikowano 1 Sierpnia ilość ciepła 30-40 procent mocy silnika (esc też trzeba chłodzić). Najlepiej zrobić wylot przed firewalem na dole maski (nie widać), jeśli to ma być makieta to można otwierać klapę serwem podczas kołowania. Powierzchnia "wylotu" 3 x większa od wlotu.
emkd Opublikowano 2 Sierpnia Autor Opublikowano 2 Sierpnia OK, na pewno zrobię otwory w firewallu - jest aluminiowy więc będzie dalej sztywny, popatrzę czy da się wypuścić powietrze przez chłodnicę oleju - wtedy będzie niewidoczny otwór a przy okazji ESC się schłodzi - mam wlot do silnika ale jest "pod prąd" ...
latacz Opublikowano 2 Sierpnia Opublikowano 2 Sierpnia Nie wiem jaki konkretnie masz silnik i jak mocno obciążony -ale przyjmij, że wydzielana ilość ciepła jest porównywalna z mocą lutownicy -mniejszej bądź większej... esc też trochę dokłada - to tak dla pobudzenia wyobraźni. Lepsze silniki wytrzymają temp wnętrza ze 120* -tańsze padną przy 70* Większość bezszczotek wymaga /ma otwory przepływ powietrza przez wnętrze silnika -i wloty powietrza oraz wręga powinny to umożliwić -musi być przelot. Śmigło praktycznie nic nie tłoczy do wnętrza kadłua -cały przepływ powietrza wynika z prędkości lotu i wzajemnego położenia wlotów i wylotów. Praktycznie na 250W mocy pobieranej wskazana powierzchnia wlotów min bliska 1cm2, wylotów 2xwiększa (minimum) lub 3x większa (lepiej) . Powietrze jest lepiej wysysane z kadłuba niż nawiewane i to wykorzystujemy. Za mała wentylacja -ugotujesz silnik -padną (osłabną) magnesy -spadnie moc, moment, wzrośnie pobierany prąd i obroty kV (jeśli silnik da radę kręcić to może nawet obroty ze śmigłem wzrosną -z reguły spadają bo silnik z osłabionymi magnesami nie daje rady "ukręcić") potem osłabiony silnik wydziela więcej ciepła -mocniej się grzeje i całkiem pada. Czasem pada też esc -też ma gorąco i musi podać rosnący prąd silnika...
emkd Opublikowano 2 Sierpnia Autor Opublikowano 2 Sierpnia Dzięki serdeczne za wyjaśnienia Rotomax 1.60 Turnigy + 8S + esc Turnigy 120HV opto do tego pakiet 4s + bec do odbiornika i serw. coś się wyjaśnia : da się wypuścić przez chłodnicę oleju - już nawet mam wycięte : otwór 80mmx50mm - jeszcze muszę zalaminować cienkim płócienkiem ze 2 warstwy dla wytrzymałości. Pytanie czy przez otwór fi=65 dookoła piasty śmigła - fi=40 zostanie wepchnięta właściwa ilość powietrza ... firewall będzie ażurowy : tak planuję pociąć podstawę kołpaka : mam nadzieję, że śmigło wtłoczy powietrze ... Wiem, że śmigło nie tłoczy to wewnątrz ale u mnie jest szansa : mam śmigło o zmiennej geometrii 19x10 od Grzesia Bieli i skręt łopat jest od samej piasty - więc jak wytnę podstawę kołpaka tak jak na zdjęciu to mam nadzieję, że część strugi zaśmigłowej trafi do otworu dookoła piasty silnika i w uzwojenie - a potem przez firewall na esc opłynie nad centropłatem i wyleci/zostanie wyssane przez otwór pod chłodnicą oleju (ten wycięty w kadłubie).
latacz Opublikowano 2 Sierpnia Opublikowano 2 Sierpnia kołpak -chyba bardziej nawiercać niż podcinać -mniej go osłabisz, łatwiej zrobić symetrycznie. ciepełka będzie około 250W jeśli wierzyć w parametry producenta -ja bym obstawiał sporo więcej. nawiew -suma otworów około 3-4cm2 (najmniejszy przekrój przepływu) powinna wystarczyć . otwory wylotowe -suma około 10cm2. obstawiam, że silnik nie wytrzyma temp 100* na magnesach i 120-140* na uzwojeniach... -więc musi solidnie dmuchać i to przez wnętrze silnika -nie zasłaniaj otw w obudowie.
emkd Opublikowano 2 Sierpnia Autor Opublikowano 2 Sierpnia To pocieszające : wlot ok 15cm2 wylot ok 40 cm2. Jeszcze pokombinuję może jakiś wiatraczek komputerowy albo coś w podobie na osi silnika. Jutro będę rzeźbił firewall i podstawę kołpaka - zapodam zdjęcia jak wyszło. Jak skończę zrobię test "przeciągu"
latacz Opublikowano 3 Sierpnia Opublikowano 3 Sierpnia 8 godzin temu, emkd napisał: Jeszcze pokombinuję może jakiś wiatraczek komputerowy albo coś w podobie na osi silnika. Nie ma potrzeby. Wystarczy, że nie zasłonisz mocowaniami otw które są w obudowie silnika i że z wlotu powietrze będzie kierowane w stronę silnika. Silnik wskutek ruchu wirnika sam powinien sobie powietrze zaciągać. Byle nie był przytkany żadną wręga, za blisko/na styk siedzącym kołpakiem itp.
emkd Opublikowano 3 Sierpnia Autor Opublikowano 3 Sierpnia 21 godzin temu, emkd napisał: wiatraczek komputerowy albo coś w podobie na osi silnika. pomysł ściągnięty - gdzieś na forum na filmie widziałem - w spalinie za śmigłem jeszcze mały wiatraczek dzięki za kolejne rady - obecnie rzeźbię jeszcze ... wstępnie wyrzeźbione : jeszcze iglaczkiem trzeba wycyzelować tak wygląda firewall z napędem : tak się wentyluje tył silnika a tędy powinno ciągnąć powietrze ze strugi zaśmigłowej
latacz Opublikowano 4 Sierpnia Opublikowano 4 Sierpnia powinno być dobrze -są spore przeloty dla powietrza
Rekomendowane odpowiedzi